Autor: Nikola Rikalo
U
noćnim satima pogledom u nebo možemo uočiti veliki broj svetlećih tačaka koje nazivamo
zvezde. Međutim, kako svetlost kao i sve drugo u svemiru putuje tako ista mora da
doputuje od usijane zvezde do naših očiju što nas navodi na zaključak da svetlost
koju posmatramo jeste emitovana od strane već odavno nestalih zvezda s obzirom na
razdaljinu između galaksija. Kako zvezde nastaju iz prašine i gasa pod uticajem
gravitacije, rastu i na kraju nestaju tako i ljudski život nastaje, evoluira i nestaje.
Život jedne zvezde uočavamo kao događaj, isto kao i ljudski život, ali ono što ne
možemo posmatrati kao događaj jeste ljudski postupak u kome postoji želja, namera
i cilj kome se teži. Upravo ljudski postupak i može biti predmet etike, pogotovo
onda kada postupak jedne osobe ima uticaj na život druge. Ali, postavlja se pitanje
gde ljudski život počinje? Da li začećem? Da li rođenjem? Na tom mestu se uočava
moralni relativizam postupka koji je sve kontraverzniji u politici i javnosti, a
u pitanju je abortus. Na pitanje moralnosti abortusa možemo odgovoriti na tri načina:
isti je nemoralan, moralno prihvatljiv, ali možemo reći i da moralne činjenice ne
postoje i da konačan etički sud nije moguć. Poslednju vrstu odgovora implicira etički subjektivizam čiju osnovu ću pokušati
da prikažem pomoću dela „Uvod u etiku“ Pitera Singera, a kroz niz logičkih objašnjenja
i konkretnih primera. Predstaviću etape razvoja misli etičkog subjektivizma, a na
kraju izneti i sopstveno mišljenje.
Etički
subjektivizam predstavlja struju u okviru etike koja moralne sudove izjednačava
sa ljudskim željama i emocijama koje, dalje, svoju osnovu mogu naći u ljudskim nagonima
i motivima. Singer se u objašnjenju subjektivizma poziva na Dejvida Hjuma koji je
moral opisao kao stvar osećanja, a ne razuma u tom smislu što nas razum usmerava
u delanju pružajući nam informacije o spoljašnjem svetu ili posledicama postupaka,
ali ne i opravdanosti istih. Isto tako, šta je subjektivizam se može prikazati putem
šta nije i u tom svetlu se možemo koristiti
primerom tolerancije koja nalaže da u slučaju prihvatanja etičkog subjektivizma
moramo poštovati svačije mišljenje. Ali, sama „ideja da mi treba da budemo tolerantni
jeste, po sebi, moralni sud, a subjektivizam ne dozvoljava prihvatanje nijednog
pojedinačnog moralnog suda, uključujući i ovaj“ (Singer, 2004: 618). Isto tako,
etički subjektivizam se predstavlja kao odbrana teze da ništa nije istinski važno,
kao i teze da je sve dozvoljeno. Međutim, ovo shvatanje se uzima kao pogrešno obzirom
da etički subjektivizam nalaže da moralni sudovi predstavljaju izraz osećanja, a
ne viših moralnih instanci. Drugim rečima, osećanje da ništa nije važno ili da je
sve dozvoljeno možemo nazvati depresijom, tj. životinjskim porivom. U tom svetlu
se etički subjektivizam može nazvati i moralni
nihilizam jer podrazumeva da je moral izraz ličnih težnji, tj. „poriče da postoje
moralne činjenice nezavisne od naših osećanja“ (Singer, 2004: 620), te se o objektivnim
moralnim pravilima ne može ni govoriti. Subjektivizam se može posmatrati kao jednostavni što se opisuje primerom da neko
može smatrati da je npr. homoseksualizam moralno (ne)prihvatljiv, te s toga taj
neko (ne)odobrava homoseksualizam. Međutim, jednostavni subjektivizam je odbačen
usled problema koji se ogledaju u pojavi da ukoliko isti važi onda podrazumeva da
su ljudi nepogrešivi, što je netačno, a isto tako i u pojavi da ne može objasniti
neslaganje u pogledu etike. Sa druge strane, emotivizam za nijansu preciznije prilazi problemu morala. Naime, prilikom
upotrebe jezika kao oruđa komunikacije isti može biti upotrebljen kako bi izvestio
o nekom stavu ili kako bi ga izrazio i upravo emotivizam nalaže da „moralni jezik
nije iskazni jezik“ (Singer, 2004: 623), već je jezik kojim se izražava neki stav
i kojim se teži nečije ponašanje usmeriti u određenom pravcu. Emotivizam, iako progresivniji
pravac od jednostavnog subjektivizma, takođe je odbačen usled problema razloga samog
moralnog suda. Naime, logika moralnog suda iziskuje određene razloge kako bi se
isti razlikovao od puke sklonosti. Problem se uočava u tome što određeni razlozi
mogu biti irelevantni za dati moralni sud, a uticati na stavove i ponašanje sagovornika.
Tako je etički subjektivizam svoj vrhunac video u struji koja nalaže da osećanje
na kome se moralni sud zasniva može pretrpeti modifikacije usled racionalizacije
ili uočavanja relevantnih činjenica i na taj način biti više povezano sa razumom.
Na taj način „nešto je moralno ispravno ako je takvo da proces promišljanja njegove
prirode i posledica uzrokuje ili podržava osećanje odobravanja prema tome u ličnosti
koja je razumna i nepristrasna“ (Singer, 2004: 627). Koliko je ljudska osoba sposobna
da objektivno posmatra činjenice ostaće pitanje sa nekoliko odgovora. Tako posmatrano,
konačni moralni sud po pitanju abortusa ostaće enigma ljudskoj percepciji još neko
vreme, dok će se do tad moralna opravdanost istog, očima etičkog subjektivizma,
gledati u odnosu na relevantne situacione okolnosti i činjenice.
Svoje
mišljenje ću pokušati da istaknem kroz razlog izbora gore obrađene teme. Naime,
etički subjektivizam (pre etički nihilizam) najpribližnije opisuje moj lični stav
po pitanju postojanja objektivnih moralnih činjenica u tom smislu što sam mišljenja
da iste ne postoje. Uzeo bih u obzir zaključke iz fiziologije i psihologije koji
navode na to da je ljudsko biće vođeno biološkim i psihološkim nagonima oslikanim
kroz motive Maslovljeve piramide. To nas navodi na zaključak da čovek kao biće jeste
samo naprednija životinja svesna svog postojanja i postojanja drugih bića i kao
takva prinuđena da živi u društvu zarad opstanka. Društvo, kao i čovek, mora ispuniti
određene potrebe zarad opstanka, potrebe oživljene društvenim ugovorom i rešenjem
Hobsove nedoumice. Pored zajedničkih vrednosti, pravnih normi i dr. društvenih potreba
ističe se i moral. Viđenja sam da moral predstavlja ljudsku tvorevinu stvorenu sa
razlogom da omogući zajednički život svih ljudi i da istakne distinkciju između
dobrog i lošeg, crnog i belog, raja i pakla.Čak Dirkem ističe da je čovek moralno
biće u onoj meri u kojoj je društveno biće. Sopstveno posmatranje morala mogu poistovetiti
sa etičkim subjektivizmom u tom smislu što smatram da moral kao takav može biti
drugačije viđen od strane različitih ljudi. Rihard Vajkart tako smatra da npr. Hitler
zapravo predstavlja izuzetno moralnu osobu s tim što ima sopstveno viđenje istog
koje je dijametralno suprotno konvencionalnom shvatanju morala. Često pojavu morala
poredim sa pojavom vremena. Naime, Vulf je kao sociolingvista istraživajući indijansko
pleme Hopi uočio da njegovi pripadnici u svom jeziku ne poseduju termine koji se
povezuju sa vremenom, kao ni generalno poimanje istog. Na tom primeru možemo uočiti
kako vreme zavisi od percepcije isto koliko zavisi i od kretanja i gravitacije,
odnosno da je relativno, kao što i Ajnštajn smatra. Slično je i sa moralom. Moral,
kao društveno „vreme“, ne poseduje konačni časovnik već je drugačije u odnosu na
osobu, društvo, kulturu...
Literatura:
1. Singer P. (2004), Uvod u etiku, Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića Sremski Karlovci, Novi Sad
1. Singer P. (2004), Uvod u etiku, Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića Sremski Karlovci, Novi Sad