Friday, 3 March 2017

Fenomen suicida u periodu renesanse

Autor: Mladen Vuković


Uvod
                    Ovaj rad problematizuje i analizira pitanje samoubistva i njegove geneze kroz epohu renesanse, to jest, od vremena rane renesanse, koja bi obuhvatala period od sredine 14. veka pa do uvodnih decenija 17. veka, kada je uticaj renesanse već uveliko počeo slabiti, i promatra ovaj fenomen iz različitih sfera religije, prava, morala i umetnosti, prateći njihov odnos i tumačenja prema samoubistvu kroz epohu. Takođe rad pokušava da locira krucijalne tačke toga perioda kada se menjala ili barem nazirala promena percepcije gledanja na samoubistvo, hoće reći, momentumi u kojima su pojedini teolozi, naučnici, filozofi, pokušali vrlo smelo napraviti otklon od tadašnje dominirajuće teokratije i teološke kosmogonije i njihovog tumačenja suicida kao pre svega dela Satane, i dovesti ga pod okvire racionalnog naučenjačkog konteksta, u kojima se razmatraju različiti faktori koji do suicida dovode, od načina života, fizioloških specifičnosti pojedinca, socijalno-kulturnog ambijenta u okviru kojega se pojedinac razvija i brojnih drugih faktora.             

Rana renesansa:
ponovo otkrivena enigma samoubistva
                  
                     Već u drugoj polovini 14. veka, kada je renesansa tek uzimala maha, mnogi veliki umovi toga doba imali su dojam da je upravo u ovom periodu došlo do rapidnog povećanja broja samoubistava, te se o samoubistvu govori kao fenomenu koji je poprimio razmere epidemija diljem evropskog kontinenta. Prvo Đovani Bokačo u Italiji na samome početku renesanse, pa mnogo kasnije, krajem 15. veka, augustinski teolog, filozof i književnik, Erazmo Roterdamski u Holandiji, zatim par decenija docnije, u prvoj polovini poslednjeg veka renesanse, isto je činio i preobraćeni sveštenik Martin Luter u Nemačkoj, te francuski moralista i mislilac Mišel de Montenj u istome veku. Svi oni, redom, nabrajaju brojna samoubistva, apostrofiraju njihovu učestalost, promatraju dalekosežne posledice koje se odražavaju na čitavo društo i tradiconalni moral, i na kraju izvlače moralne i filozofske pouke koje idu u dve krajnosti, ili apologije samog čina samoubistva ili njegove anateme.
                    
                     Brojni kasniji naučnici, istoričari i teoretičari koji su se bavili problematikom samoubistva u modernim vremenima, poput klasika sociologije Emila Dirkem, ipak, ove podatke i opise najumnijih glava renesanse uzimaju sa dozom rezervisanosti i dovode u pitanje njihovu relevantnost. Problem koji se isticao u prvi plan je pre svega statističke prirode, koja u tom trenutku nije bila razvijena niti u jednoj zemlji Starog kontinenta. Koliko-toliko precizni statistički podaci, sa naglaskom na moguća i vrlo verovatna odstupanja, postojali su jedino u Velikoj Britaniji, preciznije rečeno u Engleskoj, i to tek u periodu 16. veka, kada se prati dinamika samoubistava, beleži njihov broj u proseku na svakih deset godina, i gde se može zapaziti gotovo aritmetička progresija broja samoubistava, iz decenije u deceniju, u periodu od 1500. godine do 1579. godine. Ova realnost u Engleskoj, gde je, dakle, postojala evidencija, dakako, ne sasvim precizna, navela je čak i neke od velikih mislilaca epohe prosvetiteljstva, poput Monteskjea ili Didroa, da samoubistvo opišu, pre svega, kao englesku boljku, vođeni iskrivljenom predstavom da je ovaj fenomen najučestaliji upravo na Ostrvu. Za razliku od Engleske opisi samoubistava na kontinentu bili su uglavnom nedovoljni i  fragmentovani, vođeni vrlo često subjektivizmima novinara, koji su davali na težini slučaju samoubistva pre svega u odnosu na to kakvu senzaciju ono donosi.  
                  
                      Krucijalno je istaći da se u tom periodu, kada se govori o pravnoj i zakonskoj regulativi i tretmanu samoubistva, svima onima koji izvrše samoubistvo, sva imovina i zatečeno bogatsvo konfiskuje u korist kralja. Kapelan u ime kralja prisvaja zemlju a potomke samoubice ostavlja bez igde ičega! Ovakavog epiloga potomci samoubice mogli su se spasiti jedino ukoliko bi izvršitelj suicida bio proglašen ludim pre izvršenja samoga čina. Lako se može izvesti konkluzija da je ovakav zakonski epilog ponajviše išao u korist rojalističkom režimu i njegovoj administraciji, koja je na ovaj način ubirala dvostruke plodove, s jedne strane širila svoje latifundije, a sa druge, punila kasu novcima pokojnika, ne samo sirotinje već i bogatih trgovaca od čijih je smrti vlast tek trljala dlanove. Valjalo bi istaći da je strogost primene zakona bila samo načelna, dok je sprovođenje istog i više nego selektivno, te se može sa pravom govoriti o samoubistvu kao priviligiji aristokratije. Pripadncima viših staleža se vrlo često „gledalo kroz prste“, pa su mnoga samoubistva aristokrata naknadno tumačena kao posledica ludila, apsolutno bez ikakve medicinske argumenatacije i dokaza, pa je na taj način imovina ipak ostajala u posedu naslednika samoubice. Dakle, jasno je da je velom amorlanosti tumačen veliki broj dela samoubistva od strane sudskih izvršitelja, gde je, recimo, znala biti konfiskovana imovina osvedočenim umobolnicima, pripadnicima najnižih slojeva, a sa druge strane, imovina samoubice, poreklom iz viših staleža za koju se pouzdano znalo da je mentalno zdrava, ostajala je, bez obzira, u posedu njegovih naslednika. Zapaža se izarzita ambivalencija zakonske regulative i egzekutive, u okviru koje su oni bogatiji vrlo često bili privilegovani i povlašćeni a samo sirotinja diskriminisana i rigorozno kažnjavana.

                   Promena percepcije gledanja na samoubistvo započeta je u sferi umetnosti, pre svega književnosti, kada se na proscenijum teatara vraćaju motivi antičkih vremena čiji su junaci poslužili kao glavni izvori inspiracija tadašnjim dramaturzima, piscima, pesnicima. Tragični životi ovih heroja antike i motivi njihovog okončanja biće obrađivani posredstvom pera raznih stvaralaca toga doba kroz brojne drame, romane, poeziju. Činovi samoubistva velikih heroja antičkih vremena, poput Katona, Bruta, Lukrecije, Seneke i čitave plejade drugih, tumačiće se na različite načine. Najčešće se ta tumačenja kreću u pravcu dualizama, gledanja na samoubistvo kao na hrabar i uzvišeni čin praćen zanesenim apologijama i glorifikovanjem, ili tumačenjem samoubistva kao kukavičkog čina nedostojnim i nepriličnim životu čoveka, čiji su život i sudbina pre svega u rukama apsolutnog vladara, Boga.

                   „Utopija“, Tomsa Mora, engleskog državnika, književnika i humaniste , iz 1515. godine donosi nam pitanje ima li čovek pravo da sebi oduzme život ukoliko teško oboli ?
         
                   „Ali ako je bolest ne samo neizlečiva već bolesniku zadaje stalne i užasne muke, onda sveštenici magistrati savetuju jadnike otprilke ovako: „Za tebe je u životu sve izgubljeno! Drugima si težak, a sebi si nesnosan pošto samo nadživljuješ svoju smrt. Odluči se da ne hraniš više tu neizlečivu kugu! Život je tvoj samo mučenje i zašto da oklevaš? Pun nade što ćeš se osloboditi svoje tamnice, mučilišta svog, svog čemernog života, odluči se i oslobodi se sam, ili daj odobrenje da te drugi oslobode ! Samo će patnje tvoje a ne sreću tvoju prekinuti smrt, i stoga je mudro ako je ubrzaš. To ti savetuju sveštenici, tumači volje božje! Poslušaj ih, učinićeš pobožno i sveto delo!“ (Minoa, 2008: 85-86).      

                   Tragom Seneke, Mor je pokušao da samoubistvu da razumski, milosrdni kontekst, ukoliko bolest koja ophruje čoveka postane nepodnošljiva, a kraj koji se mukotrpno sačekuje, neminovan i izvestan, i da se samom činu samoubistva na kraju krajeva da i jedan humanizovani karakter, kojim bi samoubica, ne samo sebe poštedeo muka, već bi se muka  poštedeli i ljudi iz njegovog najbližeg okruženja. Čak ni sugestija konsultovanja klera u okviru samog dela i traženje dozvole od njegovih predstavnika za izvršenje samoubistva, samim tim i priznavanje njihove suprematije u tretmanu i viđenju samoubistva, nije naišlo na odobravanje brojnih teokrata i teologa, jer je samim ovim pitanjem, koje je potakao u okviru svog vanvremenskog dela, Mor, uneo moralni nemir i dilemu ne samo pojedincima već i uvreženom tradicionalnom moralu koji je bio pod uzdama dogmatičnog i rigidnog teokratskog pogleda na samoubistvo, po kojem je ono pre svega pitanje Satanine rabote, a život čoveka i njegovo okonačenje, ma koliko on oboleo, jedino se nalaze u rukama Svevišnjeg. Tomas Mor, ubrzo se našao u nemilosti vlasti, a nakon zatvaranja u zloglasni Tauer bio je prinuđen da revidira svoje stavove. Sudbina Tomasa Mora bila je sudbina slična mnogim slobodnoumnim teolozima, filozofima, književnicima, toga doba, koji su se usudili da slobodno promišljaju o pitanju samoubistva.

                                                  

“ Biti ili ne biti ? “ :
Prva kriza evropske svesti
(1580-1620)

                   „Biti ili ne biti ?“, univerzalno i večno pitanje koje je postavio Šekspir u okviru drame „Hamlet“, negde oko 1600. godine, kada je uveliko u jeku bila prva kriza evropske svesti započeta 1580. godine, uzrokovana između ostalog i protestantskom reformacijom započetom u 16. veku, kada dolazi do frakcionisanja katoličanstva koje je do tada predstavljalo unikum oko kojega su se atomizovali svi vernici te religiozne provenijencije, ali i kasnije taborisanje samog protestantizma na luteranski i kalvinistički deo, kao i astronomska revolucija koja je obeležila duhovnost na početku 17. veka i uspostavljanje Kopernikovog heliocentričnog sistema, kojim je uzdrmana dotadašnja kosmogonija, tradiconalni moral i kolektivni svetonazor pučanstva uspostavljen pod vekovnom suprematijom teološke dogme i njenih apsolutnih istina koje su bez kritičke obrade i promisli usvajane vekovima, produbilo je krizu evropske svesti, dovelo do preispitivanje stavova i dotadašnnjih vrednosti i rezultiralo krizom identiteta, kako kolektivnog tako i individualnog, uzdrmane Evrope, otvorene sada za nova preispitivanja i otkrivanje drugačijih istina.
                  
                   „Šekspirova era“, svoj je zenit imala upravo za vreme trajanja prve krize evropske svesti (1580-1620), kada je veliki književnik napisao sva svoja najznačajnija dela. U periodu ove, može se reći, ere u okviru ere, odigravaju se mnogi značajni događaji koji se osim prodiranja teme samoubistva i njegove interpretacije u okviru umetnosti tiču i novonastalog naučnog tumačenja istoga problema, pre svega u okvirima psihologije i medicine. Ovo je period kada se pišu brojne sholastičke rasprave, sa primenom klasičnog sholastičkog metoda teze i antiteze, argumentima koji se ređaju ili da osude čin samoubistva ili da ga opravdaju. Jedan od najznačajnih je francuski esejist i humanista Mišel de Montenj koji prvi, kritično i bez predrasuda u svojim „Eseijma“  značajno i probitačno promišlja o temi samoubistva (Minoa, 2008: 111). „Biatanatos“ Džona Dona, engleskog doktora teologije, uz to propovednika i humaniste, predstavlja svojevrstan vrhunac bavljenja ovom temom promatranom iz svih uglova ove eruditne osobe. Esencijalna stvar u okviru ove knjige je poruka da se samoubistvo može opravdati i da je potrebno ponovno preispitivanje dotadašnjeg monolitnog i fanatičnog tumačenja problema suicida, i da je isto, pitanje odluke samoga čoveka, a verovatno je najznačajna stvar što se Džon Don usudio da o ovoj temi promišlja u samoj nutrini hrišćanstva (Minoa, 2008: 117).
                  
                   Sekularizacija samoubistva i njeno otrgavanje iz ralja teologije i njenog rigidnog katehizisa, zenit je doživela tvrdnjom Roberta Bartona u njegovom slavnom traktatu „Anatomy of Melancholy” da je samoubisto bolest, čiji je uzrok ništa drugo no melanholija. Ovaj traktat rezultat je puta koji su započeli brojni filozofi humanističke provenijencije, zatim, mora se reći i malobrojni, hrabri teolozi, kao na primer gore pomenuti Džon Don, a nastavili docnije intelektulaci i lekari koji su samoubistvo, vrlo moderno u to vreme, počeli da analiziraju kao psihološki proces koji vodi ka svojevoljnom oduzimanju života i dali mu ime melanholija (Minoa, 2008: 121). Ovim činom melanholija je postala psihološki pojam i naznaka moguće moždane neuravnoteženosti, a samoubistvo je postalo predmet medicinskih studija po prvi put od kada je sveta (Minoa, 2008: 121). Fanatični propovednici i teokrati nisu ni tada imali nameru da odstupe, ističući da je melanholija ništa drugo no božanska osveta i đavolje iskušenje. O melanholiji se govori kao o „melanholičnoj vlazi“, zatim „moždanom soku“ i „crnoj žuči“ kojom se „natapa glava“ i zamagljuje razum i kasnije utire put ka samoubistvu.      

                   Barton, ovim više nego maštovitim tvrdnjama, vrlo moderno i napredno za to  vreme, suprostavlja svoje mišljenje i nabraja razne uzroke koji za posledicu imaju „upadanje“ u stanje melanholije. Barton ističe da univerzalni lek ne postoji, da to zavisi od pojedinca do pojedinca, njegovih navika i osobenosti, specifične fiziologije,  gde vrlo važne stavke igraju mentalna higijena, normalan seksualni život, koji nikako ne bi smeo da prelezi u razvrat, zatim se po prvi put ističu i sociološko-klasni motivi i u fokus se po prvi put stavlja društveno-ekonomski položaj pojedinca, naglašavajući da je siromaštvo jedan od značajnih uzoraka psihičkih problema (Minoa, 2008: 122-123). Robert Barton, predstavljao je alternativu dotadašnjim koncepcijama samoubistva i njegovog lečenja, koje se pre svega ogledalo u egzorcističkoj praksi sprovođenoj od strane pripadnika sveštenstva, odlučno se suprostavio dominirajućoj dogmi i apsolutnim istinima teologije, a njegove tvrdnje su postale polazna tačka za nastajanje čitavog jednog medicinskog i filozofskog pravca kojom se sklonost ka samoubistvu pripisuje psihološkim poremećajima, odnosno melanholiji, i koji će do 19. veka stajati u suprostavljenom odnosu na, i dalje, fanatična, lapidarna, bornirana teološka tumačenja suicida.

                   Penetrirajući kroz teologiju, filozofiju, pravnu nauku, kasnije dopirući do medicine i psihologije tema samoubistva morala se ponovo ukotviti i u sferi umetnosti, kada ponovo, kao jedna od glavnih inspiracija umetnika ulazi na velika vrata teatara širom sveta. Temom samoubistva se podjednako bave, kako romansijeri, tako i pesnici i dramaturzi. Romani i poezija pre svega su glavna razbibriga aristokratije, dok pozorište uspeva da se probije do svekolikog pučanstva, radenika i sirotinje. Motiv samoubistva u romanu najčešće je potaknut ljubavnom problematikom. Posle njega se kao motivi nabrajaju čast, očajanje itd. Romansijeri se, takođe, služe sholastičkom metodom teze i antiteze, gde kod glavnih protagonista možemo da vidimo prave male dijalektičko-sholastičke obračune, odnosno jedne koji pasionirao brane stav za samoubistvo, i druge koji se sa istom strašću protive činu samoubistva. Ovakvi dijalozi su lajt-motiv gotovo svakog romana toga doba, udenut u jedan posve specifičan ljubavni kontekst.  Alegorična poezija toga doba služi se sličnim motivima i metodama, sa ciljem poticanja samopreispitivanja, postavljanja pitanja kojim bi se osporio dotadašnji moral i načela.

                    Kada je o pozorištu reč valjalo bi istaći da je u periodu 1580-1620. godine, dakle u periodu koji se poklapa sa prvom krizom evropske svesti, na pozornicama širom engleske viđeno preko dve stotine samoubistava u otprilike stotinak pozorišnih komada (Minoa, 2008: 109). „Hamletovo pitanje odjekuje na svim evropskim scenama, u tragedijama koje žanju sve veće uspehe. Na svim jezicima, u svim oblicima, pred svim mogućim publikama, u pozorištima odzvanja veliko pitanje: biti ili ne biti?“ (Minoa, 2008: 129). Šekspirovo vanvremensko delo stvarano je u periodu 1589-1613. godine, u okviru kojega je proučio sve moguće okolnosti i motive samoubilačkog čina sa svih njegovih strana, opisano kroz 52 čina samoubistva u njegovim planetarno poznatim dramama (Minoa, 2008: 131). Šekspir ne istupa sa moralizatorskih pozicija, on je besprekoran opservater, psihoanalitičar, skoro tri stotine godine pre konstituisnja psihoanalize, pronicljivim i promućurnim replikama njegovih dramskih heroja uspeva da relativizuje dotadašnji moral i navodi na analitičko a ne sholastičko rezonovanje i tumačenje. Kroz njegove drame primećujemo čitav jedan defile samoubilačkih motiva, što nam najbolje otkriva sledeći citat: „Tako raznovrsna, samoubistva potvrđuju sve moguće tačke gledišta, istovremeno ih svodeći na nulu.Gledamo kako defiluju slavne antičke samoubice, Brut, Kasije, Antonije i Kleopatra, nesrećne samoubice zbog ljubavi Romeo i Julija, mračne samoubice koje ostvaruju svoju sudbinu, kao što je Magbet, kukavne samoubice zbog griže savesti, kao što je Otelo, i svi su oni igračke okolnosti, sve ih je u smrt gurnula neumoljiva spoljna mehanička sila, dok melanholični Hamlet, koji razgovara sa lobanjama na groblju, koji odmerava „za“ i „protiv“, ne čini ništa, to jest ostaje u životu“ (Minoa, 2008: 132). Hamletovi solilokviji u neku ruku predstavljaju preteču onoga što će se mnogo godina kasnije uspostaviti kao praksa terapijskog lečenje bolesnika razgovorom. Danas je opšte poznata stvar da je poželjno i probitačno problem koji pojedinca tišti iznutra, raznim tehnikama razgovora, isterati na „čistac“ i na taj način dolaziti do primetnog i opipljivog terapijskog poboljšanja pacijenta. Hamlet, samooporavljajući se samorazgovorom, iako zanesen idejom samoubista, ipak ne diže ruku na sebe, dok ostali Šekspirovi junaci koji samoubilački poriv, psiohoanalitičkom terminologijom rečeno, inhibiraju, tek nakon određene draži, uglavnom, čine to naprasito i bez bilo kakve najave.
                    
                    Interakcija između pozorišta i publike toga doba, odnosno kakav je uticaj pozorište imalo na pučanstvo, u vremenu krize identiteta, ničeanskog prevrednjavanja vrednosti, rušenja dotadašnjih svetonazora, načela, moralnih postulata, frustriranog sveta koji se pred daskama koje život znače okuplja kako bi im sa njih dopalo koje zrno nade i utehe, možda neki od odgovora na brojne dileme koje su ih ophrvale. Iskustvo teatra je, za svekoliko pučanstvo, aristotelovskim rečnikom rečeno, iskustvo katarze, iskustvo pročišćenja, gde su se u kolektivnom transu pojedinici oslobađali svojih nabujalih fantazmi i trošili ih, koliko do novoga susreta kada se „ritual“ ponavljao. Može se postaviti jedno od zanimljivih pitanja, jesu li teatri toga doba bili zapravo sabirni centri u okviru kojih se sprovodila kolektivna terapija ?    

Zaključak

                    Ovaj rad predstavlja tek mali fragmenat onoga što je napisano na temu jednog više nego kompleksnog fenomena, kakav je fenomen samoubistva. Njegov je cilj da u malom i tek u naznakama opiše odnos teologije, filozofije, pravne nauke, medicine, psihologije, umetnosti prema ovom fenomenu i to u jednom periodu vremena, u epohi renesanse, o kojem su napisane brojne knjige i studije tokom vekova, i da eventualno bude solidna polazna tačka i referenca budućim kolegama koje bi se bavile ovom temom, nadam se bolje i studioznije.

                                                          
Literatura:


 Minoa, Žorž. 2008. Istorija samoubistva, Mediterran Publishing, Novi Sad.