Wednesday, 19 April 2017

Odnos prema životu i smrti u fašističkoj ideologiji

Autor: Milan Urošević


O egzistencijalnom i sociološkom značaju smrti


Smrt predstavlja jednu od “graničnih situacija” (Jaspers), situacija u kojima se individua suočava sa ograničenošću sopstvenog postojanja. Upravo suočavanje sa ovom ograničenošću i nezaustavljivošću protoka vremena koje neminovno dovodi do trenutka smrti čini smrt neizbežnom činjenicom sa kojom se svako biće suočava. Ova svest o smrti kao neizbežnoj i konstatno nadolazećoj nagnala je Hajdegera da svest o smrti predstavi kao konstantnost ljudske situacije, svest o smrti čini, za njega, fundament ljudskog iskustva (Hajdeger 301: 2007) U isto vreme smrt je za svakog čoveka suštinski nezamisliva, ona je “slučaj”, iznenadan trenutak u kome ono “ja” prestaje da postoji i stoga se smrt nikada ne dešava “meni”, jer u tom momentu “mene” više nema (Hajdeger 2007: 299) Ovde možemo videti dvostruku prirodu smrti tj. dvostrukost njenog pojavnog oblika u ljudskom iskustvu: ona se istovremeno doživljava kao neizbežna, ali i kao nedokučiva realnost. Upravo zbog ovoga svest o smrti uzrokuje konstantnu strepnju usled ontološke nesigurnosti ljudskog postojanja, i suočavanje sa ovom nesigurnošću i formiranje svesti o neizbežnosti smrti je za Hajdegera bio uslov autentičnog i neotuđenog života (Hajdeger 2007: 300) Sa druge strane, mnogo manje afirmativan odnos prema smrti je iskazao Frojd. Za njega je fundamentalni pokretač cele civilizacije “nagon smrti”, konstantna želja za vraćanjem svakog živog organizma u stanje nežive materije koja dolazi u sukob sa nagonom za opstankom (Freud 1976: 66) Ovaj sukob rezultira okretanjem nagona za smrću spolja, izvan pojedinca, što dovodi do uspostavljanja kontrole nad prirodom. (Freud 1976: 66)  Time je nagon za smrću predstavljen kao praotac celokupne kulture ljudskog roda - društvo svoje postojanje duguje smrti. Kao što možemo videti, uloga smrti je izuzetno značajna u misli velikih autora dvadesetog veka. Ali, osim filozofskih promišljanja njenog značaja, smrt kao univerzalna činjenica ljudskog postojanja mora nužno biti kulturno i politički prerađena i regulisana. Ljudska društva i kulture funkcionišu, između ostalog, kao medijatori između određenih bioloških i ontoloških datosti ljudske egzistencije i čovekove svesti, time ove datosti bivaju preoblikovanei snabdevene smislom. Na ovaj način simbolički poredak jednog društva, oličen u njegovoj kulturi, štiti čoveka od apsolutnog užasa (Kuljić 2014: 75) ništavila koje predstavlja smrt, čineći smrt razumljivom i uklapajući je u izgrađeni simbolički univerzum. Iz sličnih razloga u simbolički univerzum društva se na ovaj način ugrađuju i druge datosti kao što je seks, porođaj, mladost, starost i slično.


Samo pozivanje na simbolički poredak i kulturu nas upućuje na pojam ideologije. Ideologija u kontekstu simboličkog poretka i regulisanja smrti može biti shvaćena kao simbolički sistem koji reguliše društveni život, ali neizbežno u interesu određenih drušvenih grupa. Ona je simbolička matrica kao reguliše odnose između vidljivog i nevidiljivog, mogućeg i nemogućeg (Žižek 1995: 2) i stoga čini određene aspekte smrti razumljivim, i njenom dejstvu na društveni život pridaje značenje. Pošto smo prethodno uveli pojam interesa mora biti pomenuto da ideološki obrađeni aspekti smrti bivaju monopolisani kao simbolička dobra i korišćeni u interesu podređivanja, kontrole i pravdanju društvenih razlika (Kuljić 2014: 8). Simbolička dobra imaju krucijalnu ulogu u procesima podvlašćivanja i legitimacije društvenih nejednakosti (Bourdieu 1996: 66) Ovde ulazimo na polje političke upotrebe smrti, s obzirom na njenu snagu, smrt je izuzetno moćno simboličko dobro, pošto upućuje na situacije od životnog značaja kojima niko ne može pobeći. Upravo zato smrt može biti iskorišćena u pravdanju pozicija raznih društvenih autoriteta (Kuljić 2014: 7) Proučavanje ideološke uloge smrti nas upućuje na pitanje: kakve poruke šalju oni koji su u poziciji da kontrolišu javni odnos prema smrti i umiranju (Kuljić 2014: 8)?

Nadalje specifikujući predmet naše analize, treba napomenuti da ćemo se baviti ideološkom upotrebom smrti u fašističkoj ideologiji. Fašistička ideologija ima kameleonsku prirodu (Kuljć 1977: 174) ona je neuhvatljiva i ako želimo proniknuti u njenu prirodu moramo ispitivati ciljeve koji se žele njom postići u određenom trenutku (Kuljć 1977: 174). Pokušaj analize ove ideologije putem ispitivanja njenog odnosa prema smrti će biti fokusiran na analizu načina na koji, korišćenjem odnosa prema smrti, fašizam vrši legitimaciju odnosa moći u društvu. Aktuelnost ovakve analize se može objasniti rastućim stepenom ksenofobičnih i neopopulističkih stranaka, pokreta i političkih ličnosti koji, uz migrante i Islam koji sada zamenjuju Jevreje, čine da Evropa sve više liči na Evropu iz 1930-ih[1].  “…ako je teorija o fašizmu uvod u političko delanje onda ona polazi od činjenice da se povratak fašizma može sprečiti.” (Kuljić 1977: 9).


O prirodi ideologije

Ideologija kao pojam u društvenim naukama ima izuzetno fluidnu i kontraverznu istoriju koja se kreće od isticanja njenog značaja do njenog osporavanja u radovima autora kao što je Danijel Bel (Zvjer 2015: 506). Poput Fukujamine teze o “kraju istorije” različiti autori su proglasili i kraj ideologije, tvrdeći da je prošlo doba “velikih priča” i da je ideologija relikvija moderne i još jedan od narativa za dekonstrukciju. Postomodernizam - koji je za Liotara, autora zaslušnog za uvođenje ovog termina u društvene nauke, stanje uma koje nastaje dekonstrukcijom moderne misaone perspektive (Sekulić 2007: 23) - je produkt promene ekonomskih i političkih odnosa tokom dvadesetog veka. Nastankom postmoderne perspektive analiza ideologije upada u svojevrsnu krizu usled nemogućnosti da uspostavi konsenzus oko tačke u kojoj je moguće sagledavati društvenu stvarnost van ideološke uslovljenosti. Iz tog razloga javili su se kritičari teze o postojanju dominantne ideologije sa tvrdnjom da je ideologija izgubila svoj uticaj, sistem koristi ekonomsku, zakonsku i državnu prinudu da obezbedi svoje funkcionisanje (Žižek 1995: 14). I pored ovih kritika ideologija idalje ostaje značaj koncept pri analizi društvene stvarnosti, za potrebe naše analize pokušaćemo da odredimo koncept ideologije koji ćemo potom upotrebiti na ideologiji fašizma.

Žižek u pokušaju da sistematizuje teorije ideologije koristi Hegelovu podelu sistema religije na doktrinu, ritual i verovanje (Žižek 1995: 9) Prateći ovu podelu shvatanja ideologije možemo podeliti na: diskurzocentrična (u ovo shvatanje Žižek svrstava Habermasa, autore koji pripadaju Kritičkoj analizi diskursa, Ernesta Laklaua itd.), diskurzodismisivna (npr. Altiser) i treći koncept koji ideologiju smatra za sistem predstava koje funkcionišu spontano u samom “srcu” društvenog sveta (Žižek tvrdi da je pitanje da li se ovakvo shvatanje može nazvati “ideologija”)  (Žižek 1995: 9). Za naše potrebe ćemo se opredeliti za prvi, diskurzocentrični, tip. U ovom shvatanju ideologija je sistem ideja, verovanja i koncepata koji egzistiraju zarad ubeđivanja dugih u sopstvenu istinitost, u intersu prikrivanja određenih odnosa moći (Žižek 1995: 10). Ovde mora biti napomenuto da se ne radi o svesnom i namernom iskrivljavanju određenih ideja, onome što Manhajm naziva “partikularnim” pojmom ideologije, već govorimo o celokupnom pogledu na svest, totalnoj strukturi svesti određene grupe, ono što on naziva “totalno” shvatanje ideologije (Manhajm 1978: 59). Manhajm ovo objašnjava delovanjem društvenih uslova, egzistencijalni uslovi, koji su zajednički određenoj grupi ljudi, uslovljavaju njihovo mišljenje tako da oni dejstvo ovih uslova ni ne osećaju, oni ne mogu da zamisle drugi način mišljenja (Milić 1978: XXII) Ovakvo viđenje evidentno anticipira Altisera koji je specifikovao marksističko određenje ideologije donekle se udaljavajući od Marksa. Marks smatrao da dokle god je neka vladajuća klasa u posedu materijalnih sredstava za proizvodnju ona je i vladajuća duhovna sila (Marks 1989: 393), tako da određuje preovladavajuća verovanja u epohi u kojoj vlada, stoga su ideje koje stvara nužno lažne i nametnute podređenoj klasi. Altiser prihvata ove ideje ali napušta Marksovo ukazivanje na ideologiju kao iluziju, sistem laži nametnut od strane, kako Altiser kaže, “sveštenika ili despota” (Altiser 2009: 54). Za Altisera ideologija nije sistem lažnih predstava koje svesno bivaju nametnute već imaginaran odnos ljudi prema uslovima njihove egzistencije, u ideologiji je njima ovaj odnos predstavljen u imaginarnom obliku, u obliku predstava (Altiser 2009: 53, 56). Glavna razlika u odnosu na Marksa je Altiserova ideja o neizbežnosti ideologije. Za razliku od Marksa za koga revolucija znači uklanjanje, između ostalog, i lažnih ideja vladajuće klase, za Altisera vladavina svake klase znači i vladavina njene ideologije. Nadovezujući se na svog uzora Gramšija on smatra da uspostavljanjem vladavine proleterijata mora biti uspostavljena i njegova ideološka hegemonija, kako Gramši kaže: “nadmoć jedne društvene grupe iskazuje se...i kao intelektualno i moralno vođstvo.” (Gramši 2008: 149).

Ustanovili smo da je ideologija nužno uspostavljena društvenim uslovima života određene grupe. Uslovi egzistencije determinišu sliku sveta koju društvena grupa usvaja time čineći njihovu sliku sveta jedinstvenom, oni je dele, i time se sporazumevaju, ovo takođe olakšava zajedničko delanje. Pošto smo prethodno pomenuli da je ideologija nužno povezana sa interesom, isticanje životnih uslova ovo čini očiglednim. Interesi određene društvene grupe se predstavljaju u njihovoj većoj ili manjoj želji da postojaće društvene odnose održavaju postojaćim. Iz ovog razloga kao najznačajnija ideologija čini se ideologija vladajuće klase u određenom društvu. U interesu ove klase je što postojanije i čvršće održavanje odnosa moći nepomenljivim. Upravo zato ćemo ideologiju odrediti kao koherentan sistem ideja i verovanja koji teže da legitimizuju postojaće odnose moći kao i interese i težnje vladajuće grupacije (Zvijer 2015: 515). Ideologija ovo postiže putem tri mehanizma:

·         univerzalizacija - podrazumeva predstavljanje interesa društvene grupe na vlasti kao opštih interesa svih članova društva
·         naturalizacija – podrazumeva predstavljanje ideja određene ideologije kao prirodnih, ovo je najbolje objasnio Rolan Bart u svom eseju o mitu. On tvrdi da mit (koji on shvata identično kao ideologiju) izvrće anti – physis u pseudo-physis, što znači da ljudskim delima i akcijama oduzima ljudski smisao, proteruje istoriju i na njeno mesto stavlja prirodu (Bart 2008: 272). Ideologija kontigentno zasniva u večnosti, istorijsku intenciju pretvara u prirodu (Bart 2008: 272).
·         Egzistencijalizacija – podrazumeva da se ideje u određenoj ideologiji i postojaći društveni odnosi predstavljaju za date i samorazumljive, za zdrav razum. Burdije ovo naziva “doksom”, prihvatanje društvenog sveta kao datog, bez razmišljanja o njemu (Bourdieu 1996: 424)

O fašističkoj ideologiji i njenim korenima

Sada ćemo naš analitički okvir primeniti na jednu konkretno-istorijsku, postojaću ideologiju, u suprotnom analitički okvir bi bio sterilan, služeći za analizu samo apstraktnog koncepta ideologije. Kuljić fašizam vidi kao varijaciju onoga što naziva buržoaska ideologija, smatra da on nastaje kombinacijom ekstremnog nacionalizma, konzervativizma i filozofskog iracionalizma (Kuljć 1977: 149). Sa druge strane Adorno je fašizam smatrao za čisto instrumentalnu tvorevinu koja se ne može nazvati ideologijom (Žižek 1995: 13). Tačnije, Adorno tvrdi da u fašističke ideje niko suštinski ne veruje, pa čak ni oni koji ga promovišu, oni se oslanjaju na fizičku prinudu dok fašističke ideje služe kao maska (Žižek 1995: 13). Kroz ove tvrdnje možemo videti da se fašizam predstavlja kao izuzetno fluidna ideologija sa promenljivim sadržajem koja mnogo više zavisi od specifičnih društvenih uslova u kojima deluje. Usled ovoga teško je odrediti njenu idejnu srž, ali, u skladu sa našim teorijskim okvirom, pokušaćemo da odredimo neke njene ključne tačke.


a.      Univerzalizacija

Fašističku ideologiju, koju Markuze naziva “herojsko - narodni realizam”, karakteriše specifično isticanje prvenstva celine nad njenim delovima (Markuze 1977: 24). Celina fašističkog društva se shvata kao apstraktno organsko jedinjenje koja transendira svoje delove (Markuze 1977: 24). Ova celina se sastoji od organski povezanih individua koji njoj služe, oni u ovoj celini pronalaze svoj smisao i potpuno ispunjenje ličnosti (Markuze 1977: 25). Ovako shvaćena društvena celina nužno biva mistifikovana, ona nije nešto što se može opipati ili videti, ona se oseća intuitivno i stoga mora biti označena na takav način, ona svoj izraz nalazi u pojmu “naroda” (Markuze 1977: 15). Narod ili narodna zajednica predstavlja iskonsku ili organsku celinu pojedinaca vezanih odnosima koji su često označivani pojmovima “krvi i tla” (Markuze 1997: 14). U fašističkoj ideologiji isticanje celine je dobilo svoj pojavni oblik u ideji totalne države, kao idealnog oblika vlasti totaliteta nad pojedincem. Totalna država predstavlja “državu totalne odgovornosti”, koja može da “pozove na odgovornost svakog pojedinca koji nije u potpunosti podvrgao ličnu sudbinu naciji.” (Kuljić 1983: 60-61). U italijanskom fašizmu Đentile izražava ovu ideju tvrdnjama da pojedinac jedino može postojati ako se uzdigne u “nadindividualnu sferu”, između pojedinca i države postoji istovetnost i njegove želje jedino može ostvariti država (Kuljić 1983: 24). Suštinski, ideja totalne države idealno izražava ideološki element predstavljanja pojedinca kao jednog od elemenata društvene celine kojoj se on mora podvrgnuti, on mora svoje postojanje žrtvovati zarad dobrobiti celine i podvrgavati se njenoj hijerarhiji sa vođom na vrhu (Kuljić 1983: 66). Ideal fašističke ideologije je nacija koja u svakom svom delu i u svakom momentu poseduje “istinu” o tome šta je, šta želi i šta mora da učini (Fuko 2014: 364).   

b.      Nautralizacija

U okviru fašizma društveni odnosi gube svoju umnu prirodu i bivaju uzdignuti na nivo biološke datosti. Društveni odnosi kao i društveni procesi se predstavljaju kao vanistorijski oni se mitologizuju i petrifikuju tako da se moraju prihvatiti kao takvi (Markuze 1977: 15). Fukoovskim jezikom rečeno ovaj aspekt fašističke ideologije u sebe uključje “režim istine”, isticanje prirodnih zakona koji upravljaju društvenim svetom kojima se pojedinac mora prepustiti. Na ovaj način fašistička ideologija ističe sopstveni poredak kao generator istine o načinu funkcionisanja sveta, sličnu prirodu, prema Fukou, ima i liberalizam koji ističe tržište kao mesto apsolutne pravde, mesto koje generiše “istine” liberalnog poretka i sveta (Fuko 2005: 50-51). Obema ideologijama je karakteristična ideja o unapred datim “prirodnim silama” kojima pojedinac mora predati svoju egzistenciju (Markzue 1977: 14). Ovo Markuze naziva potiskivanjem istorijske dimenzije, a time se ne potiskuje samo prošlost već i budućnost tj. budućnost koja implicira kvalitativnu promenu društva i negaciju postojaćeg (Markuze 1989: 101). Ako se složimo sa Markuzeovom tezom o sličnosti ove dve ideologije moramo uvideti sličnost između načela neograničene konkurencije u liberalizmu i belicizma tj. veličanja rata u fašizmu. Belicizam predstavlja suprotnost pacifizmu, podrazumeva glorifikaciju rata i organizovanje celokupnog društvenog života po principu ratnog stanja (Molnar 2006: 15). Ovde se rat smatra za hobsijansko “prirodno stanje”, normalno stanje društva koje izvire iz njegovih prirodnih zakona[2]. Ovakvo shvatanje je oličeno u Klausevicovom određenju rata kao “politike nastavljene drugim sredstvima” i njegovom pojmu “idealnog rata” kao rata koji oduhvata celokupan narod i ima za cilj potpuno uništenje neprijatelja (Molnar 2006: 249). Ovde možemo videti da je rat neizbežna težnja fašističkog društva, stoga Fukoovo obrtanje Klauseviceve izreke bolje opisuje prirodu fašizma, za fašističku ideologiju je “politika rat nastavljen drugim sredstvima”, tu konačna odluka dolazi kroz rat i “oružije je krajnji sudija” (Fuko 1998: 30). Ovde možemo naslutiti isticanje permanentnog vandrednog stanja kao paradigme upravljanja karakteristične za moderna društva što ističe Đorđe Agamben: ratno stanje je suštinski vandredno stanje, a fašističko društvo je idealni primer Agambenove teze (Kešejan 2016: 193-194). Belicizmom tj. održavanjem konstantnog vida svojevrsnog ratnog stanja fašistička ideologija omogućava društvenu integraciju i sjedinjavanje svih njoj podređenih u celinu koja se suprotstavlja velikom neprijatelju. Manihejskom podelom sveta fašizam vrši legitimaciju sebe samog.  

c.       Egzistencijalizacija

Ovaj ideološki mehanizam se u okviru fašističke ideologije javlja kao vid opravdanja postojaćeg poretka. Iako identičnu funkciju vrše i prethodni mehanizmi, ovaj mehanizam se na njih neposredno nadovezuje. Egzistencijalizacija se javlja u načinu izvođenja i nastanka normi fašističkog društva. Karl Šmit je istakao egzistencijalno kao nešto što se ne može podvesti pod normu izvan sebe samog, ono predstavlja autonomnu realnost o kojoj se ne može prosuđivati (Markuze 1977: 32). Ova realnost čini fašističko društvo u kome odluke nastaju decizionistički, tj. od strane nekog autoriteta (Kuljić 1983: 46)  odnosno vođe, ove odluke postaju naredba i čine krajnji horizont odlučivanja. Na ovaj način se fašističko društvo u svojoj ideologiji predstavlja kao totalitet o kome se ne može suditi, načela saznanja i razumevanja se negiraju, društvo se može spoznati samo kroz egzistencijalno učestvovanje (Markuze 1977: 32). Na ovaj način Markuze ističe fašističku ideologiju kao onu koja negira mogućnosti pojedinca da uspostavi samoodgovornu racionalnu praksu (Markuze 1977: 14-15) tj. racionalan odnos prema svetu oko sebe. Sam čin zahtevanja racionalne argumentacije za prihvatanje autoriteta u fašizmu bi bilo osporavano kao pravi pokazatelj liberalne degeneracije i odbijanja istinskog duha žrtve za naciju (Žižek 1995: 14).

Život i smrt u fašizmu

Uloga smrti u fašističkoj ideologiji proizilazi iz njenih aspekata koje smo prethodno naveli. Svakako da je donekle samorazumljivo da u fašističkoj ideologiji nije svaki život jednak, shodno tome ni svaka smrt ne može biti jednaka. Pokazaćemo način na koji fašistička ideologija stvara distinkciju između vrednog i bezvrednog života, ovakva distinkcija se u fašizmu poklapa sa distinkcijom između “nas” i “njih” i u skladu sa time između prijatelja i neprijatelja.

Pozivajući se na Paula Landsberga, Kuljć objašnjava da smrt može biti svest o vlastitoj konačnosti i svest o smrti “drugog” (Kuljić 2014: 74). Pošto smrt i svest ne mogu postojati jedno sa drugim jer kada je smrt prisutna naša svest nije, svest o smrti drugog je uvek prava svest o smrti (Kuljić 2014: 74). Pokušaćemo da pokažemo dijalektiku ova dva vida odnosa prema smrti u fašističkoj ideologiji, i kroz nju ćemo ispitati kako fašistička ideologija konstruiše svog “drugog”. Kuljić nas upozorava da postoje određene komponente političke upotrebe smrti na koje moramo obratiti pažnju, a to su: položaj pojedinca u grupnoj viziji spasenja, karakter postmortalnog suda, značaj živih za spas mrtvih i odnos prema onostranom (Kuljić 2014: 79). Mnoge od ovih aspekata možemo jasno uočiti u odnosu prema smrti u fašističkoj ideologiji, te ćemo krenuti od prvog oblika smrti, a to je vlastita smrti, vizija poželjne smrti člana fašističkog društva.

d.      “Dobra smrt”

Već smo ustanovili činjenicu da u fašizmu kolektiv uveliko dominira nad pojedincem. U skladu sa tim smrt pojedinca može jedino biti uzvišena ako je data za dobrobit ovog kolektiva. Kolektiv u fašizmu čini vizija krvno povezane i čiste nacije, svojom smrću pojedinac uspostavlja mističnu vezu sa nadmoćnom celinom. Ova celina povezana je mistifikovanim pojmom “krvi”, kroz nju se uspostavlja transistorijska veza predaka i potomaka (Kuljić 2014: 237). Krv je nosilac rasne i nacionalne duše, a smrću pojedinac se utapa u ovu transedentnu krvnu zajednicu obnavljajući njenu “božansku” snagu (Kuljić 2014: 237). Svi mrtvi u fašizmu su smešteni u besmrtnom životu nacije (Kuljić 2014: 237). Stoga, život u fašističkoj ideologiji prevazilazi biološku egzistenciju pojedinca, živa je samo krvna zajednica, a smrt, kako je govorio Hitler, je mešanje krvi (Kuljić 2014: 238), smrt nastaje “ukaljavanjem” rasne čistote.

Što se tiče vizije poželjne smrti, u fašističkoj ideologiji ona se najbolje može ilustrovati mistifikovanim viđenjem onostranog. Život posle smrti u mističnom sjedinjavanju sa herojskim kolektivom je u fašizmu bio ilustrovan mitom o Valhali, mestu rezervisanom sa mrtve heroje u germanskoj mitologiji (Kuljić 2014: 233). Valhala je ekskluzivan prostor rezervisan samo za one pale u herojskom boju, za ostale je rezervisan germanski pakao zvan Hel (Kuljić 2014: 234). Ovde možemo videti ekstatičnu apotezu smrti, ona se vidi kao konačan cilj, herojski poduhvat kojim pojedinac ispunjava svoju svrhu, konačno se sjedinjujući sa kultom mrtvih predaka (Kuljić 2014: 234). Ovim možemo objasniti fašističke parole u Italiji – “živela smrt”, kao i Musolinijevo isticanje da “vaskrsnuće počinje sa smrću” (Kuljić 2014: 234), smrt se vidi kao ultimativna dužnost i svrha života, konačan cilj i smisao egzistencije. Ovde možemo videti konačan rezultat imeprativa dužnosti pojedinca pred nadmoćnim kolektivom, smrt se koristi kao sredstvo politčke mobilizacije i nameće kao obaveza[3]. Smrt se vidi kao konačna žrtva, ultimativno ispunjenje pojedinčevog života, što je pojedinac bliži smrti to je ispunjeniji i srećniji, a time je i više u vlasti društvenog sistema, a da toga nije ni svestan (Džejmson 1974: 120). Smrt je ovde vrhunsko sredstvo političke mobilizacije.

e.       “Smrt neprijatelja”

Smrt i život “drugog” u fašizmu su vrhunski primer načina na koji ova ideologija stvara hijerarhijski poredak od različitih kolektiva, sa sopstvenim kolektivom na vrhu. Ova rasistička komponenta u fašističkoj ideologiji ima za svrhu da uspostavi hijerarhija u polju “biološkog”, sa svrhom da se prema različitim konstruisanim kolektivima obraća kao “bio-vlast” (Fuko 1998: 309). Kao što možemo videti fašizam ima biolpolitičku komponentu, težeći da upravlja odnosom između života i smrti (Lošonc 2009: 83). Ovo povezivanje života i smrti se vrši povezivanjem života “nas” sa smrću “drugog”, parafrazirajući Fukoa, što više budeš ubijao više ćeš živeti, smrt niže i loše rase učiniće naš život boljim (Fuko 1998: 310). Rasizam je ovde uslov mogućnosti da se neko pošalje u smrt (Fuko 1998: 311), smrt nižih rasa se pravda nadmoćnom verom, rasom ili civilizacijom (Kuljić 2014: 234), ali ni manje ni više je razlikovanje između višeg i nižeg života (Kuljić 2014: 235). Život nižih rasa je ovde sveden na nivo “zoe” termin kojim se označavala jednostavna činjenica života u Staroj Grčkoj, nasuprot terminu “bios” koji se koristio za označavanje kvalifikovanog života, života dostojnog čoveka (Kešejan 2016: 195). Prema Agambenu upravo se suverena moć izvršavala na golom životu – na zoe (Kešejan 2016: 195-196), što je vidimo u slučaju fašizma apsolutan slučaj. Život nižih rasa je sveden na nivo “materijala” potrebnog da bi se ispunio dobar život i dobra smrt pripadnika “naše” rase, uzimanje njihovog života osnažuje život “naše” zajednice.

Ako se vratimo Markuzeovom isticanju sličnosti liberalizma i fašizma, možemo uočiti da se ovakvo odnošenje prema životima onih koji se smatraju manje vredima može trasirati daleko pre nastanka fašističke ideologije. Kuljić ovakvu praksu nalazi kod evropski imperijalnih osvajanja, kao i načina na koji su američki beli doseljenici tretirale crvenokošce (Kuljić 2014: 231). Takođe, rasističke komponente u fašističkoj ideologiji svoje korene imaju u rasističkim učenjima autora kao što su Gobino ili Renan. Postoji izuzetna sličnost između Hitlerovog viđenja rasne hijerarhije, njegovog zasnivanja rase u krvi, kao i težnje ka održavanju rasne čistote sa Gobinoovim izjednačavanjem civilizacije sa vojnom superiornošču i eugenetskih težnji Renana, Le Bona i Baresa (Todorov 1994: 159). Ono što je Hitler govorio u Mein Kampf malo se razlikuje od učenja rasijalista iz devetnestog veka (Torodov 1994: 159). Čak je i Marks uočio značaj kolonijalnih osvajanja i podređivanja kolonizovanih naroda, on ističa da je eksploatacija kolonizovanih teritorija bila ključna za nastanak kapitalizma u Evropi (Marks 1979: 662-663). Surovo postupanje sa kolonizovanim narodima instrinzično je povezano sa razvitkom evropske civilizacije i predstavlja zoru kapitalizma (Marks 1979: 664).   

Fašizam i biopolitika

Kao glavni zadatak ideologije, na početku, izdvojili smo pravdanje i legitimaciju društvenih odnosa, prvenstveno odnosa moći. Sada ćemo bliže ispitati na koji način fašistička ideologija tačno ispunjava ovu funkciju, prvenstveno sa osvrtom na na ulogu pojmova života i smrti u njoj. Fuko, na koga smo se pozivali, je kritikovao pojam ideologije, taj pojam je za njega neadekvatan usled toga što podrazumeva postojanje subjekta koji stoji u nekom odnosu sa ideologijom i usled činjenice da pojam ideologije podrazumeva postojanje određenog oblika determinantne u odnosu na koju ideologija funkcioniše kao nadgradnja (Fuko 2012: 121). Kao što možemo videti Fukoa prvenstveno zanima direktan uticaj odnosa moći, on pokušava da zaobiđe subjekta, njegovu svest, i da ispita kako se odnosi moći sprovode na samim telima pojedinaca (Fuko 2012: 62). Odnosi moći su za Fukoa autonomni mehanizam koji poseduje sopstvenu racionalnost, oni operišu nezavisno od svesnih namera  i izbora i obuhvataju celokupnu društvenu sferu, njima se ne može pobeći (Fuko 2008: 181). Ovim Fuko objašnjava potpadanje tela pod mašineriju vlasti, stvara se, prema njegovim tvrdnjama, “politička anatomija” koja je ustvari mehanizam vlasti (Fuko 2008: 188). Ovaj mehanizam definiše načine na koje se može ovladati telom potčinjenih, ovim se proizvode poslušna i uvežbana tela i obezbeđuje da se ona ponašaju onako kako se od njih očekuje (Fuko 2008: 188).

Kao što možemo videti odnosi moći su za Fukoa nesvodivi, konstitutivni mehanizam društvenog života. Jedan od mnogih učinaka odnosa moći je ono što on naziva biopolitika ili biomoć. Biomoć je disciplinarna tehnika koja teži upravljanjem velikog broja ljudi, ona se obraća čoveku kao živom biću i kao vrsti (Fuko 1998: 294). Eugenika, različiti odnosi prema životu i smrti, iskuljučivanja određenih populacija iz oblasti vrednog života, sve su to komponente biovlasti. “Suštinski to je pravo mača” (Fuko 1998: 292), pravo da se se neko pusti da živi ili da umre (Fuko 1998: 292). Počevši od Darvinove teorije i ostalih teorije devetnestog veka biološki pojmovi su se preobrazili u politički diskurs (Fuko 1998: 312). Za Fukoa nacističko društvo je apsolutno biopolitičko društvo u kome se biomoć, moć na životom i smrću, sjedinila sa diktaturom i do krajnosti uopštila biovlast (Fuko 1998: 316).

Iako je Fuko težio da zaobiđe pojam ideologije i istražuje direktna dejstva odnosa moći, u analizi fašizma fašistička ideologija, kao značajna komponenta fašističke vlasti, se ne može odbaciti. Možemo reći da smo u našem radu pokušali da ukažemo na biopolitičke aspekte fašističke ideologije, načina na koji se kroz ideologiju uspostavlja poželjan odnos između života i smrti. Na ovaj način se biopolitčko delovanje sistema vlasti legitimizuje, ali takođe, ono što je značajnije, kontrola nam životom i smrti se internalizuje. Ovako, umesto prisilnog delovanja, u okvirima svesti pojedinaca se stvaraju dispozitivi koji ih čine podložnim za one oblike ponašanja koji su u skladu sa poželjnim shvatanjima života i smrti, i u skladu sa potrebama vladajućeg sistema. Fašistička ideologija čini one na koje deluje čini podložnim biopolitičkim uticajima, njihovim različitim manipulacijama, kako smrću tako i životom. Ona je posrednik između biopolitike i stvaranja dispozitivna za njeno izvršavanje koji intervenišu u različite aspekte života (Lošonc 2009: 83).     

Zaključna reč – ka oslobađanju smrti?

Ono što možemo zaključiti o odnosu ideologije i smrti se prilično adekvatno može izraziti u lakanovskoj dijalektici između “stvarnog” (real) i “stvarnosti” (reality). “StvarnoS Žižek vidi aspekte stvarnog sveta koji se nikako ne mogu simbolički predstaviti, dok “stvarnost” čini simbolička reprezentacija, ono što smo prethnod nazvali simbolički sistem (Žižek 1995: 21). Ovim možemo objasniti Kuljićeva ukazivanja na Markuzeovo viđenje odnosa smrti i vlasti: vlast postaje kompletna tek kada smrt postaje institucionalizovana i prihvaćena kao činjenica (Kuljić 2014: 240). Ovde idelogija ulazi na scenu, ona je sistematizovana “stvarnost”, sistem simboličkih dobara koja bivaju stavljena na raspolaganje sistemu dominacije. Na ovaj način ideologija obeležava smrt, pridaje joj smisao i time je inkorporira u samu sebe, smrt je deo “stvarnog” dok je ideologija “stvarnost. Ali, kao što Žižek kaže, “stvarno” se uvek opire reperezentaciji, ono uvek izlazi iz njenih okvira i stoga smrt može biti iskorišćena u otporu vladajućim ideološkim sistemima. Smrt je neprestano korišćena u stvaranju granica, kao što moć suverena služi stvaranju granica teritorije i populacije nad kojom se vrši dominacija (Lošonc 2006: 150), tako se u ideološkim manipulacijama smrt može koristiti za stvaranje granica između života koji se poštuje i života koji nema vrednost. Zato je manipulacija smrću uvek gospodarenje nad životom. Otpor ovakvim vidovima gospodarenja počinje uviđanjem povezanosti između smrti i uslova života (Kuljić 2014: 240). Razni vladajući sistemi koriste naš strah od smrti, a njega se jedino možemo osloboditi oslobađanjem života (Kuljić 2014: 240). Smrti se plašimo jedino onda kada uvidimo da ne možemo da ostvarimo sve ono što želimo jer moramo da obavljamo ono što se od nam se nameće od strane vladajućih sistema (Kuljić 2014: 240).

”..režim u službi kapitala sprečava slobodno ophođenje prema smrću. Izgraditi fundamentalno drugačiji odnos prema smrti znači ne videti u smrti ništa strašno zato što sama složenost sveta, a ne smrt po sebi, u startu isključuje mnoge neproživljene mogućnosti. Kada bi ovako viđeni kraj života bio samo ustupak prirodi, a ne monopolima u društvu koji siromašnima uzurpiraju mnoštvo mogućnosti, onda bi smrt bila manje uzurpatorska. Štaviše, kao deo života, mogla bi ponovo biti uneta u život…Uvek treba imati na umu da kada neko pored mene umire u nedostojnim uslovima, umire u uslovima koji i meni prete…Samo ako odnos prema smrti nije melanholija, može suočavanje sa njom da bude deo emancipatorske prakse.” (Kuljić 2014: 241).  

Literatura

1.      Altiser, Luj. 2009. Ideologija i državni ideološki aparati. Loznica: Karpos
2.      Bart, Roland. 2008. Mit je govor, u: Đorđević, Jelena (ur.) Studije Kulture. Beograd: Službeni Glasnik 
3.      Bourideu, Pierre. 1996. Distinction. Cambrige: Harvard University Press
4.      Džejmson, Frederik. 1974. Marksizam i forma. Beograd: Nolit
5.      Freud, Sigmund. 1976. Civilization and its Discontents. New York: W. W. Norton & Company
6.      Fuko, Mišel. 1998. Treba braniti društvo. Novi Sad: Svetovi
7.      Fuko, Mišel. 2005. Rađanje biopolitike. Novi Sad: Svetovi
8.      Fuko, Mišel. 2012. Moć/znanje. Novi Sad: Mediteran
9.      Fuko, Mišel. 2014. Bezbednost, teritorija, stanovništvo. Novi Sad: Mediteran
10.  Fuko, Mišel. 2008. Istorija Seksualnosti, u: Đorđević, Jelena (ur.) Studije Kulture. Beograd: Službeni Glasnik 
11.  Fuko, Mišel. 2008. Nadzirati i Kažnjavati, u: Đorđević, Jelena (ur.) Studije Kulture. Beograd: Službeni Glasnik 
12.  Gramši, Antonio. 2008. Hegemonija, intelektualci, država, u: Đorđević, Jelena (ur.) Studije Kulture. Beograd: Službeni Glasnik
13.  Hajdeger, Martin. 2007. Bitak i vreme. Beograd: Službeni glasnik
14.  Horkhajmer, Maks. 1976. Tradicionalna i kritička teorija. Beograd: Beogradski izdavačko-grafički zavod
15.  Kešejan, Razmig. 2016. Leva Hemisfera. Beograd: Fakultet za medija i komunikacije
16.  Kuljić, Todor. 1977. Fašizam. Beograd: Grafičko preduzeće “Kultura”
17.  Kuljić, Todor. 1983. Teorije o totalitarizmu. Beograd: Istraživačko-izdavački centar SSO Srbije
18.  Kuljić, Todor. 2014. Tanatopolitika. Beograd: Čigoja Štampa
19.  Lošonc, Alpar. 2006. Suverenitet, moć i kriza. Novi Sad: Svetovi
20.  Lošonc, Alpar. 2009. Moć kao društveni događaj. Novi Sad: Adresa
21.  Manhajm, Karl. 1978. Ideologija i utopija. Beograd: Nolit
22.  Milić, Vojin, Sociologija saznanja između istorizma i marksizma, u: Manhajm, Karl. 1978. Ideologija i utopija. Beograd: Nolit
23.  Marks, Karl. 1989. Rani Radovi. Zagreb: Naprijed
24.  Marks, Karl. 1979. Kapital I-III. Beograd: Izdavačko Preduzeće Prosveta
25.  Markuze, Herbert. 1977. Kultura i društvo. Beograd: Beogradski izdavačko-grafički zavod  
26.  Markuze, Herbert. 1989. Čovek jedne dimenzije. Sarajevo: Veselin Masleša
27.  Molnar, Aleksandar. 2006. Rasprava o demokratskoj ustavnoj državi 5: Rat. Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju
28.  Sekulić, Nada. 2007. O Kraju Antropologije. Beograd: Čigoja Štampa
29.  Todorov, Cvetan. 1994. Mi i drugi. Beograd: Biblioteka XX vek
30.  Zvijer, Nemanja. 2015. Ideologija u okvirima popularne kulture: predlog teorijsko-interpretativnog okvira. Sociologija, vol. 57: 505-525
31.  Žižek, Slavoj. 1995. The Spectre of Ideology, u: Žižek, Slavoj (ur.). Mapping Ideology. London: Verso Books


[2] Karl Jung je ovakve tendencije u Nemačkom fašizmu objašnjavao, u skladu sa svojom teorijom, buđenjem arhetipa germanskog boga rata “Votana”, do ovoga je prema njegovom mišljenju došlo zbog opadanja uticaja hrišćanstva u Nemačkom društvu (Molnar 2006: 20-25).
[3] Horkhajmer je u svojim istraživanjima korene ovakvih elemenata u fašizmu locirao u građanskoj porodici tvrdeći da je svrha porodičnog autorieta potiskivanja slobodnog razvitka deteta i nametanje bezuslovnog imperativa dužnosti (Horkhajmer 1976: 229).