Saturday, 22 April 2017

Svakodnevno reprodukovanje nacionalne pripadnosti

Autor: Milan Urošević


1.      Uvod – nacionalizam i svakodnevica

Pokušamo li da objasnimo pojavu nacionalizma, velike su šanse, da ćemo završiti u ispitivanjima eksplozivnih ispada nacionalne i etničke netrpeljivosti. Ovakvi ispadi se čine najsmislenijim mestima za ispitivanje fenomena nacionalizma, ovde se nacionalizam ispoljava u svojoj najekspresivnijoj formi. Građanski ratovi, teroristički napadi, nasilni oblici demonstracija, svi ovi fenomeni prvi upadaju u vidokrug ako pokušamo da teorijskim svetlom obasjamo fenomen nacionalizma. Sa druge strane, ako fenomenu nacionalizma pristupimo iz drugačije tačke gledišta, i ispitivanje započnemo drugačijima pitanjima naš fokus će se takođe promeniti. Majkl Bilig, u svom delu Banalni nacionalizam, kreće u ispitivanje načina reprodukcije nacionalizma i nacionalnih država. Tačnije, on postavlja pitanje: kako se u razvijenim državama Prvog Sveta održava nacionalna pripadnost? On konstatuje da u ovim zemljama ne postoje veliki i dramatični ispadi nacionalne i etničke netrpeljivosti, ali opet nacionalna pripadnost opstaje kao pojava. Ovakvo pitanje je nesumnjivo intrigantno, posebno usled činjenice da se nacionalna pripadnost retko ispituje u razvijenim zemljama (Bilig 2009: 200). 

Nacionalizam se neretko smatra produktom patologije zemalja zaglavljenih na putu društvenog, ekonomskog i političkog razvoja, njihove nazadne kulture i intrinzičnog tribalizma, jednostavno rečeno, nacionalizam se smatra produktom zemalja na periferiji (Bilig 2009: 20). Ali, kao i svim ostalim elementima društva, i nacionalnoj pripadnosti je potrebna reprodukcija. Kao što je Burdije istraživao načine kojim se kroz različite fenomene društvenog života reprodukuje klasna nejednakost, tako i Bilig pokazuje da načine reprodukcije nacionalne pripadnosti možemo pronaći u najneprimetnijim sferama društvenog života. On smatra da se upravo u ovim sferama može pronaći mehanizam reprodukcije nacionalne pripadnosti u razvijenim zemljama. Ove oblasti društvenog života su dugo smatrane nečim što nije interesantno za ispitivanje od strane društvenih naučnika: smatralo se da teorija treba da se interesuje za spektakularne, egzotične i bombastične fenomene. Za razliku od toga tokom dvadesetog veka sociologija je usmerila svoj pogled i na one sfere koje su prethodno bila zanemarivane. Ova podela u sferama interesovanja u društvenoj nauci odgovara podeli na markirano i nemarkirano u strukturalnoj lingivstici: markirano se implicitno smatra za normu (Holmes 2013: 326), nešto što je uobičajeno, dok nemarkirano podrazumeva nešto što odskače od ove uobičajenosti (Spasić 2004: 13). Sociologija se bavila nemarkiranim sferama disproporcijalno u odnosu na njihovu zastupljenost (Spasić 2004: 13), Biligovo delo je, nasuprot tome, predstavnik one perspektive koja teži da vidi čudno u običnom, rutinsko kao novo i neupitno kao dvojbeno (Spasić 2004: 14). Ovakav stav je pokazatelj težnje da se politizuje svakodnevica i da se u “nemisterioznim dubinama svakodnevnog života” (Lefebre 1987: 117 prema Spasić 2004: 131) uoče načini putem kojih se obnavljaju one makrostrukture čije se promene i kretanja mogu videti u krupnim političkim događajima. Prema njemu ovaj vid nacionalizma je “hladan” u odnosu na “vruć” oblik ispoljavanja nacionalizma koji se može ogledati u svemu od mahanja zastavama (Bilig 2009: 8) do ratova. “Hladan” ili “banalni nacionalizam” biće i predmet našeg ispitivanja. Želimo da analitički razložimo i teorijski ispitamo mehanizme operisanja ovog vida nacionalizma koji omogućava istorijsko reprodukovanje nacionalnih država u periodima društvenog mira.

Ako pokušamo da ukažemo na značaj tematike našeg rada sudarićemo se sa tezama postmoderne teorije. Ova teorija je u svom bavljenju nacionalnim identitetom ukazala na neminovno raspadanje identiteta zasnovanih na etničkim i nacionalnim pripadnostima. Prema postmodernistima svet je nepovratno globalizovan, do te mere da sve nacionalne kulture postaju homogenizovane (Bilig 2009: 237), identiteti postaju mozaici koje pojedinci sastavljaju od robe na tržištu (Bilig 2009: 239). U ovakvoj kulturi caruje globalistička svest produkovana savremenim medijima i brzinom komunikacije, svet navodno postaje “globalno selo” (Bilig 2009: 238). Ali skorašnji događaji nas, smatram, upućuju na drugačije činjenično stanje. Sa jedne strane sve veći rast popularnosti desničarskih populističkih stranaka, pokreta i ličnosti i, sa ovim porastom povezana, kriza nastala prilivom migranata pokazuju da etnički i nacionalni identiteti nisu oslabljeni navedenim promenama u tehnologiji i kulturi. Možemo videti da ovi tipovi identiteta nisu izbrisani činjenicom da je svet sve više povezan, nacionalizam leži ispod površine u kulturama zemalja razvijenog sveta, rutinski reprodukovan svakodnevnim navikama. On je dispozicija koji postoji širom društvene sfere ovih država koji njihove stanovnike čini podložnim za političku mobilizaciju na osnovu nacionalne pripadnosti isto koliko i stanovnike perifernih zemalja. Stoga, proučavanje načina na koji se ovi identiteti reporodukuju u razvijenim zemljama nam pomaže da odgonetnemo, između ostalog, i današnju situaciju u kojoj, parafrazirajući Čomskog, Evropa sve više liči na Evropu iz tridesetih godina prošlog veka[1].

2.      Društveno-političke osnove nacionalizma

Na početku treba ukazati na osnovne faktore koji oblikuju nacionalizam kao pojavu, uključujući i specifičan vid nacionalizma koji smo nazvali banalnim. Biligova misao definitivno spada u modernističku perspektivu u izučavanju nacija i nacionalizma. U skladu sa time njegova misao ističe osobine karakteristične za ovaj pravac, kao što je insistiranje na značaju modernog doba i njegovih procesa (Bakić 2006: 235). Naime, on tvrdi, pozivajući se na Gelnera, da je nacionalizam “istorijski uslovljen oblik svesti” (Bilig 2009: 43). Ovakva konstatacija znači da nacionalizam nije nikakva idejna komponenta ljudske misli koja postoji oduvek, u njoj nema ničeg “prirodnog”, ona je nastala u specifičnom periodu i produkt je tog perioda. Ovakvo stanovište odgovara svim pripadnicima modernističke perspektive, parafrazirajući Hobsbauma: osnovno obeležje nacije, i svega u vezi sa njom, je to što pripada današnjici (Hobsbaum 1993: 19). Naravno, treba izdvojiti faktore koji doprinose javljanju nacionalizma baš u moderoj eri, eri nacionalnih država. Bilig kao presudan faktor ističe tertorijalnost nacije, činjenicu da teritorijalna država obuhvata određenu geografsku oblast i nad njom poseduje monopol nad silom (Bilig 2009: 45). Gidens, pod Veberovim uticajem, modernu nacionalnu državu vidi kao monopol sile nad određenom teritorijom i kao “osnovni sadržaj moći moderne ere” (Giddens 1985: 120). Gidens takođe ističe da države moraju vršiti proces “unutrašnje pacifikacije” da bi monopolisanje moći nad određenom teritorijom bilo uspešno (Giddens 1985: 120). Bilig usvaja ovakvu perspektivu i ističe nacionalizam kao “obrasce svakodnevnog diskursa” koji omogućavaju prihvatanje ovakvih omeđenih teritorija, prihvatanje postojanja vojske i oružane sile koju država poseduje i generalno prihvatanje ovako organizovanog sveta kao prirodnog i normalnog (Bilig 2009: 45). Ali ovakvo omeđavanje granica nije bezazleno, nema nacije bez prava na tertorijalnost, a granice nacije se povremeno moraju održavati i nasiljem (Lošonc 2006: 150). Zato Bilig ističe značaj nacionalizma i za političku mobilizaciju, tvrdeći da on omogućava da građani budu pozvani da ubijaju i ginu zarad odbrane pograničnih utvrda (Bilig 2009: 45).

Pošto smo utvrdili da je za postojanje nacionalizma ključno postojanje nacionalne države sa omeđenom teritorijom i da je nacionalizam oblik diskursa koji doprinosi sagledavanju ovakvog stanja kao “normalnog” moramo dalje dati odgovor na to kako Bilig objašnjava mogućnost postojanja ovakvog stanja stvari. Gelner, u svom razmatranju toga kako nacije postoje i kako se održavaju zajedno, ističe da je za održavanje jedinstva neke skupine, između ostalog, značajna i volja, tj. dobrovoljno pristajanje, poistovećivanje, odanost i solidarnost (Gelner 1998: 73). Ovakvu pojavu možemo nazvati “nacionalnim identitetom”, za kog Bilig tvrdi da je ustvari oblik društvenog života a ne psihičko stanje individue (Bilig 2009: 52). Ne možemo izbeći da ovde ne pomenemo Andersona koji je verovatno autor koji je najviše uticao na Biliga, a koji svojim pojmovima svakako najbolje objašnjava mogućnosti postojanja nacionalnog identiteta. Anderson naciju definiše kao zamišljenu političku zajednicu, ona je zamišljena jer se njeni članovi nikada neće međusobno upoznati, ali opet, sebe vide kao jedinstvenu i koherentnu grupaciju (Anderson 1998: 17). Ovim putem Anderson spaja objektivno i subjektivno postojanje nacije, nacije se zamišljaju kao stvarni i realni identiteti, ali nisu isključivo idejne tvorevine, jer tako postoje i u realnosti. Ova napetost između subjektivne i objektivne egzistencije nacije donekle je predmet Biligovog rada. On pokušava da pruži odgovor na pitanje kako nacija egzistira kao takva u realnosti, ali istovremeno i u subjektivnim doživljajima pojedinaca, i kako je ovi pojedinci reprodukuju. Značajno za Biligov rad je i Andersonovo isticanje da se nacija uvek zamišlja kao “ograničena” tj. ona poseduje određene društvene, a time i identitetske granice (Anderson 1998: 18). Ovde možemo videti još jedan faktor značajan za shvatanje nacionalizma, svakog pa i banalnog, a to je napetost između “nas” i “drugog”. Nacija podrazumeva postojanje jasne granice između naše nacionalne zajednice i ostalih zajednica tj. ostalih koji ne pripadaju “nama”. Neki autori, poput Agambena, ističu ovu činjenicu “isključivanja” određenih ljudi iz zajednice kao konstitutivnog akta za formiranje političkih zajednica u Zapadnom svetu (Lošonc 2009: 73). Drugim rečima, nacionalni identitet, unutrašnji doživljaj pripadnosti određenoj političkoj zajednici koju nazivamo nacija moguć je isključivo razgraničavanjem naše zajednice u odnosu na druge, “mi” nastajemo jedino ako se nekako razlikujemo od “drugih”.

U skladu sa svojom teorijskom orijentacijom Bilig ističe značaj jezika za doživljaj nacionalne pripadnosti. Nama se čini samorazumljivim da svako mora govoriti određenim jezikom, ali Bilig ističe da nacionalizam stvara stanovište da postoje različiti jezici kojima govore populacije koje žive na određenim geografskim područijima (Bilig 2009: 62). Pre modernog perioda, u srednjem veku, stanovnici različitih područija su živeli unutar “dijalekatskih kontinuuma”, ovo znači da su se stanovnici određenih područija lakše sporazumevali sa ljudima koji žive u njihovoj blizini, a što bi se više odaljavali od ovog područija teže bi im bilo da se sporazumevaju (Bilig 2009: 62 Filipović 2009: 15). Za razliku od ovog perioda moderno doba donosi stvaranje jasnih jezičkih granica, na teritoriji omeđenoj i rezervisanoj za određenu naciju stvara se i “nacionalni jezik” kodifikacijom određenog dijalekta i pretvaranjem njega u “zvaničan” vladajući jezik (Bilig 2009: 68). Na ovaj način teritorija koju je karakterisalo postojanje većeg broja međusobno teško razumljivih dijalekata biva homogenizovana u jezičkom smislu i jedan jezik se proglašava zvaničnim za nju (Bilig 2009: 66, 68). Ovim putem se olakašava komunikacija između različitih krajeva nacionalne teritorije i stanovnici ovih teritorija time postaju svesni sličnosti između sebe i ostalih stanovnika ove nacionalne države (Anderson 1998: 77). Jezička unifikacija olakšava “zamišljanje nacije” od strane većeg broja ljudi.

Za kraj treba istaći da Bilig utemeljuje postojanje “načela nacije”, kako ga on naziva, u borbi za moć različitih interesnih grupa. Iako definitivno nije pripadnik marksističke orijentacije on koristi pojam hegemonije, i u tome definitivno možemo videti uticaj Gramšija. Bilig tvrdi da je borba za načelo nacije borba za mogućnost da se govori u ime nacije (Bilig 2009: 57) tj. borba da se interes pojedinačne grupe predstavi kao opšti. Iako Bilig ne koristi pojam klase, on tvrdi da se vlast može pravdati ovim “načelom nacije”, tj. da se koristi u svrhu legitimacije vladavine određenih društvenih grupa (Bilig 2009: 60). Ovde možemo videti da se nacionalno načelo koristi kao sredstvo uspostavljanja političke hegemonije koja podrazumeva da se grupa na vlasti predstavlja kao intelektualni i moralni vođa (Gramši 2008: 149) celokupnog nacionalnog kolektiva. Zato se pristanak na vođstvo ovih grupacija predstavlja kao zasnovano na pristanku većine (Gramši 2008: 149), Bilig dobro objašnjava ovu hegemoniju kao, između ostalog, zasnovanu na monopolizaciji legitimnog jezika. Drugim rečima, neka grupa može uspostaviti svoj jezik kao zvanični jezik nacije, a granice nacionalnog jezika se smatraju granicama nacija (Bilig 2009: 66-67), na ovaj način hegemona društvena grupa uspostavlja moć nad definisanjem same nacionalne pripadnosti.

3.      Banalni nacionalizam kao ideologija

Pre nego što se upustimo u raspravu o unutrašnjoj strukturi banalnog nacionalizma treba da se pozabavimo samom njegovom prirodom. Ovo znači da moramo odgovoriti na pitanje: kako Bilig određuje samu ideološku prirodu banalnog nacionalizma? Drugim rečima moramo ispitati kako banalni nacionalizam kao takav funkcioniše. Ovakva analiza je nužna da bi u kasnijem delu rada ispitali i načine na koji on utiče na svest onih koji se nalaze pod njegovim dejstvom.   

Bilig tvrdi da ako je nacionalizam ideologija koja održava nacionalne države u postojaćem obliku, on je najuspešnija ideologija na svetu (Bilig 2009: 49). Banalni nacionalizam je specifičan vid nacionalističke ideologije koja operiše u okviru stabilnih država u kojima nema većih potresa na društveno-ekonomskom planu tj. to su države koje kolokvijalno označavamo kao “Zapad” (Bilig 2009: 25). Ako se poslužimo Manhajmovim određenjem ideologije kao “totalne strukture svesti” koja obuhvata jednu epohu ili jednu društvenu grupu (Manhajm 1978: 59), nacionalizam na prvi pogled zadovoljava oba kriterijuma: on obuhvata epohu moderne i odražava svest ljudi koji žive u nacionalnim državama. Naravno ovakvo određenje je uopšteno jer istovremeno obuhvata različite istorijske periode, kao i različite oblike nacionalizma i one koje Bilig naziva “vrućim” i banalni nacionalizam kao “hladan” oblik. Pošto Bilig banalni nacionalizam specifikuje kao oblik nacionalizma koji postoji u razvijenim zemljama moramo ispitati kako on u njima vrši svoju funkciju. Bilig tvrdi da banalni nacionalizam funkcioniše preko “svakodnevnog označavanja” tj. isticanja pojma nacije (Bilig 2009: 25). Sam pojam označavanja nas upućuje direktno na semiološko shvatanje simbola. Ovo shvatanje simbola potiče iz strukturalne lingvistike Ferdinanda De Sosira i pojam “znaka” razdvaja na dva aspekta: označitelj i označeno (Saussure 1959: 67). Označitelj podrazumeva sliku i zvuk koju upućuju na označeno koje čini određena ideja ili njihov skup (Saussure 1959: 67). Ovim putem možemo bolje razumeti prethodno definisanje banalnog nacionalizma kao obrasce svakodnevnog diskursa, ako diskurs shvatimo kao mrežu ili skup znakova, onda nam postaje jasno da banalni nacionalizam podrazumeva proces putem kojeg se na svakodnevnom nivou obnavlja diskurs nacije. Dalje treba ispitati kako tačno ovaj proces obnavljanja tj. označavanja funkcioniše.

Prethodno smo diskurs odredili kao mrežu znakova, ovo je svakako parcijalno određenje, diskurs se može shvatiti kao, sa jedne strane mreža znakova, a sa druge strane skup značenja metafora, priča i slika (Ber 2001: 83) koje zajedno konstituišu shvatanje nacije. Funkcionisanje banalnog nacionalizma prema Biligu možemo videti u svemu od zastave koja visi na benzinskoj pumpi (Bilig 2009: 76-77) do govora političara koji na specifične načine koristi odrednice “mi”, “nas” i “oni” (Bilig 2009: 134). Možemo videti da nacionalistički diskurs sadrži mnoštvo simbola različite prirode ali oni nesumnjivo upućuju na isto označeno – naciju. Banalni nacionalizam stoga podrazumeva proces stalnog upućivanja putem ovih označitelja na isti koncept koji se krije iza njih, na naciju. Prema Biligu ovo se obavlja na podsvesnom nivou, simbol samo treba da uđe u opažajno polje, a njegovo dejstvo ostaje u podsvesti, pojedinci usvajaju ove simbole dok se bave drugim aktivnostima (Bilig 2009: 78, 80). U razvijenim zemljama ovakvo isticanje simbola nije upadljivo, pošto je u njima postojanje nacije osigurano, ovi simboli bivaju utopljeni u sredinu (Bilig 2009:80), oni čine latentni diskurs koji usvajamo ispod nivoa svesti.

Ovakvo usvajanje nacionalističke ideologije u podsvesti može zvučati neodređeno, ali postaje jasnije kada ispitamo vezu između Biligove konceptualizacije banalnog nacionalizma i Bahtinovog objašnjenja veze između znaka, ideologije i svesti. Bilig se poziva na Bahtina i njegovo stanovište da “gde nema znaka tu nema ni ideologije” (Bahtin 1980: 9). Naime, znak je deo stvarnosti koji prelama drugu stvarnost, što kaže Bahtin (Bahtin 1980: 10), on je materijalan i pojava iz spoljašnjeg sveta (Bahtin 1980: 11), dakle ne postoji samo u umovima pojedinaca. Ali, za Bahtina svest nije nešto što autonomno interpretira stvarnost, ona tumači znakove povezujući ih sa drugim znakovima u “lanac”, i taj lanac se proteže između individualnih svesti samim tim konstituišući ih, što znači da je svest, donekle, socijalni fenomen (Bahtin 1980: 12-13). U skladu sa ovim, dejstvo banalnog nacionalizma na svest možemo videti kao internalizaciju znakova iz spoljašnjeg sveta, ona je nužno konstituisana usvajanjem simbola, a banalni nacionalizam deluje na nju pružajući joj njihov koherentan i međupovezan lanac.

Banalni nacionalizam je dakle specifičan simbolički univerzum koji čini da institucionalizovan svet nacionalnih država, kao i život pojedinaca u njemu, postane snabdeven značenjem, a time subjektivno razumljiv i opravdan (Berger i Lukman 1992: 115-116). Ovaj simbolički univerzum se sastoji od široke mreže simbola koji vrše funkciju označitelja i upućuju na jedno označeno, a to je nacija. Skup simbola se nalazi oko i između pojedinaca i oni ih usvajaju, time bivajući konstituisani (Eagelton 1991: 194)  i interpelirani u nacionalističku ideologiju, da se poslužimo Altiserovim pojmom (Altiser 2009: 64).

4.      Sintaksa hegemonije – banalni nacionalizam na delu

Možda najpoznatija implikacija Biligovog rada je to da banalni nacionalizam podrazumeva nacionalizam predstavljen kao zdrav razum. Pošto smo ispitali prirodu banalnog nacionalizma kao ideologije sada treba ispitati kako tačno ova ideologija utiče na same pojedince i kako postiže učinak predstavljanja sveta nacija kao jedinog mogućeg. Banalni nacionalizam operiše putem konstantnog podsećanja ljudi na njihov nacionalni identitet, on utiče putem stalnog isticanja činjenice da ljudi ipak žive u naciji (Bilig 2009: 169-170). Kao što smo prethodno pomenuli, banalni nacionalizam je sistem povezanih simbola koje pojedinci usvajaju na podsvesnom nivou. Pošto su usvojeni ovi simboli čine one koji su ih usvojili podložnim za uticaj nacionalističke demagogije. Simbolički sistem banalnog nacionalizma u sferi podsvesti funkcioniše kao skup latentnih pretpostavki koje se ne dovode u pitanje. Ovo Bilig naziva retorički toposi, to su retorička mesta koje se u toku razgovora nikada ne dovode u pitanje (Bilig 2009: 174). Pošto su ove pretpostavke, kao kreacije simboličkog sistema banalnog nacionalizma, usvojene, one se aktiviraju u onim slučajevima kada pojedinac vrši interpretaciju određenih govornih akata ili drugih simboličkih pojava. Ove pretpostavke deluju tako što služe kao sredstva za “popunjavanje prostora” između različitih delova teksta proizvedenog govornim aktima ili između teksta i konteksta na koji se on odnosi (Fairclough 1989: 78). Jednostavno rečeno, ideologija banalnog nacionalizma služi kao inventar kojim se pojedinac služi prilikom interpretacije određenog sadržaja i determiniše ovu interpretaciju (Fairclough 1989: 85). Na ovaj način nacionalizam stiče status “dokse” tj. biva uzdignut na nivo poretka po kom je stvarnost uređena i koji se ne preispituje (Bourdieu 1996: 424). Jedan od najupečatljivijih primera kojima Bilig ilustruje ovakav uticaj banalnog nacionalizma je govor političara kojim on poziva na nacionalno jedinstvo tj. govor u kome se koriste reči kao što su “mi” i “nas” (Bilig 2009: 178). Ovakvim govorom političar se obraća kao neko ko predstavlja celokupnu naciju, ali njegov govor ne može biti efektivan ako slušalac nije podložan njegovom dejstvu (Bilig 2009: 178). Ako je slušalac pod dejstvom banalnog nacionalizma, pozadinske pretpostavke će se automatski aktivirati i slušalac će prepoznati sebe u reči “vi”, a sebe videti kao člana istog kolektiva sa političarem govornikom kada čuje reč “mi”. (Bilig 2009: 191). Ovde možemo videti suptilnost banalnog nacionalizma, reči “nacija”, “država”, “identitet” ni ne moraju biti spomenute, on deluje povezujući reči sa određenim kontekstom, funkcioniše kao karika koja se aktivira onda kada je potrebno i čini da stvari izgledaju samorazumljivo. Da ova karika ne postoji slučajno, i da je produkt interesa, Bilig pokazuje time što je naziva “sintaksa hegemonije” (Bilig 2009: 180). Sintaksa hegemonije je ustvari glavni produkt banalnog nacionalizma, ona je prethodno opisan skup pretpostavki, kada se govornik obraća slušaocima on koristi govorne simbole koje sintaksa hegemonije povezuje na takav način da je rezultat ovog povezivanja “poistovećivanje identiteta”. (Bilig 2009: 180). Poistovećivanje identiteta podrazumeva da govornik kada koristi reč “mi” kao rezultat ima slušaoce koji vide sebe i njega kao članove istog kolektiva, sintaksa hegemonije ovo omogućava usled njenog konstantnog postojanja u podsvesti onih pod uticajem banalnog nacionalizma. Možemo videti da banalni nacionalizam nije nikakav neutralni fenomen, on je uvek podložan prisvajanju i korišćenju od strane različitih interesnih grupa.

5.      Zaključna reč – protiv orijentalizacije nacionalizma

Na kraju treba zaključiti da Biligovo delo predstavlja značajan doprinos savremenom izučavanju fenomena nacionalizma. Ono ukazuje da ne smemo biti zaslepljeni rapidnim promenama u kulturama razvijenih zemalja, kolike god promene bile, svet i dalje egzistira podeljen na geografske i političke celine koje nazivamo nacijama ili nacionalnim državama. Između ostalog Banalni Nacionalizam se može shvatiti i kao kritika upravo ove zaslepljenosti koja čini društvene naučnike u razvijenim zemljama slepim za simbole koji se svuda oko njih konstatno ističu. Ovi simboli konstatno podsećaju na nacionalnu pripadnost, ali su do te mere stopljeni sa svakodnevnim životom da postaju neprimetni. Društveni naučnici iz ovog razloga vrše svojevrsnu “orijentalizaciju” nacionalizma locirajući ga u društvima koja smatraju nerazvijenim i upravo ga objašnjavajući ovom navodnom nerazvijenošću, aberatnim mentalitetom njihovih stanovnika i njihovim navodnim sklonostima ka despotizmu (Said 2008: 274-275). Na ovaj način oni doprinose reprodukovanju postojećih binarnih opozicija između navodno razvijenog “Zapada” i nerazvijenog “Istoka”, tvrdeći da je “naš” nacionalizam ustvari rodoljublje, dok je “njihov” nacionalizam destruktuvni ekstremizam (Bilig 2009: 110). Ovim se nadalje reprodukuju ustaljene diskurzivne matrice koje održavaju postojaće političke odnose moći. Biligovo delo je protest protiv ovakvih stavova. Ono nas upozorava da moramo prvo pogledati naše “dvorište” pre nego što uperimo prstom u drugog.  Poručuje nam da je početna tačka svake nauke preispitivanje vlastitih ubeđenje koja smo do tada smatrali “normalnim”. Kao što smo pomenuli na početku, društva razvijenog sveta začuđujućom brzinom diskredituju teorije o opadanju značaja nacionalizma i etničke vezanosti, Biligovo delo nam može pomoći u odgonetanju ove pojave. Moramo preispitati dosadašnja ubeđenja o nestanku nacionalizma u razvijenom svetu da bismo došli do rešenja savremenih etničkih sukoba u kojima imigranti sve više zauzimaju nekadašnje mesto Jevreja i drugih “nižih rasa” (Balibar 1991: 20). Ako želimo da sprečimo pojavu nekog novog rasizma (Balibar 1991: 17-27), moramo početi od sebe.   

6.      Literatura

1.      Altiser, Luj. 2009. Ideologija i državni ideološki aparati. Loznica: Karpos
2.      Anderson, Benedikt. 1998. Nacija: zamišljena zajednica. Beograd: Plato
3.      Bahtin, Mihail. 1980. Marksizam i filozofija jezika. Beograd: Nolit 
4.      Bakić, Jovo. 2006. Teorijsko – istraživački pristupi etičkoj vezanosti (ethnicity), nacionalizmu i naciji. Sociologija. vol. 48. br. 3: 231-264
5.      Balibar, Etienne. 1991. Is there a “Neo-Racism”?, u: Balibar, Etienne Wallerstein, Immanuel. (ur.). Race, Nation, Class. London: Verso
6.      Ber, Vivijen. 2002. Uvod u socijalni konstrukcionizam. Beograd: Zepter book world
7.      Berger, Peter L. Luckmann, Thomas. 1992. Socijalna kontrukcija zbilje. Zagreb: Naprijed
8.      Bourideu, Pierre. 1996. Distinction. Cambrige: Harvard University Press
9.      Eagelton, Terry. 1991. Ideology. London: Verso
10.  Fairclough, Norman. 1989. Language and Power. New York: Longman
11.  Filipović, Jelena. 2009. Moć reči: ogledi iz kritičke sociolingvistike. Beograd: Zadužbina Andrejević: Filološki Fakultet
12.  Gellner, Ernest. 1998. Nacije i nacionalizam. Zagreb: Politička kultura
13.  Giddens, Anthony. 1992. The Nation State and Violence. Cambrige: Polity Press
14.  Gramši, Antonio. 2008. Hegemonija, intelektualci, država, u: Đorđević, Jelena (ur.) Studije Kulture. Beograd: Službeni Glasnik
15.  Holmes, Janet. 2013. An introduction to sociolinguistics
16.  Hobsbawm, Eric J. 1993. Nacije i nacionalizam. Zagreb: Novi Liber
17.  Lošonc, Alpar. 2006. Suverenitet, moć i kriza. Novi Sad: Svetovi
18.  Lošonc, Alpar. 2009. Moć kao društveni događaj. Novi Sad: Adresa
19.  Manhajm, Karl. 1978. Ideologija i utopija. Beograd: Nolit
20.  Said, Edvard. 2000. Orijentalizam. Beograd: Biblioteka XX vek
21.  Saussure, Ferdinand de. 1959. Course in General Linguistics. New York: Philosophical Library
22.  Spasić, Ivana. 2005. Sociologije svakodnevnog života. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva


[1] Pristupljeno 18.4.2017. http://www.politika.co.rs/sr/clanak/350089/SAD-i-Evropa-opasno-lice-na-svet-pre-Drugog-svetskog-rata