Monday, 8 May 2017

Neformalno obrazovanje u svojoj biti

Autorka: Katarina Krstić

1.      Uvod

Smatra se da su u obrazovnom sistemu edukacija i obrazovanje, dva pojma koja kao da nužno idu jedan s’ drugim. Ne slažem se sa tom konstatacijom. Mislim da je edukacija mnogo širi pojam od obrazovanja. Edukacija podrazumeva sticanje afinitete, istraživanje, tkz. žeđ za saznavanjem. Koja se meni cini nekako jenjava. Saznanje nalazi na dva ekstrema prezasićenosti informacijama ili interesovanjima, do potpune odsutnosti želje za istim. Obrazovanje je kroz vreme doživelo nebrojeno dekonstrukcija i promena. Pa često njegovu građu čine društveno prihvaćene norme i referentni sistemi vrednosti, kojima se vrlo često manipuliše i koji se nameću ostatku društva. Relacija društvo- obrazovanje je vrlo statično i jednosmerna putanja.

Antropološki gledano obrazovanje je društveni konstrukt, tačnije njegova tekovina. Što takođe znači da društvo upravlja svojom tekovinom. Ovo bi bila jedna konzervativna strana obrazovanja, normativna. Cilj ovog seminarskog rada je da čitateljima približi značaj neformalnog obrazovanja kroz istorijski osvrt na školu Samerhil i Montesori metod, kao primere. Kada se spomene neformalno obrazovanje i interesovanja koja iskaču iz koloseka društveno prihvaćenih normi i vrednosti, na sticanje znanja se gleda kao na instrument. Nejednakosti se nalaze u svakoj dimenziji društva. Obrazovanje je jedna od tih dimenzija koja takođe dovodi do reprodukcije nejednakosti u društvu. Kada je u pitanju obrazovanje celokupno društvo igra ulogu publike i posmatrača. Obrazovanje uslovlja mnogo promena i odluka( ekonomskih). Kada su u pitanju promene, svakodnevno dolazi do dnevnih migracija( ruralno- urbano), kao i do promena demografskih struktura. Ovaj segment socijalizacije podrazumena puno toga, od vaspitanja i prilagođavanja jednom sistemu vrednosti i usvajanja isti i pripreme za odredjenu drustvenu ulogu do inicijacija, svakodnevih prilagođavanja okruženju i normama. Britanski pedagog, škotskog porekla  Aleksandar Saterlend Nil (Alexnader S. Neil)  ( 1883-1973) osnovao je 1921. g. u jednoj Engleskoj pokrajini Lejston školu Samerhil, najstariju samoupravnu školu na svetu, u kojoj su nastava i vaspitanje dece postavljeni na potpuno nove pedagoške i psihološke osnove. Između 1920. i 1923. godine putuje po  Evropi u potrazi za informacijama o školama, njihovim metodama i reformama u cilju da napravi svoj metod koji će kasnije pokušati u pravom obliku da primeni na svoju zajednicu Samerhil.

Poslednjih decenija  Nilov rad i njegove ideje bili su predmet žestoke kritike, ali su dobili i velika priznanja eminentnnih pedagoga, psihologa i antropologa. Nakon njegove smrti upravnica škole do 1985. bila je njegova supruga Ena,a zatim njegova ćerka Zoe Nil Redhed. Nil je koristio obrnutu logiku, školu je prilagođavao deci, a ne decu školi. Glavno pitanje ili hipoteza koja želi da se potvrdi jeste ideja o obrazovanju bez prinude. Sistem Aleksandra Nila predstavlja radikalan pristup odgoju deteta. Zastupa princip obrazovanja bez straha. Autor se zadovoljava konstatacijom da ’sloboda funkcioniše’. Nil je takođe kritičar današnjeg društva. Deca koji Nil vaspitava će raspolagati smislom za prave vrednosti. On je realista, posmatra i eksperimentiše. On vidi i proklamuje obrazovanje kao terapiju, ali ne u opšteprihvaćenom negativnom smislu. Po njegovom mišljenju:’ Ne postoje problematična deca, već problematičan pristup i nerazumevanje.’ ( A. Nil, 1990: 94 str.) Na Samerhil se može gledati svojevremeno kao na određeni eksperiment u reformskoj pedagogiji.

2.      Odrednice neformalnog obrazovanja (engl. non- formal education)

Često se ova vrsta obrazovanja opisuje kao spontano, neplanirano i dopbrovoljno. Uloga nefomalnog obrazovanja, itekako prisutnog sa frekventnošću promena u globalno/ modernom svetu. Samim tim što je sve prisutnije, moglo bi se čak posmatrati kao nešto neophodno i podrazumevano. Krucijalna karakteristika ovog oblika obrazovanja je što se odvija i razvija van okvira institucijalnog. Jedan od ciljeva neformalnog obrazovanje je integrisanje pojedinaca  u društvo kao i stvaralaštvo. Jako bitno je naglasiti da je neformalno obrazovanje jedan od tri oblika obrazovnih aktivnosti i sticanja veština u konceptu poznatom kao doživotnoi učenje (engl. long life learning). (E. Kuka, 2012: 198 str). Ključno za neformalno obrazovanje je trajnost znajnja kroz istraživački rad i samoinicijativno učenje bez prisile.

3. Koncepcija Samerhila

Aleksandar Nil je naziva savremena škola. Ja bih je čak nazvala i moderna zajednica., kao najadekvatnija klasifikacija. Samerhil je počeo kao eksperimentalna škola, gde je postavljena hipoteza ’Da li je sloboda saznanja i interesovanja moguća?’ a postala je demonstraciona jer demonstrira da je sloboda moguća. (A. Nil, 2000: 27 str.) Sloboda od nekreativnosti. Pluralizam uzrasta, polova i interesovanja je fundamentalna karakteristika zajednice kao što je Samerhil. Smatra da je školski pristup pogrešan jer se zasniva na koncepciji odraslih.Odvraćanje od discipline, svakog upravljanja, nametanja moralnog vaspitanja da bi deci bila obezbeđena sloboda. Dete je po prirodi neobrađene inteligencije, neobrušeno. Ako se samo podsetimo reci Dositeja Obradovića, koji je govorio o deci, o znanju i poredi sa voskom i kako je u ranoj socijalizaciji lako uticati na decu i njihova gledišta i stavove. Ako se detetu omogući da bude slobodno, doživeće zenit razvoja. Jako bitna karakteristika ove ustanove jeste da časovi nisu obavezni.(A. Nil, 1990: 33 str.) Predavanja se takođe prate shodno uzrastu i interesovanjima. Nijedan učenik nije primoran da pohađa časove. Ne postoje normirani nastavni metodi. Postoji jedna faza koju većina polaznika ove škole prođe poznata kao ozdravljenje od averzije prema časovima. Prioritet je razvijanje i negovanje kreativnosti i ravnopravnosti. Strah od autoriteta je potpuno nepoznat ovoj deci. Samim tim nemaju strah od nastavnog osoblja. Poželjne osobine bi bile originalnost i inicijativnost. Ova škola je svesna činjenice da disciplina itekako sputava socijalizaciju, razvoj  bilo kog psiho- fizičkog aspekta deteta. Ovde je ključno da se obrazovanje doživljava kao priprema za život i  kao takvo se prenosi na decu. Sloboda. Nastava u Samerhilu nije obavezna. Deca se igraju koliko god žele, a počinju da uče tek kada (i ako) osete potrebu za tim. Sama odlučuju da li će dan provesti u učenju, igri, čitanju ili spavanju. Nisu postojali rasporedi časova, kao ni klasični sistemi ispitivanja i ocenjivanja. Kada zadovolje potrebu za igrom, smatra Nil, deca mogu da se posvete učenju i tada postižu još bolje rezultate od one dece koja su bila „primorana“ na učenje, na štetu sopstvenog detinjstva i igre.

Uloga učitelja. Učitelji nisu predstavljali autoritete u današnjem smislu. Oni sa decom imaju ravnopravan status, a ponekad se stiče i utisak da deca dominiraju. Na primer, sasvim je uobičajeno da dete kaže učitelju da je potpuna neznalica ili da je budala. U Samerhilu nema ni kazni ni zabrana. Kazna se smatra samo modifikovanom mržnjom odraslog, pokazivanje nemoći u razračunavanju sa ličnim, potisnutim nezadovoljstvima, potpuno nevezanim za dečje postupke. Tako shvaćena kazna podrazumeva stvaranje straha kod deteta, osećanja zavisnosti i blokade kreativnih potencijala.  S druge strane, ponašanje dece u Samerhilu bilo je toliko oslobođeno uobičajenih normi ponašanja da skoro i ne postoji razlog zbog koga bi dete moglo da bude kažnjeno.Učitelji deci ne nameću svoje stavove niti sistem vrednosti, pa ih čak ne upoznaju ni sa osnovnim moralnim načelima. Tako, ukoliko odrasla osoba sugeriše detetu da treba da podeli igračku sa drugom, to znači formiranje frustracije kod deteta i nametanje sopstvenih uverenja. Ukratko, najbolji učitelji jesu oni „koji se smeju sa decom, a najgori oni koji se s Nil smatra da deca nisu tabula rasa (prazne tablice koje tek treba ispisati), već osobene ličnosti rođene sa određenim znanjima i sposobnostima. Tako je i nastava svedena na ono osnovno: ovladavanje čitanjem, pisanjem i računom. Nastavni program zavisio je od trenutnih interesovanja učenika. Izučavali su se: matematika, engleski, istorija, geografija, strani jezici. Međutim, ti predmeti bili su „u ponudi“ samo ako deca žele da ih izučavaju, jer je primarno poštovanje principa slobode i ličnog izbora deteta. Po želji, deca su se mogla baviti tehnikom, različitim naučnim eksperimentisanjem, baštovanstvom, brojnim umetničkim sadržajima. Posećivala su bioskope, izvodila pozorišne predstave. Jedna od retkih obaveza u školi bilo je prisustvovanje nedeljnom sastanku, na kome se utvrđuju, donose, menjaju ili brišu školska pravila. Učitelj i dete ravnopravno imaju pravo na jedan glas prilikom usvajanja nekog pravila.meju na račun dece koju podučavaju“.

3.1  Igra kao koncept

Ako kao osnovu uzmemo da je čovek homo ludens, tačnije osoba koja se igra. U tom slučaju bu učenje trebalo da sledi igru. Kreativne ličnosti uče ono što žele da uče da bi se snabdele važnim oruđem. U fokusu koncepcije Samerhila je igra. Jer se pokazalo da deca ako im se da vreme i prostor da se igraju dokle god hoće, kasnije posle određenog vremena će prionuti na posao. Deluje kao vrsta nekog mehanizma koji deluje. Kada ovo posmatramo na ovaj način kreativnost bi se čak mogla uvrstiti u neku vrstu reakcije, buntovništva. Igru kao pojam prati istorijski koncept. Ovim konceptom su se bavili Platon i Aristotel. Rekla bih da su doživljavali igru kao vizuelni koncept, proces instrumentalizacije znanja. Verovali su u povezanost dečije igre i znanja, njihovu uslovljenost. Činjenicu koja se često zanemaruje. Igra kao koncept nije samo opis neke aktivnosti, već njeno vrednovanje. Korelacija igre i učenja, umnog rada jeste ono što se naglašava u Samerhilu i što ga razlikuje od ostalih škola.

3.2 Sloboda vs raspuštenost

Neslobodno dete je čist rezultat ukalupljavanja, uobličavanja i upotrebe discipline u najnegativnijem smislu. Odnosno apsolutno ograničavanje, bez imalo prostora za kreativnost, interesovanja, samostalnost i kritičko mišljenje. Nil slikovito opisuje okruženje deteta kao bezbojno i predstavlja obrazovanje deteta, a posle pozicioniranje u kolektivu kao na pokretnoj traci. Nešto što je društveno proklamovano, ustanovljeno, normativno i prihvaćeno kao takvo, bez mogućnosti promene. Disciplina je uslovljena poslušnošću autoriteta. Nameće se katagorizacija disciplinovano/ nedisciplinovano dete. (A. Nil, 1990: 85 str.) Disciplinovana se plaše kritike, dok bi kritika trebala da se usvaja kao nešto pozitivno, kao sugestija koja usmerava ili daje ključ. Mislim da nije adekvatna kategorizacija. Kao da su sva deca koja nisu disciplinovana, automatski nedisciplinovana, marginalizovana i neoklopljena, u krajnom slučaju i devijantna. Postoji li alternative za ovu kategorizaciju? Drugačiju perspektivu ali i pristup kritici kroz vaspitanje je rigorozno shvaćen. Poimanje kritike uvek ide u paru sa visokim tonom ili principom kazne, pa se samim tim prema kritici stvara otpor. Rekacija ne kritiku u tom slučaju je bunt. Nil ohrabruje kritičko mišljenje i samostalnost. Opet se javlja momenat sistema vrednosti koji je fundamentalan, jer postoji nešto što je normirano kao normalno, disciplinovano i sve što je suprotno od toga je recimo devijantno ili u najmanju ruku društveno neprihvatljivo.

Težnja ka normalno, konvencionalnom je nešto što se generacijski prenosi i tu nastaje problem, jer se te potisnuti, latentni kompleksi i frustacije reflektuju i nekad nesvesno provlače kroz vaspitanje i postupke kroz socijalizaciju. Nil iznosi da je problem u atmosferi koja postoji znatno pre rođenja deteta, koja je proklamovana određenim pravilima. Striktno organizovana, a nikako spontana. Takođe navodi antagonizam između očekivanja društva i ličnih stavova. Dete je u ovom slučaju između dve vatre, jer se u samoj porodici javlja sukob između ispunjavanja društvenih uloga. Neslobodno obrazovanje zaspostavlja emocije. Uravnoteženo dete razvija granicu između slobode i raspuštenosti. Buntuprotiv roditelja se ne javlja ukoliko se deca ne ograničavaju i ne sputavaju. Polu- slobodna domaćinstva se odnose na jednakost roditelja i deteta, koja je često izražena. Uravnoteženost je zapravo pravo bebe da živi slobodno, bez pritiska spoljnog autoriteta. ( A. Nil, 1990: 97 str.)  Problem je što mnogi roditelji ne znaju granicu između slobode i raspuštenosti. Ne postoje problematična deca, već problematični roditelji. Hipoteza neformalnog obrazovanja je zamenjivanje potčinjenosti autoriteta slobodom. Svet koji čeka dete koje završi sa pohađanjem Samerhila je institucionalizovan, standardizovan i ograničen vrednostima koje su za to dete strane. Cilj Nila kao osnivača ovog pedagoškog mehanizma i škole Samerhil je  da stvara ljude, što je jedna satisfakcija i za njega i za tu decu.


3.3 [1]Paralela Montesori/ Samerhil

Montesori sistem ističe važnost razvijanja urođenih potencijala svakog deteta i njegov prirodan razvoj. Veruje se da dete prirodno poseduje motivaciju za napretkom i učenjem. Za razvoj deteta su važni senzitivni periodi, kojih po doktorki Mariji Montesori, osnivaču ove škole, postoji šest. Ti periodi se odnose na period razvoja jezika, pokreta, društvenosti, reda, percepcije i finih pojedinosti. Ukoliko se neki period „propusti“ odnosno zanemari u datom momentu kasnije je znatno teže nadoknaditi propušteno. Program Montesori škole osmišljen je tako da se uz adekvatne vežbe i materijale sve sposobnosti podjednako razvijaju. Marija Montesori (1870-1952) je bila prva žena lekar u Italiji. Nakon završenih studija medicine radila je u jednoj psihijatrijskoj klinici u kojoj se susrela sa decom koja su imala smetnje u razvoju. Primetila je da ta deca nemaju odgovarajući tretman i što je više bila u kontaktu sa njima više joj se činilo da njihov „problem“ nije medicinske nego pedagoške prirode. Naime, Marija počinje da kreira didaktičke materijale koji će pomoći da deca sa smetnjama u razvoju ponavljanjem određenih postupaka vežbaju, uče i razvijaju svoje sposobnosti. Uvela je mnogo novina i začela drugačiji pristup pedagogiji. Nakon što se specijalizovala za pedagogiju, svoj rad usmerava ka deci predškolskog uzrasta. Godine 1907. je u siromašnom predgrađu Rima otvorila „Dom deteta“ (Casa dei bambini), školu za decu uzrasta od 4-7 godina. Marija je verovala u dečiju, prirodom datu inteligenciju. Ona decu doživljava kao individualna, celovita, aktivna bića željna znanja i spremna da uče kroz igru i rad. Deca učenjem i pravilnim usmeravanjem se postepeno razvijaju do svog prirodnog maksimuma. Godine 1909. Marija je na osnovu svog dugogodišnjeg iskustva i posmatranja dece i njihovog razvoja napisala i objavila knjigu „Otkriće deteta“ (Il Metodo) koja je nakon što je postigla ogroman uspeh širom sveta, nazvana Montesori Metod. Sam Aleksandar Nil navodi da metod Montesorijeve omogućava deci neograničenu odgovornost, za koju se sam zalagao. Montesori program je danas jedan od najrazrađenijih i najšire zastupljenih programa rada sa decom predškolskog uzrasta u svetu, pretrpeo je niz osavremenjivanja i brojne adaptacije u skladu sa potrebama pojedinih zemalja i lokalnih zajednica. Svaka Montesori škola ili vrtić  prihvata plan i program koji je propisalo ministarstvo zemlje u kojoj se otvara. Plan i program je isti, a metoda kojom se savladava gradivo je ono što razlikuje običnu od Montesori škole. Dok je sa druge strane Samerhil pionirska samoupravna škola. Takođe se usađivanje neformalnog duha  uočava i glorifikuje kroz film Dead poet society. Pravila kao takva su ograničavajući faktor za razvitak mlade ličnosti do zenita. Plašt neformalnog je neophodan da dete spozna sebe i čemu teži i svoje potrebe. (http://plezirmagazin.net/slobodne-skole-za-veselu-slobodnu-decu/(posećeno 17.04. 2017 god)

3.4 Kreativnost

Rezultati. Nil priznaje svoje neuspehe s pojedinom decom koja su dolazila u tinejdžerskom uzrastu, tj. sa njihovim problemima nakupljenim tokom odrastanja. Zato se orijentisao na prijem mlađe dece na koju roditelji i društvo još nisu znatno „nepovoljno“ uticali. Jedna od najčešćih zamerki upućenih Samerhilu odnosila se upravo na taj negativan stav prema spoljašnjim činiocima (od roditelja do okruženja). U želji da se dete što više zaštiti od spoljnjih uticaja, formirana je veoma izolovana sredina. Zato pojedini autori Samerhil nazivaju „ostrvo pod staklenim zvonom“. Nil je s ponosom isticao da jedno dete u Samerhilu nije prisustvovalo nijednom času jer je to bio njegov slobodan izbor (biralo je samo da se igra), kao i da su neka deca napustila Samerhil a da nisu naučila da čitaju. Postavite se, barem za trenutak, u ulogu roditelja. Da li želite takvu školu da plaćate za svoje dete? U Samerhil su često primana „problematična“ deca u čijem su (pre)vaspitavanju korišćene sasvim neuobičajene i pedagoški teško opravdane metode. Neke od tih metoda su nagrada ako dete nešto ukrade, dopuštanje da se uništava školska imovina ili ignorisanje ako jedno dete psuje ili vređa drugo dete ili odraslog. Da li biste vi kao roditelj to podržali i u sopstvenom domu? Konačno, iako Samerhil podržava ideju slobode u službi razvoja svih kreativnih potencijala deteta, ipak se iz te škole nije iznedrilo nijedno izuzetno ili genijalno dete. Najviši dometi učenika su da su postali pronalazači,glumci, umetnici, nekolicina njih naučnici, matematičari.

Ipak, neosporno je da je Nil pokušao da od svojih često nesrećnih i delinkventnih učenika formira srećne i emocionalno inteligentne osobe. U svom „Novom Samerhilu“, on kaže: „Sva zla civilizacije proistekla su iz toga što se nijedno dete nije do mile volje naigralo. Tačnije, svako dete gurnuto je u kalup odraslosti mnogo pre nego što je dostiglo odgovarajuću dob i zrelost.“ (A. Nil, 2000: 288 str). U Samerhilu se podstiče samostalan rad i razvijanje dete u potpunu ličnost. Neguje se sve suprotno restriktivnosti, represivnosti i submisivnosti i potčinjavanju autoritetu. Neguje se nezavisnost, optimizam i samopouzdanje. Razvija se praksa, aktivno učenje gde je dete i učesnik i onaj koji usvaja znanje. Međusobno kritikovanje  na relaciji dete- učitelj je jako korisno za napredak i evoluiranje i jednog i drugog i za usvajanje ravnopravnosti i njene primene. Komunikacija bi trebala da se gradi u osnovi bez averzije prema kritici. Deluje je da je ovo početak ideje o obrazovanju bez prinude.

3.5 Sposobnosti

Školski sistem ne utiče na razvijanje sposobnosti kod dece do krajnjih granica. Možda jer to i nije njegova primarna uloga. Svakako sposobnosti nisu nešto što je stečeno, već nešto što se u odnosu na interesovanja, afinitete gradi i stvara. Formalno obrazovanje daje neku osnovu za dalje usavršavanje, ali da li će i na koji način se osoba usavršavati zavisi isključivo od nje same. Interesovanja se više ubrajaju u neko neformalno obrazovanje koje se stiče na različite načine: kroz ustanove koje propagiraju takve aktivnosti i neformalno obrazovanje. Internet kao platforma je prepuna i prezasićena mogućnostima, obiluje kursevima, informacijama koje svakako obogaćuju nečiju duhovnu sferu. Obrazovni sistem je mehanizam koji funkcioniše po nekom skrivenom mehanizmu koji daje obrise znanja, ali ne preširokog već dovoljno da zainteresuje onog koji usvaja to znanje. Individualizam itekako utiče da to kako će dete shvatiti način na koji funkcioniše obrazovani sistem i odlučiti hoće li striktno ići jednom putanjom i posvetiti se jednoj stvari i na njoj eksperimentisati pefekcionizam ili će dati sebi određenu slobodu za interesovanja. Interesovanja se mogu račvati u nedogled, ali svakako mogu upotpuniti i utoliti tkz. žeđ za saznanjem. Neformalno obrazovanje i okrenutost interesovanjima je svojevrsna reakcija na postojeći obrazovni sistem. Podsticanje radoznalosti, interesovanja i spontanih potreba je jako važan korak u razvoju ličnosti. Najbitnije i osnovno pitanje  obrazovanje je stvaralaštvo i izražavanje sebe.

3.6 Osnovni principi Nilovog pedagoškog metoda

Poznati  psiholog  Erih From je u predgovoru  knjige . „ Slobodna deca Samerhila“, naveo osnovne principe  koji čine osnovu Nilovog sistema:
1.      Nil veruje u detinju dobrotu.
2.      Cilj obrazovanja – ustvari cilj života – jete da se radosno radi i da se nađe sreća.
3.      Intelektualni razvoj nije dovoljan za obrazovanje. Obrazovanje  mora da bude i intelektualno i emocionalno.
4.      Obrazovanje mora da bude prilagođeno psihičkim potrebama i mogućnostima deteta.
5.      Dogmatski nametnuti, disciplina i kažnjavanje  stvaraju strah, a strah stvara nepijateljstvo. To neprijatreljstvo ne mora da bude svesno.
6.      Sloboda ne znači odsustvo pravila.
7.      Od strane nastavnika postoji iskrenost.
8.      Dete mora da nauči da postane nezavisno.
9.      Funkcija osećanja krivice.
10.  U školi Samerhila nema veronauke. (A. Nil, 1990: 6 str).

3.7 Prisutnost takmičenja

Koncept takmičenja je itakako prisutan i razvija se kroz socijalizaciju dece. Govorim u pežorativnom smislu, kada je takmičarski duh koji se nameće i koji deca uče kroz školovanje. U referentnom sistemu vrednosti koje se usvajaju, prenose i uče kroz porodicu i školu,  ubraja se i takmičenje, takmičarski duh. Nesvesnom primenom ovog sistema koji se zasniva na ličnom uspehu, dolazi do reprodukcije nejednakosti. Uočava se da je reprodukcija nejednakosti, kroz faze školovanja, takođe prihvatanja društvenih uloga i istovremene promene okruženja i uklapanja u ista, sve vidljivija i sve prisutnija. Ne uči se radi znanja kao takvog. Znanje kao da nije vrednost samo po sebi, već sredstvo za bolje plasiranje na tržištu rada.  I onda se stiče utisak da znanje i šklostvo kao kategorija nisu zasebni. Već su deo jednog većeg mehanizma i ne mogu se posmatrati i tumačiti pojedinačno, već usko vezano za ekonomsko, politički, istorijski, kulturni i društveni kontekst. Jer se jasna slika tek ocrtava kada se u ovim relacijama posmatra. U ovom slučaju pojam nefomalnog školstva.

3.8    Sloboda, njen koncept i utopijski elementi

Kreativnost i prostor  su stimulusi sami po sebi. Pokretači. Sloboda ne podrazumeva razmaženost ili dvosmernu poslušnost koja se odnosi na relaciju dete- roditelj. Pojam slobode je dosta širok i često neobuhvatan. Nije još jasno šta obuhvata definiciju, ali u grubim crtama jasno je da se sastoji od različitih perspektiva, svetonazora i prizmi. Mislim da nije sastavljena definicija koja bi dala jasne okvire slobode jer ih možda i nema. Težnja ka apsolutnoj slobodi je utopijskog karaktera. Sloboda bi mogla da se poistoveti sa interesovanjima koja je dete samoinicijativno otkrilo. Ne bih rekla da se sloboda ne može povezati sa konzeravativizmom, ali može proisteći iz njega kao rekacija na tu tradiciju i te vrednosti. Ako se dozvoli vremensko- prostorna dimenzija za igru, prokrastinacija ne mora da bude neizbežna. Ključna funkcija slobode je da se sve podsvesno sve više pomera u dimenziju svesnog.

4.      Zaključak

Samerhil škola postoji i danas, a njome rukovodi Nilova ćerka. Za razliku od prethodne  Montesori  škole, Samerhil se nikada nije proširio van Britanije jer su se roditelji često protivili tako velikom uticaju škole spram roditeljskom koji se minimizira, ali i prevelikoj demokratiji koja je deci ostavljala previše slobode. Kritičari navode da Samerhil nije iznedrio mnogo uspešnih ljudi, a Nil im je svojevremeno poručivao da će radije vaspitavati srećne čistače ulica nego nesrećne naučne radnike. Trijada koju čine vaspitanje, obrazovanje i sloboda je kompletna, koncizna i sveobuhvatna kada nijedan od ovih elementa ne izostaje. Svakako bi drugačiji utisak i sliku daju odvojeni. Glavna analogija je između koncepta slobode kako ga on vidi i kako ga društvo vidi. U Nilovom iskustevnom ostvarenju može se prepoznati borba protiv autoriteta i neslobode. Ovi mehanizmi su često prisutni u školstvu. Sam Aleksandar Nil priznaje da mu projekat škole Samerhil nije uspešan u meri u kojoj je on to želeo, jer su školu uglavnom pohađala deca iz srednje klase jer su mogle da je priušte, dok su deca iz nižih klasa samim tim izolovana. Kada bi deca koja su pohađala školu bila iz različitih klasa, različitih socijalnih okruženja, različitih habitusa, kulturnih i religijskih zajednica mogla bi da se dobije realnija slika rezultata i ciljeva Samerhila. Ključna veština koja ne bi trebalo samo da se uči kroz školovanje jesu tkz. životna škola i oslobađanje od averzija. Konačno bi možda bilo težiti da opstane energija, upornost, ciljevi, žeđ i ostraščenost!

Literatura:

Aleksandar S. Nil, Slobodna deca Samerhila, Bigz, Beograd, 1990.
Aleksandar S. Nil, Novi Samerhil, Kairos, Novi Sad, 2000.
Ermin Kuka: Koncept neformalnog obrazovanja Život i škola, br. 27 (1/2012.), god. 58.


[1] Paralela Samerhil/ Captain fantastic
Kao što je škola Samerhil svojevrsni eksperiment koji je zaživeo, tako je filmsko ostvarenje Captain Fantastic reakcija oca jedne porodice između ostalog na obrazovni sistem. U ovom film otac Ben neguje kućno obrazovanje kao rekaciju na američki obrazovni sistem. Bunt ove porodice oličen je u debati, zalaganju za iskrenost i otvorenost. Njihov pristup životu i obrazovanju svakako prkosi društveno prihvatljivim standardima. Kada se ukrste ova dva medija film i knjiga stiče se utisak da se u njima teži sve manjoj katagorizaciji jer ona je zapravo problem. Kada se relacija učenik- učitelj ne bi shvatala tako represivno i ograničeno i kada učenje kao proces ne bi bio u tako ograničenom i krutom okviru, odnos prema ovim pojmovima i njihova tumačenje bi se korenito izmenilo. http://www.kriticarka.com/kritika-captain-fantastic/(posećeno 17.04. 2017 god.)