Tuesday, 27 June 2017

Privatni život u socijalizmu: položaj žene u XX veku u bivšoj Jugoslaviji

Autorka: Dunja Radovanović

Uvod

O položaju žena u bivšoj Jugoslaviji se mnogo pisalo, različiti istoričari, istoričarke, sociolozi i sociološkinje su se uglavnom bavili tim pitanjem. Postoje i mnoga istraživanja na tu temu kao i neki drugačiji pogledi na učinke socijalizma u promeni društvenog položaja žena. Pitanje koje se postavlja je šta nam može otkriti svakodnevnica žena u socijalizmu? Kao i ono, da li su socijalističke vlasti zapravo nastojale da reformišu običaje u kojima se krio patrijarhat, ideologija i praksa dominacije u odnosu prema ženama? 

U većini radova koje sam proučavala i analizarala na temu žena u socijalizmu, nailazila sam na pozitivne i veličajuće momente socijalističke prakse. A da li je sve bilo baš tako?

Sa jedne strane, u socijalističkom društvu postoji ubrzani razvoj, neverovatan napredak kada je reč o položaju žena, ali sa druge strane taj napredak krije i dalje prisutna patrijarhalna i tradicionalna dominacija nad ženama.

Dakle, glavni cilj ovog rada je da se utvrdi da li je socijalistička praksa dala pozitivne i značajne promene (rodnu ravnopravnost) u odnosu prema ženama iz tog doba.


Rad će biti strukturisan u tri celine. U prvom poglavlju će biti objašnjeni osnovni politički pojmovi koji će dalje u radu biti korišćeni, kao i istorijski podaci o školovanju žena. U sledećem poglavlju će biti prikazan položaj zaposlenog ženskog stanovništva i njeno kontekstualno određenje. Na osnovu poslednjeg poglavlja, pokušaće se da se odgovori na ciljeve ovog rada.


Školovanje i obrazovanje žena


Pre nego što iznesemo podatke i analizu o školovanju i obrazovanju žena kroz istoriju, trebalo bi objasniti pojmove poput socijalističke države i socijalizma. Radi se o složenim pojmovima kojima su se bavili razni autori i autorke. Samim tim, postoji mnogo različitih teorijskih tumačenja, definicija i analiza.

Prema podacima iz ,,Sociološkog leksikona“, sve socijalističke države su nastale nakon socijalističke revolucije i sve su bile države diktature proletarijata. Sve socijalističke revolucije su izvedene uz upotrebu fizičkog nasilja, ali bez obzira na tu zajedničku karakteristiku, veoma su se razlikovale. Ovo se odnosi na socijalne snage koje su nosile određene revolucije, kao i na oblike i razvoj revolucije. Neke od soc. revolucija su se odigrale u obliku narodnooslobodilačke borbe (Jugoslovenska i Kineska revolucija), dok su se druge revolucije odvijale u obliku klasičnog i kratkotrajnog juriša (Pariska komuna i Oktobarska revolucija).
,,U socijalističkoj državi, kao državi diktature proletarijata, radnička klasa ima (odnosno trebalo bi da ima) rukovodeću ulogu“ (Lukić et al., 1982: 592).

Socijalizam predstavlja društveni sistem čiji se princip zasniva na radu sve slobodnijeg proizvođača i čoveka uopšte (ali ne i žene?).

,,Proizvodnja u socijalizmu i po funkciji mora biti društvena, tj. mora funkcionisati za zadovoljenje potreba ljudi. Neki socijalistički pisci unose 'proizvodnju za zadovoljenje potreba ljudi' ne samo kao bitan već i kao isključiv elemenat socijalizma“ (Lukić et al., 1982: 599).

U Kraljevini Jugoslaviji 1929. godine zakon o narodnim školama je propisao da je nastava u narodnim školama opšta i obavezna. U osnovnoj i višoj narodnoj školi predviđeno je obavezno osmogodišnje školovanje. Muška i ženska deca uzrasta od sedam godina je trebalo da se upisuju u osnovne škole. Međutim, ovaj zakon nije dosledno sproveden, škole su se sporo širile po Srbiji, školska mreža je bila nedovoljno razvijena i nije dopirala do svih krajeva. S obzirom na to da odredbe zakona o upisivanju dece u škole nisu poštovane, veliki broj dece nije bio obuhvaćen školovanjem. To se pre svega odnosilo na žensku decu, posebno na one koje su živele u siromašnim i planinskim krajevima. U ovim (i u drugim) oblastima, roditelji su s negodovanjem slali žensku decu u školu i pružali otpor školovanju devojčica, iako je postojala jasna zakonska obaveza. Dešavalo se da deca upisana u škole, a posebno ženska deca, nisu redovno pohađala nastavu, ili, iako su bila upisana, nisu uopšte posećivala školu. U Jugoslaviji, ali i u Srbiji je 1953. godine više od polovine žena bilo bez škole ili su imale samo tri razreda osnovne škole. Skoro deceniju kasnije, 1961. godine, stanje se poboljšalo. U Srbiji je te godine bez škole ili samo sa tri razreda osnovne škole bilo čak manje od polovine ženskog stanovništva, 47 % (Gudac Dodić, 2006: 34, 35).

Ova izrazita neobrazovanost žena je posle rata izuzetno brzo i efikasno redukovana na različite načine (organizovanje analfabetskih tečajeva širom zemlje, pohađanje raznih oblika vanrednog obrazovanja, večernjih škola, specijalističkih kurseva, itd). Zahvaljujući brzom razvoju svih obrazovnih nivoa, krajem 80- ih godina problem niskog obrazovanja žena i nepismenosti je uspešno prevaziđen. Žene su bile ravnomerno zastupljene na gotovo svim nivoima i smerovima školskog sistema. Međutim, na najvišem stepenu obrazovanja (fakulteti i akademije) dešava se najviši rast učešća žena. Pre Drugog svetskog rata žene su činile 20 odsto studentske populacije, dok školske 1988-89 godine one čine 53% studentske populacije sa čak 58,7% diplomiranih studenata te godine. Iste godine 40% žena je doktoriralo od ukupnog broja odbranjenih doktorata na Univerzitetima.

Međutim, Anđelka Milić tvrdi da postoji i tamnije lice obrazovanja žena u bivšoj Jugoslaviji. To se odnosi na feminizaciju određenih obrazovnih profila i stepena stručnosti. Feminizacija je posebno vidljiva na srednjem nivou stručnog obrazovanja gde se pojavljuje i najveći broj mladih žena. Postoji jasna polna diferencijacija i segregacija u pojedinim obrazovnim profilima na nivou srednjih škola. Žensko stanovništvo se upisuje i završava škole koje obučavaju za nemanuelna i netehnička zanimanja, a muško stanovništvo upisuje škole koje vode ka manuelnim i tehničkim zanimanjima (Milić, 2008: 186). Dakle, uočen je proces feminizacije određenih specijalnosti i struka. Učešće žena je na veoma visokom nivou kada je reč o nastavničkom pozivu, kao i u okviru industrijske struke (tekstilna struka, kožarska, hemijsko-tehnološka..) (Gudac Dodić, 2006: 41).

Zapošljavanje žena i položaj zaposlenih žena

Istovremeno sa porastom obrazovanosti, socijalističko društvo je ženama pružalo mogućnost za ulaženje u sferu rada i zaradu van domaćinstva. U bivšoj Jugoslaviji ukupna zaposlenost se uvećala od 1950-90 godine za 4, 5 puta, a zaposlenost ženskog stanovništva za 9 puta. Međutim, posledice privredne stagnacije su vrlo visoke stope nezaposlenosti žena. Od sredine 70-ih godina žene su masovno prisutne na Biroima za nezaposlene, i to važi pravilo da što su one više obrazovane, to češće završavaju ili započinju svoju karijeru na Birou. Tržištu rada koje traži manuelne i tehničke struke ne odgovaraju određeni stručni profili žena. Zbog toga se žene 80- ih godina pojavljuju sve češće kao emigrantkinje u potrazi za zaposlenjem u visoko razvijenim zemljama Zapadne Evrope (Milić, 2008: 187).

Položaj žena u skoro svim zanimanjima bio je gori od položaja muškaraca. Neda Božinović tvrdi da je u fabrikama prosečno radno vreme trajalo od devet do 13 časova, često i više. Nadnice su bile mizerno plaćene, a nadnice žena posebno (za 20-30% niže od nadnica muškaraca). Snažna eksploatacija je imala veliki uticaj na lični i porodični život radnica i radnika. Posledice su se pojavljivale u vidu bolesti, posebno tuberkuloze i drugih zaraznih bolesti, pothranjenosti, alkoholizma, prostitucije, porast broja vanbračne dece i mrtvorođene dece, itd (Božinović, 1996: 79).

Istraživanje koje je vršeno krajem 80-ih godina pokazalo je da kada je reč o uslovima rada, prisutna je jasna diskriminacija prema polnom obeležju. Diskriminacija postoji čak i kada je u pitanju jedan od osnovnih socijalističkih principa: sigurnost radnog mesta. U bivšoj Jugoslaviji je postojao princip trajne zaposlenosti radne snage, međutim u socijalističkom sistemu postojala je i stalna tražnja za povremenim radnim odnosom pod neodređenim zakonskim odredbama. Iako statistički podaci nisu pouzdani, (preduzeća su prikrivala ovu praksu), zapaža se samo 2,3 % zaposlenih sa takvim statusom, oni zapravo otkrivaju nesrazmernu polnu zastupljenost radnika sa ugovorom na određeno vreme. U ženskim industrijskim granama (industrija duvana 6% zaposlenih, prehrambrena 17%, grafička 10% itd.) se često sreće  takva vrsta radnog ugovora. Na osnovu svega ovoga očigledno je da su žene bile u situaciji da budu mnogo češće i masovnije eksploatisane kroz nepovoljniju vrstu radnog ugovora koja podrazumeva niže dohotke, nepostojanje obaveze osiguranja, itd.

Sledeći pokazatelj diskriminacije i eksploatacije ženskog rada u industriji jeste zaposlenost ženskog stanovništva koja podrazumeva rad u smenama. Borba žena za jednakost zahtevala je ukidanje rada po smenama za žene, iako je zahtev izazvao kontroverzne reakcije u društvu. Bez obzira kako taj zahtev bio ocenjen, relevantno je da velika većina zaposlenih žena ima svoje porodice, decu koju treba odgajati, dok rad u smenama uzrokuje značajna telesna, zdravstvena i mentalna oštećenja. Iz tog razloga je bivša Jugoslavija potpisala rezoluciju Međunarodne organizacije rada koja zahteva da države potpisnice umanje smenski rad žena (posebno noćni) i da ga stave pod ozbiljan društveni nadzor. Ipak, istraživanja pokazuju da su industrije sa najvišim radom u smenama upravo tradicionalne ženske industrije (kožarska, tekstilna, prehrambrena, itd.), dok muške industrijske grane (prerađivačke, metalske, itd.) imaju najniži rad u smenama. Bez obzira na postojanje političke namere, žene su u bivšoj Jugoslaviji često bile izložene nesigurnim i nebezbednim uslovima na radu u odnosu na njihove muške kolege (Milić, 2008: 188).

Kada je reč o jednakosti zarada za isti uloženi rad i stručnost, takođe postoje izrazite razlike između zaposlenih žena i muškaraca.

U periodu od 1965-1980 godine sprovedeno je sociološko istraživanje koje je sistematski zabeležilo razlike u zaradama žena i muškaraca u privredi bivše Jugoslavije. Istraživanje je pokazalo ,,da što je veći udeo zaposlenih žena u pojedinoj privrednoj delatnosti, to su niže prosečne zarade u toj delatnosti i obratno“ (Milić, 2008: 189). I sledeći nalaz predstavlja primer diskriminacije žena u zaradama: ukoliko određena grupa ili grana ostvaruje natprosečne zarade, u tom slučaju je manje učešće tipičnih ženskih zanimanja i obrnuto, ukoliko beleži natprosečno niske zarade, prisutnija su radna mesta uobičajena za ženska zanimanja. Kada je reč o posmatranju najviše kvalifikacione grupacije zaposlenih i naučnog kadra u visokim tehnologijama, postoje slični pokazatelji diskriminacije prema polu u zaradama. Istraživanjem je konstatovano da žene imaju niže zarade od njihovih kolega sa istom stručnom spremom, u ovom slučaju, u pitanju su doktori nauka (Milić, 2008: 189).

Jedan od razloga koji objašnjava razliku u visini zarada svakako je opšte poznata i popularna činjenica da je ženska populacija odsutna iz upravljačkih i rukovodećih struktura organizacije rada, s obzirom na tu očiglednost, a bez obzira na svoje obrazovanje i zalaganje na radnom mestu, ipak imaju niže zarade. Međutim, pitanje koje se postavlja je: zašto žene koje su stekle najviše obrazovanje, one koje su podjednako stručne kao i njihove kolege, ipak su eliminisane iz upravljačkih funkcija? Da li se to dešava zato što one to same po sebi ne žele ili možda zato što u društvu u kome su živele nisu prihvatali žene kao rukovodioce i upravljačice?

Istraživanje koje je sociološkinja Anđelka Milić sa saradnicima sprovela među zaposlenima firme koja se bavila proizvodnjom visokih tehnologija, utvrdilo je da oba navedena momenta imaju značajnu ulogu kada je reč o izboru žena da se ne prihvate rukovodećih i upravljačkih funkcija (Milić, 2008: 189).

Svakako, neravnopravni položaj žena u sferi rada ogleda se i u feminizaciji određenih sektora, grana i zanimanja, što automatski snižava društveni ugled tih sektora rada, grana delatnosti ili profesija. Primer koji to potvrđuje je opadanje društvenog ugleda poziva učitelja, nastavnika i profesora, u momentu kada je ženska radna snaga postala preovlađujuća u ovom sektoru. Kao i primer koji je karakterističan za sve bivše socijalističke zemlje: kada su žene počele da rade kao lekari opšte prakse, opao je i ugled lekara (Milić, 2008: 190).

Zaključak

Podaci izloženi u ovom radu predstavljaju sliku o položaju žena u socijalističkom društvu koja je daleko od ideološke slike društvene ravnopravnosti i jednakosti.
Ova slika pokazuje velika odstupanja od ostvarenja društvene jednakosti polova u socijalističkom društvu, kako po pitanju ideoloških načela, tako i od utvrđenih zakona.

Čuvena parola ,,sloboda, jednakost, bratstvo“ koja je korišćena tokom Francuske revolucije, preuzela je i Socijalistička Federativna Republika Jugoslavija (SFRJ). Međutim, da li je ona bila u potpunosti i primenjivana na sve društvene grupe i slojeve, iz iznetih podataka prikupljenih tokom mnogobrojnih istraživanja jasno se vidi da to i nije bio slučaj kada je o ženskoj radnoj snazi bilo reči.

Da se podsetimo, glavni cilj ovog rada je pitanje: da li je socijalistička praksa dala pozitivne i značajne promene (rodnu ravnopravnost) u odnosu prema ženama iz tog doba?

Tokom socijalističke prakse dogodile su se značajne i pozitivne promene to je neosporno, ali je takođe neosporno da su istovremeno postojale veoma duboke protivrečnosti u položaju žena u bivšoj Jugoslaviji. Te protivrečnosti se odnose na duboko ukorenjen patrijarhat, ideologiju i praksu dominacije u odnosu prema ženama koja je i dalje bila veoma aktuelna.

Literatura

Božinović, N. (1996). Žensko pitanje u Srbiji u XIX i XX veku. Beograd: ,,Devedesetčetvrta“ i ,,Žene u crnom“.

Gudac Dodić, V. (2006). .Žena u socijalizmu- položaj žene u Srbiji u drugoj polovini XX veka. Beograd: Institut za noviju istoriju Srbije.

Jugoslavija (1982). Sociološki leksikon, Beograd: Savremena administracija.

Milić, A. (2008). ,,Žene u bivšoj Jugoslaviji: drugačiji pogled na učinke socijalizma u promeni društvenog položaja žena“. U: S. Vujović (ur.), Društvo rizika, Beograd: ISI FF, str. 181-197