Monday, 4 December 2017

Čarter za prošlost

Autor: Ivan Radanović




Uprkos postojećoj konkurenciji na „tržištu” primera loših poslovnih praksi kod nas, čini se da se žiža društvene pažnje opravdano premešta na preduzeće Er Srbija.

Trenutno stanje u ovoj kompaniji nije zavidno. Zapravo, ono nije ni trenutno. Brojevima, kompanija je u 2016. godini, uz oko 40 mil. evra prihodovanih državnih subvencija, ostvarila 0.9 mil. evra profita. Po tome Er Srbija ne „iskače iz mase”, niti je najveći klijent državnog budžetiranja. U tom uglednom društvu su i Železnice Srbije, Srbijagas, Resavica…

Ono po čemu se Er Srbija izdvaja jeste činjenica da je u pitanju preuređena (ili, modernije rečeno, restrukturirana) kompanija, te kao takva kadra da se nosi sa svim vazdušnim, ali i tržišnim turbulencijama.

Međutim, da u borbi sa potonjim ne bi trebalo očekivati čuda govori i okolnost da Er Srbija, sa 1.041 prevezenim putnikom po zaposlenom i udelom troškova goriva i energije u prihodima od 44%, nikako nije „lider u regionu”. Po drugom pokazatelju, konkurentski Croatia Airlines beleži udeo od 26%, a po prvom su, osim hrvatskog, znatno ispred našeg prevoznika slovenački, ali i crnogorski.

Cela priča počela je 2013. ozvaničenjem početka poslovanja Er Srbije kao člana Etihad grupe. Prema potpisanom i još uvek tajnom ugovoru, Srbija i Etihad dele vlasništvo u odnosu 51:49. Iako je proporcionalno daleko manje platio svoj manjinski udeo nego naša država – pa ni to u čistom već u obliku zajma – Etihad drži položaje generalnog, finansijskog i direktora operative.

Uznesenje nekadašnjeg JAT-a u sam vrh evropskog avio-saobraćaja, na krilima visokih kompetencija superiornog menadžmenta i ogromnih izdataka za „rebrendiranje” (wi-fi u avionima, luksuzna biznis loža, ketering gurmanluci, Elevate Play, Sky Au Pair dadilja...), samo je deo globalne poslovne filozofije top menadžmenta u Abu Dabiju, koja se dosledno sprovodila. Rezultat njene primene je gubitak od 1.87 mlrd. dolara u 2016. Najvažnije posledice u ovoj godini, stoga, jesu bankrotstvo dve članice Etihad grupe:

Italijanske Alitalije, sa oko 22 mil. putnika u 2016. i nemačkog Er Berlina, sa oko 28 mil. putnika iste godine.

U korporativnom portfoliju u Evropi ostala je samo Er Srbija, sa „zdravih” 0.9 mil. profita i 2.6 mil. putnika.

Kao ništa benigniji primer prenagljenog i nerentabilnog poteza, prema navodima struke, može se posmatrati i prošlogodišnje uvođenje direktnog leta za Njujork. Taj let, u koji su skopčani razni finansijski i organizacioni rizici, poput činjenica: da iznajmljivanje Airbus A330-200 aviona košta oko 50 mil. dolara godišnje; da avion, koji leti pet puta nedeljno, nema zamenu za slučaj nepredviđenih događaja; ili da odavno nema unutrašnjeg tržišta od preko 20 miliona stanovnika – i koji je, kao takav, odobren i najavljen kao nerentabilan u prvim godinama – predstavlja perjanicu korporativnog egzibicionizma, a da sluđujući efekat bude još jači, stav političkog vrha kanalisan u raniju izjavu da čak ni „jedna Grčka ne leti u Ameriku”, umesto da bude argument protiv, zapravo aminuje ovu poslovnu avanturu.

Drugi kontroverzan, za razumnim objašnjenjem vapijući momenat, jeste taj što Vlada uporno istrajava u subvencionisanju ovog preduzeća. Potreba da se konsoliduje novonastali subjekt nesumnjivo jeste legitiman argument – stoga je Komisija za kontrolu državne pomoći nju i dodelila, pri uslovu i nadi da bude jednokratna. No, subvencije su stizale, i u periodu 2014–2016 iznosile, redom, oko 71, 49 i 40 mil. evra. Takva praksa, što je moralo da bude poznato čelnicima Komisije a pogotovo Er Srbije, završena je ateriranjem u bankrot sledećih prevoznika – mađarskog Maleva 2012, Estonijan Era i Sajprus Ervejza 2015, stoga što Evropska komisija ne dozvoljava narušavanje konkurencije državnim pomaganjem po netržišnim uslovima. Odricanje od akciza na gorivo, ustupanje terminala na ekskluzivno korišćenje, kao i „predlaganje” Aerodromu Nikola Tesla da se odrekne potraživanja prema Er Srbiji, još su neki modaliteti materinskog instikta države.

Okolnost da se ne vrši ni elementarna analiza istorije poslovanja i finansijskih rezultata, makar u vidu savetovanja sa ljudima iz uspešne ere JAT-a, kao i nepoznavanje relevantne evropske regulative u zemlji koja žudno inklinira ka EU i njenim standardima, upućuju na sumoran zaključak da se opravdanje za ovakvo poslovanje ne nalazi u okviru ekonomskog rezonovanja.

Ova „studija slučaja” nije potpuno konzistentna sa preporukama liberalnog, ali ni pro-državnog korpusa ideja. Državna, a faktički privatna avio-kompanija (šeik) koja radi u sopstvenom interesu, možda profitnim ponašanjem i doprinosi razvoju matične zajednice, ali taj smitijanski ishod ne važi za Srbiju, koja poklanjanjem ogromnog novca nesuđenih preduzetnika, pojedinaca koji bi ga sami najbolje iskoristili, iznova propušta razvojne prilike.

Kompetentno, savesno rukovodstvo koje radi u uslovima istinske vladavine prava i izvesnosti sudskih ishoda ne može mnogo oscilirati, bilo vlasništvo državno ili lično. Činjenica da je politički klijentelizam došao glave čak i jugoslovenskom preduzeću Generaleksport (Genex), svodeći ga sa 60. mesta u svetu po poslovnom prihodu u 1989. na nivo vegetirajućeg stečajnog subjekta, ipak ne kompromituje stav o poželjnosti kombinovanja preporuka dveju škola: meritokratskog pristupa sa poslovanjem u slobodnim tržišnim uslovima.