Thursday, 14 December 2017

CAAS indeks autoritarnog populizma

Autor: Saša Mirković


Pred čitaocima se nalazi jedan segment rada CAAS indeks autoritarnog populizma (dostupan u celosti na: http://www.caas.rs/wp-content/uploads/2017/12/CAAS-indeks-autoritarnog-populizma.pdf), kao prvi deo poduhvata vezanog za prilagođavanje istoimenog indeksa švedskog trusta mozgova Timbro, za kojim u 2018. godini treba da sledi istraživanje, a koji, kako mu ime jasno ukazuje, ima nameru da domaćoj javnosti približi pitanja autoritarizma i populizma, s obzirom da se radi o onoj vrsti termina čija je masovna upotreba rezultirala potpunom nerazumljivošću. Jasno je da se ovi pojmovi primarno koriste za diskvalifikaciju političkih oponenata, no valja se zapitati da li je moguće ozbiljnije pitanju pristupiti, izdvojiti osnovne karakteristike problema, a potom i indikatore istih, pa, po sprovođenju temeljnog istraživanja, stranke razvrstati spram stepena zadovoljavanja idealtipskih osobina ovih političkih praksi. Ovim putem bilo bi moguće pratiti kako transformacije partija, tako i, preko iskazane izborne volje, promenu osetljivosti domaće javnosti na autoritarno populistički sadržaj. No, o tome se može čitati u poslednjem segmentu celovitog rada na navedenoj adresi, a čitaoce, zbog navedenog, ne treba da čudi nagli početak ovde prezentovanog dela rada.

Valjalo bi izneti još jednu napomenu. Autor bi želeo da ovim putem, u meri u kojoj je to moguće, zainteresuje kolege i koleginice za pitanje slobode. S obzirom na dominaciju leve kritičke misli među sociolozima i sociološkinjama, ovde se želi ponuditi alternativni pogled na ključna društvena pitanja, u nadi da će se, po upoznavanju sa mislima Fridriha Hajeka, proširiti interesovanje za klasično liberalnu misao. Dakle, jasno je i da celokupan poduhvat za primarni cilj ima zaštitu krhke slobode našeg društva, te rad na njenom širenju. U svakom slučaju čitaoci su pozvani da prate delatnost Centra za antiautoritarne studije, te ukoliko budu zainteresovani i da doprinesu njegovom radu, a s vremena na vreme se otvaraju prilike i za plaćene aktivnosti.

Autoritarizam

Što se autoritarizma tiče, Huan Linc, po navodima Jovana Komšića, isti vidi kao politički sistem između demokratije i totalitarizma, gde se od ovog drugog bitno razlikuje u četiri dimenzije – ideologiji, pluralizmu, liderskom stilu i mobilizaciji. Definisao ga je kao „politički sistem sa ograničenim političkim pluralizmom bez elemenata odgovornosti, bez razrađene i obavezne ideologije, ali sa posebnim mentalitetom, bez ekstenzivne i intenzivne mobilizacije izuzev na izvesnim tačkama svog razvoja, i sistem u kojem jedan lider ili mala liderska grupa vrše vlast u okviru loše definisanih iako u stvarnosti lako predvidljivih granica“ (Komšić, 2000: 562-563). Mi ćemo ovde autoritarizam posmatrati kao suprotnost liberalizmu, a autoritarne tendencije kao postepeno gušenje slobode. Hana Arent upozorava da su liberalni mislioci, zaokupljeni pitanjem slobode, zainteresovani za skretanje sa kursa koji se odnosi na stalni progres ka društvu sigurne i organizovane slobode, a ne pitanjima oblika vladavine. U tom pogledu su skloni poistovećivanju totalitarnih i autoritarnih režima, do čega dolazi brkanjem autoriteta i nasilja (Ibid., 561). I Norman Beri ukazuje na neophodnost uvažavanja ove razlike, pišući da se ona ne svodi na stepen, tj. da autoritarizam manje ograničava lične slobode od totalitarizma, već da ovi vidovi društvenog poretka imaju različite ciljeve, a totalitarnim režimima nije važna samo stabilnost, već i „ostvarenje ideologije i stvaranje nove ličnosti“, koji mogu biti, barem u teoriji, bazirani na značajnoj participaciji i entuzijazmu stanovništva (Beri, 2012: 125). Ovo je svakako važno zapažanje, kojeg je autor svestan. Ipak, ovaj rad nastaje pre svega sa praktičnim ciljem zaštite i promovisanja slobode, te se bavi praćenjem promena na ovom polju u vremenskom periodu koji je daleko od totalitarnog, a pitanje razlike između nedemokratskih režima za sada ostavlja po strani.

 Pređimo na problem terminološke prirode, koji krasi današnji akademski svet, ali i dnevnu komunikaciju, a odnosi se na termin liberalizam. „Da bi se drevne istine zadržale u glavama ljudi, moraju se sročiti jezikom i pojmovima kojima se služe naredna pokolenja. Ono što su u neko doba bili njihovi najupečatljiviji izrazi, postepeno se upotrebom toliko istroši, da prestaje da nosi jasno značenje. Ideje koje mu leže u osnovi mogu da budu jednako valjane, ali reči, čak i kad se odnose na probleme koji su još uvek tu, više ne pokrivaju ista uverenja, dokazi se ne kreću u kontekstu koji nam je blizak i retko nam daju neposredne odgovore na pitanja koja postavljamo“ (Hajek, 1998: 9). Započevši ovim rečima svoje delo Poredak slobode Hajek otvara pitanje termina u upotrebi, odnosno različitog, nekada i dijametralno suprotnog sadržaja koji se istim terminom obeležava. Toliko godina od prvog objavljivanja ovog dela nalazimo se u još komplikovanijoj situaciji. Dok se profesor Hajek borio sa pitanjem značenja termina liberalizam, nečega sa čime se ideološki identifikovao, ali što je u upotrebi od strane drugih ljudi dobijalo potpuno drugi smisao, danas probleme imamo sa terminom neoliberalizma, kao naslednikom prethodno spomenutog, pri čemu je vreme koje je proteklo omogućilo još temeljniji razvoj konfuzije. Pod terminom liberal se u Sjedinjenim Državama najčešće podrazumeva ono što bi obeležili pojmom socijaldemokratije. U tom pogledu neoliberalizam, etimološki očigledno sa korenom u reči liberalizam, treba da podrazumeva neki razvijeniji, dorađeni oblik socijaldemokratskog uređenja ili misli. Međutim, biće da nije tako. Kada se kritikuje neoliberalizam obično se kao njegovi intelektualni očevi navode Fridrih Hajek, Milton Fridman, Ludvig fon Mizes, a kao političke perjanice Ronald Regan i Margaret Tačer. Istovremeno se Evropska unija proglašava neoliberalnim projektom, što je začuđujuće s obzirom da je Tačerova bila jedna od najžustrijih kritičarki EU projekta. Čak i kada se pomerimo do pitanja politika koje podrazumeva EU i principa na kojima Tačer i Regan grade svoj program, a posebno kada odemo do Hajeka ili Mizesa postaje nam jasno da ovde vlada ozbiljna konfuzija. Navedemo li samo dva primera – subvencionisanje farmera i politiku pozitivne diskriminacije (primer mogu biti tzv. „ružičasti zakoni“ ili zakoni o rodnoj ravnopravnosti koji, između ostalog, podrazumevaju i rodne kvote prilikom zapošljavanja) postaje jasno da pričamo o nečemu stranom učenju navedenih mislioca.

        A onda dolazimo do potpunog terminološkog kolapsa. U celokupan ovaj splet uvodimo Srbiju, koju domaća inteligencija takođe često stavlja u koš neoliberalnih zemalja ili barem neoliberalizam prepoznaje kao izvor svih domaćih muka. Iz ovoga proizlazi zaključak da su Srbija i Švajcarska zemlje istog društveno-ekonomskog uređenja. Apsurd! Ovome se dodaje ideja o pozicijama unutar neoliberalnog poretka, koja određuje sudbinu država i njihovo bogatsvo, a koja predstavlja prekopiranu ideju leve inteligencije o svetskom kapitalističkom sistemu, te pozicijama centra, poluperiferije i periferije. Autor ovog rada takvu predstavu odbacuje, jer se u njenoj težnji da napravi naučni pristup globalnog nivoa gubi osećaj za sve suštinske razlike u ekonomskom, političkom, pa i vrednosnom uređenju između zemalja. No, da bi se terminološka konfuzija izbegla ovde treba istaći da se termin liberalizam u radu koristi naizmenično sa terminom libertarijanizam, i to u onom smislu u kojem bi ga koristio Hajek, koji kaže da „u Sjedinjenim Državama, gde je postalo skoro nemoguće koristiti izraz „liberalizam“ u smislu u kome ga ja koristim, umesto njega se koristi izraz „libertarijanac““ (Ibid., 343), a što će kroz dalji tekst postati jasnije.

        Vratimo se Timbrovom indeksu. Prvo obeležje od onih koje navodi Timbro, a koje bi autor svrstao u obeležja autoritarizma, jeste netrpeljivost prema vladavini prava, koja dovodi do prevage kolektiva nad individuom (Heinö, 2016: 10-11). Ovo je verovatno najznačajniji aspekt problema, no, ne možemo da ne primetimo da on u navedenom radu nije jasno prezentovan. S obzirom na značaj pitanja, ovde ćemo se njime temeljnije pozabaviti, a osnov nam je ponovo Hajek. No, pošto je pitanje vladavine prava nerazdvojivo od pitanja slobode, prvi citat se odnosi upravo na taj termin. „Ranije smo u ovoj raspravi dali privremenu definiciju slobode kao odsustva prinude. Ali prinuda je skoro isto toliko problematičan pojam kao i sama sloboda, uglavnom iz istog razloga: ne razlikujemo dovoljno jasno ono što nam drugi ljudi čine od onoga što nam nameću fizičke okolnosti. (...) Do prinude dolazi onda kada se neki čovek primora na ponašanje koje služi volji drugog čoveka, kad on ne dela iz sopstvenih pobuda, nego u nečiju drugu korist. To ne znači da onaj koji je prinuđen uopšte ne vrši nikakav izbor. Kada bi to bio slučaj ne bismo govorili o njegovom svesnom „delovanju“ (...) Prinuda, međutim, podrazumeva da ja ipak biram, ali da je moja svest pretvorena u nečije drugo oruđe, jer su mogućnosti koje su mi prepuštene, tako udešene da mi je ono ponašanje koje je prinuđivač hteo da izaberem postalo najmanje bolno. Iako sam prinuđen, još uvek sam ja onaj koji odlučuje šta je, u datim okolnostima, najmanje zlo. (...) Mada onaj nad kojim se sprovodi prinuda još uvek bira, mogućnost njegovog izbora odredio je onaj koji vrši prinudu, i to na taj način što će izabrati ono što izvršilac prinude hoće da on izabere. On nije sasvim lišen korišćenja svojih moći, ali mu je oduzeta mogućnost da sopstveno znanje koristi radi vlastitih ciljeva“ (Hajek, 1998: 121-122). Odlučujući uslov za slobodu je predvidljivost, jer „većina ljudskih ciljeva može da se postigne samo kroz niz povezanih delanja, o kojima se odlučuje kao o skladnoj celini i koje se zasnivaju na pretpostavci da će stvari biti onakve kakvima se očekuju. Nešto možemo postići zato što možemo – i sve dok možemo – predviđati događaje ili bar znati mogućnosti. Ali ako su činjenice od kojih zavise naše namere pod isključivom kontrolom drugog, na sličan način će biti kontrolisano i naše ponašanje“ (Ibid., 122).

        Da bi odsustvo prinude bilo moguće, neophodno je postojanje „privatnog područja“ individue u kojem će ona biti zaštićena od prinudnog uplitanja, a koja podrazumeva osnovne uslove za delovanje. Kako određivanje ovog privatnog područja ne bi postala stvar arbitrarne volje nekog moćnika, te time i sredstvo prinude, njihov opseg i sadržaj se ne smeju određivati od strane jednog centra koji bi namenski dodeljivao posebne pogodnosti posebnim individuama. Rešenje ovoga leži u postojanju opštih pravila kojima su utvrđeni uslovi u kojima „objekti i okolnosti postaju deo zaštićenog područja jedne osobe ili osoba. Prihvatanje takvih pravila omogućava svakom članu društva da sam oblikuje sadržinu svog zaštićenog područja i svima da prepoznaju šta pripada njihovom području, a šta ne pripada“ (Ibid., 126). U modernim društvima, smatra Hajek, nije posedovanje svojine suštinski preduslov za zaštitu pojedinca od prinude, već to „da svojina bude dovoljno raspršena , tako da pojedinac ne zavisi od određenih osoba koje bi jedine mogle da ga opskrbe onim što mu treba ili koje bi jedine mogle da ga zaposle“ (Ibid., 127).

        Opšta pravila, kojima je sloboda cilj, se javljaju kao uslov za optimum odsustva prinude, te „uz uslov da unapred znam da će, ako sebe dovedem u određeni položaj, nada mnom biti izvršena prinuda i uz uslov da mogu da izbegnem da sebe stavim u takav položaj, nikad ne moram biti prinuđen. Bar dok se pravila koja obezbeđuju prinudu ne odnose samo na mene, već su tako oblikovana da se primenjuju jednako na sve ljude u sličnim okolnostima, ne razlikuju se od bilo koje prirodne prepreke koja utiče na moje planove. Time što mi kažu šta će se dogoditi ako učinim ovo ili ono, zakoni države imaju isto značenje za mene kao i zakoni prirode, i svoje poznavanje zakona države mogu koristiti da bih postigao sopstvene ciljeve isto kao što koristim poznavanje zakona prirode“ (Ibid., 128-129). Zaključujući raspravu o slobodi i prinudi, Hajek dodaje i nasilje, prevare i obmane, čije odsustvo je uslov slobode. Jedini izuzetak, dakle, predstavlja upotreba prinude od strane vlade radi nametanja poznatih pravila, čiji je cilj osiguranje „najboljih uslova pod kojima pojedinac može da svojim postupanjima da skladan racionalni obrazac“ (Ibid., 130). Izdvojimo nekoliko bitnih aspekata rečenog – 1) zakonodavac ne poznaje pojedinačne slučajeve na koje će se njegova pravila primeniti; 2) sudija u njihovoj primeni nema nikakvog izbora u izvođenju zaključaka koji slede iz postojećeg skupa pravila i postojećih činjenica; 3) zakoni su opšti, tj. odnose se na sve podjednako, dakle; 4) pravila se moraju odnositi i na one koji ih donose i na one koji se njima služe, tj. jednako na vlast i na one kojima se vlada. Ovde valja uneti još jednu ogradu protiv pogrešnog razumevanja. Cilj zakona treba „da bude dobrobit naroda, da opšta pravila treba da budu tako sročena da tome služe, ali ne da svako razumevanje nekog posebnog društvenog cilja može da obezbedi opravdanje za narušavanje ovih opštih pravila. Pojedinačni cilj, konkretan ishod koji treba da se postigne, nikada ne može da bude zakon“ (kurziv u originalu) (Ibid., 142). Ovo je veoma važno, upravo stoga što smo videli da je obeležje populizma pozivanje na potrebe i volju naroda, kao i za razumevanje neadekvatnosti zakonodavnog života u našoj zemlji, koja se pravda tekućim ciljevima. Ključno je sve navedeno shvatiti, jer kako piše Norman Beri „autoritarna država je država u kojoj su slobodni izbori pojedinaca strogo ograničeni zapovestima vlasti – zapovestima koje utiču na pojedinca na gotovo uzročan način“ (kurziv u originalu) (Beri, 2012: 111).

        Kada smo izneli osnovno viđenje slobode, možemo se okrenuti vladavini prava. Hajek genezu ovog pojma temeljno razrađuje, a time se ovde ne možemo baviti. No, moramo navesti distinkciju koju on prepoznaje u starogrčkim terminim. Pojam izonomija prepoznaje kao stariji od pojma demokratija, gde se prvi odnosi na jednakost zakona za aristokratiju i „običan“ svet, a drugi na zahtev za jednako učešće svih u vlasti, koji izlazi i prvog pojma. Tako navodi da su Grci razumevali vezu ova dva termina, ali da ih nisu poistovećivali. „Izraz „izonomija“ se koristio još izvesno vreme pošto je demokratija postignuta, u prvo vreme kao njeno opravdanje, a kasnije (...) sve više da bi prikrio prirodu koju je zadobila, jer je demokratska vlast uskoro počela da zanemaruje onu jednakost pred zakonom iz koje je izvlačila svoje opravdanje“ (Hajek, 1998: 147). U nastavku, kako je rečeno, daje iscrpan prikaz razvoja ove ideje, a ovde izdvajamo jedan važan aspekt u transformaciji ideje liberalizma. Stari, vigovski liberalizam vremenom biva zamenjen novim, koji potpada postepeno pod uticaj racionalističke misli filozofskih radikala i francuske tradicije, koji teži tome da pravo i ustanove uspostavi na racionalističkim načelima (Ibid., 154). Njegov učinak se najbolje vidi na primeru Francuske revolucije. „Odlučujući činilac koji je napore Revolucije za uvećanje slobode pojedinca učinio toliko jalovim, bilo je rađanje ovog ubeđenja: pošto je sva vlast konačno smeštena u ruke naroda, sva obezbeđenja od zloupotrebe ove moći postala su izlišna. Mislilo se da će dolazak demokratije automatski sprečiti proizvoljno korišćenje vlasti. Pokazalo se, međutim, da su izabrani predstavnici naroda bili više zabavljeni time da obezbede da izvršni organi služe njihovim ciljevima nego da pojedinac bude zaštićen od izvršne vlasti“ (Ibid., 172). Načelu jednakosti pred zakonom nisu pretili samo moćnici, već i sve češći zahtev za jednakošću ishoda, a ne prosto jednakost prava. Stoga je razumevanje ove distinkcije od izuzetnog značaja. Termin liberalizam postepeno biva monopolizovan od strane ove tradicije, a libertarijanizam postaje termin kojim se sve češće obeležava izvorna ideja slobode.

        I sada, konačno, zaključak o tome šta vladavina prava jeste. „Zato što vladavina prava znači da vlast ne sme nikada da prinudi pojedinca izuzev nametanjem nekog poznatog pravila, ona predstavlja ograničenje moći celokupne vlasti, uključujući i zakonodavnu. To je učenje u vezi sa time kakav zakon treba da bude, koje se tiče opštih svojstava koja pojedinačni zakoni treba da poseduju. Ovo je važno jer se danas ideja vladavine prava ponekad meša sa zahtevom za puku zakonitost svih postupaka vlasti (...) Vladavina prava stoga nije vladavina određenog zakona, već pravilo koje se tiče toga kakav zakon treba da bude, metapravno učenje ili politički ideal. Ona će biti delotvorna samo onoliko koliko se zakonodavac oseća njome vezan. U demokratiji to znači da ona neće preovladati sve dok ne čini deo moralne tradicije zajednice, zajednički ideal koji većina deli i bespogovorno prihvata“ (Ibid., 181). Dakle, težnja vladavini prava je težnja idealu, a napuštanje ovog cilja se može pokazati destruktivnim po jednu zajednicu.

        Taksativno probrojana svojstva vladavine prava i slobodnog društva izgledaju ovako:

  1. Glavna razlika između slobodnog i neslobodnog društva leži u činjenici da svaka individua ima priznato privatno područje, odvojeno od javnog, te da mu se ne može naređivati već da je u obavezi da se pokorava jedino pravilima koja važe za sve (Ibid., 183);
  2. Zakoni ne mogu funkcionisati retroaktivno, već se uvek moraju primenjivati na buduće slučajeve (Ibid., 183);
  3. Zakoni moraju biti poznati i određeni, a suštinska stvar je da se odluke sudova mogu predvideti, jer su principi jasni (Ibid., 183-184);
  4. Zakoni moraju krasiti opštost i jednakost za sve, što je i najbolje merilo njihove pravičnosti (Ibid., 184-185);
  5. Mora postojati funkcionalna podela vlasti, koja će omogućiti nezavisnost sudstva (Ibid., 185);
  6. Slobode odlučivanja državne uprave moraju biti ograničene, a privatni prostor individue mora biti zaštićen od državnog uplitanja, odnosno građanin i njegova svojina ne mogu biti sredstvo kojim država raspolaže (Ibid., 186-188);
  7.  Zakonodavstvo mora biti odvojeno od politike, jer ne može biti u službi stalno promenljivih dnevnih ciljeva (Ibid., 188-189);
  8. Osnovna prava i građanske slobode moraju biti poštovana (Ibid., 189)
  9. Uplitanje u slobodu i privatni prostor pojedinca mogu biti opravdana u vanrednim slučajevima, samo ako su ovi slučajevi podložni proveri nezavisnog sudstva, koje zadovoljava navedene kriterijume (Ibid., 190-191);
  10. Procesna jemstva moraju biti zadovoljena (poput porotnog suđenja, habeas corpus, itd.) (Ibid., 191).


        Pored onoga što se odnosi na sferu zakonodavstva i politike, za slobodu je od izuzetne važnosti i ekonomska politika. Ovde se insistira na slobodi ekonomskog delovanja kao slobodi pod zakonom, a ne odsustvu svake državne aktivnosti. Stoga je važna priroda, a ne obim državnog delovanja. Svako delovanje koje guši spomenute principe opštosti i zalazi u privatnu sferu i svojinu individue je pogrešno (ponovo, mogu postojati izuzeci, ali moraju biti podložni sudskoj proveri, npr. ako je svojina pribavljena nasiljem ili obmanom). „Važna stvar je da celokupna prinudna delatnost državne vlasti mora da bude nedvosmisleno određena trajnim pravnim okvirom, koji pojedincu omogućava da planira s dozom poverenja i koji smanjuje ljudsku neizvesnost u najvećoj mogućoj meri“ (Ibid., 195). Minimum koji mora biti zagarantovan su sprečavanje nasilja i prevare, zaštita svojine i sloboda sklapanja i sprovođenje ugovora, priznavanje jednakih prava svim pojedincima da proizvode i prodaju u količinama i po cenama kako sami izaberu. „Sloboda ugovora, poput slobode u svim drugim oblastima, stvarno znači da dopustivost nekog pojedinačnog čina zavisi samo od onih opštih, (...) jednakih i poznatih pravila koja određuju sva ostala zakonska prava, a ne od potvrde njegovog posebnog sadržaja od strane nekog državnog organa“ (Ibid., 200-201).

        Ovoliko zadržavanje na pitanju vladavine prava je bilo nužno usled česte zloupotrebe datog termina, ali i činjenice da Timbro u svom radu ostavlja termin nedefinisanim, te time stvara prostor za pogrešnu interpretaciju. U svakom slučaju, možemo se vratiti ostalim obeležjima autoritarizma. Timbro izdvaja zahtev za jačom državom (Heinö, 2016: 11), kojom se moramo kratko pozabaviti. Problem može proisteći iz nerazdvajanja termina vlade i države. Ovde ne moramo ulaziti dublje u definisanje ovih pojmova, već ćemo samo ukazati na jedan problem. Do sada se nacionalna država pokazala kao jedini okvir u kojem su sloboda i vladavina prava bile ostvarene (Antonić, 2009: 40-41). To ne znači da se treba držati nacionalnog okvira „kao pijan plota“, već da ovu činjenicu valja uvažiti u svim integrativističkim zahtevima (poput zahteva vezanih za EU) i da o njoj valja dobro promisliti. No, da bi zaštita slobode i vladavine prava bila moguća neophodno je da postoje čvrsti mehanizmi njihove zaštite ili sprovođenja. Ukoliko pod državom podrazumevamo, npr. sudstvo, osnovno školstvo, policiju i vojsku (oko ovoga uvek može biti sporenja, a ovde se nudi kao primer) onda je neophodno da ovi elementi budu funkcionalni i jaki. Dakle, možemo reći da je za funkcionalan demokratski poredak i vladavinu prava neophodna jaka država. No, ono što je u tome važno jeste da vlada bude ograničena. Izraženo parolom Libertarijanske partije SAD – Minimum Govrnment, Maximum Freedom. Dakle, minimum vladinog uplitanja. Stoga zahtev za jačanjem države o kojem govori Timbro razumevamo kao zahtev za delanjem suprotno upravo navedenom principu.

        Tri aspekta autoritarizma koja slede su potpuno u skladu sa izrečenim. Vraćamo se Mileru koji primećuje tri populističke tehnike vladanja, koje autor ovog rada, pak, svrstava u obeležja autoritarizma, jer se direktno odnose na gušenje slobode. Prvi je okupiranje države. Govoreći o partiji Fides, Miler ističe da je jedna od prvih karakteristika njene vladavine bilo nastojanje da promene zakon o državnim službama „kako bi se partiji omogućilo da dovede lojalne građane na birokratske položaje, to jest na mesta koja ne bi smela biti partijska“ (Miler, 2017: 52). Tako autoritarne tendencije podrazumevaju postavljanje partijskih ljudi na ključne državne pozicije, poput službi bezbednosti, sudstva, javnog medijskog servisa, itd, koji vode povezivanju mehanizama prinude sa jedinstvenim centrom – šefom partije na vlasti. Na drugom mestu se nalazi masovni klijentelizam. Ovo se odnosi na niz materijalnih ili nematerijalnih pogodnosti u zamenu za političku podršku. Naravno, ovaj fenomen ima različite oblike, a nama najpoznatiji, verovatno, jeste uslovljenost radnog mesta članstvom u partiji. Nije nam stran ni fenomen diskriminacionog legalizma, kao dela navedenog obeležja, koji se odnosi na to da samo neki (prijatelji partije ili njeni članovi) uživaju punu zaštitu zakona (Ibid., 53). Iako Miler to ne spominje logiku ovog fenomena možemo predstaviti i obrnuto – samo neki (oni izvan partije na vlasti ili njeni kritičari) trpe reperkusije nezakonitog ponašanja. Na kraju dolazimo i do neprijateljstva prema nevladinom sektoru kritičnom prema vladajućoj partiji (Ibid., 54). Problem ovde nastaje u nemogućnosti kontrole navedenog sektora usled njegove finansijske i logističke nezavisnosti od vladajuće partije. Miler sva tri aspekta prepoznaje kao obeležja populizma, iako u opisu svakog insistira na tome da se ne mogu podvesti samo pod populizam. Autor ovog rada smatra da su ovo obeležja koja prvenstveno karakterišu autoritarne tendencije, jer povećavaju prinudu, guše slobodu, a mehanizme državne prisile i kontrole vezuju za šefa partije. Ono što je karakteristično za autoritarni populizam, kojim se ovde bavimo jeste kombinovanje diskursa populizma sa autoritarnom praksom. Pa tako gušenje nevladinog sektora ili maltretiranje njenih predstavnika biva pravdano time što se oni predstavljaju kao izaslanici stranih elita ili prikrivenih domaćih, korumpiranih elita. S obzirom da su opozicioni glas neophodno ih je predstaviti kao privid narodne opozicije koji „nema nikakve veze sa pravim narodom“ (Ibid., 55). Isto važi i za svaki od navedenih aspekata.

        U zaključku ovog dela bi se osvrnuli na još jedan problem koji prepoznaje Timbro, a to je demografska sličnost onih koji glasaju za leve ili desne populiste. Pitanje društvene strukture svakako nije za zanemarivanje, a domaći sociolozi su bili veoma pedantni kada su proučavali njene promene (pogledati npr. Lazić, 2011 ili Lazić, Cvejić, 2004). Međutim, iako bi potencijalni osvrt na karakteristike društvene strukture u različitim vremenskim periodima bio pogodan za pružanje uvida u kontekst, on ne može biti karakteristika niti autoritarizma, niti populizma, već možda plodno tlo na kojem ova dva dobijaju na snazi. Implicitna pretpostavka ovog stava jeste da izborno ponašanje zavisi od demografskih karakteristika, što je obeležje sociološko-političkog pristupa pitanju izbornog ponašanja, koje su razvili naučnici poput Sejmora Martina Lipseta i Pola Lazarsfelda (Šiber, 2007: 14-21). Ovo je vrlo diskutabilna pozicija, nasuprot kojoj stoji niz drugih objašnjenja, poput teorije racionalnog izbora, bihejvioralne ekonomije, psihološkog pristupa partijske identifikacije, itd (Ostojić, 2012: 7-26), a uz to je i potpuno druga tema u odnosu na pitanje kojim se ovaj rad bavi. S obzirom da ni u Timbrovom radu ne postoji iscrpnije pojašnjenje ovog pitanja i razloga njegovog svrstavanja u obeležja autoritarnog populizma, svi su argumenti na strani njegovog ne uzimanja kao obeležja istog.

Literatura:

Antonić, Slobodan (2009) Elita, građanstvo i slaba država, Službeni glasnik, Beograd
Beri, Norman (2012) Uvod u modernu političku teoriju, Službeni glasnik, Beograd
Hajek, Fridrih (1998) Poredak slobode, Global Book, Novi Sad
Heinö, Johansson Andreas (2016) Timbro Authoritarian Populism Index, Timbro, Stockholm
Komšić, Jovan (2000) Teorije o političkim sistemima: demokratija i autoritarizam, Institut društvenih nauka, Beograd
Lazić, Mladen, Cvejić, Slobodan (2004) Promene društvene strukture u Srbiji, slučaj blokirane post-socijalističke transformacije, u Milić, Anđelka, Društvena transformacija i strategija društvenih grupa: Svakodnevnica Srbije na početku trećeg milenijuma, Institut za sociološka istraživanja, Beograd
Lazić, Mladen (2011) Čekajući kapitalizam, Službeni glasnik, Beograd
Miler, Jan-Verner (2017) Šta je populizam, Fabrika knjiga, Beograd
Ostojić, Staniša (2012) Psihološki aspekti izbornog ponašanja kolebljivih birača u Srbiji (doktorska disertacija), Filozofski fakultet, Beograd
Šiber, Ivan (2007) Političko ponašanje: istraživanje hrvatskog društva, Politička kultura, Zagreb