Autorka: Isidora Pejakov
Uvod
Distribucija i
korišćenje društvene moći je u tradicionalnim društvima bil mnogo vidljivija
nego u modernim društvima, međutim, iako u kapitalističkim društvima latentna,
ona je i dalje široko zastupljena. Naime, na poljima politike i ekonomije se
najviše izražava prisustvo društvene moći, ali je ona i te kako primetna i na
polju tržišta rada. Mnogi teoretičari su se bavili distribucijom društvene moći
u sferi rada, te je to veoma aktuelna tema. Da bi se raspodela društvene moći
razumela bolje, društvenu moć treba pre svega definisati. Klasična i najopštija
definicija društvene moći bi bila: društvena moć je sposobnost nametanja
sopstvene volje drugim članovima društva, nezavisno od toga da li je ti članovi
prihvataju ili ne. Kada bi se ova definicija primenila na polje tržišta rada,
to bi značilo da je društvena moć u ovom polju sposobnost nametanja svoje volje
ostalim članovima radne organizacije ili neke druge društvene grupe u kojoj se
odvija proces rada. Međutim, društvena moć na ekonomskom, političkom ili polju
tržišta rada, ne zavisi od istih faktora. Društvenu moć najčešće određuju
društveni položaj, klasna pripadnost ili ekonomski status, ali na polju tržišta
rada, moć ipak zavisi od drugih faktora, kao što su npr. veštine i sposobnosti
u okviru jedne struke. Takođe, na različitim poljima se različito i distribuira
moć, ondosno ima različiti efekat u ekonomiji, politici ili radnoj
organizaciji. Šta društvena moć konkretno predstavlja u okviru tržišta rada,
čime ona rezultira i kako se distribuira na ovom polju, potrebno je podrobno
objasniti.
Moć i njeni oblici
Sama moć i odnosi moći
u jednom društvu mogu biti vidljivi, ali i nevidljivi u svakodnevnici jednog
društva. Sociologija rada, kao i druge društvene organizacione nauke, imaju
očekivanu ulogu razumevanja, objašnjenja i znanja o prirodi moći. Opšte
određenje moći bilo da je ona sposobnost aktera da izdejstvuje željeno delanje
drugih aktera, bez obzira na njihov otpor. Moć se često poistovećuje sa
uticajem, ali je naglasak na psihološkom delovanju aktera koje drugi akteri
svesno primećuju i na to pružaju određenu reakciju.
Što se odnosa moći
tiče, oni se menjaju kontrolom resursa, stvaranjem alternativnih mogućnosti za
ostvarivanje sopstvenih interesa, te pronalaženjem načina prinude, sklonosti,
potreba i preferencija. Potrebno je diferencirati pojmove moći i vlasti da bi
se razumeli odnosi moći, pri čemu je vlast, odnosno autoritet,
institucionalizovana društvena moć, kako je to Veber formulisao. Moć i uticaj
su u domenu stvarnih društvenih procesa, a vlast i kontrola su normirane
društvene aktivnosti.
Postoje tri povezane
perspektive koje se bave izučavanjem odnosa moći u radnim organizacijama
konkretno. Prva je normativna perspektiva, prema kojoj osnivači organizacija
uspostavljaju sve bitno za organizaciju, što podrazumeva i sistem vlasti, te se
time uspostavlja i osnovna struktura moći u jednoj organizaciji.
Druga je psihološka
perspektiva, koja tvrdi da odnosi moći izlaze iz interpersonalnih odnosa među
ljudima, pa pojedinci sa ličnim svojstvima, odnosno sposobnostima, uspevaju da
usmere druge na delanje na određeni način.
Treća perspektiva je
socijalno-strukturalna, prema kojoj odnosi moći proizilaze iz realnih
socijalnih okolnosti gde različiti akteri imaju različit pristup i različitu
realnu sposobnost kontrolisanja resursa – aktiviranja samog izvora moći.
Kada se govori o samim
izvorima moći, bitno je spomenuti razmatranja Džefri Fefera, koji
organizacijsku moć aktera vidi kao „fundamentalno određenom dvema stvarima:
važnošću onoga što oni čine u organizaciji i njihove sposobnosti kojom to
čine“. Sposobnosti se mogu smatrati determinantama moći, a lične karakteristike
bi se smatrale izvorima iste. Svakako, postoji velik broj izvora moći, međutim,
kao najbitniji bi se izdvojili: posedovanje, kontrola, mogućnosti manipulacije
važnim sredstvima; zaposedanje strategijskih položaja; pripadanje važnim
grupama; vredna lična svojstva, odnosno osobine; sposobnost aktiviranja moći
koja se ogleda u preduzimanju inicijative; sposobnost aktiviranja kontramoći
koja se ogleda u izbegavanju domašaja moći. Dosadašnja istraživanja o izvorima
moći, pokazala su da moć ne može biti smeštena samo u jednom segmentu
organizacije. Fuko, na primer, upozorio je da moć u modernim društvima nije
koncentrisana samo u organima vlasti ili elitama, već da ona prožima sve
ljudske odnose i da deluje „kapilarno“, odnosno neprestano oživljava društveni
život ljudi. Prema svojoj definiciji, moć podrazumeva i neegalitarne odnose.
Blau je govorio o tome da raspolaganje moći ne znači nužno i trajno drugima
činiti nepravdu, kako je to najčešće shvatano. Takođe, povećanje moći određenih
aktera ne znači nužno i smanjenje moći ostalih aktera.
Distribucije i tipovi
moći u radnim organizacijama su različiti, ali se polazi od hipoteze da se u
radnim organizacijama najčešće pojavljuju primereniji oblici moći i da su
primereniji i rasporedi moći, uzimajući u obzir količinu i vrstu moći koju
imaju pojedini akteri. Stoga, dolazi se do zaključka da su u savremenim radnim
organizacijama primerenije ravnomernije i funkcionalno struktuisane
distribucije moći.
Što se tiče oblika
moći, može se govoriti sa više stanovišta: izvora ili osnove moći, opsega i
intenziteta moći i kombinacije dimenzija moći. Pre svega treba razlikovani tri
tipa moći: prinude, utilitarnu i ubeđivačku moć. Prvi tip karakteriše fizička
prinuda, u drugom tipu nosioci moći manipulišu dobrima koja su materijalna, a u
trećem slučaju nosioci moći manipulišu simboličkim, a ne materijlanim dobrima,
što im omogućava da ubede aktere da delaju na željeni način. Ovi osnovni oblici
moći mogu biti zasnovani na legitimnim i nelegitimnim sredstvima, te se tu
pojavljuju koncepti legitimne (opšteprihvaćene i društveno usvojene) moći i
nelegitimne moći. Opseg moći može podeliti moć na sveobuhvatnu ili ograničenu
moć. Ona je ograničena u onolikoj meri u kojoj se odnosi na specifične klase
podređenih. Ako se govori o intenzitetu moći, ona može biti mala ili velika,
čime se procenjuje da li noscilac moći oblikuje delimično ili u celosti nečije
delanje. Kada se govori o efikasnosti u organizaciji i ulozi moći u tome,
neograničena moć pogoršava situaciju i dovodi do konflikata u istoj, dok
funkcionalizovana ili profesionalizovana moć povećava efikasnost organizacije.
Tanenbaum je govorio o
tipovima distribucije moći i razlikovao je pet tipova iste: autokratski tip
(najviši hijerarhijski član/grupa ima svu vlast), autoritarni (oligarhijski)
tip (najviša hijerarhijska grupa ima veću, a niže hijerarhijske grupe manju
moć), poliarhijski tip (moć je ravnomerno distribuirana među grupama na
relativno visokom nivou), demokratski tip (najbrojnija grupa raspolaže najvećom
moći, a ostale grupe shodno svojoj brojnosti) i anarhičan tip (ravnomerno
distribuirana moć na niskom nivou, tako da niko ne poseduje moć).
Razumevanje društvene moći
u okviru „brejvermanije“
Hari Brejverman je imao
značajan uticaj u analizama o raspodeli društvene moći u kapitalističkom
društvu, koje su se sprovodile sedamdesetih godina prošloga veka. Razumevanje društvene
moći aktera rada je bilo jedna od prvih tačaka u novim aspektima analize
modernih društava „brejvermanista“.
Brejvermanistički
pristup kao prvu tačku analize daje klasu, koja nije nepromenljiva u društvenoj
strukturi, nego je proces podložan protivrečnostima. Kao druga tačka, navode se
odnosi između tih klasa, koji ne moraju nužno biti antagonistički, kako ih je
Marks opisivao, već mogu biti i saradnički. Marksistički pogled na klasne
odnose ima tendenciju da vidi društvenu moć kao negativnu i skoncentrisanu samo
u okviru one klase koja je nadređena i bavi se upravljačkim, a ne izvršilačkim
radom. Međutim, u kapitalističkim društvima se akcenat više stavlja na
saradničke odnose među klasama i govori se o tome da stvarnu moć poseduju
podređene klase, tj. akteri izvršilačkog rada. Razlog tome je što njihova moć
potiče od znanja, kvalifikovanih veština i umeća rada tih aktera. Tendencije
nadređene klase, tj. aktera upravljačkog rada, da neutrališe moć aktera
izvršilačkog rada pomoći birokratije i tehnologije, nisu kompletno ostvarive.
Obrazovanje i radno iskustvo aktera izvršilačkog rada ipak stoje kao zaštita
protiv moći aktera upravljačkog rada. Društvena moć nije fiksna kategorija, te
se ne može očekivati da povećanje društvene moći kapitalističke klase nužno
vodi umanjenju moći podređene klase. Deprivaciji radničke klase uglavnom
najviše doprinose suprotnosti interesa unutar nje same. Tehnologija kao jedan
od načina distribucije društvene moći može pojačati antagonizam među klasama sa
jedne, ali i stabilizovati njihovu saradnju sa druge strane. Tehnologija
potpomaže klasnom antagonizmu time što upravljačka klasa radnika sebi rezerviše
umni, a za izvršilačku klasu radnika ostavlja manuelni rad. Međutim, kada dođe
do suprotstavljanja formalizovane moći povlašćene i stvarne moći deprivirane
klase radnika, može se utvrditi prisustvo svesti o interesima i moći ovog
drugog. Ta svest, kao i racionalizacija građanskog društva, učinila je da se
interesi usklade i da se stvore partnerski odnosi među klasama. Veštine, umeće
i znanje u radu su oličenje relativne nezavisnosti tehnologije od kapitala, a
takođe su i integrisale klasno-konfliktni i društveno-integrativni sociološki
pristup.
Organizacijska moć
prema Lumanovom sistemskom gledištu
U sociokulturnoj
sredini, društvena moć, kao univerzalni društveni fenomen, ima specifičan
značaj za funkcionisanje organizacije. Normativna zabrana direktne konverzije
svojine i novca za moć je nešto na čemu organizacije modernih društava
počivaju. Poštovanje te zabrane zavisi od razvijenosti konkretnog društva,
odnosno od modernosti istog. Luman tvrdi da organizacije, stvorene kapitalom,
definišu uslove prisile, te tako konstituišu autonomnu moć. To kod Lumana važi
i za privatne i za državne organizacije. Konverzija svojine ili novca za moć se
u okviru organizacije može indirektno uspostavljati pod određenim društvenim
uslovima. Luman tvrdi da je društvena moć odnos, te da teorijsko objašnjenje
društvene moći mora biti zasnovano na iskustvu. Organizacije su za Lumana
organizovani društveni sistemi, nastali iz društvene diferencijacije, gde se
kao osnova nalazi odgovarajuća podela rada. Luman je takođe pokazao da se
iskustvena zasnovanost nalazi i u brojnim empirijskim sociološkim analizama
odnosa moći među akterima unutar organizacija. Razlika između moći unutar
organizacije i moći kao globalnog fenomena (imlicirajući na političku moć), za
Lumana leži u tome što složeni društveni odnosi u organizaciji dopuštaju
„generičko vezivanje“ moći sa vlasništvom i novcem, što je na
globalnopolitičkom nivou organizacije građanskog društva zabranjeno. Luman
takođe insistira na razlici između FORMALNE organizacijske moći, koja počiva na
kompetenciji davanja službenih uputstava koja moraju biti poštovane od strane
aktera, da ne bi bili otpušteni iz organizacije i FAKTIČKE moći u organizaciji,
koja se odnosi na mogućnost uticanja na dodelu uloga u organizaciji, odnosno
raspoređivanje zaposlenih na radna mesta. Ove dve vrste moći rezultat su dve
vrste grupa aktera u organizaciji: jedna grupa su vlasnici, koji svoju moć
koriste na formalnom nivou, a drugu grupu predstavljaju radnici, koji svoju
faktičku moć koriste u ispunjavanju svojih uloga unutar organizacije. Prva
grupa raspolaže moći koja proizilazi iz opšte društvene moći, dok druga grupa
ima moć koja izvire iz tehničke podele rada u radnom procesu. Oni koji raspolažu faktičkom moći, mogu da
zadobiju vlastitu moć, ukoliko oni koji raspolažu formalnom organizacijskom
moći ne postupaju voluntaristički. Naime, usložnjavanje raadnih procesa podupire razvoj faktičke moći, kao i
društvenih odnosa. Tendencije organizacijske moći da apsorbuje faktičku moć
nemaju izgleda za potpuni uspeh. Naime, faktička moć „potčinjenih“ je
neformalna moć i ne može se formalno niti pravno kodifikovati, a razlog tome je
njena zasnovanost na drugačijim postulatima od formalne organizacijske moći.
Naime, formalno potčinjeni raspolažu moći koja počiva na njihovim veštinama i
umećima kao ličnim osobinama, vezanim za njihovu ulogu unutar organizacije, što
čini nemoćnima formalno pretpostavljene. Moć koju potčinjeni steknu u odnosu na
svoje pretpostavljene, dovodi do njihovih tendencija da međusobno manifestuju
svoju moć. Naime, u slučaju kada pretpostavljeni ne mogu da preuzmu funkciju
„ravnatelja“ sporova između potčinjeničkih interesnih grupa, na scenu stupa
politička moć, koja ima funkciju posrednika u organizacijskim sporovima. U
kompeticiji među nosiocima faktičke moći u kriznim periodima, najčešće se
„poseže“ za političkom moći.
Faktička moć u transformaciji
Transformacija faktičke
moći, na osnovu Lumanove tzv. „opštesistemske“ teorije, može se podeliti na
četiri etape transformacije.
U prvoj etapi dolazi do
relativnog osamostavljivanja organizacijske od političke moći u ravni globalnog
društva, što je Dejvid Stark pokazao. To je dug proces, koji se odvijao tokom
čitavog XIX veka i kroz prvu trećinu XX veka u industrijskim društvima. Ova
etapa podrazumeva stalno sužavanje zanatske tradicije. To se tiče i Tejlorove
naučne organizacije rada, odnosno Tejlorovog zahteva za suzbijanjem zanatlijske
kontrole uvođenjem polukvalifikovanih poslovođa-operativaca, a oni su značajan
deo „lanca moći“ u birokratskoj organizaciji rada. Tejlorov zahtev za organizacijom rada koja
podrazumeva jasnu distinkciju „ruke“ i „mozga“ u procesu rada, znatno olakšava
vlasnicima konverziju novca u društvenu moć nad podređenim akterima.
Međutim, tehnička
podela rada se nalazi u svim sferama industrijskih društava i utiče na
profesionalno grupisanje u istim. To zahvata i sfere manuelnog i umnog rada.
Takvo grupisanje utiče i na odnose u društvu, zbog isticanja grupnih interesa.
Profesionalno grupisanje dovodi do „razbijanja“ moći u organizaciji. Različite
profesije su dihotomne, te jednim delom pripadaju profesionalnim udruženjima, a
drugim delom samoj birokratskoj organizaciji.
U društvima u kojima je
zanatstvo iznedrilo industrijalizaciju, mogu se primetiti tri sukcesivna
perioda transformacije, u kojima zanatlija imaju tendenciju da zadrže relativnu
autonomiju u sve većoj racionalizaciji rada.
Prvi period
transformacije, uzajamni etički kod zanatlija je i dalje veoma jak. Međusobna
zaštita zanatske tradicije je pod uticajem neformalne organizacije rada na
lokalnom nivou.
Drugi period obeležen
je konkurencijom zanatlija koji se bave istim zanatom. U ovom periodu, uzajamni
etički kod je poljuljan zbog tržišne konkurencije. Spoljašnji pritisci i
štrajkovi dovode do gubitka kontrole nad procesom rada.
Treći period obeležava
usložnjavanje organizovanog delovanja zanatlija. Tendencija zanatlija u ovom
periodu jeste da održe što veći nivo kontrole nad procesom rada, štrajkačka
solidarnost je povećana, a nova pravila u odnosima među akterima rada se
prihvataju. Zanatlije ovako ulaze u sve složenije društvene veze, što zanatsku
tradiciju povezuje sa racionalizacijom rada.
Pored preduzentničkog
ponašanja zanatlija, ova tri perioda su dovela i do povećane odgovornosti za
nadgledanje i kontrolu drugih.
Za drugu etapu problem
predstavlja suzbijanje moći u organizacijama. Naime, u rascepu formalne i
faktičke moći, dolazi do borbe suprotstavljenih interesa različitih interesnih
grupa. Kontrola se postiže preko nekontrolisanih sredstava za rad, od kojih je
najznačajnija zavisnost, kao iraz odnosa između proizvodno-organizacijskih
kapaciteta i očekivanih potreba. Moć vlasnika na polju kontrole procesa rada
izraženija je većim pritiskom na radna mesta, kao na retka društvena dobra.
Birokratska kontrola je srž društvene strukture preduzeća. Vlasnici su
zainteresovani za akumulaciju kapitala, a ne kontrolu po sebi, već je kontrola
samo sredstvo snalaženje u situaciji ugroženosti akumulacije kapitala.
Birokratizacija je obezbedila sticanje relativno velike moći menadžera, kao
posrednika između vlasnika i ostalih aktera rada. Moć menadžera je ograničena
samo od strane onih koji su uključeni u ostvarivanje sadržinske strane procesa
rada.
Postoji i profesionalni
efekat tržišta rada, koji se sastoji u tome što nove industrije imaju potrebe
za tradicionalna umeća, nastajala kroz transformaciju zanatskih tradicija i u
tome što nove tehnologije utiču na razvoj novih umeća koja mogu biti shvaćena
kao nadoknada za gubitak starih umeća.
Treća etapa bavi se
ideološki zarobljenim proučavanjima o upravljanju u organizaciji, gde se
upravljanje tretira kao mogućnost postizanja potpune kontrole procesa rada.
Naravno, promene u ovoj etapi imale su dve sfere – sferu upravljanja zamislima
poželjne organizacije i sferu upravljanja izvršavanjem konkretnih radnih
zadataka. Profesionalno grupisanje dovelo je i do profesionalizacije rada u
preduzeđu, što je postignuto posredstvom personalnih znanja i sposobnosti ljudi
koji zauzimaju odgovarajuća radna mesta.
Profesionalno umeće ili
„latentno znanje“ sastoji se iz tri sloja: rutinskog obavljanja poslova,
sposobnost snalaženja u nepoznatim radnim situacijama i svest pojedinca o tome
kako se njegova delatnost odražava na proces rada. Kada se ovo znanje ujedini
sa organizacijama, na društvenoj sceni nastupa jasno oblikovana protivmoć. Ova
protivmoć može naškoditi proizvodnji iz tri pravca: individualnim pokušajima
sabotaže rada, grupnom aktivnošću i pasivnim otporom. Sistemske sabotaže se
manifestuju u usporenom radu i povezanim štrajkovima.
Odnosi izmađu formalne
i faktičke moći su promenljivi i utiču na klasne sukobe i saradnju na nivou
globalnog društva.
Četvrta etapa se diče
difuznog karaktera neformalne faktičke moći, zbog nedostatka jasno formulisanih
pravila. Nosioci faktičke moći su razne neformalne o grupe sa formalnom
organizacijom. Odnosi među ovim grupama nisu koncentrisani na sticanje
protivmoći, već se međusobno sukobe oko parcijalnih grupnih interesa. Uticaj
kriza i recesija ispoljavaju se kroz borbu za radna mesta, što dovodi do veće
mobilnosti radne snage i fleksibilnosti u prihvatanju poslova. Stanje krize
umanjuje funkcionalnost moći u organizaciji, koja se ostvaruje samim
postojanjem organizacije kao društvenog sistema sa jasno definisanim uslovima
inputa i outputa, uz upućivanje na prisilu, kako je Luman to formulisao u
svojoj teoriji.
Nejednaka distribucija
društvene moći u organizacijama uvek dovodi do sukoba interesnih grupa. Ovi
sukobi mogu biti dvojakog karaktera: da teže promeni kriterijuma raspodele moći
ili da su usmereni na promenu samih principa distribucije moći. Prva vrsta
sukoba je okrenuta ka ključnim institucijama radi obezbeđivanja socijalne
pravičnosti, dok je druga vrsta sukoma fundamentalnog karaktera i smera na
promenu čitavog društvenog poretka.
U najrazvijenijim
industrijskim društvima se pojavljuju najnovija nastojanja da se organizacije
preurede, tako da postanu manje birokratske i hhijerarhijske, a više
demokratskog i saradničkog karaktera.
Moć u radnim
organizacijama
Odnosi svojine ili
sistem ovlašćenja kojim se osigurava delovanje organizacija određuje odnose
moći u radnim organizacijama. Na osnovu svojine i ovlašćenja, radne
organizacije se dele na moćne i nemoćne prema kvalitativnom modelu, a time u
samoj organizaciji dolazi do asimetričnih odnosa moći. Oni koji nisu nosioci
moći se osećaju nemoćnima jer, osim svojine, postoje drugi izvori moći koje oni
možda poseduju, ali nisu stekli moć, jer ipak svojina ima najbitniju ulogu u
određenju nečije moći.
Zbog toga postoje
posebne akcije očuvanja moći, koje se u prvom redu zasnivaju na učvršćivanju
kontrole nad resursima. Realne strukture moći radnih organizacija pokazale su
kako se radni kolektiv deli na dominantnu koaliciju i kontrakoalicije. Što se
tiče upotrebe moći u radnim organizacijama, prinudna moć se nije pokazala kao
produktivna. Međutim, na polju ostvarivanja ekonomskih ciljeva, upotreba
utilitarne moći se pokazala kao najproduktivnija, gde se koriste materijalno
ili novčano nagrađivanje kao motivacija drugih za delovanje u skladu sa moćničkom
voljom. Kao najupotrebljiviji tip moći, pokazala se stručnjačka moć, jer se
izvor ovog tipa moći ne troši njenom upotrebom.
Da se zaključiti da se
moć koristi u oblastima delovanja radnih organizacija koje su posebno bitne za
održavanje date strukture moći. Takođe, što se efikasnosti tiče, zaključeno je
da radne organizacije koje tretiraju ljude kao bitan faktor produktivnosti i
koje imaju jednostavno i elastično organizaciono ustrojstvo imaju najveću
efikasnost.
Društvenoekonomska moć
u modernizaciji rada
Moć je najčešće
manifestovana preko mogućnosti čoveka da preuzme odgovornost za sopstvenu i
slobodu zajednice. Kada preduzetništvo počne da se pojavljuje u okoštalim
društvenoekonomskim odnosima, to znači da društvo ima realne nade da se
revitalizuje i brže krene ka ublažavanju krize i oskudice. Preduzetništvo se
može tretirati kao vid društvene moći u smislu koji je već naveden kao
manifestacija iste. Postizanje određenog stepena slobode je uslov za određenje
granice u tendenciji ljudi da ostvare svoje potrebe.
Naime, u bivšem
jugoslovenskom društvu, istraživanja strukture su pokazala da je ovo društvo
bilo klasno zatvoreno društvo. To se ogledalo u nejednakoj distribuciji
društvene moći među četiri osnovne klase ovog društva. Najveću, odlučujuću moć
su posedovali kolektivni vlasnici kao klasa, dok su seljaci i zanatlije bili
bez skoro ikakve društvene moći. Radnička klasa sa potencijalnom moći i tzv.
„posredna klasa“ sa stvarnom moći su se nalazile između pomenutih polova.
Dominantan oblik rada u ovom društvu bio je industrijski rad, te se osnovna
distribucija moći prenosila na raspodelu društvenoekonomske moći u organizaciji
rada, posredstvom tehničke podele rada, naravno. Društvena kriza je u slučaju
bivšeg jugoslovengskog društva dovela do ubeđenja da jednakost nije
pretpostavka slobode, te da slobode nema ukoliko se ne preuzme odgovornost za
zadobijanje iste.
Modernizacija samih
radnih procesa moguća je samo u društvima koja prihvataju progres, a ne
stagnaciju. Preduzetništvo se javlja kao stupanj stvarnog ispoljavanja moći, te
kao tendencija ljudi u organizacijama da pokažu svoje radne kvalitete. U bivšem
jugoslovenskom društvu, uzimajući u obzir faktore krize i „kulture siromaštva“,
preduzetništva su imala za ciljeve: da pokažu da je kriza tog društva opšta
činjenica koja nosi svojstven potencijalni „socijalni naboj“ i da je
modernizacija procesa rada oposredovana „kulturom siromaštva“, što je
sputavajući uslov za preduzetništvo.
Samo preduzetništvo se
shvata kao manje ili više autonomno, svesno ljudsko delovanje u
društvenoekonomskim procesima, koje za cilj ima najracionalniju upotrebu
raspoloživih ekonomskih činilaca i gde se snosi puna vlastita odgovornost za
učešće u tim procesima. Ono je neophodno kao brz način vraćanja „radnog
dostojanstva“, ali i ličnog dostojanstva jednog čoveka koji u radnom procesu
upotrebljava svoja znanja i veštine. Osobina ljudskog rada jeste da stvara
potrebe i načine zadovoljavanja tih potreba, pomoću uloženog napora i odricanja
čoveka. Ispitivanjem se došlo do zaključka da u bivšem jugoslovenskom društvu
delatnost nije nužno bila prepreka za društvenu pokretljivost zaposlenih, a došlo
se do zaključka da je postignuti stepen tehničke podele rada nametao vezanost
pojedinaca za odgovarajući tip delatnosti.
Što se menadžmenta u
društvima u tranziciji tiče, ljudsko delovanje u organizaciji svakako nameće
potrebu za koordinisanjem i usmeravanjem rada aktera organizacije, kao i
njihovih grupa. Ono što neki nazivaju „menadžerskom revolucijom“ ne odnosi se
na koreniti prevrat u procesu rada, već o društvenoj potrebi, koja se prirodno
nameće, za usklađenjem odnosa rada i kapitala, ne bi li proces proizvodnje bio
što manje ometan teškoćama.
Odgovornost u radnim
organizacijama
Da bi organizacija
stabilno i efikasno funkcionisala na duge staze, potrebno je imati balans moći
i odgovornosti. U većini organizacija, problem predstavlja odgovornost, jer se
ona ne ispoljava isto za rukovodioce i ostale članove organizacije. Odgovornost
koju snose rukovodioci, odnosi se na kvalitet i donošenje poslovnih odluka, a
ostatak članova radne organizacije odgovornost snosi za discipline rada,
odnosno izvršavanje direktiva svojih nadređenih. Odgovornost u sferi rada se
definiše kao osobina pojedinca koja se ispoljava kao spremnost da se radna
uloga ostvaruje na normativno određen način ili kao svest pojedinca da će za
svoje ponašanje biti sankcionisan, te se odgovornost definiše i kao
strukturalna osobina organizacije kojom se obeležava skup institucionalnih
aranžmana za podvrgavanje sankcijama, nezavisno od subjektivnog stava pojedinca
prema tome. Međutim, dosta dilema ima u vezi sa pojmom subjekta odgovornosti,
jer subject odgovornosti i kakva je tačno njegova odgovornost nije jasno
preciziran. Sa odgovornošću je povezano donošenje odluka, što je u direktoj
vezi sa rizikom, posebno ekonomske vrste. Rizik ne isključuje odgovornost, niti
odgovornost znači isključivanje rizika. Smatra se da se ekonomski dobitak
pripisuje onom ko je preuzeo odgovornost za rizik. Rizik u ovom smislu znači
nesigurnost u vezi sa ekonosmskim efektima uloženih sredstava, te odgovornost
ima primarno oblik materijalne odgovornosti.
Bitno je pomenuti i
pojam sankcije funkcije, gde je reč o stvarnim odnosima i mogućnostima da se
aktiviraju nosioci sankcija i to u skladu sa tipom odgovornosti. Mehanizam
sankcionisanja ima više elemenata: formalne/neformalne subjekte sankcija,
njihovu specifičnost, verovatnoću primene, delotvornost i strogost normi. Bitno
je obezbediti adekvatan tip sankcionisanja, što podrazumeva i pozitivne
sankcije, odnosno nagrade, kao i negativne sankcije – kazne. Organizacije koje
imaju razrađen sistem ovakve odgovornosti imaju prostora za kreativno i
rizično, nehazardno i odgovorno, pre svega, delanje svih članova date
organizacije.
Samoupravljanje i
društvena moć
Samoupravljanje se
neretko poistovećuje sa kolektivnim odlučivanjem, te se i definiše u odnosu na
sam proces odlučivanja. Kolektivno odlučivanje, odnosno samoupravljanje, za
pojedinca označava njegovo učešće u procesu donošenja te zajedničke odluke. Ova
participacija pretpostavlja dve stvari: da je svaki pojedinac motivisan za
učešće i da svaki pojedinac ima stvarnu šansu da u tom procesu participira.
Rukovodioci, naravno, vrlo intenzivno učestvuju u procesu odlučivanja, za
razliku od nekvalifikovanih ili polukvalifikovanih radnika. Stoga, postavlja se
pitanje da li su i u kojoj meri su svi akteri u radnoj organizaciji motivisani
za participaciju u procesu odlučivanja. Ovo pitanje za sobom povlači još jedno,
a ono se tiče toga ko zaista odlučuje, odnosno čiji uticaj je najjači na
donošenje kolektivnih odluka. Ova pitanja su svakako pokrenula empirijska
istraživanja o distribuciji uticaja među različitim funkcionalnim i socijalnim
grupama u radnoj organizaciji. Neki opšti zaključci su svakako donešeni.
Istraživanja su pokazala da je distribucija uticaja u hijerarhijskim
substrukturama oligarhijska. Ovakva distribucija je otkrivena i predstavničkoj
substrukturi, međutim ne u svakoj, jer je u nekima zapažena poliarhijska
distribucija, a demokratski tip distribucije još nigde nije primećen. Takođe,
većina anketiranih članova organizacija u istraživanju je smatralo da bi
distribucija moći trebalo da bude na drugačijem nivou. Istraživanja su ukazala
na to da postoje dva tipa izvora moći: karakteristike ličnosti i sam položaj u
grupi. Prvi tip se tiče dominantnih ličnosti u organizacijama, što se najčešće
odnosi na rukovodilačke grupe. Drugi tip se tiče same popularnosti, što znači
da rukovodilačka radna mesta najčešće pripadaju ljudima koji uživaju najveću
popularnost u radnom kolektivu. Što se
tiče znanja i veština kao determinanti moći, može se reći da postoje razlike u
distribuciji moći prema tipu znanja, odnosno, ako se radi o naučnim, pravnim
ili tehnološkim znanjima, rukovodioci su u nezavidnom položaju, jer najčešće
nemaju ovakva znanja. No, što se tiče znanja ekonomskog, inženjerskog ili
pravničkog tipa znanja, a stručnjaci su ti koji ga poseduju, oni imaju
poprilično veliku moć i karakteriše ih visoka participacija u donošenju
kolektivnih odluka, dok rukovodioci imaju i dalje jači uticaj od njih. Pored
pomenutih, postoje još neka znanja i veštine koje mogu biti izvor moći:
informacije o radu i delovanju same organizacije u nekom vremenskom periodu, te
poznavanje odnosa između dotične organizacije i drugih organizacija i spoljnih
faktora. Izvor moći takođe može biti vezan i za položaj u grupi, što može
značiti tri stvari: da su uz položaj vezana određena ovlašćenja, odnosno
određena količina vlasti; da je položaj u neformalnoj, interpersonalnoj
strukturi vezan za usmeravanje ponašanja aktera, odnosno uz vođstvo; da je
položaj u realnoj strukturi vazan sa sposobnošću da se u socijalnu situaciju
inkorporira sila.
Činjenično stanje je svakako takvo, da je
distribucija moći nejednaka, nevezano koji faktor izvora moći je uzrok tome.
Stoga, problem je oduvek bio u tome kako ravnomerno distribuirati moć u
socijalnom sistemu. Da bi socijalni sistem bio održiv, potrebna je
institucionalizacija, što dovodi do birokratizacije, koja je najčešći uzrok
nejednake distribucije moći. Jedino što bi sprečilo birokratizaciju bez slabljenja
autonomije socijalnog sistema bile bi rotacija i besplatno obavljanje
predstavničke funkcije, što je daleko od dostižnog.
Problem nemoći
Kao glavni predmet istraživanja
problema nemoći postavlja se otuđenje, u svoja tri oblika: nemoći, anomiji i
otuđenju rada, odnosno samootuđenju. Da bi se utvrdio stepen nemoći, koriste se
dve vrste mernih lestvica, jedna koja meri odnos interne i eksterne kontrole i
druga, koja je Likterov tip lestvice. Druga vrsta lestvice je otvorena za
različite stepena slaganja ili neslaganja sa pojedinim tvrdnjama. Najčešće
testirane hipoteze iz ovog istraživanja podeljene su u četiri propozicije.
Prva propozicija se
odnosi na to da je članstvo u organizacijama, važnim za kontrolu okoline
čoveka, povezano sa nižim stepenom nemoći. Ova hipoteza bazira se na teoriji
masovnog društva, koja tvrdi da organizacija posreduje između preduzeća i
pojedinca. Rezultati testiranja ove propozicije pokazali su da su aktivni
članovi organizacija najmanje otuđeni. Međutim, nijedna studija nije dokazala
da je članstvo u orgnizaciji direktan uzrok manjeg stepena nemoći.
Prema drugoj
propoziciji, otuđena osoba, koja pokazuje visok stepen nemoći, ne uključuje se u
planiranu, instrumentalno orijentisanu akciju. To utiče i na mobilnost, zato
što je osećaj nemoći jedna od najznačajnijih determinanti iste, odnosno
pokazuje se kao direktna prepreka.
Treća propozicija
navodi da su nemoćne osobe voljnije da učestvuju u neplaniranim protestnim
aktivnostima. Studiju koja se bavi ovim pitanjem napravio je Ransford, koji je
utvrdio da je nemoć povezana sa voljom za upotrebom nasilja.
Na posletku, četvrta
propozicija tvrdi da su nemoćne osobe slabije obaveštene o stvarima koje su
krucijalne za kontrolu okoline. Osećaj učenika da imaju kontrolu nad sopstvenom
sudbinom je povezan sa školskim uspehom više nego bilo koji drugi faktor.
Pitanje mozivacije je svakako bitno na polju informisanja o kontroli nad
okolinom, samim tim je bitno za pojam moći, odnosno nemoći.
Gurinova je sa svojim
saradnicima upozorila na važnost diferencijacije između lične i socijalne kontrole.
Najznačajnija distinkcija bila je između lične efikasnosti i percepcije nemoći
kao sistemskog ograničavanja. Naime, mnoge studije su potvrdile kako je osećaj
nemoći u SAD-u bio krucijalni element socijalnih nemira.
Gor i Roter došli su do
zaključka da je sama moć povezana sa stepenom socijalnog aktivizma. Poverenje
ličnosti u sposobnost akcije je baza spremnosti za društvenu akciju.
Specifikovan je ovom prilikom i sam objekt otuđenja – osećaj lične kontrole u
svakodnevnoj aktivnosti. Međutim, ovaj objekt nije u visokoj korelaciji sa
kontrolom nad društvenom strukturom.
Osećaj nesposobnosti,
odnosno nemoći da se kontrolišu svakodnevne okolnosti u kojima čovek živi je
krucijalan faktor motivacije.
Literatura:
Bolčić S. (2003). Svet Rada u Transformaciji. Beograd:
Plato.
Milošević B. (s.a.). Umeće Rada. Novi Sad: Prometej.
Rus V. I Arzenšek V.
(1984). Rad Kao Sudbina i Kao Sloboda.
Zagreb: SNL.
Županov J. (1985). Organizacija Rada i Samoupravljanje.
Zagreb: Globus