Friday, 29 December 2017

Polovi i porodica u rizičnom društvu

Autorka: Pejakov Isidora

Uvod

U samom jeziku postoje vokabularne barijere kada je reč o stanju među polovima. Taj vokabular svakako nije miroljubiv. Sam jezik odnose među polovima opisuje kao odnose seksualnosti, nežnosti, braka, roditeljstva i tako dalje. Iako odnosi među polovima uključuju gorepomenute koncepte, takođe im se pripisuju i druge stvari poput posla, profesije, nejednakosti, politike i privrede. Kada se govori o porodici, mora se govoriti o poslu i novcu, o obrazovanju supružnika, profesiji i mobilnosti. Međutim, često se iz diskursa o ovim stvarima izostavlja pojam nejednake raspodele.

Položaj muškaraca i žena

Kada se radi o revolucionarnim promenama u na pogledu položaja polova, postoje dve strane.  Epohalne promene su obuhvatile polja seksualnosti, prava i obrazovanja. U celini su se ove promene desile u samoj svesti i na papiru. Druga strana se tiče kontradiktornosti na polju kontinuiteta u ponašanju i položaju muškaraca i žena na tržištu rada i u oblasti socijalne sigurnosti. Dakle, nejednakosti i dalje postoje i pojačavaju se.


Ovo je primer istorijske mešavine nove svesti i starih uslova življenja sa kojom se susrećemo. Emancipovane žene su uspele da se izbore za bolji položaj na tržištu rada i u porodici nego što je on bio pre, no to dovodi do suprotno usmerenog razvoja i ponašanja muškaraca. Muškarci praktikuju retoriku jednakosti, no reči njihova ne prelaze u dela. Širenjem svesti o nejednakostima, sama se nejednakost paradoksalno povećava u skladu sa tim. I dalje društvo stoji tek na samom početku oslobađanja od 'staleški' dodeljenih uloga polova. Razlog tome je što svest manjine ideispred uslova koje pruža većina.

Brak i seksualnost

U zapadnim industrijskim zemljama dolazi do sve većeg broja razvoda. To potvrđuje i činjenica da je u tim društvima čak stvorena i izreka 'Jedna polovina sveta se razvela, a druga će tek da se razvede'. Kada se uporedi broj razvoda u Nemačkoj i SAD-u, može se reći da Nemačka još nije dostigla svog suparnika: skoro svaki treći do četvri brak se u Nemačkoj razvede. Sve manje razvedenih se odlučuje za samački život, što je počelo od 1984. Godine, dok su se pre razvedeni ljudi češće opredeljivali za ponovni brak. S obzirom da je broj razvoda sve veći i veći, otvara se i pitanje konflikta unutar porodice, kao i uticaja čitave situacije na odnos roditelja i dece.

Na žalost, nijedna statistika se ne bavi količinom nevenčanih bračnih parova, a smatra se da u samo severnom delu Nemačke živi oko dva i po miliona nevenčanih pojedinaca koji žive u vanbračnoj zajednici. Došlo je do diferencijacije elemenata života i ponašanja koji su nekada bili obuhvaćeni porodicom i brakom.

Ovi podaci signaliziraju i sastav domaćinstava koji se znatno promenio. Sve je više i više ljudi koje stanuje samo. Ove 'samačke' tendencije sve veće broja ljudi ne treba povezivati ds bežanjem od vezivanja, jer je ipak odnos razvedenih i nerazvedenih brakova 1:3. Međutim, u jednoj generaciji, pogotovo kod ženske populacije, došlo je do promena u seksualnom ponašanju. Ranije, samo je za mušku populaciju bilo 'legitimno' da ulaze u seksualne odnose vrlo mladi, no sada je to slučaj i sa 61% ženske populacije. No, iako se seksualno ponašanje žena promenilo znatno, njihove vrednosti i dalje nisu: većina ostaje pri tome da je život u stabilnom partnerstvu vrlo bitna stvar. Razvoj na ovom polju je očigledno dvoznačan.

Obrazovanje, tržište rada i zaposlenost

Zakonski je u većini zapadnih društava [1]regulisana jednakost žena sa muškarcima na tržištu rada. Što se tiče brige o deci, oba roditelja se smatraju jednako zaduženim za vaspitavanje, odgajanje i obrazovanje svoje dece.
Međutim, pored svih ovih usaglašenih izjednačavanja muškaraca i žena, ono najbitnije je revolucionarno izjednačavanje obrazovnih mogućnosti žena sa muškarcima, putem pravnog konsenzusa. Čak se pokazalo da su mnoge žene nadmašile muškarce što se tiče obrazovanja. Međutim, što se tiče završenog profesionalnog obrazovanja, broj žena je u velikom padu u odnosu na muškarce. Takođe, studentkinje su mnogo više zastupljene na određenim smerovima nego muškarci i obrnuto. Podaci svedoče o tome da se žene češće opredeljuju za manje ugledne i prestižne škole nego muškarci.

Revolucionarnu feminizaciju obrazovanja tokom šezdesetih godina dvadesetog veka na žalost ne prati i revolucija na tržištu rada i u samom sistemu zapošljavanja. Što je neka profesionalna oblast potrebnija za društvo, što je neka grupa moćnija, to je sve manje žena u njoj. Tu postoji i obratni trend da što je neka oblast 'perifernija' i manje uticajnija, žene su sve više zastupljene u njoj.

Što se političkih pozicija tiče, i dalje su žene izuzetak. Prisustvožena u politici se ohrabruje kontinuirano, ali se broj žena smanjuje što se približavaju sve više političkim centrima odlučivanja. Na fakultetima su žene u vrhu piramida po broju radnih mesta. Međutim, i u tim institucijama je sve manji broj žena u odnosu na položaj. Ista situacija se nalazi i u masovnim medijima: što se lestvica više penje, sve manje žena 'vodi glavnu reč'. Žene uglavnom rade na mestima koja su srednja po važnosti u institucijama.

Ova situacija se ne odnosi na kvalifikovani profesionalni rad mladih žena.mlade žene su solidno obrazovane u odnosu na svoje majke i često postižu vidljiv napredak. Tipične ženske profesije su, međutim, i dalje one kojima je budućnost nesigurna i odnose se na poluprofesije sekretarice, prodavačice, učiteljice ili kvalifikovane industrijske radnice.

Takođe, broj žena koje su nezaposlene je mnogo veći u odnosu na broj nezaposlenih muškaraca. Tako se žene povlače u zonu neplaćenog rada – rada u kući i broj takvih žena se konstantno povećava.

Ovi podaci koji svedoče o stanju na tržištu rada nisu u sklanu sa očekivanjima koja je izgradila nova generacija žena. Po studiji Zajdenšpinera i Burgera, želja mladih ispitanica od 15 do 19 godina starosti koja zauzima prvo mesto, jeste želja u vesi sa profesionalnim ostvarenjem. Venčanje i materinstvo su totalno zapostavljeni.

Oslobađanje od 'staleški' dodeljenih uloga polovima nije samo na ženama, već dosta zavisi i od muškaraca i njihovog stava i ponašanja prema suprotnom polu.

Emancipacija žena i rad u prodici iz muške perspektive

Izuzetno se malo toga promenilo po pitanju starinskih odgovornosti oko domaćinstva i dece i muškom stavu o tome. Iako se muškarci kriju iza parola jednake odgovornosti u ovim domenima, njihovo ponašanje i razmišljanje ne potvrđuje njihove reči. Muškarci su mahom zadovoljni samo finansijskim doprinosima domaćinstvu i ne rade gotovo ništa od kućnih poslova.

Ranije su muškarci nedovoljnu zaposlenost žena objašnjavali nedovoljnim kvalifikacijama. S obzirom na poboljšanje uslova obrazovanja za žene, više nisu mogli da okrivljuju kvalifikacije, te su se 'branili' argumentima poput uloge majke. Međutim, muškarce u Nemačkoj su pitali kako zamišljaju raspodelu profesionalnog i porodičnog rada u porodici između bračnih partnera i odgovor je bio sledeći: žena ostaje kod kuće, a muškarac radi. Problem nastaje tu zato što muškarci to svoje razmišljanje ne vide kao zapostavljanje žena, već kao jednu datost, zakonomernost. Mađutim, ovo arhaično stanovište bilo je pokopano malim brojem muškaraca koji su samohrani očevi i sami se brinu o svojoj deci.

Nova samostalnost žena je opisana kao odgovornost nad upravljanjem svojim stvarima i stvarima porodice, te rasterećenje muškaraca sopstvenim doprinosima. Na ovom delu emancipacije muškarci nemaju konkretan problem i uglavnom se slažu. Problem za muškarce predstavlja emancipacija žena kada samostalnost žena preti da se okrene protiv njih samih.

Muškarci koji su bili prinuđeni na rad u kući bez profesionalnog rada, komentarišu to kao izuzetno iscrpan rad koji nije nigde priznat i neplaćen je. Muškarcima koji se bave ovom vrstom rada obično se većina ljudi divi, a žena koja se ostvarila na profesionalnom polju i predala je muškarcu ulogu 'domaćice', društvo obično karakteriše kao 'lošu majku'.

Iza fasade napretka, koji jeste uhvatio polja obrazovanja, prava i tržišta rada, kriju se konflikti. Ti konflikti još nisu dosegli svoj pun jek, jer se staleška zatvorenost na političkom polju i dalje održava.

No, nije samo politički sistem doprineo ovakvoj stagnaciji žena. Takođe je prisutna ogromna neodlučnost žena između procesa individualizacije i ekonomske samostalnosti i partnerskog odnosa i materinstva.

I muškarci su se promenili poslednjih godina. Zastareli kliše 'čvrstog muškarca' više nije toliko aktuelan. Počeli su da razvijaju novi odnos prema seksualnosti i pokazivanju sopstvenih emocija. Međutim, reč 'izjednačavanje' kod muškaraca ima potpuno drugi smisao nego za žene. To za njih odznačava više konkurencije i rada u kući, kao i odustajanje od karijere. Takođe se muškarci oslanjaju na biološke faktore, misleći da je prirodno da žena radi u kući i bude uz decu, s obzirom na svoju biološku predodređenost da rađa.

Muškarce takođe plaši i konfliktan odnos sa ženom, nasuprot onom harmoničnom, jer uz lišavanje radne sposobnosti, dolazi i do bespomoćnosti i nerazumevanja.

Konflikt u odnosima ima jednu društveno-teorijsku stranu koja je sadržana u tri teze:

1 Baza industrijskog društva je pripisivanje polovima određenih osobina
2 Dinamika individualizacije se ne zaustavlja ni pred porodicom, jer odvaja pojedince od klasnih struktura
3 U svim formama zajedničkog života muškaraca i žena izbijaju konflikti koji traju vekovima

Industrijsko društvo kao moderno staleško društvo

Način na koji puca društvena forma u privatnoj sferi je upravo taj antagonizam među polovima. Konfliktni odnosi se prenose sa ličnih svađa i nesuglasica u privatnoj sferi, na javnu sferu gde u pitanje dolaze brak i deca, kao i staleška unutrašnja struktura industrijskog društva. No, jedan zaključak je apsolutno siguran: izjednačavanje muškaraca i žena se na može postići u institucionalnim strukturama koje pretpostavljaju njihovu nejednakost.

Oslobađanje od ženske i muške uloge

Važne prekretnice u proteklim decenijama su na izvestan način oslobodile žene tradicionalnog tretmana, koji je bio dodeljen prirodom žene. Ističe se pri tom pet centralnih uslova koji nisu uzročno povezani:

1 Produženje životnog veka – menja se sukcesivnost životnih faza. 'Život radi dece' kod žena je postao prolazna faza, jer žive dovoljno dugo, a ne toliko kratko da rode decu, osposobe ih za dalji rad i onda da umru.
2 Prestrukturiranje i modernizacija kućnih poslova – tehnička racionalizacija se širi na domen kućnih poslova i time pomaže ženama da imaju više vremena za sebe. Sve što se nekada ručno radilo, danas obavljaju mašine za veš, sudove, mikseri itd.
3 Pravne mogućnosti prekida trudnoće i sredstva za kontracepciju – napredak medicine na ginekološkom polju je doprineo tome da žene svojevoljno mogu da planiraju vreme trudnoće i stvaranja porodice. Takođe su legalno zaštićene u slučaju želje za prekidom trudnoće. To ženama omogućava da se ostvare na profesionalnom planu, pa tek onda na materinskom.
4 Fragilnost bračnog i porodičnog staranja – ovaj uslov potvrđuje učestalost razvoda brakova.
5 Jaka profesionalna motivacija – izuzetno zastupljena među mladim ženama. Izjednačavanje obrazovnih mogućnosti popunilo je ovaj uslov.

Kumulativno se izražava stepen oslobađanja žena od tradicionalnog shvatanja. U uslovima masovne nezaposlenosti, žene su oslobođene bračnog staranja, ali ne mogu da vode samodohodovan život. One su i dalje upućene, na žalost, na ekonomsku protekciju svojih muževa, koje ima sve manje i manje. Ovaj konflikt između oslobođenosti i nemogućnosti za dohodovan rad, pojačava se ženskim ponovnim vezivanjem za sferu materinstva.

Za razliku od ženskog nezavidnog položaja, sa muškarcima je sasvim drugačije. Naime, samostalna ekonomska sigurnost muškaraca se poklapa sa starim identitetom muške uloge. 

Širenjem dinamike individualizacije, forme zajedničkog porodičnog života radikalno počinju da se menjaju. Sastavljeni između ekstrema porodice i ne-porodice, sve više ljudi se odlučuje za jedan treći način života – biografski pluralizam.

Mogućnost izbora i teranje na izbor

Antagonizmi između muškaraca i žena mogu da variraju na dve strane: objektivnost položaja i njihovo delegitimisanje, naspram nastajanja svesti o njima.

Kako modernizacija odmiče, nekadašnja svest i primena uloga o tome ko se brine o deci, sređuje domaćinstvo, radi i zarađuje za život, promenila se. Danas se brak može distinktivno odvojiti od seksualnosti i ljubavi, kao i od roditeljstva.
U svim biografskim dimenzijama se otvaraju nove mogućnosti izbora i prinude na izbor. Pretvaranje datosti u odluke ima dvostruko značenje – opcija neoflučivanja teži da postane nemoguća. Ovo sa druge strane, znači da odluke postaju graditelji svesti o nejednakostima koje u njima iskrsavaju, kao i o konfliktima koje raspaljuju i naporima da se oni reše. S jedne strane, tržište rada naprosto zahteva mobilnost i ne obazire se na lične okolnosti i mogućnosti. Brak i porodica zahtevaju sasvim suprotno od toga. Tržišni model moderne je zamišljen bez porodice i bez braka. Da bi osigurao svoju egzistenciju, svako mora biti samostalan da bi odgovarao na izazove tržišta rada. Tržišni subjekat je definisan kao pojedinac bez braka ili porodice, što zahteva i izostatak dece, jedino je izuzetak mobilni samohrani roditelj. Za ovakvu protivrečnost braka i porodice na jednoj strani i tržišta rada na drugoj, moglo bi se osmisliti institucionalno rešenje. Međutim, takva rešenja nisu predviđena i prosto ne postoje. Bračni parovi su zbog ovoga prinuđeni da traže lična rešenja, što se svodi na internu raspodelu samog rizika.

Zbog konflikata koji ovi rizici proizvode unutar porodice, dolazi se do stadijuma gde je otac protiv majke, majka protiv deteta i dete protiv oca. Prinudni izbor razbija tradicionalnu formu porodice i braka. Roditeljstvo se razbija na sfere materinstva i očinstva i prestaje biti zajedničko, što opet stvara nejednakost među polovima i rađa se nova dodela polnih uloga.

Međutim, ovaj raskol ima pozitivnu stranu za žene – omogućenim izborom na razvod, žene se odlučuju da same ogajajaju svoju decu, približe im se kao majke, a pri tom i ostvaruju svoje karijerne ciljeve. No, pitanje ostaje kako deca to sve prihvataju i koliki je uticaj na njih. S jedne strane, dete predstavlja prepreku indivinualizaciji. Ono zahteva vreme, pažnju i brigu, a takođe svojim ponašanjem menja biološki sat svojih staratelja. No, to je upravo i segment koji decu čini nezamenljivom. Partneri se menjaju, ali dete uvek ostaje i za njega se vezuje sve ono što je u partnerstvu neostvarivo. Dete postaje poslednja alternativa usamljenosti, koju ljudi mogu da izgrade protiv izmičućih ljubavnih mogućnosti. Stopa nataliteta se smanjuje, ali raste sam značaj deteta.

Mogući scenariji budućih razvoja

Savladavanje ovih rastućih konflikta oko polnih uloga, tržišta rada i porodice, ne zavisi samo od ličnih napora. Štaviše, nije ni moguće ličnim naporima doći do rešenja. Politički razvoj i institucionalne mogućnosti društva jedino mogu značajno da doprinesu rešenju ovog problema. Postoje tri moguće varijante rešenja: jedan je povratak porodici u tradicionalnim formama, drugi je egalizacija po ugledu na muškarce i treći je oprobavanje novih načina življenja sa one strane ženske i muške uloge.

Povratak primarnoj porodici

Mnogim ljudima bežanje od braka i porodice izgleda kao ekscesivan individualizam, koji  se mora politički i institucionalno kontrirati, radi zaštite porodice. Žene ulažu svoje napore da se posvete sebi i individualizuju, no mnogi uslovi i razvoji stavljaju društveni naglasak na povratak staroj porodici – muž koji zarađuje za život i žena koja je po ceo dan u kući sa decom o kojoj se brine. Problem nastaje u neslozi žena. Veliki deo želi i individualizaciju i decu istovremeno, te se često opredeli za ovo drugo, napuštajući tržište rada, što muškarcima i daje nadu da je povratak primarnoj formi porodice moguć. Onaj ko bi hteo da vrati model primarne porodice u današnje vreme, morao bi da stopira i vrati ceo tok modernizacije u nazad. Isto, porodilje koje ne rade bi morale da primaju veliku socijalnu pomoć, zbog zahteva tržišta rada, a muškarci bi morali da rade mnogo više nego što su u današnje vreme navikli.

Jednakost muškaraca i žena

Zhtev žena za jednakošću se uglavnom odnosi na trenutnu nejednakost u profesiji. Ove se jednakost verovatno tumči kao jednako tretiranja i muškaraca i žena na tržištu rada, ali bi rezultat toga bilo potpuno mobilno društvo ljudi koji žive sami. Osnovna figura razvijene moderne jeste osoba koja živi sama. U zahtevima tržišta rada, ta osoba se ne obazire na zahteve dece, porodice, braka, partnera. U onoj meri u kojoj uspeva ovo individualizovano vođenje egzistencije, raste opasnost da ono ne postane nepremostiva prepreka za partnerstvo, kome se ipak teži u većini slučajeva. Konstrukcije samostalnosti postaju zatvorske rešetke usamljenosti.

S druge strane ženskih i muških uloga

Predhodna dva modela ne daju zadovoljavajuće rešenje suprotnosti zahteva tržišta rada i porodice. Epohalne nejednakosti muškaraca i žena su pre ugrađene u osnovni plan industrijskog društva, u njegove odnose proizvodnje i reprodukcije, između porodice i duhovnog rada. Individualizacijom porodice vrši se odvajanje proizvodnje i reprodukcije. Samo ako se na nivou postignutog odvajanja ponude institucionalne mogućnosti ponovnog ujedinjenja rada i života. Trebalo bi institucionalizovati mobilnost, partnerske tipove mobilnosti i porodično savetovališe i posredovanje.

Zaključak

Regresije u progresu rezultiraju iz raznih stvari. Muškarci i žene nisu lično odgovorni za mnoge stvari kojima su danas nezadovljni. Međutim, ako se u pogledu institucionalizacije i uređenja određenih odnosa uradi nešto, postiglo bi se možda i političko stajalište, koje će učvrstiti i realizovati ove promene.



[1] Ovde se misli konkretno na Namačku. Takođe se svi sledeći podaci tiču uglavnom Nemačkog društva.