Wednesday, 27 December 2017

Volerstinovo shvatanje kapitalizma

Autorka: Pavlina Videnović



UVOD

Građena kao kritika postojeće organizacije društvenih nauka, svetsko-sistemska teorija predstavlja novu perspektivu u sagledavanju odnosa na globalnom nivou. Njen najznačajniji predstavnik je američki sociolog Imanuel Volerstin, čije viđenje savremenog kapitalističkog svetskog sistema nastojimo da prikažemo. Prikaz ovog shvatanja značajno je iz razloga što ono ne obrađuje jedino ekonomsku dimenziju svetske privrede, već upućuje i na njenu povezanost sa društvenim, političkim i kulturnim činiocima. U vezi sa tim pomenuta perspektiva obuhvata i odnose moći, neretko zanemarivanu varijablu u brojnim sociološkim promišljanjima o prirodi različitih struktura i sistema. Ključna pitanja kojih se Volerstin posredno dotiče odnose se na prirodu kapitalističkog poretka u praksi i njegov dalji razvoj; zatim, kojim grupacijama najviše odgovaraju postojeći odnosi i na koji način one doprinose njihovom održanju.

Ekonomska logika funkcionisanja kapitalizma

Poreklo kapitalizma Volerstin vezuje za tlo Evrope kasnog petnaestog veka i krizu feudalizma, prouzrokovanu unutrašnjim protivrečnostima inherentnim postojećim odnosima. Naime, društvene temelje datog sistema potresali su brojni sukobi vladajuće klase uz slabljenje političkih struktura i sve većeg pritiska narodnih masa, što je moglo voditi egalitarnijoj raspodeli. Međutim, svesne opasnosti novonastale situacije, iz redova grupacija na vrhu društvene hijerarhije javlja se tendencija suprotna egalitarizmu, koja omogućuje ponovno uspostavljanje čvrste ideološke i političke vladavine uz efikasnu samoreprodukciju postojećih položaja (Wallerstein, 1990: 45-46). Uspostavljena je bazična struktura kapitalističkog poretka.

„Kapitalizam kao istorijski sistem je, dakle, takvo konkretno, vremenski i prostorno ograničeno, integrisano mesto proizvodnih aktivnosti unutar koga je beskonačna akumulacija kapitala ekonomski cilj ili zakon koji upravlja ili vlada u bazičnoj ekonomskoj aktivnosti“ (Wallerstein, 1990: 17). Centralno mesto predstavljenog načina proizvodnje zauzima kapital, koji se da jednostavno odrediti kao „akumulirano bogatstvo“ (Wallerstein, 1990: 11). Specifičnost ovog istorijskog sistema ogleda se u tendenciji uvećanja kapitala, gde ono postaje cilj po sebi. S tim u vezi, akumuliranje bogatstva zahteva završetak procesa kruženja kapitala, što je u prethodnim sistemima retko bilo moguće. Jedan od razloga jeste i taj što pojedini elementi složenih procesa proizvodnje nisu do kraja dobili robni karakter. Robni univerzalizam postaje široko rasprostranjena pojava tek u ovom sistemu, tako da nijedna društvena aktivnost nije sama po sebi izuzeta od toga (Wallerstein, 1990: 14). Pogrešno je kapitalizam smatrati statičnom konstelacijom odnosa u kojoj su jedino suprotstavljeni interesi grupa smeštenih na suprotnim krajevima stratifikacione lestvice. Usled neprestane konkurencije zarad istovremenog pojedinačnog ostvarenja što većeg profita i akumuliranja kapitala, mogu se javiti protivrečnosti i u naizgled homogenoj vladajućoj klasi. Volerstin o njoj govori kao o fundamentalnoj suprotnosti između pojedinačnog interesa svakog preduzetnika i kolektivnog interesa čitave kapitalističke klase, jer ono što je racionalno za sve preduzetnike kao kolektivitet, nije nužno i za svakog pojedinačnog preduzetnika (Wallerstein, 1990: 16-34). Izvor problema nalazi se u jednoj od bazičnih determinanti tržišta (kao osnovna institucija kapitalizma), u procesu konkurencije koja podrazumeva različite kvalitete preduzetnika i samim tim njihov različit udeo u ukupnom višku. Postizanje ciljeva kapitalista sputano je brojnim ograničenjima na tržištu, među kojima je raspoloživost i cena radne snage. Povećanje profita zahteva smanjenje troškova proizvodnje, a varijabla kojom se uglavnom manipuliše jesu plate radnika. Međutim, da stvar nije tako jednostavna, pokazuje i činjenica da smanjenjem nadnica dolazi do pada potražnje za određenim proizvodima, što je ujedno u suprotnosti sa interesom kapitalista. „Otuda su se pojedinačni preduzetnici našli u situaciji da deluju u jednom pravcu u interesu sopstvenih preduzeća (na primer, snižavanjem sopstvenih troškova radne snage), a da istovremeno (kao pripadnici klase) nastoje da povećaju celokupnu mrežu kupaca (što je nužno imalo za posledicu, bar kada se radi o nekim proizvođačima, porast troškova radne snage)” (Wallerstein, 1990: 16).

Sledeće značajno pitanje tiče se prirode proleterizacije, kao opšteg fenomena propadanja srednjih slojeva u redove radnika ili porast broja onih domaćinstava čiji je jedini i osnovni dohodak nadnica. Volerstin ukazuje da velika proleterizacija šteti isključivo preduzetnicima, jer nisu u mogućnosti da snize nadnice ispod prihvatljivog minimuma, kao što je slučaj sa polu-proleterskim domaćinstvima, odnosno onim u kojima nadnica nije jedini izvor prihoda. Takođe, zahvaljujući njoj mehanizmi nepravedne raspodele viška bivaju uočljiviji. Da kapitalizam ulazi u domaćinstvo pokazuje odnos proizvodnog (plaćenog) i neproizvodnog (neplaćenog) rada, ali ono što jeste novo – to je korelacija podele rada i vrednovanja rada (Wallerstein, 1990: 25). Ova korelacija se u savremenom društvu ne odnosi samo na rodnu dimenziju, već obuhvata i pripadnike raznih etničkih grupa, na osnovu čega „snažni etnički identiteti doprinose uspešnoj reprodukciji, socijalizaciji i hijerarhijskom rangiranju proleterijata“ (Smit, 2001: 118). Svetska podela rada čini srž kapitalističke privrede, ono što povezuje mnoštvo nacionalnih entiteta na globalnom nivou. U tom kontekstu, javljaju se centripetalni robni lanci koji nastoje da se kreću od periferije, istovremeno izvlačeći višak iz ovih zona, ka centrima svetske kapitalističke privrede. „Govoriti o robnim lancima znači govoriti o sve većoj društvenoj podeli rada, koja se tokom istorijskog razvoja kapitalizma širi i funkcionalno i geografski, a istovremeno postaje sve više hijerarhijska“ (Wallerstein, 1990: 31). Postojanje neekvivalentne razmene, odnosno situacije u kojoj dolazi do prelivanja jednog dela ukupnog viška iz jedne zone u drugu (Wallerstein, 1990: 33),  ukazuje na druge dve značajne karakteristike ovog istorijskog sistema. Prvi, proces geografskog širenja kapitalizma je povezan sa njegovom imanentnom nestabilnošću, koja se odnosi na naizmenične cikluse ekspanzije i stagnacije i pri tom zahteva njegovo neprestano restrukturiranje. Onda kada tehnološke inovacije u periodu stagnacije bivaju prevaziđene, a posledično se i proleterizacija uveća, javlja se potreba za novom jeftinom radnom snagom, koja se obezbeđuje „osvajanjem“ novih teritorija. Druga determinanta se odnosi na način prikrivanja neekvivalentne razmene, u kojem se ogleda saradnja ekonomske i političke sfere, o čemu će više reči biti u narednom delu.

U svakom slučaju, kapitalizam jeste stvorio homo economicus, ali je po Volerstinu on gotovo neizbežno bio pomalo zbunjen (Wallerstein, 1990: 17), što i nije iznenađujuće s obzirom da treba adekvatno delati unutar postojeće zamršene mreže odnosa.

Povezanost političke, društvene i ekonomske dimenzije

Pre pojašnjenja načina odvijanja neekvavelentne razmene i postojanja značajne polarizacije između centra i periferije, potrebno je ukazati na ulogu države i njenih institucija na proces akumuliranja bogatstva. „Potpuno slobodno tržište funkcioniše kao ideologija, mit, i ograničavajući uticaj, ali nikako kao stvarnost svakodnevnice“ (Wallerstein, 2005: 48). Pitanje koje se nameće odnosi se na instrumente delovanja države pomoću kojih se vrši uticaj na proizvodnju i promet, ali i na koji način ona pomaže u bogaćenju već značajno bogatih društvenih slojeva. Prvenstveno, korišćenjem pravnih normi i elemenata prisile, nameću se pravila koje određene pojedince stavljaju u povlašćen, dok druge pak u inferioran položaj. Tako na primer, protekcionistička politika u domenu uvoza/izvoza može služiti očuvanju domaćih monopola, ukoliko je to u interesu manjine. Takođe, mogućnost oporezivanja predstavlja jednu od najbitnijih stavki državnog intervencionizma pri gomilanju kapitala. Novac poreskih obveznika može se iskoristiti u vidu subvencija namenjenim onim grupama koje već poseduju značajne količine kapitala. Sledeća neregularnost se javlja prilikom odsustva progresivnog oporezivanja, odnosno u korupciji tokom oporezivanja visokih privatnih prihoda. Najzad, vrlo je problematično i to što „politički entiteti stalno preuzimaju ekonomske gubitke, dok se ekonomska dobit raspodeljuje u „privatne“ ruke“ (Wallerstein, 1986: 262). Zahvaljujući navedenim činjenicama srušen je jedan od osnovnih mitova tržišnih fundamentalista o nezavisnom dejstvu ekonomske i političke elite. Drugi mit, po Volerstinu tiče se državnog suvereniteta, koji zapravo i ne podrazumeva potpunu autonomiju, već samo dozvoljen stepen legitimnog mešanja jedne države u unutrašnju politiku druge.

„Države su nastale i formirale se kao sastavni deo jednog međudržavnog sistema, a to je skup pravila u okviru kojih su države morale da deluju i skup zakonskih normi bez kojih one nisu mogle da opstanu“ (Wallerstein, 1990: 58). Dati stav upućuje na postojanje hijerarhije položaja unutar ovog globalnog sistema oslanjajući se na različit stepen moći država, koja se uobičajeno odnosi na mogućnost većeg ukrupnjavanja bogatstva domaćih tržišnih učesnika u odnosu na pripadnike druge nacije. Logično je zapitati se zašto je hegemonija neke države nad ostalim u suprotnosti sa kapitalističkim načelima? Drugim rečima, zašto postoji takozvana ravnoteža snaga u okviru međunarodnih odnosa? Ukoliko je moć političke elite značajno veća u odnosu na ekonomsku, onda bi beskonačna akumulacija kapitala mogla prestati da bude prioritetna (Wallerstein, 2005: 47). Dovoljno je pomenuti cenu koju je potrebno platiti zarad održanja takve dominacije. Podsetimo se da je osnovni cilj svakog preduzeća maksimizacija profita, odnosno minimiziranje troškova. Međutim, kao što je u prethodnom delu pomenuto, taj proces dominacije i neekvivalentne razmene između zemalja je prikriven, tako da izgleda da se cene formiraju na osnovu bezličnih tržišnih mehanizama ponude i tražnje, zanemarujući prethodne situacije koje su pomogle stvaranju takvog odnosa. „Koncentracija kapitala u centralnim zonama stvorila je fiskalnu osnovu i političku motivaciju za formiranje relativno jakih državnih mašinerija koje su, između niza ostalih, imale sposobnost da obezbede to da državne mašinerije perifernih zona postanu ili ostanu relativno slabe“ (Wallerstein, 1990: 33).

U tom kontekstu, postojanje dvostruke protivrečnosti unutar svetskog kapitalističkog sistema iznedrilo je dve ključne determinante antisistemskih pokreta. Prva se odlikuje klasnim obeležjem, koji se fokusira na proces nepravedne raspodele viška u okviru pojedinačnih nacionalnih država u kojima su suprotstavljeni vladajući i potčinjeni slojevi (uobičajeno se pod ovim poslednjim podrazumeva radnička klasa). U tom slučaju govorimo o socijalističkim radničkim pokretima. Zatim, o nacionalnim pokretima govorimo kao o sukobu između „potlačenih naroda“ koji imaju daleko manja politička prava i ekonomskih šansi, i pojedinih „vladajućih naroda“ (Wallerstein, 1990: 71). Ovo jeste sukob između centra i periferije koji u sebi sadrži nacionalni element. Jedino sadejstvo ova dva elementa dovodi do uspešnih anti-imperijalističkih borbi, jer se odigravaju na dva suštinska nivoa centralizovane kapitalističke regulacije.  Usled nepostojanja alternative, svaki od ovih društvenih pokreta teži da ostvari dominaciju nad određenim državnim aparatom, u nadi da će uspeti u sprovođenju sopstvene revolucionarne ideologije. Svakako da delanje u širem međudržavnom entitetu predstavlja mač sa dve oštrice. Izbijanje pobune u nekom njegovom delu može imati veliki odjek u čitavom sistemu. Međutim, ukoliko pokret uspe da se domogne vlasti, on vrlo malo toga može da uradi, jer podsetimo se, postoji više nacionalnih i tržišnih učesnika, ali i pravila igre koja se moraju poštovati, pa je ova taktika znatno samoograničavajuća. Takođe, prava koja pojedina nacija može da ostvari razlikovala su se od zone do zone. „Kao što je poznato, bez obzira na to koliko su anti-sistemski pokreti bili zaokupljeni egalitarizmom, u njima je uvek bilo i elemenata čiji je cilj, početni ili konačni, bio samo „pokretljivost naviše“ u okviru postojeće hijerarhije“ (Wallerstein, 1990: 72). Daljim reprodukovanjem već postojećih odnosa oni služe održanju kapitalističkog načina proizvodnje i nastavku eksploatacije. Nakon određenog perioda, grupe koje nisu zadovoljne postojećim stanjem stvari, ponovo se bune čak i u ovim „post-revolucionarnim zemljama“ (Wallerstein, 1990: 76), tako da se ciklus smenjivanja vlasti ponavlja sve do potpunog ukidanja politike akumulacije kapitala. Revolucija 1968. godine bila je značajna iz razloga što se zahvaljujući njoj izrazilo nezadovoljstvo starim anti-sistemskim pokretima i posledično je dovela do uključivanja društvenih grupa koje su diskriminisane po različitom osnovu. „Za rasne, seksualne i druge manjine više nije bio prihvatljiv drugorazredan položaj. One su krenule u stvaranje svojih sopstvenih „koalicija svih boja“ (Smit, 2001: 122).

Ideološki univerzalizam - praktični partikularizam

Često su se tokom istorije sukobljavale dve struje, tradicija i modernost, neopravdano smatrajući drugu vremenski novijom. Modernost predstavlja jednu vrstu društvenog otrežnjenja, koja stavlja „racionalnost' nasuprot 'praznoverju', a 'slobodu' nasuprot duhovnoj opresiji“ (Wallerstein, 1990: 79). Da li u savremenom društvu možemo reći da su tradicije zaista tradicionalne? Pokazalo se da čak iako današnje tradicije imaju neku vezu sa prethodnom ideologijom (tradicionalizmom), one su zapravo produkt savremenog svetskog sistema, vešt mehanizam manipulacije potčinjenim grupama. Iz tog razloga „ne možemo smatrati da su tradicije zaista tradicionalne“ (Wallerstein, 1990: 80). Pozivajući se na tradiciju, nosioci akumulacije kapitala mogu je iskoristiti u sprečavanju osvešćenja radnika i kasnijih pobuna. „Kad su dominantni lokalni slojevi ugroženi bilo kakvom početnom klasnom sviješću nižih slojeva, naglašavanje lokalne kulture može poslužiti za odvraćanje lokalnog konflikta i stvaranje, umesto toga, lokalne solidarnosti prema vanjskom svijetu“ (Wallerstein, 1986: 266).

Jedna od ključnih posledica za održanje kapitalističkog sistema ranije objašnjenog fenomena entizacije radne snage, jeste učvršćenje postojeće hijerarhije ekonomskih uloga, što potpomaže jačanju institucionalnog rasizma. Iako možemo reći da je u poslednje vreme zbog prethodno razorne politike izgubio na popularnosti zahvaljujući dejstvu anti-sistemskih pokreta, nisu isčezle apsolutno sve njegove dimenzije. Možemo reći da se on koristi kao prikrivena, ideološka forma kontrole, tako da se „grupe niskog statusa drže na uzdi, a da se grupe srednjeg statusa koriste kao neplaćena policija svetskog policijskog sistema. .... pošto je rasizam sistemski sukobljavao jedne žrtve sa drugima" (Wallerstein, 1990: 84). Zahvaljujući njemu opravdava se postojeća nejednakost, smatrajući ekonomski potčinjenu grupu, društveno i kulturno inferiornom.

Pogrešno je rasizam smatrati jedinim kulturno-ideološkim stubom kapitalizma. Nasuprot njegovoj funkciji manipulacije nižim slojevima, ideologija univerzalizma je namenjena povezivanju i grupisanju buržoazije na svetskom nivou što bi omogućilo nesmetano funkcionisanje međunarodnog sistema. Logika ovog načina shvatanja i saznanja oslanja se na potragu za istinom, koja je nedokučiva čovečanstvu u svom celokupnom izrazu. Da univerzalizam nije neutralna kulturna konstrukcija pokazuju brojne posledice takve ideologije, poput „prevođenje u hrišćanstvo, nametanje evropskih jezika, obučavanje za specifične ideologije i običaje, promene zakonodavstva“ (Wallerstein, 1990: 88). Postizanje ekonomske efikasnosti i političke bezbednosti ne bi bilo moguće bez direktnog ili indirektnog mešanja vojne sile. Zapravo o univerzalizmu možemo govoriti kao o „racionalizaciji egocentrizma” (Wallerstein, 1990: 87) ili drugim rečima, o “svetskom buržoaskom kulturnom okviru“ (Wallerstein, 1990: 89). Proces racionalizacije zahtevao je stvaranje velikog posredničkog sloja, ubrajajući i stručnjake koji su usled nedostatka kapitala svojoj deci osiguravali pristup obrazovnim kanalima, kao garancija statusa (Wallerstein, 1990: 90). Na osnovu toga, moderna naučna kultura jeste u funkciji promovisanja ideologije univerzalizma i samim tim pomaže prikrivanju i održavanju postojećih odnosa. S tim u vezi, ne iznenađuje Volerstinov stav upućen redefinisanju i kompletnom odbacivanju naučnih pretpostavki tipičnih za devetnaesti vek, gde je izdvojio „razvoj“ kao jedan od najvećih zastranjujućih koncepata datog nasleđa (Sztompka, 1994: 188).

Iako se na prvi pogled veza između rasizma i univerzalizma može smatrati nelogičnom, Volerstin dokazuje da je ona i više nego prisutna, navodeći dvostruku prirodu univerzalizma. „Ponuđen je svetu kao dar moćnih slabima. A u tom poklonu je bio skriven rasizam, jer je on primaocu davao dve mogućnosti: ako uzme, priznaje da se nalazi nisko u hijerarhiji dostignutog znanja; ako odbije, lišava se oružja koje bi mogao da preokrene stvarne odnose moći zasnovane na nejednakosti“ (Wallerstein, 1990: 91-92).

Anti-sistemski pokreti su zbog svoje prosvetiteljske tradicije nailazili na brojne poteškoće. Socijalistički pokreti su se često susretali sa činjenicom da u većini slučajeva promovišu elemente karakteristične za kapitalizam, dok se u slučaju nacionalnih, postavlja pitanje u kojoj meri insistiranje na očuvanju kulturnog i religijskog identiteta i tradicije sputava funkcionisanje svetske privrede. Već je rečeno da preuzimanje vlasti ne garantuje ikakvu promenu, već samo restrukturiranje i jačanje međudržavne strukture. Takođe, sadržina ovih različitih kultura postaje sve sličnija, čak iako se njihove forme razlikuju. „U tom smislu anti-sistemski pokreti često služe jakima, kao njihovi kulturni posrednici sa slabima čije duboko ukorenjene otpore neutrališu umesto da ih kristaliziraju“ (Wallerstein, 1990: 95). Više bi se moglo reći da predstavljeni pokreti ublažavaju razorne posledice svetske privrede, menjajući tek po neku sitnicu, nedovoljnu za rušenje postojećih struktura, a više nego potrebnu za održanje postojećeg stanja. 

Zaključak – kraj kapitalističkog svetskog poretka?

Iako je kraj ovog načina privređivanja teško predvideti, moguće je izdvojiti faktore koji bi mogli dovesti do prestanka njegove egzistencije. Pre svega, kapitalizam jeste zapao u strukturnu krizu već početkom uspona robnog univerzalizma, jer time proleterizaciju čini nezaustavljivom. Jednom ustanovljena ekonomska kriza vodi stvaranju političke krize, prvenstveno u slučaju anti-sistemskih pokreta, koji razočarani prethodnim učinkom nakon osvajanja državne vlasti, tragaju za novim strategijama, u nadi da će raskrstiti sa dominantnom ideologijom. „Jedini alternativni svjetski sistem koji bi mogao održati visok nivo produktivnosti i izmjesiti sistem raspodjele podrazumijevao bi reintegraciju nivoa političkog i ekonomskog odlučivanja. To bi predstavljalo treći mogući oblik svjetskog sistema, socijalističku svjetsku državu“ (Wallerstein, 1986: 262).

Čak iako Volerstin naglašava da bi se forme tog novog poretka tek trebalo kristalisati, ovu ideju smatram malo verovatnom, ali ipak jednu od alternativa dostojnu razmatranja. Druga mogućnost, uzimajući u obzir i ekološke posledice funkcionisanja trenutnog sistema, može voditi u bespovratno ništavilo. Međutim, sudeći na osnovu prethodnog iskustva sva tri poretka (feudalnog, kapitalističkog i socijalističkog) uviđamo da je uvek postojala vrlo bogata manjina i nasuprot njoj masa, pa je verovatno da će raspored snaga ostati identičan i u narednom svetskom sistemu. „Ukoliko političke borbe za, recimo, „demokratiju“ ili „slobodu“ protiv „feudalizma“ i „tradicije“ nisu borbe radničke klase protiv kapitalizma, one su suštinski međusobne borbe nosilaca akumulacije kapitala za akumulaciju. To nisu bile pobede progresivne buržoazije nad reakcionarnim slojevima, već unutarbužoaske borbe“ (Wallerstein, 1990: 66).


Literatura:

Smit, D. 2001. Uspon istorijske sociologije. Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
Sztompka, P. 1994. The sociology of social change. John Wiley and Sons Ltd, Oxford
Wallerstein, I. 1990. Kapitalizam – istorijski sistem. Centrar za istraživačko-izdavalačku djelatnost RKSSO Crne Gore, Titograd (Podgorica)
Wallerstein, I. 1986. Suvremeni svjetski sistem. Centar za kulturnu djelatnost, Zagreb

Wallerstein, I. 2005. Uvod u analizu svjetskog sistema. Otvoreni kulturni forum Cetinje, Cetinje