Saturday, 23 December 2017

Prikaz "Sociologija prostitucije" Kingslija Dejvisa

Autor: Marko Kordić


Uvod

U ovom tekstu je prikazan rad Kingslija Dejvisa iz 1937. godine u kome Dejvis razvija sociološku analizu prostitucije - uzroke njenog postojanja, univerzalnosti i vitalnosti kao transistorijske institucije. Provokativno za moraliste, ali naučno potkovano, ukazao je na fundamentalna obeležja koja komercijalna prostitucija deli sa drugim "svetim" institucijama društva, poput braka, ali je opisao i njena distinktivna svojstva (iz kojih i proizilazi i sama postojanost prostitucije) koja čine demarkacionu liniju u odnosu na druge prokreativno-seksualne institucije. 


Iako priznaje važnost ekonomskih faktora, Dejvis smatra da istinsko i sveobuhvatno objašnjenje prostitucije mora da prevaziđe ekonomsku sferu, stoga argumentovano osporava tvrdnje da se prostitucija može iskoreniti aboliranjem njenih navodno ekonomskih uzroka u kapitalističkom, ili nekapitalističkom sistemu. Kingsli se osvrće i na seksualnost neljudskih primata i osim prostitucije, uočava postojanje istih fizioloških i socioloških faktora koji deluju u primatskim društvima (uključujući i ljudska), i bez kojih prostitucija ne bi ni postojala.

Prostitucija I seksualno ponašanje kod neljudskih primata

Oslanjajući se na zoološka istraživanja, Dejvis navodi da ljudska seksualnost poseduje zapanjujuću sličnost sa seksualnim ponašanjem drugih čovekolikih majmuna i majmuna. Usled svoje fiziološke prirode, ženke primata su konstantno seksualno receptivne za razliku od ženki sisara nižeg reda. Ženke primata imaju regularan menstrualni ciklus, ali nemaju periode kada su u potpunosti neosetljive na seksualne stimuluse, dok ženke sisara umesto menstrualnog ciklusa imaju naizmenične periode odsustva seksualne reakcije i periode ovulacije. Ova razlika fundamentalno oblikuje prirodu primatskih (opet, uključujući i ljudskih) društava zato što uvodi seks kao permanentan element društvenog života, i obezbeđuje konstantno povezivanje dva pola.

Seksualno ponašanje primata, za razliku od sisara, nije automatsko, već je povezano sa raznim stimulusima koji ne moraju biti seksualne prirode. Ova proširena uslovljenost seksualnih reakcija je moguća zahvaljujući kompleksnijem senzo-motornom aparatu i produženom periodu detinjstva, uz dodatak konstantne seksualne receptivnosti. Na ovaj način, oni mogu da prostituišu svoju seksualnost tako što će uvesti seksualne reakcije u intrinzično aseksualne situacije.  
Drugim rečima, seksualne reakcije čovekolikih majmuna i majmuna ne moraju biti povezane sa seksualnim apetitom, već se mogu koristiti kao sredstvo za ostvarivanje materijalne dobiti.

Reproduktivna psihologija i neuralna kompleksnost omogućuju ovo seksualno uslovljavanje, ali su sociološki faktori ti koje dovode do njegovog ostvarivanja. Na koji način? S obzirom da je sistem dominacije osnovna karakteristika primatskih društva (ne zaboravimo, tu spadaju i ljudska društva), svaki čovekoliki majmun i majmun u okviru svoje socijalne grupe zauzima neku od prekarnih pozicija koje su determinisane njegovim dominantnim karakteristikama u odnosu na ostale pripadnike grupe. Dakle, od stepena njegove dominantnosti zavisiće i koliko će njegovi telesni apetiti biti zadovoljeni – količina hrane, pristup ženkama i nivo sigurnosti koji će uživati. Stoga se primati, i ženke i mužjaci, adaptiraju na ove neprijateljske socijalne sisteme delom kroz seksualne reakcije, tako što praktikuju prostituciju zarad dobiti koja u suprotnom ne bi mogla biti ostvarena. Na primer, ukoliko slabija životinja obebedi hranu, a snažnija životinja pokuša da joj je oduzme, slabija životinja istog momenta počinje da  prezentuje sebe seksualno, bez obzira da li su životinje istog ili različitog pola. Ukoliko je uspešna u odvraćanju pažnje, slabija životinja će progutati hranu. 

Dejvis navodi da su ove činjenice spomenute u svrhu iznošenja osnovnih principa prostitucije – upotreba seksualne stimulacije u sistemu dominacije kako bi se postigli neseksualni ciljevi, a ne kako bi se izvela analogija između životinjskog i ljudskog društva, ili kako bi se spekulisalo o poreklu ljudskih institucija. Ipak, socio-seksualne aktivnosti neljudskih primata su znatno udaljenije od nižih sisara nego što su udaljene od ljudi.

Institucionalna kontrola seksualnosti u ljudskim društvima

Ipak, kod ljudi prostituciju ne možemo definisati samo kao upotrebu sopstvene seksualnosti zarad ostvarivanja neseksualnih ciljeva, jer u tom slučaju veliki deo socijalnog ponašanja bi bio podveden pod kategoriju prostitucije. Na primer, brak u kom žena latentno nudi svoje seksualne usluge zarad ekonomskog i socijalnog statusa koje joj garantuje muškarac, ili npr. zapošljavanje lepih devojaka u prodavnicama, kafićima, i reklamama bismo morali smatrati prostitucijom. 

Zanimljivost koja nam se ovde otkriva je da ono što smo do sad nazivali prostitucijom - upotreba seksualnih stimulusa zarad ostvarivanja aseksualnih ciljeva -  karakteriše i druge institucije u koje je seksualnost uključena. Stoga, razlika između prostitucije i drugih seksualnih institucija je ta da, iako sve obezbeđuju gratifikaciju, nemaju sve istu društvenu funkciju, i iz tog razloga su različito vrednovane u očima društva.[1] Odnosno, na skali socijalnog odobravanja, brak i komercijalna prostitucija se nalaze na suprotnim krajevima.[2]  Ovu situaciju Dejvis objašnjava putem institucionalne kontrole seksualnosti koja sadrži tri korelativne linije:

1. odobravanje i podsticanje seksualne intimnosti u okviru tradicionalnih odnosa (brak, konkubinat) kako bi se obezbedila fizička reprodukcija i socijalizacija narednih generacija

2. seksualno ponašanje u svim drugim situacijama  se mora osporavati kako bi se osnažila prva linija, odnosno pozitivna kontrola.  Na primer, osporavanje seksualne intimnosti između ljudi koji su već u braku sa drugom osobom.

3. incest tabu - striktna zabrana koitusa među srodnicima. Ovaj vid negativne kontrole takođe osnažuje pozitivnu kontrolu tako što poništava potencijalnu destruktivnost seksualne kompeticije među srodnicima, što bi predstavljalo pretnju po samu strukturu reproduktivne institucije.

"Problem" sa komercijalnom prostitucijom je u tome što je njena društvena funkcija neodređena, s obzirom da je odvojena i od reprodukcije, i od sentimentalnog odnosa koji koitus primarno simbolizuje. Ono što prostituciju razlikuje od drugih seksualnih institucija jesu upravo njene osobene karakteristike iz kojih i prozilazi njena transistorijska vitalnost - bezličnost, emocionalna indiferentnost, najamni karakter i promiskuitet.

Abolicija prostitucije u okviru kapitalizma

Dejvis se "obračunava" sa onima koji misle da se prostitucija može iskoreniti uništenjem njenih navodno ekonomskih uzroka, bilo u okviru kapitalizma , ili nekog drugom nekapitalističkom sistemu:

Čest predlog za aboliciju prostitucije u okviru kapitalizma je taj da se povećaju plate radnicama. Problem sa ovim predlogom je što u potpunosti ignoriše stranu potražnje, pretpostavljajući da ženska osoba ulazi u prostituciju čisto iz ekonomske nužde, što je zapravo paradoksalna pretpostavka, jer ako je tačna, to bi značilo da uzrok prostitucije nije ekonomske prirode (pa ni lek), a ukoliko se individua ne prostituiše iz ekonomskih razloga, predlog da se radnicama povećaju nadnice kako bi se držale van prostitucije je pogrešan. 

Dejvis smatra da smo uzeli zdravo za gotovo pretpostavku da samo plata koja nije dovoljna za preživljavanje može naterati ženu da uđe u prostituciju i suoči se sa moralnom osudom društva. Ovo je samo delimično tačno. Čak i da je u potpunosti istina, predlog za eliminaciju prostitucije putem povećanja nadnice neće biti lukrativan. Ukoliko se nadnice radnicama povećaju, ponuda prostitucije se smanjuje. Nastupajuća oskudnost rezultira u efektivnoj potražnji, u vidu cena koje rastu kako se ponuda smanjuje. 

Potražnja za prostitucijom je konstantna, reč je o imperativnoj potrebi koja se ne može uvek standardno zadovoljiti putem alternativa. Sa porastom cene koja se nudi za seksualnu uslugu, radnice i sa dobrim platama su pred iskušenjem da uđu u profesiju, a pritom se javlja mogućnost za više žena da žive samo od prostitucije, bez dodatnog napornog rada na nekom drugom poslu.  

Konačan rezultat je ista količina prostitucije kao i ranije, ako ne i veća. Stoga, sa čisto ekonomskog stanovništva, pitanje nije zašto mnoge žene ulaze u prostituciju, već zašto ih to ne radi mnogo više? Kingsli tvrdi da je odgovor u gubitku socijalnog statusa osobe koja uđe u prostituciju, odnosno, ona ulazi u prostituciju tek kad skine "moralne okove" sa sebe. Nadoknada koju prostitutka dobija za pruženu seksualnu uslugu nije nadoknada ni za rad, ni za rentanje sopstvenog tela, već za izgubljeni društveni status, a status gubi zato što  društvo osuđuje komercijalni koitus koji protivreči pozitivnoj kontroli seksualnih impulsa u svrhu reprodukcije i socijalizacije stanovništva. 

Bio-socijalni uzroci prostitucije I njena transistoričnost

Kingsli Dejvis je izričit - potražnja za prostitucijom proizilazi iz bio-socijalnog apetita kao imperativne konstante, a jedini preduslov za njegovo zadovoljenje je mogućnost da se plati cena. Ali, potražnja za  seksualnim uslugama nije rezultat samo pražnjenja viška seksualne energije, već i potreba za svim onim što porodica i druge društvene institucije ograničavaju - za varijetetom, perverzijom, misterijom i seksualnim odnosom koji je oslobođen civilizovanog pretvaranja i emocionalne uključenosti.  Osim toga, naknada za koitus ne mora biti izražena u vidu novca,  jer on je samo instrument u okviru određene ekonomske konfiguracije. Naknada može biti i u vidu privilegije, moći, hrane, odeće, odnosno  u vidu bilo koje vrednosti koja može da se razmeni, a roba koja može da se razmeni mora postojati u svakom kompleksnom društvu jer specijalizovani proizvođači moraju učestvovati u razmeni proizvedenih viškova. 

Mi možemo da zamislimo društveni sistem koji karakteriše potpuno odsustvo motiva za prostitucijom, ali ne možemo da zamislimo da će se takav sistem pojaviti, jer za tako nešto moraju da postoje dva uslova:

1. Nepostojanje institucionalne kontrole seksualnih impulsa. Na primer, brak sa svim svojim propratnim svojstvima u vidu ljubomore, razvoda, legitimacije, ne bi smeo da postoji.

2. Sve seksualne želje bi morale da budu obostrane i komplemetarne. Neka osoba ne bi smela da bude seksualno privučena osobi koja je ravnodušna prema ovim inklinacijama, jer bi to neminovno dovelo do frustracije i dalo motiv za upotrebu sile, moći, autoriteta, prevare, novca, bilo čega što bi nevoljnu osobu nagovorilo na "saradnju".

Nijedan od ovih uslova ne mogu biti ispunjeni, jer kao što smo videli, svako društvo pokušava i mora da institucionalno kontroliše seksualne nagone  u svrhu sopstvenog opstanka. Osim toga, niti su svi  muškarci zgodni, niti su sve žene lepe. Postoji jasna gradacija između ekstremno privlačnog i ekstremno neprivlačnog. U ovom slučaju, osobe koje zauzimaju nezavidnu poziciju na ovoj skali će neminovno  upotrebiti eksterna sredstva kako bi postigli zadovoljstvo. 

Prostitucija prevazilazi i razlike u vlasničkoj strukturi društava. Dejvis smatra da pravo objašnjenje smanjenja prostitucije u Sovjetskoj Rusiji nije rezultat ukidanja privatnog vlasništva, već većih seksualnih sloboda koje su nastupile u toj državi. Upravo su seksualne slobode glavni neprijatelj prostitucije i porodice kao institucije. Veći stepen seksualnih sloboda, odnosno mogućnost da se postigne obostrano seksualno zadovoljstvo iz zabave, i to van braka,  sa "uglednim" članom društva, povređuje i bračnu instituciju i smanjuje potražnju za prostitucijom.

Ipak, zaključuje Dejvis, ne samo da će uvek postojati reproduktivna institucija koja uokviruje seksualne slobode, sistem socijalne dominacije koji daje motiv za prodavanje seksualnih usluga, i skala atraktivnosti koja stvara potrebu za kupovinom ovih usluga, već je i prostitucija, u krajnjoj instanci, ekonomična. 

Omogućavanjem da mali broj žena vodi računa o potrebama velikog broja ljudi, što je najčešči slučaj sa vojskom, sa "perverznjacima" i  fizički odbojnima u našoj okolini, prostitucija očigledno ima  funkciju koju ne može da vrši nijedna druga institucija u potpunosti.

Korišćena literatura:

Davis, K. (1937.). The sociology of prostitution. American Sociological Review 2 (5): 744-755.




[1]  Svaka institucija sadrži nekoliko funkcija, nijedna institucija nije čisto seksualnog karaktera. Dakle, brak nema samo seksualnu, ni samo prokreativnu, niti samo ekonomsku funkciju, već inkorporira sve tri navedene.
[2] Komercijalna prostitucija je odnos u kom obe strane koriste koitus kako bi ostvarile privatne ciljeve. Osim komercijalne, postoje i drugi vidovi prostitucije, poput religijske, gde koitus ima karakter svetog, a novac za pruženu seksualnu uslugu se koristi za održavanje crkve.