Thursday, 21 December 2017

Sukobi u Sengoku eri japanske istorije

Autorka: Pejakov Isidora

Uvod

Sukobi su kao sociološka pojava veoma interesantni za izučavanje. Neki ih definišu kao situaciju, neki kao sredstvo, a neki kao uzrok mnogih nedaća, iako sa pozitivnim ishodima kod nekih autora, što se vezuje kako za psihologiju, tako i za sociologiju. Naime, sukob može biti konfliktnog karaktera, ali i ne mora biti tako, a Japan u Sengoku eri je primer kako u sukobu mogu biti sadržana oba ova atributa.

Japanska istorija se deli na mnogo era i podera. Sistematična klasifikacija prema društvenim karakteristikama svake ere, omogućila je istoričarima, kao i sociolozima, sa tzv. Oksidenta, da sa lakoćom izučavaju japansko društvo kao pojavu, jednu posve autentičnu, kako za antički, tako i za moderni svet.

U svakoj od era u istoriji Japana, dešavali su se neki unutrašnji, spoljašnji, latentni ili manifestni sukobi, kao i u svakom drugom društvu. Međutim, Sengoku eru su obeležili najpotresniji i najplodonosniji sukobi za japansko društvo.

Georg Zimel je jedan od socioloških teoretičara čije određenje društva kao pojma je najpribližnije japanskom društvu. Naime, kao proces psihičke interakcije ljudskih bića, društveni odnosi nisu puko psihički ili biološki, već i moralni. Moral je dosta diskutabilan koncept u japanskom društvu, jer niti jedna njihova religija, čak ni autohtoni šinto[1], ili filozofija, nikada nije propagirala moralni kod i načela. S druge strane, japansko društvo je najpoznatije upravo po tome kako su njihove društvene norme dosta stroge i koliko se članovi društva čvrsto pridržavaju istih otkad su poznati naučnoj istoriji.


Šta je Sengoku era?

Sengoku era je potperiod, koji je obeležio godine od 1467. do 1603. nove ere. Ova era se smatra prelaznim periodom između dve velike istorijske ere u japanskom društvu: Muromaći ere i Azući-Momojama ere. Ovaj potperiod je poznat i po nazivu „era zaraćenih zemalja“, po uzoru na istoimeni period u kineskoj istoriji, a razlog tome su neprestani, intenzivni i izcrpni sukobi i ratovi unutar Japana. Naime, unutrašnjost Japana je u ovo doba bila poprilično razjedinjena – ostrvlje je bilo podeljeno na ono što se u evropskoj istoriji nazivalo feudalnim posedima. Japan je bio podeljen u oblasti kojima su vladali razni ratnički klanovi, a glavna figura na jednom posedu bio je daimjo. Daimjo je bio reprezentativac svog poseda, ubirao je takse od obrade zemljišta i polagao je svoje račune šogunu[2].

Međutim, tokom Sengoku ere, zvanična vlast je bila u rukama cara Fusahitoa, kome su i sami daimjoi polagali račune. Međutim, na latentnim nivoima društvene strukture, stvarnu vlast je ipak držao šogun, dok je car samo „figurirao“. Međutim, Sengoku era nije samo po ovome karakteristična, već i po tome što je uzdrmana vlast i cara i šoguna. Razlog ovome su upravo vojni sukobi koji su doveli do situacije van kontrole, u kojoj titulu šoguna u jednom periodu niko nije nosio.

Ove provincije na koje je Japan bio podeljen, mahom su naseljavali porodični klanovi, koji su se isticali po svojim zanatima i profesijama[3]. Najviše je bilo vojnih klanova, odnosno onih koji su učeni u specifičnim japanskim borilačkim veštinama korišćenim u ratovima. Još od početka prvog šogunata, Kamakura ere, ratnička klasa ili stalež[4], bio je najprivilegovaniji i najcenjeniji u čitavom društvu. Tako, u Sengoku eri, provincijski klanovi su raspolagali ogromnim vojnim snagama.

Sa sociološke tačke gledišta, veoma je transparentno zašto je ova era bila puna sukoba: društvena situacija je bila sledeća: šogun, kao vojni generalisimo, uživao je sve privilegije i posedovao je najveću količinu moći i ugleda u Japanu; privilegovanje ratničke klasa (samuraja) dovelo je do međusobne borbe klanova za titulu šoguna; takođe, u situaciji rata, pojedinci koji nisu bili iz samurajskih klanova[5], dobili su priliku da postanu samouki samuraji (ronjini), a ronjinima su se zvali i samuraji koji nisu imali nadređenog (majstora koji ih je učio veštini), te su isti ti ronjini bili odgovorni za „terorisanje“ nižih klasa.

Inicijalna kapisla Sengoku ere

Početkom Sengoku ere se smatra Onjin rat, koji je trajao čitavu deceniju. Sve je krenulo 1464. godine, kada je ustanovljeno da tadašnji šogun, Ašikaga Jošimasa nema naslednika za ovu titulu. Svog mlađeg brata, Jošimija, pokušao je da ubedi da ga nasledi za ovaj poziv. Međutim, Jošimi je to u početku odbijao, jer je do tada živeo skroman i povučen život monaha. No, nenadano, svega godinu dana kasnije, Jošimasa dobija sina, Jošihisu, što je poremetilo ceo koncept šogunove vlasti, dovedevši nasledstvo u pitanje. Jošihisa i Jošimi su bili „suprodstavljeni tabori“, jer je Jošimi ipak odlučio da bi mu titula šoguna odgovarala. Vrlo brzo je narod počeo da se deli na dve strane i obojica kandidata za šogunovu titulu su dobili sopstvene pristalice.

Ove pristalice su većinski bile visoko kotirane na društvenoj lestvici, tj. skoro svi su bili samuraji. Ova činjenica opravdava nastanak konflikta, odnosno fizičkog sukoba u Kjotou, zbog različitih mišljenja. Iako uzdrman, Ašikaga šogunat je ovaj sukob proglasio pobunom i pokušao da ga zaustavi. Međutim, bilo je prekasno kada su se dvema stranama pridružili i ostali ratnički klanovi širom Japana, zauzimajuvši svoje pozicije prema opredeljenju. Ovo je bio predznak da su na pomolu nezaustavljivi sukobi i velike društvene promene.

Ipak, 1469. godine, Jošimasa imenuje Jošihisu za svog naslednika, te se četiri godine kasnije povlači. No, dva suprodstavljena tabora su i dalje bila u antagonizmu, sa opštim nazivima tabora „Istoka“ i „Zapada“. 1477. godine je Onjin rat napokon okončan, što je bilo prouzrokovano odlaskom jednog ratničkog klana, Oući klana, iz tadašnje prestonice, Kjotoa. Iako je spor oko mesta šoguna rešen, Kjoto je ostao u ruševinama od jednodecenijskog sukoba.

Vlast centralizovana, ali sukob ne prestaje?

Pomenutim, naizgled minornim, građanskim sukobom, zagarantovana je nesigurnost vođa ratničkih klanova i vodećih daimjoa. Iako je vlast formalno centralizovana, ipak je njena moć drastično opala, jer ju je suprotni tabor dovodio u pitanje i sabotirao njenu moć. Ovako, postojala je veoma slaba i nesigurna centralizovana vlast, a car je i dalje imao samo figurativnu ulogu. Ova situacija je doprinela tome da na daimjoima ostaju odluke o daljem kretanju društva, a daimjoi su opet bili podeljeni.

Ono što je značajno pogoršalo situaciju ovih sukoba je činjenica da se 1542. godine u Japanu pojavilo vatreno oružje. Portugalski brod koji se slomio u vodama blizu Japana je nosio određene količine, tada Zapadu odavno poznatog, vatrenog oružja. Portugalci su to doneli u Japan, što je za Japance bilo poprilično inovativno[6]. U ovom momentu, neki ratnički klanovi su počeli da obučavaju samuraje da se koriste vatrenim oružjem, jer su u njemu videli mogućnost za nadmoć. Međutim, tradicionalniji klanovi su se i dalje držali „puta“ i koristili su tradicionalno oružje[7].

1549. godine je još jedan događaj razbuktao konflikte. Tada su portugalski misionari, predvođeni Franciskom Gzavierom, došli na japansko tlo da bi propovedali hrišćanstvo. Ovaj novitet je za većinu Japanaca ipak bio neprihvatljiv, jer su razlike u filozofiji i učenjima između hrišćanstva i zena bile prevelike. Tek je mali deo stanovništva zaista primio hrišćanstvo iz radoznalosti, što će se kasnije pokazati kao pogubna greška.

Svi ovi događaji su dosta potresli tradicionalno japansko društvo. Daimjoi su međusobno počeli da se shvataju kao konkurencija. Poverenje je inovacijama skroz uništeno, te je to otvorilo prostor „ratu sviju protiv svih“, kako je Tomas Hobs to nazvao. Razvili su se mnogi tabori, opredeljeni prema religiji, filozofiji, borilačkoj školi, politici, klasi, polu, geografskom položaju itd. Tabora je bilo previše, a danonoćno su vođene bitke samurajskih klanova za šogunsku vlast. Mnogi manji klanovi su borbom uspeli da steknu poštovanje svojih protivnika i da se uzdignu na viši nivo. Interesantno je to da situacija sukoba, gde je, prema nekim autorima, Kozeru recimo, jedini cilj neutralizacija protivnika, otvara mogućnost i za veće poštovanje protivnika u japanskom društvu, te da je društvena mobilnost znatno povećana. Zimelovim rečnikom, sukob je istovremeno ovde značio i proces podruštvljavanja.

Kada se sociološki pogleda odnos klasa u ovo doba, jasno se da uočiti položaj zemljoradnika, trgovaca i ratnika i onih koji su radili za ratničku klasu. Naime, zemljoradnici su u ovo doba jedva preživljavali, zbog obavezne takse daimjou, kao i obaveze da opskrbljavaju hranom samuraje koji su bitisali na njihovoj teritoriji. Kultni film Akire Kurosave, „7 Samurai“ upravo prikazuje položaj zemljoradnika i pokušaje pobuna istih u ovo vreme. Nadalje, trgovci su oduvek bili najniža, odnosno najomraženija klasa u japanskom društvu, jer su imali neprestane kontakte sa spoljašnjošću i mogućnost da se lako obogate. Pogotovo u Sengoku eri, kada je ostvaren kontakt sa Evropom po prvi put u istoriji, krijumčarenje i preprodaja oružja i opijuma su bili izvor bogatstva za trgovce. Omraženost ove klase potiče od činjenice da trgovci nisu nikome lojalni, već izdaju svakog podjednako, nezavisno od klana koji je u pitanju. Ratnici su, kao što je već pomenuto, kao i njihovi saradnici, dominirali društvenom scenom ove ere. Iako su se vredno i lojalno borili za svoje ciljeve, obrazovali i umirali u raznim bitkama, imali su najpovlašćeniji položaj u društvu. Vertikalna društvena mobilnost je naprasno aktivirana u ovoj eri, a jedino trgovcima nije bilo dozvoljeno da se bve ratnim veštinama. U ovoj eri, član društva je mogao da pređe „od prosjaka do kraljevića“ kroz nekoliko borbi koje su dokazivale njegovu veštinu.

Bitke I lideri – između rivalstva I prijateljstva

Ovaj period je obeležen brojnim bitkama koje su zabeležene, ali je verovatno bilo i onih koji nisu. Poznato je 44 velike bitke i osvajanja. Istomišljenički klanovi su se organizovali u „koalicije“, gde su neki klanovi bili lojalni, neki su gajili dvostruke aršine, a neki i trostruke. No, interesantno je to da su svi klanovi išli u krvave borbe pod parolom mira. Naime, svima je cilj bio mir u Japanu, ali su za taj mir svi davali svoje živote na bojnim poljima. Od pomenute 44 bitke, neke su bile trgovačkog tipa (npr. sprečavanje trgovine sa Kinom), neke religijskog (netrpeljivost prema hrišćanstvu), a neke ideološog tipa (za mir).

Najveće bitke su vođene kod Kavanakađime. Tu su se sukobljavala dva velika rivala – Takeda Šingen, vođa Kai provincije i Uesugi Kenšin, vođa provincije Ećigo. Ova dva velikana Sengoku perioda su se sukobila pet puta za redom kod Kavanakađime, a peta bitka se završila povlačenjem obeju trupa nakon šestdeset dana iscrpnih borbi. Takeda Šingen, sa nadimkom Tigar Kaia i Uesugi Kenšin, zvan još i Bišamon[8] su bili doživotni rivali, ali i veliki prijatelji. Naime, kada bi jedan napustio svoju provinciju, bio je u strahu da mu je ovaj drugi ne napadne. Međutim, ako bi se našli zajedno napadnuti van svojih matičnih provincija, međusobno bi se pomagali, što svedoči o sociološkom fenomenu gde zajednički neprijatelj nakratko smiruje tenziju sukobljenih strana, te se iznalazi faktor unifikacije zarad višeg cilja. Cilj je u ovo doba bio jedan za sve – mir pod okriljem centralizovane vlasti, koja može biti samo jedna – ona koja osvoji najviše provincija.

Klanovi koji su zauzimali najveće ili najmoćnije provincije u Japanu su bili: Šimazu, Takeda, Uesugi, Oda, Mori, Imagava i Hođo. Neke veće provincije su pripadale ronjinima direktno, koji su učestvovali u većini bitaka zarad svojih ideala mira, a nisu se priklanjali drugim klanovima. Najpoznatije vođe Sengoku ere su imale ogroman uticaj na društvo tog doba. Svi su bili specijalizovani u nečemu i imali svoje izvanredne talente. Primer Takeda Šingena je dovoljan – on je odolevao svim izazovima Uesugi Kenšina, iako je Ećigo provincija bila mnogo veća od Kai provincije, a suvišno je i pominjati konjicu i mnogo brojniju vojsku Bišamona. Mnogi od ovih proslavljenih ljudi su kasnije zauzeli visoke pozicije u bakufuu[9].

Između ostalog, ovo je era koja je iznedrila, sada već nadaleko poznat, duh bušidoa[10] i iz koje su emergirali neki od najpoznatijih japanskih ratnik mislilaca, zen filozofa i umetnika. Jagju Munenori, Mijamoto Musaši, Jukimura Sanada i Date Masamune su samo neki od njih. Musaši je iznedrio bušido u svojim delima kao samuraj koji nikada nije izgubio niti jednu bitku. Masamune je bio čovek koji je imao samo jedno oko, a dobio je nadimak Dokuganrju (jednooki zmaj), jer je bio izvrstan taktičar, kasnije i pregovarač, što ga je koštalo pozicije[11].

Ovde se može primeniti i Darendorfova ideja o institucionalizaciji sukoba – naime, prema bušidou, svi su morali da prate ista „pravila igre“ i da ratuju na jedan institucionalizovan način. Stoga, sukobi jesu imali uporište u instituciji. Te institucije su osetile blago narušavanje pojavom hrišćanstva i vatrenog oružja, ali to srećom nije dugo trajalo.

Trijada unifikacije

Georg Zimel je u svoje doba postavio jednu veoma interesantnu teoriju brojeva. Naime, on tu implicira na odnose dominacije i subordinacije u zavisnosti od kvantiteta članova društvene grupe. Prema toj teoriji, u dijadi su odnosi uglavnom na istom nivou. Međutim, u trijadi se već otvaraju mogućnosti izdaje, obmane, ujedinjenja zarad subordinacije manjinskog člana itd. Tako su u trijadi automatski odnosi dosta komplikovaniji. Ovakav primer imamo i u Sengoku eri Japana.

Kao krajnji ishod ovih sukoba, zaista je bilo ujedinjenje. Trojica velikih vođa su se istakli kao tri ujedinitelja Japana. To su Oda Nobunaga, Tojotomi Hidejoši i Tokugava Iejasu. Neprestane bitke samuraja, osiromašenje dovoljno necenjenih klasa, glad i opšti rad su imali integrativni efekat po japansko društvo. O integrativnom efektu sukoba govori i Luis Kozer, još jedan sociološki konfliktni teoretičar. Za razliku od Talkota Parsonsa, koji sukobe vidi kao bolest, Kozer ne vidi samo negativne faktore, već mogućnost za vršenje raznih funkcija u društvu. To se upravo ovde i dogodilo. Marksističe teorije klasnih borbi jesu primenljive na ovaj slučaj, jer su zemljoradnici više puta dizali pobune, zbog svog lošeg položaja. Međutim, revolucija koju je Marks svojevremeno predviđao ovde nije bila ostvarena. Sociologija bi na ovom mestu mogla da predvidi dva moguća ishoda: raspad kompletnog društva urušavanjem unutrašnjeg sistema ili osvajanjima iz spoljašnjosti ili ujedinjenje naroda pod žezlom nekog harizmatskog vođe. Međutim, da li se ostvarilo išta od ovih predviđanja u punom smislu?

Oda Nobunaga je imao kontrolu nad centralnom provincijom ostrvlja. Svoje pohode je započeo osvajanjem teritorije nad kojom je vladao Imagava Jošimoto i time dobija titulu frontalnog vođe Sengoku ere, u bici Okehazama. Mikava provincija tada ulazi u savez sa njim. Zatim je imao dvanaest uspešnih pohoda širom ostrvlja, te time zauzeo više od pola teritorije Japana. Krenuo je sa idejom ujedinjenja koje je imalo liberalni karakter – pokušavao je da ostvari kontakte sa Evropom i kontinentalnim delom Azije. Takođe je slao pomenutog Date Masamunea da pregovara sa hrišćanima. Iako u jeku civilnog rata, Japan je uspevao da drži na distanci kolonijalistički nastrojene Evropljane, prevashodno Francuze, Holanđane, Engleze i Portugalce. Oda je pokušavao da, tokom svoje teritorijalne dominacije, ostvari trgovinske odnose sa pomenutim zemljama i pronađe saveznike i van samog Japana. Međutim, Nobunagin „najlojalniji“ sluga, Akeći Micuhide, u jednom momentu bitke je namestio situaciju tako da Nobunaga ostane u hramu Hono-đi zarobljen sa delom svoje vojske. Zapalivši hram, Micuhide je, prema bušidou, Nobunagu primorao da izvrši sepuko[12]. Ovaj incident se dogodio 1582. godine i poznatiji je pod nazivom Hono-đi incident. Međutim, osećaj dominacije nelojalnog Micuhidea nije dugo trajao, jer je Nobunagin saveznik, vođa Tojotomi Hidejoši, osvetio Nobunagu.

Tojotomi Hidejoši je jedan od primera koji svedoči o mobilnosti na društvenoj lestvici u Japanu u ovom dobu – rođen u zanatskoj porodici, sa talentom pravljenja uobičajenih predmeta, stekao je poverenje Nobunage, te mu se priklonio i naučio kako da postupa kao vođa. Međutim, Hidejoši je imao različit plan od svog prethodnika. Imao je dosta agresivnije metode i ne tako liberalnu politiku. Šest uzastopnih bitaka je dobio, veliku površinu Japana zauzeo i spremao se da „zauzme tron“ seitaišoguna. Naime, on je svo stanovništvo koje nije bilo u samurajskoj klasi ratnika razoružao. U periodu ovakvih bitaka i turbulencija unutar društva, stanovništvu je oružje bilo veoma dostupno, što je za Hidejošija predstavljalo veliku pretnju, zbog pobuna. Kada je razoružao stanovništvo u masovnim akcijama plenenja, primetio je da hrišćanstvo ima sve veći uticaj na stanovnike. Osim što se protivio hrišćanskoj filozofiji i učenjima, heterogenost stanovništva je video kao veliku opasnost iz unutrašnjosti, dok kolonizatori vrebaju spolja. Naredio je iz tih razloga razapinjanje 26-oro hrišćana na krsteve. Ovi ljudi su dobili status svetaca u Vatikanu, a Hidejoši je ovime dokazao na šta je sve spreman u borbi za ujedinjenje. Raskinuo je sve kontakte sa Zapadom koje je Nobunaga omogućio i sa pozicija rasterao sve ljude koji su imali ikakvog kontakta sa Oksidentom, osim što su usvajana medicinska i još neka naučna znanja iz Holadnije i Francuske, radi prosperiteta japanskog društva. Dobivši bitku kod Odavare nad Hođo klanom, Hidejoši je pokorio ceo Japan i presto šoguna mu se približavao. Njegove ambicije su bile toliko velike, da je dva puta pokušao pohod na Koreju i jednom na Kinu. Ovi pohodi nisu uspeli, a zbog lošeg zdravlja je ubrzo nakon njih i preminuo, ostavljavši za naslednika svog maloletnog sina Hidejorija.

Sekigahara – jedno mesto, hiljade života

Ašikaga Jošiaki je bio poslednji Ašikaga šogun, ali je tu titulu imao samo formalno, dok se celo društvo „klalo“ za taj položaj. Njega je Nobunaga proterao i time okončao „vladavinu“ Ašikaga šogunata. U tom momentu, Japan ostaje bez velikog vojnog generalisimoa, a car nije imao dovoljno pristalica da se istakne u svom tom haosu.

Naime, Hidejošijeva smrt je otvorila nova poglavlja povoljna za vođe vodećih klanova da opet krenu u pohode i povrate ono što su nekada posedovali. Kato Kijomasa i Fukušima Masanori su bili lojalni službenici Hidejošija. Oni su primetili raskol između sebe i ostalih službenika, poput Išida Micunarija i Koniši Jukinage, koji su pokušavali birokratskim metodama, pokupljenih sa Oksidenta, da učvrste svoje pozicije i možda ih i poprave. Ovaj jaz među Hidejošijevim ljudima je veoma pogodovao Tokugava Iejasuu. Bitke klanova su se nastavile širom Japana, sve do 1600. godine, kada je sve kulminiralo u jednoj od najvećih bitaka u istoriji Japana – u bici kod Sekigahare.

U ovoj bici su se susrele armije Tokugava klana, Mori klana, Ćosokabe klana i Šimazu klana. Ovi klanovi su bili podeljeni u dva tabora – Istočni: Tokugava sile i Zapadni: Išida sile. Bitka je imala veoma neočekivani kraj. Naime, Tokugava sile su bile manje od sila Išide i dugo su gubile, mada odolevale napadima. Išida je imao „keca u rukavu“, odnosno još jednu armiju spremnu da dokrajči Tokugave. Ova armija je bila na uzvišenju, čekajući naredbu da se iznenada spusti na sile Tokugave. Kada je naređenje izrečeno, ova armija je stajala u mestu neko vreme. Išidi je to bilo sumnjivo, ali je i dalje polagao sve nade u ovaj potez, jer se Tokugava prilično dobro držao. Međutim, Tokugava Iejasu je jednom prilikom spasao društvenog stida lidera te armije. Ovaj to nije zaboravio. Par momenata nakon izricanja naredbe, ova „rezervna armija“ se spustila niz dolinu i napala Išidine sile, čime je Istočni tabor, sa Tokugava Iejasuom na čelu, odneo ubedljivu pobedu. Ovde je odnos trijade veoma očigledan, s obzirom na faktore izdaje i lojalnosti koji su delovali istovremeno, gde je „najslabija karika“ pobeđena. Ovo je bio početak kraja Sengoku ere.

Nakon ove bitke, usledilo je još par osvajanja Tokugava klana, nakon kojih je Tokugava Iejasu postao samoproklamovani seitaišogun i time zauzeo šogunat za sopstveni klan za naredna, skoro, tri veka. Ceo Japan je bio ujedinjen pod jednim vladarom. Neke teze Luisa Kozera su potpuno primenljive na ovaj slučaj – integrativna funkcija konflikta: emergencija jednog autoriteta koji ujedinjuje sve; signalizacija opasnosti kao funkcija nasilja kod Kozera je ovde odigrala važnu ulogu: pretnje velikog kolonizatora i spoljašnje pretnje uopšteno, nisu uticale na japansko društvo, jer su delovali po kodu koji je strancima potpuno nepoznat; na vreme je sprečena propast ovog društva. 

Zaključak

Veoma je interesantno posmatrati sposobnost jednog društva da opstane u stogodišenjem unutrašnjem sukobu, a da pritom ne bude osvojeno od strane drugih. Geografski položaj je tu igrao bitnu ulogu, ali i struktura japanskog društva, bušido i njihov način borbe je bio dosta specifičan i stran potencijalnim osvajačima, što jeste izazivalo strah u njima.

Ovaj period velikih društvenih sukoba je doprineo jačanju ratničke klase, povećanju socijalne mobilnosti, a kulminirao je u najprosperitetnijoj eri za japansko društvo – Edo eri. Ovde su ustanovljena sva pravila borbe, državni aparat i funkcionisanje organizacija u društvu. Iako se Edo period popularno smatra najnazadnijom erom Japana, zbog zatvorenosti ka spoljašnjosti, unutar Japana su se baš u to doba desila najveća cvetanja – da nije bilo ovakvih sukoba, naredni šogunat ne bi bio toliko čvrst i razvio jake paradigme u ratničkim veštinama. Daleko od toga da je Iejasu bio harizmatski vođa – nije imao propagandne govore niti je sebe „reklamirao“ niti je obećavao mnogo, niti je uživao neki poseban status, u poređenju sa ostalim vođama. Njega je iznedrila sposobnost dogovora i iskrena želja za mirom.

Edo period je bio praćen i selektivnim uvoženjem znanja sa Zapada, zarad unapređenja sopstvenih sposobnosti. Međutim, dogme poput hrišćanstva su žestoko kažnjavane. Dogme i demagogija nikada nisu bili predmet japanskog društva. Ono je uvek bilo sam svoj demagog sa svojom autentičnom kulturom.

Literatura:

Jamasaki-Vukelić, N. (s.a.). Istorija Japana, Zavod za udžbenike Beograd
Mijamoto, M. (1645). Knjiga o pet krugova, prim. prev.
Škorić M. i Kišjuhas A. (s.a.). Klasične sociološke teorije



[1] Šinto ili put kamija je originalna japanska religija. Kami veoma često u prevodu označava padnan bogu, međutim, to je daleko od istine. Šinto nema moralni kod, kami je entitet koji označava život, a knjige Njihonšoki i Kođiki koje svedoče o šintou sadrže folklorne priče. Takođe je interesantna činjenica da u tim mitološkim pričama postoji samo mit o stvaranju Japanskog ostrvlja, a ne čitavog univerzuma, kao što su bliskoistočne i zapadne antičke religije imale.
[2] Šogun, odnosno, punim nazivom: seitaišogun, bio je vodeća figura u Japanu od Kamakura ere, zaključno sa Edo erom. Šogun je označavao titulu vojnog generalisimoa koji je polagao pravo na svu vojnu silu u zemlji, a tokom istorije je preuzeo veću ulogu od samog cara.
[3] Zapravo se može govoriti o punom značenju profesije kao takve, jer su vojnici imali sistemski zaokruženu teoriju, tradiciju i organizaciju, koje su se držali.
[4] Na ovom mestu možemo govoriti o klasi kao takvoj, zbog velike klasne svesti koja je vladala Japanom i i dalje vlada, u marksističkom smislu. Međutim, ako sudimo po periodu o kom govorimo i globalnom društvenom stanju tog doba, onda moramo govoriti o staležima, jer je za neke autore pravično govoriti o klasama samo u periodu nakon tzv. industrijske revolucije.
[5] Status samuraja je pre Sengoku ere bio strogo određen – na njega su polagali pravo samo pojedinci čiji su klanovi tradicionalno samurajski. Do Sengoku ere, pomeranje na društvenoj lestvici je bilo izuzetno teško.
[6] Japanski način ratovanja je bio poprilično „ritualizovan“. Naime, oružje je bilo mesecima pravljeno u radionicama klanova specijalizovanih samo za ovaj zanat. Oružje je bilo hladno, bez upotrebe baruta. Vatra se upotrebljavala retko u kjudou (japansko tradicionalno streljaštvo). Uglavnom je oružje bilo kovano od posebne vrste čelika koji se pretapao. Najviše su korišćene japanske sablje (poznatije kao katane) i razne varijacije istih, porom koplja (naginate), šurikeni, kao i razne vrste bodeža (tanto, sai).
[7] Ovde je izražen momenat filozofije „puta ratnika“ – vatreno oružje je imalo sposobnost da ubije čoveka sa veće daljine ispaljivanjem jednog hica. To je za Japance koji su se držali „puta“ bilo nečuveno i varvarski, jer je svaka borba sabljama imala svoj ritual: početak, odmeravanje, određenje korake, poštovanje protivnika, ubistvo.
[8] Bišamon je „bog“ rata u japanskoj mitologiji i predstavlja veoma snažan entitet u japanskom društvu, kao veoma moćan. Uesugija su smatrali inkarnacijom samog Bišamona.
[9] Bakufu je naziv za šogunsku vlast.
[10] Bušido ili put ratnika je naziv za sva učenja veština u svim školama. Međutim, bušido je bio ujedinjen u spisima Mijamoto Musašija, gde bušido dobija definiciju, postaje savetodavan i jednak za sve, sa svojim pravilima i principima.
[11] Date Masamune je u jednom periodu pregovarao sa hrišćanima i spašavao ih od napada širom Japana. Kada je ušao kao savetnik u novi bakufu, uhvaćen je u pregovorima sa papom, te je smenjen odmah sa tog mesta.
[12] Sepuko ili sepoku je naziv čina sečenja sopstvene utrobe u trenutku slabosti u bici, zarobljeništva, društvenog stiga za samuraja ili kazne za kršenje bušidoa. Ovaj čin je poznatiji i kao hara kiri.