Tuesday, 16 January 2018

O metodu kritičke teorije

Autor: Milan Urošević

Uvod

Kritička teorija se može videti kao specifičan integrativni poduhvat u okviru društvenih nauka ili društvene teorije što je pojam koji autori ovog pravca preferiraju. Ona se istovremeno sastoji iz kritike savremene nauke i filozofije, a sa druge strane u sebi sadrži pokušaj njihovog reformisanja. Sa druge strane ova teorija pokušava da izvrši još jednu integraciju koja cilja van sfere nauke, a to je integracije teorije i prakse. Ovaj vid integracije je produkt kritike savremene nauke, njenih načina funkcionisanja, njenog položaja i društvene uloge samih naučnika. Stoga kritičku teoriju možemo videti kao pokušaj reofrmisanja same društvene nauke koji je ponikao u periodu razvitka naučne metodologije koji Milić naziva „period empirističkog tehnicizma“ (Milić 1996: 29). Ovde se upravo nalazi koren kritike pozitivizma kojoj su autori ovog pravca posvećeni. Možemo zaključiti da kritička teorija spada u treći period razvoja metodologije koji Milić datira od 60ih godina dvadesetog veka (Milić 1996: 31). Ovaj period prema njemu karakteriše plodno spajanje teorijskog razmišljanja i istraživanja koje teži da prevaziđe jednostranost prethodne faze u kojoj je dominirao empirizam (Milić 1996: 31). Ovde možemo smestiti autore iz pravca kritičke teorije u koje Milić pored Frankfurtske škole ubraja Rajta Milsa i Žan – Pola Sartra (Milić 1996: 31, Milić 1989: 572). Može se reći da je kritička teorija pravac potpuno posvećen progresivnoj promeni ljudskog društva kao i oslobađanju čovekovih stvaralačkih potencijala. Ovo je naučni pravac koji ne beži od „pristrasnosti“ i smatra da nauka upravo treba biti na pravoj strani istorije umesto dosadašnjih pokušaja da se drži po strani društvenih sukoba.


Kritika tradicionalne teorije i pozitivizma

Razvoj kritičke teorije počinje obrazloženjem njene razlike u odnosu na ono što autori nazivaju „tradicionalna teorija“, dalje se nastavlja kritikom društvene uloge i položaja ove teorije kao i nauke generalno. Tradicionalna teorija prema Horkhajmeru potiče od Dekarta i razvijena je u njegovom „Razgovoru o metodu“ (Horkhajmer 1976: 40). Ovaj tip teorije koncipira njenu strukturu kao skup stavova o određenoj oblasti realnosti koju imaju ulogu oruđa putem kojeg se ovaj aspekt stvarnosti saznaje što dovodi do daljeg razvitka stavova o ovoj oblasti koji su u skladu sa prvobitnim postulatima (Horkhajmer 1976: 39 – 40). Ovakvo stanovište potiče iz matematike i ono se može videti kao uzrok pokušaja da se društvene nauke koncipiraju po uzoru na prirodne (Horkhajmer 1976: 40 – 41). Teorija se ovde vidi kao „izvestan univerzum stavova“ koji teži da naučnim radom dođe do određenja „univerzuma predmeta“ (Horkhajmer 1976: 40). Ovo znači da naučnik teži da svoje stavove prilagodi prirodi određenih predmeta koje istražuje, korespodencija teorijskih stavova i predmeta se vidi kao kompletirano naučno objašenje (Horkhajmer 1976: 42 – 43).

Kritiku ovakvog stanovišta Horkhajmer počinje utvrđivanjem društvene uloge i društvenog položaja ovako shvaćene naučne teorije. On tvrdi da postoji homologija između ovakvog rezonovanja naučnika i načina funkcionisanja savremenog društva (Horkhajmer 1976: 44). Tačnije njegov stav je da je tradicionalna teorija usmerena na razumevanje stvarnosti sa namernom da ovlada njome i kasnije manipulisanja i menjanja ove stvarnosti u skladu sa društvenim potrebama (Horkhajmer 1976: 44). Stoga mesto u kojoj umne konstrukcije naučnika i njihova otkrića dolaze u kontakt sa stvarnošću je privreda, ovo znači da nauka kao takva ne poseduje samostalnost, ona biva instrumentalizovana zarad potreba drugih društvenih podsistema (Horkhajmer 1976: 45). Ovo uveliko podseća na teze koje Horkhajmer i Adorno razvijaju u svojoj teoriji o dijalektici prosvetiteljstva. Naime, njihova tvrdnja je da prosvetiteljstvo svojim razvojem dovodi do prevladavanja takozvanog „subjektivnog uma“ nad takozvanim „objektivnim umom“. Subjektivni um ima ulogu razvitka sredstava za postizanje određenih ciljeva, njegova uloga je u racionalizaciji i proračunavanju (Horkhajmer 1963: 13 – 17). Objektivni um nasuprot ovome teži razumevanju celokupnog čovekovog bitka i izvođenja iz ovog bitka i njegove strukture ciljeva ljudske sudbine (Horkhajmer 1963: 17 – 18). Možemo videti da tradicionalna teorija predstavlja oličenje subjektivnog uma, odavde i potiče kritika pozitivizma i nauke koju razvija kritička teorija.

 Za autore ovog pravca nauka u savremenom društvu neminovno čini ideološku kategoriju (Horkhajmer 1976: 44). Ovo znači da u društvenoj podeli rada uloga nauke biva svedena na utvrđivanje činjenica kao i alata kojima se ovim činjenicama može raspolagati i manipulisati (Horkhajmer 1976: 46). Glavni ideološki sadržaj kojim naučnici kao takvi podležu je upravo njihova ubeđenost da se nalaze u takvom društvenom položaju koji im omogućava da savršeno objektivno sagledaju stvarnost kojom se bave (Horkhajmer 1976: 47). Ovde autori ovog pravca primenjuju oblik dijalektičkog rezonovanja koji je karakterističan za njihov rad, a to je dijalektika celine i delova. Ovaj oblik zaključivanja i kritike autori primenjuju generalno pri njihovom razmišljanju o odnosu pojedinca i savremenog društva. Kao što se može očekivati njihov stav je da društveni mehanizam dominacije danas potpuno potčinjava pojedinca sopstvenoj mašineriji. Ovo se može primeniti i na kritiku društvenog položaja naučnika kao i na ideološku zaslepljenost koju ovi autori naučinicma pripisuju. Oni tvrde da svest naučnika odgovara individualističkoj ideologiji koja vlada u savremenom društvu i koja pojedinca ubeđuje da su njihove lične odluke isključivo njihove dok ustvari rad naučnika biva insturmentalizovan i stavljen u službu društvenog mehanizma dominacije (Horkhajmer 1976: 46 – 47).

Ovo nas dovodi do kritike pozitivzima koju ovi autori primenjuju. Ova kritika se sastoji pre svega od ukazivanja na način na koji pozitivizam ustvari biva potčinjen iskustvu, tačnije pozitivistička teorija ustvari zdravorazumski prihvata stvarnost kao datu. Ovo znači da pozitivizam održava dualizam subjekta i objekta, on uzima stvarnost koju proučava kao datost koja poseduje u sebi zakonitosti nezavisne od ljudske prakse (Horkhajmer 1976: 48). Primer ovakog rezonovanja autori analze u metodološkom postupku eksperimenta i njegovoj težnji da odražava „prirodan“ tok stvarnosti (Horkhajmer 1976: 49). Oni ovde pronalaze težnju savremene nauke da stvarnost shvata kao skup fakticiteta, nepromenljiv skup statičnih entiteta koji se međusobno odnose nezavisno od ljudi dok ljudi ove odnose primaju svojim čulima pročišćene svake istoirje i subjektivnosti (Horkhajmer 1976: 48 – 50). Kritička teorija se ovome suprotstavlja svojom težnjom da prevazđe dualizam subjekta i objekta i ovo čini u dosledno marksističkom maniru – putem istorizacije. Naime Horkhajmer ukazuje da je celokupan vidljvi svet koji se čoveku ukazuje neminovno posredovan istorijskim karakterom samog predmeta koji se opaža i istorijskim karakterom čula koja opažaju (Horkhajmer 1976: 48). Ovo znači da se između subjekta i objekta u kritičkoj teoriji nalazi ljudska praksa kao delatnost koja ova dva konektuje. Ovo dovodi do toga da kritička teorija teži posmatranju predmeta istraživanja kao rezultata ljudske delatnosti kao i životnog procesa društva što dovodi do toga da se u samim predmetima teže ustanoviti tragovi društvernih sukoba i protvirečnosti (Horkhajmer 1976: 50). Nasuprot ovome pozitivistička nauka se čini kao delatnost koja ljudski razum odvaja od ljudske prakse i ograničava ga isključivo na um pojedinca, iz ovog razloga društveni svet se opaža kao prirodni svet jer se ne vidi kao rezultat ljudske delatnosti (Horkhajmer 1976: 49 – 50). Nasuprot ovakvom shvatanju ljudska praksa u koncepciji kritičke teorije ostavlja pečat na svaki aspekt naučnog rada kao i njegovih predmeta, ona odlučuje o razlici između prirode i društva i stoga je svaka oblast naučnog rada njom određena (Horkhjamer 1976: 50). Ukazivanjem na istorijski razvoj pozitivizma u sociologiji Markuze tvrdi da pozitivizam ima konzervativne pa i reakcionarne korene usled činjenica da nastaje suvajanjem određenih misli autora koji su bili oštri kritičari Francuske revolucije (Markuze 1966: 291). Konretno Markuze tvrdi da je osnovna osobina pozitivizma uzimanje iskustva kao vrhovnog autoriteta u znanju, što prevashodno pronalazi kod Konta i tvrdi da je ovo posledica Kontovog usvajanja misli de Mestra i Berka (Markuze 1966: 291). Kao osnovnu konzervativnu osobinu pozitivizma on vidi njegov pokušaj postavljanja „opštih granica političke delatnosti“ utvrđivanjem nepomenljivih društvenih zakona koji se ne mogu rušiti ljudskom aktivnošću čine je pozitivistička sociologija težila „mirenju sa poretkom“ (Markuze 1966: 305). Milić takođe ukazuje na to da je Kontova sociologija težila ustanovljavanju kompromisa sa feudalnim institucijama težeći da stabilizuje revolucionarni period i da doprinese mirnom poboljšavanju institucija novog društva (Milić 1996: 81). Svakako se može videti da je Milićevo stanovište daleko manje kritično prema Kontu od Markuzeovog.

Kritički metod – um kao jedinstvo teorije i prakse

Kao što smo pomenuli osnovno načelo kritičke teorije je jedinstvo prakse sa teorijom (Milić 1989: 573). Pojam uma koji biva korišćen u ovoj teoriji je uveliko zasnovan na Hegelovoj filozofiji i koristi se kao karika koja bi trebala da napravi most između teorije i prakse. Markuzeovim rečima um je „ideja pravog bivstva“ koja podrzumeva prevaziđenost svih suprotnosti kao što je suprotnost subjekta i objekta tj. mišljenja i bivstva (Markuze 1977: 74). Iz ovoga proizilazi načelo sjedinjenja teorije i prakse, stvarnost se poima kao u neskladu sa umnošću čoveka, ona poseduje u sebi kontradikcije koje um uočava stoga je teorija idejna komponenta težnje ka promeni ove stvarnosti. Um je dakle kritička instanca u odnosu na koju se procenjuje poredak stvarnosti. Ovde odjekuje Hegelova filozofija istorije kao težnja uma ka osotvarenju sopstvene samosvesti kroz istoriju. Stoga kritička teorija teži sa jedne strane obuhvatanju i spoznanju društva u njegovoj celosti, kako u statičkom smislu tako i u dinamičkom tj. spoznanje njegovog kretanja kroz istoriju, a sa druge strane teži ovom spoznanju zarad promene društva kao umnijem poretku. Ovo proizilazi iz Hegelovog stava da je „istina u celini“ tj. da se do istinitog znanja dolazi isključivo sa stanovišta celine (Hegel 1986: 4), ali takođe da je ova celina tek na kraju svog razvoja „ono što jeste“ tj. onda kada dolazi do konveregencije umnosti i bivstva. Ovde takođe možemo videti stanovište kritičke teorije koje dovodi do kritike pozitivističkog i empirističkog cepkanja društvene nauke i ispitivanja partikularnih delova društvene stvarnosti. Na ovaj način se prema autorima ovog pravca nikada ne može doći do istine jer empirizam dovodi do fragmetnacije istraživanja, on istražuje pojedina društvena delanja ali ih ne uklapa u šire celine (Milić 1989: 576).

Ovde možemo videti način na koji dolazi do spajanja teorije i prakse u kritičkoj teoriji. Teorija je „idejni projekat prakse“ ona se ne sastoji od manje ili više sistematizovanih znanja o stvarnosti već biva aktivno upletena u ova znanja tj. u društvene odnose (Milić 1989: 576). Kao što vidimo teorija na određen način i u koncepciji kritičke teorije biva instrumentalizovana kao što autori ovog pravca optužuju tradicionalnu teoriju. Glavna razlika se sastoji u činjenici da kritička teorija ima progresvinu ulogu, ona biva instrumentalizovana zarad promene društvenih odnosa, a tradicionalna teorija je instrument u održanju postojaćeg stanja. Milić kao jako značajnu ulogu povezivanja teorije i prakse vidi ulogu teorije u pronalaženju subjekta društvene promene (Milić 1989: 577). Na ovaj način kritička teorija pronalazi one društvene snage čiji se društveni položaj i interesi poklapaju sa uvidima same ove teorije i njenim težnjama ka ostvarivanju umnijih oblika društva (Milić 1989: 577).

Zaključak – kritika kritike

U našem obrazloženju metoda kritičke teorije možemo videti da kritička teorija sadrži u sebi određena nastojanja koja se lako mogu videti kao prilično sveobuhvatna i ambiciozna. Milić upravo ovim nastojanjima kritičke teorije upućuje sopstvenu kritiku i tvrdi da kritička teorija nije uspela da se približi onim društvenim slojevima i grupama u čije ime je pokušavala da govori i čije interese je pokušala da zastupa (Milić 1989: 582). Nadalje Milićeva kritika je usmerena ka apstraktnosti ove teorije i onome što bismo mogli da nazovemo napuštanje osnovnih marksističkih postulata od strane autora koja spadaju u ovu teoriju. Ovde se pre svega radi o njihovom naglašavanju uloge tehnologije u društvenoj dominaciji danas kao i u izdvajanju podređenosti pojedinca društvenom mehanizmu ako možda najznačajnijeg problema (Milić 1989: 586 – 590). Iako Milić tvrdi da su ovi problemi i za Marksa bili značajni način na koji su pripadnici kritičke teorije ove probleme naglašavali je doveo do njihovog napuštanja osnovnih problema društvenih odnosa i društvene strukture što je dovelo do apstraktnosti koncepata njihove teorije (Milić 1989: 588). 

Kao „lek“ za ove probleme Milić predlaže nešto što bismo mogli nazvati „vraćanje sociologije u kritičku teoriju“. Naime, Milić tvrdi da u okviru kritičke teorije proučavanja društvene organizacije i strukutre bivaju nepravedno zanemarena i da kritička teorije teorija nije proizvela sveobuhvatnu studiju ovih fenomena (Milić 1989: 582). Dakle njegov predlog je da ako kritička teorija namerava da se zalaže za progresivnu promenu u interesu potlačenih članova društva njena obaveza je da se bliže upozna sa svetom u kome ovi članovi društva žive (Milić 1989: 582). Ovo se čini kao jedini način da teorija stvarno postane prikladno oruđe ljudske prakse i doprinos ostvarenju umnosti čoveka.

Literatura
·         Milić, Vojin. 1996: Sociološki metod. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
·         Milić, Vojin. 1989. Prilozi istoriji sociologije. Sarajevo: Veselin Masleša
·         Horkhajmer, Maks. 1976. Tradicionalna i kritička teorija. Beograd: Beogradski izdavačko-grafički zavod
·         Horkhajmer, Maks. 1963. Pomračenje uma. Sarajevo: Izdavačko preduzeće Veselin Masleša
·         Markuze. Herbert. 1966. Um i revolucija. Sarajevo: Veselin Masleša
·         Markuze, Herbert. 1977. Kultura i društvo. Beograd: Beogradski Izdavačko – Grafički Zavod

·         Hegel, Georg Vilhelm Friderih. 1986. Fenomenologija duha. Beograd: Beogradsko Izdavačko – Grafički Zavod