Autori: Branka Matijević, Dušanka Milosavljević, Marija Todorović, Sofija Ćetković, Tijana Bojanić, Milutin Raković
Uvodna razmatranja
Opredelili
smo se za proučavanje Ciglane zbog specifičnosti ovog prostora. Naime, u
pitanju je prostor napuštene fabrike Trudbenik, koju je grupa umetnika na čelu
sa skulptorom Viktorom Kišem zauzela 2013. godine, sa idejom da stvori novi
prostor, prvenstveno namenjen umetnicima, ali i svim ljubiteljima umetnosti.
Tako su otvorene brojne umetničke radionice, galerija i kafić u kojem se
održavaju koncerti autorskih bendova. U Ciglani svakog leta održava se i
Festival “Dev9t” kao i niz drugih kulturnih dešavanja.
Zainteresovala nas je
potreba za postojanjem ovakvih prostora u kontekstu potrošačkog kapitalističkog
društva. U savremenom društvu sama umetnost se komercijalizuje i komodifikuje,
kultura se stvara u okvirima kulturne industrije, a kulturnoumetnički sadržaji
se prodaju na tržištu sa ciljem stvaranja profita. Sa druge strane, dela
klasične umetnosti izlažu se u galerijama i muzejima, prostorima koji su u
velikoj meri ekskluzivni. U kontekstu savremenog potrošačkog društva, svi
proizvodi i sadržaji koji imaju odrednicu alternativnog uveliko su
inkorporirani u mainstream kulturu i predstavljaju poželjne i dominantne
modele. Otvorenih prostora u kojima se stvara i konzumira alternativna kultura
ima malo, a takođe se može postaviti i pitanje - da li su prostori poput
Ciglane neophodni u savremenom kontekstu.
Cilj našeg rada obuhvata
više dimenzija. Želimo da utvrdimo koncept ovog prostora iz ugla samih
umetnika, koji ga koriste i oblikuju svojim radom, kao i identitet posetilaca i
motivaciju njihovog dolaženja u Ciglanu. Interesuje nas da razumemo
vaninstitucionalni oblik organizovanja umetničkih praksi i potrebu ove grupe
umetnika da funkcionišu u sistemu specifičnih pravila koji su sami stvorili.
Takođe, da li se razlozi posetilaca da provode vreme u Ciglani podudaraju sa
originalnom zamisli ovog prostora ili pak njihova motivacija proizilazi iz
nekih drugih odrednica njihovog životnog stila i težnje ka nečemu što je
“alternativno”? Odnosno, da li izborom konzumiranja sadržaja, označenih kao
alternativnih, posetioci grade svoje identitete bazirane na distinkciji.
Koncepti važni za razumevanje proučavane pojave
Kultura,
kao bitan aspekt naše svakodnevice, ima dvojni karakter. U njoj se sažimaju mainstream
i alternativne stvarnosti. Mainstream se u ovom kontekstu odnosi na
nešto što je primarno i konvencionalno, dok bi alternativno bilo ono što je
sporedno, drugačije, marginalno. Autorka Maja Đilas koristi termin „prostor
kulture“ kako bi označila fizičke i mentalne prostore delovanja čija je
upotreba namenjena kulturi (Đilas, 2014). Mainstream prostori bi prema
tom shvatanju bili institucionalizovani prostori, a prostor alternativnih
kulturnih praksi podrazumeva neinstitucionalno, eksperimentalno ili underground
delovanje.
Poznato je da je
potkultura skup normi, vrednosti i obrazaca ponašanja koji razlikuju kulturu
jedne grupe ljudi, od kulture šire zajednice kojoj ta grupa pripada. Supkultura
je poseban, relativno zatvoren segment opšte kulture. Za sve pripadnike
određene supkulture zajedničko je da članovi dele ista uverenja, običaje,
vrednosti a često i način oblačenja, ishrane, ponašanja i moralnih normi. Odnos
potkulture i dominantne kulture može biti različit. Potkultura može prihvatiti
dominantnu kulturu, može se odvojiti od nje ali bez suprotstavljanja, ili joj
može pružiti otpor (www.wikipedia.com). Neke od karakteristika koje je bitno
razumeti, da bi se utvrdilo o kom vidu alternativne kulture je reč, jesu način
organizovanja, postojanje karakterističnog naziva, relativna trajnost,
(ne)propisanost uloga i način ponašanja glavnih aktera. S obzirom da je naziv ljubitelji
teške industrije i više nego karakterističan, kao i način ponašanja aktera
i provođenja vremena u posmatranom prostoru, pojam alternativne kulture
je od velikog značaja za razumevanje predmeta istraživanja.
Alternativa se, osim za
potkulturu, takođe vezuje i za umetničku praksu. Njome se ne suprotstavlja samo
dominantnim kulturalnim modelima izražavanja, već predstavlja i vid kontriranja
masovnoj kulturi. Intervencijama alternative se propagiraju nove vrednosti i
oblici komunikacije, pored pružanja otpora uspostavljenom kulturalnom i
umetničkom kodu. Tu se ujedno očitava i veza alternativne kulture sa avangardom
u umetnosti, s početka dvadesetog veka, koja je predstavljala bunt prema
umetničkoj i društvenoj strukturi, a ujedno razvijala eksperimentalne umetničke
prakse (Milovanović, 2016: 93).
Sledeći pojam relevantan
za rad jeste pojam distinkcija.
Po Burdijeovoj definiciji distinkcija označava diferenciranje, povlačenje
granice prema drugima, ali u svoju korist: na taj način da se sebi pripiše
superiornost (Burdije, nav. prema Spasić, 2006: 151). Distinkciju, međutim,
treba razdvojiti od osobina kao što su hvalisanje i samouzdizanje, jer se ona
odražava kroz diskretnost, umerenost, uzdržanost. Istinska distinkcija
dejstvuje prividno slučajno, jer kod nije vidljiva namera da se prikažemo kao
posebni i vredniji od drugih. Pojam distinkcija se smatra relevantnim za rad,
iz razloga što je usko povezan sa pojmovima koji su takođe korišćeni u radu i
kojima će biti reči u daljem tekstu, a to su identitet i stil života (Spasić,
2006: 151). Identitet je suštinski određen njegovom distancom ili
odvojenošću od drugih grupacija, jer se grupa definiše i svim onim što nije, a
naročito svim onim čemu se suprotstavlja. Nadalje, kategorija ukusa je od
središnjeg značaja za grupni identitet, odnosno neposredna privrženost
određenim ukusima i anti-ukusima, simpatijama i averzijama, koje su upisane u
najdublje slojeve habitusa (Spasić,2006:152). Ukus, jedna od centralnih
kategorija distinkcije, je generativna formula za konstituisanje stila
života, tog „sklopa distinktivnih preferencija koje, u okviru specifične
logike svakog od simboličkih podprostora ... izražavaju istu ekspresivnu
nameru“ (Spasić,2006:153). Spoj relacione prirode identiteta i naglaska na
ukusu izražava se kroz tvrdnju da se ukus, shvaćen kod Burdijea definiše
prevashodno negativno, kao odbojnost, gađenje, prema drugim ukusima. Iako je
ovaj pojam preuzet od Burdijea, ona se neće primeniti na isti način na koji je
navedeni autor primenjivao. Ona će biti korišćena u kulturnom smislu,
kako i zašto se jedna grupa odvaja od šire kulture, i uz pomoć kojih
preferencija joj to i uspeva. Autori rada nastoje da razumeju na koji način se,
organizatori projekta Ciglana razdvajaju od šire kulture, i zašto oni sebe smatraju
drugačijim. Međutim, da bi se to razumelo moraju se uzeti u obzir i pojmovi
identitet i stil života.
Za razumevanje pojma identitet,
navešće se Hallovo shvatanje identiteta. Za njega, identitet predstavlja tačku
susreta, spoj delovanja i diskursa kojih nastoje objasniti i koji nas pozivaju
kao društvene subjekte delimičnih diskursa, te procese koji proizvode
subjektivnost, koji nas konstruišu kao subjekte koji se mogu izraziti. Bitno je
istaći da su identiteti uvek u relaciji i nepotpuni, uvek u procesu. Hall
smatra da identiteti prolaze kroz tri faze tokom istorije:
1. Faza
dolaska moderne- gde je identitet svakog pojedinca
jedinstven i nedeljiv;
2. Faza
sociološkog subjetka- javlja se pod uticajem različitih društvenih
promena u 19. veku (industrijalizacija, urbanizacija i sl.) koje narušavaju
koncept nedeljivosti identiteta, i gde se ljudski identitet posmatra u suodnosu
sa određenim grupama i kolektivnim normama;
- Faza postmodernog subjekta- za
koju je karakteristična fragmentacija identiteta (Cifrić, Nikodem,
2007:332).
S obzirom da je fokus
rada na trećoj fazi- fazi postmodernog subjekta, treba uzeti u obzir i modernitet.
Modernitet predstavlja neutemeljenost, jer stavlja fokus na slobodu i
dekonstrukciju svih temelja. Slično sa navedenim gledištem, autori rada
smatraju da identitet umetnika stvaraoca jeste iskonstruisan od njih samih, i
njihovom viđenju sebe kao umetnika. Za rad je bitno razumevanje kako oni
razumeju identitet umetnika, i na koji način sebi pripisuju ovaj identitet (Cifrić,
Nikodem, 2007:333).
S obzirom da ćemo
ispitivati i oblik organizovanja grupe umetnika koja radi i boravi u Ciglani,
definisaćemo na ovom mestu i pojam komune. Prema Rigbijevoj tipologiji
postoji šest tipova komuna: ,,samoaktuelizujuće komune pružaju članovima
mogućnost da izgrade novi društveni poredak, putem potpune spoznaje sopstvenog
potencijala kao individue u kontekstu komune kao grupe; komune međusobne
podrške pokušavaju da podstaknu osećaj solidarnosti koji članovi nisu imali
mogućnost da otkriju u svetu uopšte; aktivističke komune stvaraju urbanu bazu
sa koje se članovi mogu dalje upustiti u društvena i politička pitanja u
spoljašnjem svetu; praktične komune definišu svoju svrhu bar delom kroz
ekonomske i materijalne pogodnosti koje nude svojim članovima; terapeutske
komune, kao što im samo ime govori, nude neku vrstu osećaja pažnje i nege,
onima koji smatraju da im to nedostaje; na kraju religiozne komune definišu se
od stranje njihovih članova u terminima veroispovesti i religioznog pripadanja“
(Skot i Maršal; 2009: 104). Na osnovu date tipologije jasno je da većinu
komuna odlikuju dva važna aspekta – jedan se tiče praktičnih ciljeva komune i
njene funkcionalnosti, a drugi samih odnosa među članovima kolektiva,
emocionalnih veza i solidarnosti. Uzimajući u obzir prethodno navedene
definicije koncepta komune, pokušaćemo da ih sintetišemo i za svrhu ovog rada
ponudimo opštiju i obuhvatniju. Tako ćemo u ovom radu pod komunom smatrati
kolektiv ljudi koji živi na zajedničkom prostoru, poseduje zajedničke interese
i ciljeve na osnovu kojih dela, a koji odlikuje bliskost ličnih odnosa,
jednakost i solidarnost njenih članova.
Preliminarnim
sakupljanjem podataka i osnovnih informacija o Ciglani došli smo do zaključka
da pojam džentrifikacija umnogome predstavlja pogodan pojam pomoću kog
ćemo najobuhvatnije opisati i razumeti ovaj društveni fenomen. Džentrifikacija
predstavlja proces transformacije građenih struktura (objekata ili njihovih
funkcija) u urbanim delovima, koju prati transformacija društvenih karakteristika
ljudi kojima su ti objekti namenjeni (Backović, 2015a: 374).
Džentrifikaciju ne smemo
jednolično shvatiti jer taj pojam opisuje jedan kompleksan društveni fenomen i
u sebi sadrži nekoliko vrsta, odnosno tipova džentrifikacije. Na osnovu aktera
i posledica džentrifikaciju možemo podeliti na pionirsku i profitabilnu. Najpre
ćemo dati definiciju profitabilne džentrifikacije da bi naglasili njenu
distinktivnost u odnosu na pionirsku, a potom ćemo šire objasniti pojam
pionirske džentrifikacije koji je ključan za naše istraživanje. Profitabilna
džentrifikacija predstavlja transformaciju gradskih sredina gde su akteri
investitori i građevinske firme koje grade rezidencijalne objekte koji su
namenjeni uglavnom za pripadnike nove srednje klase (servisne i/ili kreativne
klase) (Backović, 2015a: 374). Osnovna motivacija za gradnju ovih objekata je
profit i namenjeni su isključivo akterima sa većim ekonomskim kapitalom u
odnosu na aktere pionirske džentrifikacije kojima nedostaje ekonomski, ali
poseduju razvijen kulturni kapital. Kod pionirske džentrifikacije prostor ne
adaptiraju investitori, kao u slučaju profitabilne džentrifikacije, već to rade
sami akteri. Oni za sebe stvaraju prostor za rad i život, organizuju ga za
sopstvene potrebe i pridaju mu sopstvena značenja (Backović, 2015a: 374). Jedan
od ciljeva našeg istraživanja je razumevanje značenja koja umetnici pridaju
Ciglani tako da smatramo da će se naš predmet istraživanja dobro ukopiti u ovaj
teorijski okvir. Takođe, za ovaj tip džentrifikacije moramo naglasiti da su
jedni od pokretača same džentrifikacije umetnici kao akteri estetizacije
prostora. Stari i ruinirani delovi grada mogu biti privlačni za umetnike da se
tu nasele zbog specifičnosti lokacije ili zbog niske cene po kojoj iznajmljuju
ili kupuju prostor koji kasnije preuređuju za rad i život (Backović, 2015b:
44). Umetnik poseduje estetsko oko i shvata privlačnost ruiniranih delova grada
koji pretvara u deo grada kome će se diviti ljudi koji nemaju ekonomski kapital
i učiniće sve sadržaje pristupačnim osobama sa kulturnim kapitalom (Backović,
2015b: 69). Navedena dva tipa džentrifikacije se u određenim slučajevima mogu
smatrati fazama džentrifikacije gde pionirska džentrifikacija dolazi pre
profitabilne (Backović, 2015a: 375). Naravno, ova dva tipa ne moramo shvatati
kao dve faze jer je moguće da postoji profitabilna džentrifikacija bez
pionirske, kao i pionirska koji nije došla do profitabilne (Backović, 2015a:
375).
Značenje pojma
„džentrifikacija“ koji će se koristiti u radu odnosi se na proces u kom
umetnici na perifernim delovima grada preuređuju stari i ruinirani prostor
(stare fabrike i skladišta) za rad i život shodno svojim potrebama pridajući mu
sopstveno značenje. Ovaj prostor je privlačan zbog svoje ekonomske
pristupačnosti i mogućnosti da umetnici slobodnije intervenišu unutar njega i
rezervisan je za potrošače koji poseduju mnogo veći kulturni kapital, dok im je
ekonomski slabo razvijen.
Društveni kontekst / Postsocijalistička Srbija i
sporne privatizacije
Pre
raspada Jugoslavije koja je bila socijalističkog uređenja, gde je za
oblikovanje prostora bila dominantna kolektivna nad individualnom potrošnjom
upotrebe prostora, urbanizmom je dominirala gradnja novih stambenih naselja
kolektivnog tipa nauštrb privatne gradnje. Svaka privatna gradnja bila je
tretirana kao ilegalna (Petrović, 2009: 59). Dominacija državne kontrole i
kolektivne ideologije i prakse u obezbeđivanju ključnih resursa ipak je
rezultirala nižom socio-prostornom nejednakošću u poređenju sa gradovima
tržišnih sistema (Petrović, 2009: 60).
Moramo naglasati i neke
specifičnosti koje su bitne za postsocijalističke gradove jer postoje znatne
razlike u odnosu na kapitalističke koje takođe imaju uticaj na proces
džentrifikacije. Najpre, proces suburbanizacije nije tekao na isti način kao u
kapitalističkim gradovima na Zapadu u kojima su se pripadnici srednje i više
klase selili u suburbiju, koja im je nudila veći životni standard. U
socijalističkim gradovima, širenje gradova je bilo determinisano migracijom iz
ruralnih predela. Razvoj predgrađa bio je na nižem nivou u poređenju sa
centralnim lokacijama, što znači da je periferija bila mnogo nerazvijenija. Ova
vrsta razvoja značila je da centar socijalističkog grada bude atraktivna
lokacija za više klase, dok je periferija bila rezervisana za radničku klasu
(Backović, 2015b: 160). Ulaskom u postsocijalističku transformaciju centralni
prostor gradova počinje da se tretira kao roba i on dobija tržišnu vrednost,
dok mu upotrebna vrednost znatno opada. On sad postaje predmet potrošnje i
postaje privlačan samo za one koji mogu novčano da ga priušte (Backović, 2015b:
160). Naravno, krajnji ishod je komercijalizacija prostora, gde su tržišne
snage koordinator ponude i cena što za posledicu ima to da cena rente, objekata
i troškova počinje da raste i to nikako ne odgovara umetnicima jer prostor više
ne mogu da priušte. Već smo naveli da periferija praktično ostaje izvan toga, i
u nju investitori nemaju velike interese. Zato periferija postaje atraktivna za
umetnike jer niža cena rente i postojanje starih fabrika ili radničkih naselja
utiču na izbor ovog prostora. Oni za pristupačnu cenu mogu dobiti deo prostora
starih fabrika ili skladišta i unutar njih preurediti prostor koji će koristiti
za život i rad.
Sa padom socijalizma,
dolazi do privatizacije, kako stambenog prostora tako i preduzeća i fabrika,
prilagođavajući se kapitalističkom sistemu. Ni u jednoj zemlji nije primenjen
jednodimenzionalan i univerzalan obrazac, već se uvek radilo o kombinovanju
različitih oblika privatizacije da bi se obezbedila kreativna sinteza često
protivrečnih interesa različitih društvenih slojeva i grupa. Raspadom
Jugoslavije u Srbiji dolazi do privatizacije, pretvaranja društvene u privatnu
svojinu početkom 1990. godine sa donošenjem Zakona o društvenom kapitalu (ZDK)
(Zec, Živković,1997:5).
Na spisku 24
privatizacije koje je Evropski parlament 2011. godine označio kao sporne i
zatražio njihovu proveru, našla se i privatizacija firme Trudbenik gradnja,
izvršena 2008. godine. Trudbenik IGM je preduzeće (trenutno akcionarsko
društvo) nastalo 1946. godine, a do odlaska u stečaj bilo je najveća ciglana u
Srbiji, jedan od ključnih aktera izgradnje stanova i drugih objekata na
prostoru bivše Jugoslavije. Nakon što je firma prodata preduzeću ,,Montera”
koje je bilo u vlasništvu Dragana Topčalića, nekadašnjeg predsednika
beogradskog odbora Demokratske stranke, otpočeli su i brojni pokušaji
deložacije bivših radnika Trudbenik gradnje iz objekata za smeštaj radnika,
koji traju do danas.
Naime, kada je fabrika
prestala da radi, pojavilo se mnogo neiskorišćenog poslovnog prostora koje novi
vlasnici danas izdaju po povoljnim cenama. Trudbenik je samo jedna od mnogih
napuštenih ciglana u četvrti Rospi ćuprija, koju je skulptor Viktor Kiš, uz
podršku nekoliko umetnika iz vajarske sekcije ULUS-a, iznajmio za potrebe
stvaranja kulturnog prostora Ciglane - kluba ljubitelja teške industrije 2013.
godine.
Tako je stvoren novi
umetnički kvart na periferiji Beograda, kojem se u naredne tri godine
pridružilo još umetnika. Trenutno ovaj kolektiv broji dvadesetak umetnika. Oni
zajednički iznajmljuju ovaj prostor i rade u odvojenim umetničkim radionicama i
ateljeima.
Ciglana - klub ljubitelja
teške industrije zamišljena je kao multifunkcionalan umetnički prostor u kojem
se može pronaći raznovrstan sadržaj aktivnosti. Na ovom prostoru smešten je
veliki broj umetničkih ateljea, radionica, veliki izložbeni prostor i kafić.
Program je, kako Viktor navodi, spontan i obuhvata izložbe, muzičke nastupe,
festivale i radionice. Kafić i galerija otvoreni su za sve posetioce, a svim
zainteresovanim umetnicima i izlagačima omogućeno je korišćenje prostora i
održavanje izložbi.
Vizija pokretača Ciglane,
Viktora Kiša, podrazumeva prostor koji bi umetnost približio “običnom” čoveku.
Njegova ideja je da svoj rad i rad kolega prikaže što većem broju ljudi i kroz
njega izrazi “otpor pripadanja sistemu”. On smatra da je umetnička scena
zatvorena kako za publiku, tako i za umetnike koji nemaju mogućnost da svoje
radove izlažu u institucionalizovanim prostorima namenjenim “visokoj kulturi”.
Upravo iz te potrebe da unese promene na umetničku scenu, proističe poziv svim
umetnicima, kao i posetiocima, da koriste prostor Ciglane, koji je zamišljen
kao otvoren i slobodan.
Muzički program koji se
održava u klubu podrazumeva isključivo autorske bendove, što čini bitan deo
kreativne vizije Ciglane. Izvođači pripadaju različitim pravcima, od džeza i
bluza, pa do etno i ciganske muzike, a neki od poznatijih izvođača koji su do
sada nastupali su Amaro Del, Fish in Oil, Ana Ćurčin itd.
U ovom prostoru održava
se nekoliko muzičkih i art-festivala. Jedan od poznatijih je festival “Dev9t”,
koncipiran kao platforma za umrežavanje umetnika sa orgaizatorima
manifestacija, publikom i komercijalnim sponzorima, i predsatvlja spoj devet
vrsta umetnosti - filma, slikarstva, vajarstva, muzike, plesa, književnosti,
arhitekture, stripa i fotografije.
Naše pretpostavke i ciljevi
C1: Ispitivanje odnosa
izmedju vizije prostora i oblika umetničkog organizovanja u njemu;
C2: Ispitivanje
usklađenosti motiva posetilaca Ciglane i originalnog koncepta namene prostora;
C.1.1: Utvrđivanje
identiteta grupe umetnika;
C.1.2: Utvrđivanje
oblika umetničkog organizovanja;
C.2.1: Utvrđivanje
motiva posetilaca Ciglane;
C.2.2: Utvrđivanje
identiteta posetilaca.
H1: Grupa umetnika nije
komuna;
H2: Grupa umetnika nema
jedinstvenu viziju upotrebe prostora;
H3: Grupa umetnika ima
jedinstven identitet umetnika;
H4: Posetioci nemaju
izgrađen identitet umetnika;
H5: Motiv posetilaca
nije konzumiranje konkretnih kulturnih sadržaja organizovanih u Ciglani;
H6: Motiv posetilaca je
potreba za posećivanjem različitih mesta koja su označena kao ,,alternativna”.
Dimenzije i
indikatori
Dimenzije
|
Uže dimenzije
|
Indikatori
|
Organizacija prostora
|
Vizija prostora
|
·
Utvrđivanje namene prostora i načina
održavanja organizacije prostora (način plaćanja i održavanja)
·
Utvrđivanje da li je pristupačna cena
odlučujuća u odabiru ovog prostora
·
Utvđivanje da li je prostor organizovan
na način na koji su to zamislili
|
Oblik
organizacije kolektiva (postojanje komune)
|
·
Učestalost i sadržaj komunikacije
·
Utvrđivanje stepena bliskosti odnosa
među umetnicima
·
Učestalost zajedničkog provođenja
vremena
·
Način zajedničkog provođenja vremena
·
Način donošenja odluka prilikom: 1.
uređivanja prostora; 2.raspodeli troškova; 3. planiranja budućih kulturnih
dešavanja
|
|
Motivi
|
1.
Umetnici
|
·
Utvrđivanje stepena značaja
pristupačnosti sadržaja i usluga koje nudi Ciglana (da li im je bitno da su
sadržaji besplatni ili jeftiniji nego na drugim mestima)
·
Utvrđivanje razloga postojanja prostora
(na primer: zarad profita, rada, integracije umetnika i umetničke scene,
provođenja slobodnog vremena)
·
Utvrđivanje značaja raznovrsnosti ponude
sadržaja u Ciglani
|
2.
Posetioci
|
·
Stavovi o kulturnoj ponudi u centru
grada
·
Stavovi o kulturnoj ponudi u Ciglani
·
Utvrđivanje razloga za korišćenje
prostora Ciglane
|
|
Identitet
|
1.
Umetnici
|
·
Ocenjivanje stepena važnosti različitih
identiteta (npr utvrđivanje značaja koju pridaju svojoj profesionalnoj
delatnosti)
|
2.
Posetioci
|
·
Ocenjivanje stepena važnosti različitih
identiteta
·
Utvrđivanje značaja koji pridaju
posećivanju ,,alternativnih” mesta
|
Izbor metoda i uzorka
Imajući
u vidu da u našem istraživanju imamo dve grupe ispitanika - umetnike i
posetioce, s tim u vezi koristićemo dva različita metodološka postupka.
Prilikom prikupljanja podataka od umetnika Ciglane koristićemo strukturisani
intervju, dok ćemo za prikupljanje podataka od posetilaca Ciglane koristiti
pismenu anketu. Razlog za ovu podelu je to što umetnika ima mnogo manje i
informacije koje su nama potrebne su dosta šire i na neki način kompleksnije od
informacija koje su nam potrebne od posetilaca. Zbog toga ćemo moći da saznamo
više, ali i da ponudimo dodatna objašnjenja ili da usmerimo intervju u pravcu
informacija koje su nama neophodne. Dakle, u ovom slučaju ćemo imati veću kontrolu
i na taj način ćemo smanjiti mogućnost grešaka koje se tiču razumevanja
pitanja. Naučni intervju predstavlja svako prikupljanje podataka putem govornog
opštenja, s ciljem da se dobijeni podaci iskoriste u naučne svrhe (Milić, 2014:
478). Strukturisani intervju je vrsta intervjua gde su pitanja unapred
pripremljena, a redosled i formulacija pitanja su fiksni (Fajgelj, 2005: 349).
Pitanja u upitniku koja će intervjuer uz pomoć plana intervjua da postavlja su
otvorenog tipa što nam govori da će intervju biti u manjoj meri standardizovan
jer pored objektivnog nivoa želimo da saznamo nešto više i o subjektivnom nivou
naših ispitanika i zato nam otvorena pitanja pružaju veći stepen slobode
prilikom odgovora. Ovaj metodološki postupak je pogodan za naše istraživanje
jer želimo da uočimo razlike između ispitanika i da analiziramo razvoj ideja i
praksi (Fajgelj, 2005: 350), a to ne možemo precizno i jasno uraditi na osnovu
pismene ankete jer su vremenske odrednice relativna stvar i mogu biti shvaćene
na različite načine.
Kao što smo već
naglasili pored intervjua koristićemo pismeni upitnik uz pomoć kojeg ćemo
prikupiti podatke od posetilaca Ciglane. Pismeni upitnik smo namenili
posetiocima zato što je veličina uzorka veća u odnosu na umetnike, gde
praktično nećemo imati uzorak. Pismeni upitnik je merni instrument sastavljen
od stavki ili pitanja koja se ispitaniku dostavljaju na papiru ili putem
računara (Fajgelj, 2005: 339) i predstavlja glavni instrument za prikupljanje
podataka pri anketiranju (Gidens, 2007: 664). Anketa, odnosno pismeni upitnik
pruža mogućnost da prikupimo podatke o velikom broju pojedinaca (Gidens, 2007:
669), uz to da imamo manje troškove prikupljanja podataka. Takođe, bitne
prednosti pismenog upitnika su: obezbeđivanje anonimnosti što zaista utiče na
efikasnost i uspešnost istraživanja, nepostojanje posrednika što vodi ka
isključivanju uticaja anketarske greške, smanjivanje društvenih teškoća koje su
prisutne kada je društveni položaj anketara drugačiji u odnosu na ispitanike
(Milić, 2014: 527). Pitanja u pismenom upitniku su otvorenog i zatvorenog tipa
jer želimo da iskoristimo prednosti oba tipa: pomoću otvorenih pitanja
ispitanici imaju veću slobodu izražavanja i istraživači dobijaju odgovore sa
detaljnijim podacima pomoću kojih mogu jasnije razumeti značenja, mišljenja i
stavova ispitanika (Gidens, 2007: 664), ali i kompleksne pojave i celokupnog
domena istih (Fajgelj, 2005: 343). Pitanja zatvorenog tipa su nam pogodna jer
ćemo podatke lako i brzo porediti i prebrojavati i u kombinaciji sa otvorenim
pitanjima činiće idealni instrument pomoću kojeg ćemo prikupiti podatke.
Ispitanici će pismeni upitnik popunjavati uz nadzor anketara.
Imajući u vidu da imamo
dve grupe ispitanika, umetnike koji stvaraju u Ciglani i posetioce koji
posećuju Ciglanu, naše istraživanje će imati dve odvojene populacije. Za
populaciju umetnika nemamo uzorak, odnosno u obzir dolaze svi umetnici koji
žele da sarađuju sa nama. Prikupljanje podataka posetilaca Ciglane ćemo
sprovesti uz pomoć prigodnog uzorka od 105 ispitanika. Prigodno biranje se
zasniva na biranju raspoloživih, odnosno dostupnih članova populacije koju
istražujemo (Fajgelj, 2005: 582) u određeno vreme i mesto. Imajući u vidu da do
ispitanika dolazimo tako što ispitujemo sve prisutne koji su slučajno prisutni
i dostupni na određenom prostoru, moramo definisati prostorne i vremenske
isečke jer su u skladu sa motivima i interesovanjima posetilaca. Na taj način
smo ustanovili tri vremensko-prostorna isečka tokom kojih ćemo vršiti
anketiranje. Prvi vremensko-prostorni isečak predstavlja prostor kafića u
okviru Ciglane tokom dana, drugi predstavlja prostor kafića tokom noćnih
dešavanja (žurki i svirki) i treći vremensko-prostorni isečak se tiče galerije
koju posetioci posećuju tokom dana. Dakle, u ovim vremensko-prostornim okvirima
ćemo na osnovu prigodnog uzorka, odnosno svih raspoloživih posetilaca u
navedenom prostoru i vremenu, vršiti skupljanje podataka uz pomoć pismene
ankete. Takođe ćemo uzorak podeliti na tri celine, tako da će broj biti 35
ispitanika po svakom vremensko-prostornom isečku.
Intervju za
umetnike
Poštovani/a,
Studenti Filozofskog
fakulteta sa odeljenja za socilogiju sprovode naučno istraživanje umetničkog
organizovanja i konzumiranja alternativne kulture u prostoru Ciglana.
Anketiraće se 100 ispitanika, koji su posetioci ovog prostora, kao i kulturnih
sadržaja koji se u njemu održavaju. Svi podaci koje budete izneli biće
poverljivi i korišćeni isključivo u naučne svrhe. Važno nam je da iskreno
odgovarate na sva pitanja kako bi dobijeni podaci bili valjani:
- Godina rođenja?
- Najviša završena škola?
- Mesto stanovanja?
- Radni status koji trenutno
imate? Da li ste formalno, neformlano zaposleni ili niste zaposleni,
student, penzioner?
- Koliko dugo već radite u
Ciglani? Da li ste učestvovali u stvaranju ovog prostora ili ste se
kasnije pridružili kolektivu?
- Ukoliko ste bili ovde kada je
stvaran prostor – sa kojom idejom (ciljem) je ovaj prostor stvaran? Da li
se slažete sa takvom zamisli?
- Kome je prostor prvobitno
namenjen (kako ste zamišljali njegove ,,idealne” korisnike – posetioce)?
- Ukoliko ste se kasnije
pridružili – da li ste bili upoznati sa originalnom zamisli ovog prostora
i da li je ona imala uticaja na vašu odluku da dođete baš ovde da radite?
Ukoliko ste bili upoznati sa početnom idejom, da li prostor danas izgleda
i funkcioniše u skladu sa njom?
- Po kom osnovu se koristi
prostor? Ukoliko ga iznajmljujete, da li to činite zajednički ili svako
pojedinačno iznajmljuje svoju radionicu?
- Zbog čega ste odabrali baš ovaj
prostor za rad (a ne neki drugi)? (pristupačna cena prostora,
periferija...) Da li prostor zadovoljava sve vaše potrebe (ili imate
potrebu za drugačijim prostorom)? Ukoliko da, kakav bi taj prostor trebalo
da bude?
- Da li svi učestvujete u
održavanju celokupnog prostora? Ko odlučuje o pitanjima koja se tiču
uređivanja prostora, raspodele troškova i planiranju budućih kulturnih
dešavanja? (da li odlučuju zajednički, postoji li neko sa tim zaduženjem)
- Koliko vremena
(dnevno/nedeljno) provodite u Ciglani?
- Šta Vas vezuje sa ostalim
ljudima koji rade u Ciglani?
- Da li smatrate ostale umetnike
iz Ciglane svojim prijateljima?
- Koliko vremena provodite
zajedno i u kojim aktivnostima? Provodite li vreme zajedno i van Ciglane?
- Postoje li određena pravila
ponašanja/korišćenja prostora kojih se svi pridržavaju?
- Kako biste definisali pojam
umetnika? Za koga biste rekli da je umetnik? Da li je formalno umetničko
obrazovanje bitno za stvaralaštvo? Da li sebe smatrate umetnikom?
- Šta mislite o ponudi kulturnih
sadržaja u Beogradu (koliko ste zadovoljni)?
- Koliko je važno da
kulturno-umetnički sadržaji budu dostupni svima (u smislu da budu
ponuđeni besplatno ili povoljno)?
- Da li li Ciglana nudi kulturne
sadržaje koji su specifični u Beogradu (objasniti – po čemu:
ideja/praksa). Da li smatrate da ima još takvih prostora u Beogradu (ako
da, navesti ih)
- Da li smatrate da posetioci
Ciglane razumeju specifičnost ponude koja se ovde nudi? Da li mislite da
je to značajno? Koliko je vama lično važno da i posetioci Ciglane
razumeju specifičnost ideje-aktivnisti u prostoru Ciglane. Po Vašem
mišljenju, ko su posetioce Ciglane? (kafića, galerija, radionica,
koncerata...)
Anketa
namenjena posetiocima Ciglane
Poštovani/a,
Studenti Filozofskog
fakulteta sa odeljenja za socilogiju sprovode naučno istraživanje umetničkog
organizovanja i konzumiranja alternativne kulture u prostoru Ciglana.
Anketiraće se 100 ispitanika, koji su posetioci ovog prostora, kao i kulturnih
sadržaja koji se u njemu održavaju. Svi podaci koje budete izneli biće
poverljivi i korišćeni isključivo u naučne svrhe. Važno nam je da iskreno
odgovarate na sva pitanja kako bi dobijeni podaci bili valjani.
1. Pol:
M
Ž
2. Godina
rođenja:
/__________/
3. Najviše
završena škola:
- Osnovna škola i manje
- Srednja trogodišnja škola
- Srednja četvorogodišnja/stručna
škola/gimnazija
- Viša škola
- Fakutet i više
4.
Mesto stanovanja:
1)
Beograd uži centar
2)
Beograd širi centar
3)
Beograd- prigradsko naselje
4)
Drugi grad u Srbiji
5)
Seosko naselje
5.
Radni status:
1)
Formalno zaposlen
2)
Neformalno zaposlen
3)
Student
4)
Penzioner
6.
Kako ste prvi put čuli za Ciglanu?
1)
Video sam plakat, stranicu preko interneta
2)
Preko prijatelja
3)
Preko poznanika
4)
Nešto drugo, šta?
_________________________________
7.
Koliko često posećujete ovo mesto na
mesečnom nivou?
1)
Danas mi je prvi put
2)
Retko
3)
Često, 1-3 puta mesečno
4)
Veoma često, 4 ili više puta mesečno
8.
Ako (veoma) često dolazite: ukratko
napišite, zašto posećujete baš ovo mesto?
_____________________________________________________________
9.
Da li mislite da je ovo mesto u Beogradu
po nečemu posebno?:
- Da
- Ne
- Nemam mišljenje
10. Ako
da: ukratko navedite po čemu je posebno?:
_________________________________________________________________
11.
Koliko kulturnih sadržaja (izložbe,
svirke, festivali) koji se održavaju u Ciglani posećujete?:
- Samo jedan kulturni sadržaj
2)
Nekoliko kulturnih sadržaja
3)
Sve kulturne sadržaje
12.
Koji kulturni sadržaj u Ciglani Vas
najviše interesuje?:
______________________________________________________________________
13.
Da li smatrate da delite zajednička
interesovanja sa drugim posetiocima ovog mesta?:
1. Da
2. Ne
3. Ne
mogu da procenim
14.
Ako da: navedite koja su to interesovanja
zajednička sa drugim posetiocima:
________________________________________________________________
15. Zaokružite
da li posećujete i neka od sledećih mesta?:
Savamala
|
DA
|
NE
|
Cetinjska
|
DA
|
NE
|
Bigz
|
DA
|
NE
|
Dorćool
platz
|
DA
|
NE
|
Strahinjića
Bana
|
DA
|
NE
|
16.
Da li se u slobodno vreme bavite nekim
oblikom umetnosti?:
1. Da,
često
2. Da,
ponekad
3. Ne
17.
Da li mislite da posetioci mogu da
doprinesu umetnosti?:
- Da
- Ne
- Nemam mišljenje
18.
Ako da ukratko napišite na koje načine?:
____________________________________________________________
19.
Ukratko napišite šta za Vas predstavlja
umetnost?:
____________________________________________________________
20.
Da li sebe smatrate umetnikom?:
- Da
- Ne
21.
Ako da: navedite šta Vas to čini
umetnikom:
_______________________________________________________
22.
Ukratko navedite šta alternativni prostori
treba da ponude?:
__________________________________________________________________
23.
Na skali od 1-5 ocenite sledeće stavove,
gde 1 predstavlja u potpunosti se ne slažem a 5 u potpunosti se slažem.
U
potpunosti se ne slažem
|
Ne
slažem se
|
Niti
se slažem niti se ne slažem
|
Slažem
se
|
U
potpunosti se slažem
|
|
Rado posećujem
alternativna mesta
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Važno mi je da
provodim vreme na mestima koja doprinose umetnosti
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Jedan od ključnih
razloga zašto posećujem Ciglanu, jeste taj što doprinosi umetnosti
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Jedan od glavnih
razloga zašto posećujem Ciglanu jeste taj da su cene pristupačne
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Izgled mesta mi je
izuzetno važan
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Rado posećujem
kreativna i drugačija mesta
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
24.
Ukoliko biste mogli da izaberete, da li
biste voleli da se lokacija Ciglane premesti u centar grada?
1. Da
2. Ne
25.
Ako NE: ukratko napišite zašto ne biste?
Hvala na saradnji!
Umesto zaključka / Izveštaj o sprovedenom pilot
istraživanju
Zarad
potvrđivanja validnosti instrumenta istraživanja, u ovom slučaju upitnika,
sprovedeno je pilot istraživanje. Istraživanje je sprovedeno na 5 posetilaca i
2 umetnika stvaraoca, dakle na 7 ispitanika. Svi ispitanici su bili
zainteresovani za našu temu istraživanja. Svi upitnici su popunjeni do kraja, i
niko se nije žalio na dužinu upitnika. Kao što je već pomenuto umetnici su
ispitivani putem intervjua. S druge strane, posetiocima je dat na popunjavanje
pismeni upitnik.
Potrebno je navesti
primedbe koje su ispitanici uputili na formulaciju samih pitanja. Što se tiče
strukturisanog upitnika, nijedno pitanje nije bilo nejasno i intervju se odvijao
sa lakoćom, delom i zbog komunikativnosti samih ispitanika. Jedan od ispitanika
je bio osnivač prostora koji već pet godina radi u Ciglani i koji je sam
napravio prostor sa ciljem da radi slobodno i da se odvoji od sistema. Može se
reći da je najviše informacija relevantnih za rad sakupljeno upravo prilikom
razgovora sa njim. Drugi ispitanik je takođe bio umetnik, i njihovi odgovori se
poklapaju, što bi moglo ukazati i na iskrenost prilikom davanja intervjua. S
obzirom da su se popunjavali u Ciglani te su se ispitanici osećali domaćim,
smatramo da mesto nije bio faktor koji je mogao da naruši proces intervjuisanja
i anketiranja.
U slučaju pismenog
upitnika, jedno pitanje je stvorilo konfuziju kod jednog od šest ispitanika.
Naime, 9. pitanje (Koliko kulturnih sadržaja (izložbe, svirke, festivali)
koji se održavaju u Ciglani posećujete), gde su dati odgovori samo jedan,
nekoliko i sve kulturne sadržaje. Problem se očitao u tome što je
ispitanica koja je popunjavala anketu bila ujedno i prvi put u Ciglani, te nije
znala šta da odgovori. Saglasno sa navedenim, potrebno je ubaciti još jedan
ponuđen odgovor danas mi je prvi put ili slično. Interesantno je da su
svih pet posetilaca bili saglasni u 15. i 16. pitanju da se lokacija Ciglane ne
treba premestiti u centar grada. Kao razlozi su se navodili narušavanje
slobode, “ne bi bila ista energija” i slično.
Iako je pogrešno
zaključivati na ovom broju ispitanika, što svakako nije cilj pilot
istraživanja, smatramo da je potrebno pomenuti da postoje pravilnosti, na primer
- nijedan ispitanik se ne slaže sa stavom da je izgled mesta važniji od
njegovog koncepta, kao i to da se svi ispitanici slažu sa stavom da im je važno
da provode vreme na mestima koja doprinose umetnosti.
Imajući u vidu komentare
i sugestije koje smo dobili prilikom realizacije pilot istraživanja, verujemo
da će upitnik, ukoliko se sprovedu navedene izmene biti pogodan za sprovođenje
istraživanja kao i to da odgovara samom predmetu istraživanja.
Literatura
·
Backović, V. (2015a), Dominantni
pristupi u proučavanju procesa džentrifikacije, Sociologija, vol. LVIII,
br. 3.
·
Backović, V. (2015b), Džentrifikacija
kao socio-prostorni fenomen savremenog grada: sociološka analiza koncepata. Doktorska
disertacija, Beograd: Filozofski fakultet.
·
Carić, O., Nedučin, D.,Krklješ, M. (2010),
Posledice džentrifikacije stambenog područja – studija slučaja, u
“Zbornik radova Građevinsko - arhitektonskog fakulteta” br. 25, ur.
Slaviša Trajković. 33-40. Niš: Građevinsko – arhitektonski fakultet.
·
Cifrić, I., Nikodem, K. (2007), Relacijski identiteti : socijalni identitet i relacijske
dimenzije, Zagreb: Društvena
istraživanja : časopis za opća društvena pitanja.
·
Đilas, M. (2014), Prostori
reprezentacije moći alternativnih kulturnih praksi u Jugoslaviji: 1945-1980.
Doktorska disertacija, Univerzitet u Novom Sadu: Fakultet tehničkih nauka.
·
Fajgelj, S. (2005), Metode istraživanja
ponašanja. Beograd: Centar za primenjenu psihologiju.
·
Gidens, E. (2007), Sociologija.
Beograd: Ekonomski fakultet.
·
Kecović, I., Čabrilo, M., Minić, U.,
Oljača, M. (2014), Skvotiranje kao oblik opstanka komune u potrošačkom
društvu na primeru Inex filma. Beograd: Filozofski fakultet.
·
Milić, V. (2014), Sociološki metod.
Beograd: Zavod za udžbenike.
·
Milovanović, V. (2016), Alternativne
umetničke i kulturalne prakse: slučaj poznosocijalističke Jugoslavije.
Doktorska disertacija, Beograd: Univerzitet umetnosti u Beogradu.
·
Petrović, M. (2009), Transformacija
gradova: ka depolitizaciji urbanog pitanja. Beograd: Latinica.
·
Spasić, I. (2006) Distinkcija na domaći
način - diskursi statusnog diferenciranja u današnjoj Srbiji. u: Nemanjić,
Ivana Spasić [ur.] Nasleđe Pjera Burdijea: pouke i nadahnuća, Beograd:
Institut za filozofiju i društvenu teoriju.
·
Zec, M., Živković, B. (1996),
Tranzicija realnog i finansijskog sektora. Beograd: Institut ekonomskih
nauka.
Internet
stranice
·
https://insajder.net/sr/sajt/drustvo/4708/Spre%C4%8Deno-prinudno-iseljenje-radnika-Trudbenika---policija-se-povukla.htm
; http://www.noviplamen.net/vesti/podrska-bivsim-radnicima-trudbenika/
·
www.wikipedia.com
