Monday, 26 March 2018

Indeks humanog razvoja i migracije iz Srbije u Norvešku i Sloveniju

Autorka: Katarina Krstić



Skraćenice:

HDI- indeks humanog razvoja
BDP- bruto domaći proizvod

1Uvod

        Demografski trend koji se ustalio već par decenija unazad u Srbiji je migracija mladih visokokvalifikovanih i obrazovanih ljudi. Sa željom da se što bolje probiju na tržište rada i poprave dotadašnji životni standard u matičnoj zemlji. Analiza će se usredsrediti na migracije iz Srbije u Norvešku i Sloveniju. Ono što je de facto poznato jeste da se Norveška ubraja u najrazvijene zemlje sveta, zatim Slovenija koja se ubraja u razvijene zemlje, dok je Srbija zemlja u razvoju. Jedna i centralna hipoteza će biti razlozi i odgovor: Koji faktori utiču na to da se više mladih opredeljuje da na neku vrstu usavršavanja, bilo tu u službi obrazovanja ili stranog jezika, odlaskom u Norvešku ili Sloveniju.  Faktori koji će uticati na krajnji rezultat ove analize su: predrasude kada su u pitanju kultura i tradicija, empirijski potvrđen veći broj odlazaka na usavršavanje, životni standard, i između ostalog bezbednost.

       Cilj ovog ispitnog rada je dokazati da analizom i tumačenjem kompatibilnosti ideksa humanog razvoja i pre sve emigracija iz kojih razloga se mladi obrazovani ljudi opredeljuju više za odlazak u Švedsku i samim tim odliv humanog kapitala iz Srbije.

      Prikaz i tumačenje indikatora humanog razvoja  za Norvešku, Sloveniju i Srbiju. Kao i poređenje  navedenih zemalja po indeksu humanog razvoja.

Iako Slovenija i Norveška nisu baš najreprezentativniji primer zemalja u kojoj građani Srbije emigriraju, ipak postoji odrđeni procenat onih koji se na ovaj korak opredeljuju.

2. Pojmovni okvir

         Krucijalni deo svake analize jeste teorijski aparat. U ovom slučaju indeks humanog razvoja i migracije deluju kao veoma usko povezani pojmovi i pojave. Ukrštanjem emigracije i njenih faktora i indeksa humanog razvoja mogu se izvesti interesantni zaključci. Pre svega će ovde biti reč o dobrovoljnim, legalnim migracijama viskokvalifikovane i obrazovane radne snage iz Srbije u dijasporu, tačnije u dve evropske zemlje Norvešku i Sloveniju. Glavno pitanje koje se postavlja zašto su Norveška i Slovenija primamljive za bilo kakvu vrstu usavršavanja, tj. kakve mogućnosti nude?

     Migracije se odnose na mehaničko kretanje stanovništva (Bobić, 2011: 134). U ovom radu će se analizirati dobrovoljne, legalne migracije iz Srbije u Norvešku i Sloveniju. U pitanju su faktori koji jednu ili drugu destinaciji čine primamlijvijom ili manje primamljivom destinacijom za nastavak obrazovanja ili usavršavanja znanja jezika. Ključni su tzv. pull i push faktori, tačnije faktori privlačenja i odbijanja. U faktore privlačenja se ubrajaju: mogućnost zaposlenja, viši životni standart, nacionalna i etnička tolerancija, bezbednost. Faktori odbijanja: ratne situacije, siromaštvo, nizak životni standard, nemogućnost zaposlenja. Migracije imaju više klasifikacija. Mogu biti legalne i ilegalne, dobrovoljne i prinudne, na relaciji ruralno- urbano, zatim unutrašnje i spoljašnje, kao i sezonske ili godišnje. Kada su u pitanju migracije na njih se ne operedeljuje svako, određeni faktori koju utiču na takav korak su: iskustvo u migracijama, bračni status i nivo obrazovanja (Savković, 2016: 457 i 458).

       Dok u naučni diskurs nije uveden indeks humanog razvoja kao element i pokazatelj životnog standarda, životni standard ljudi u nekoj zemlji posmatran je prilično jednostrano i kvantitativno. Indeks humanog razvoja je dao jednu novu, antropocentričnu perspektivu u čijoj žiži je čovek (Cvejić, Babović, Pudar, 2010: 17).

Indeks humanog razvoja je mera razvijenosti jednog društva, u čijem je fokusu poboljšanje ljudskog života. Osnovne dimenzije koje se koriste da bi indeks humanog razvoja prikazao reprezentativne podatke su: dug i zdrav život (merenom prema životnom veku od rođenja), znanje (mereno prema pismenosti) i pristojan standard života (meren prema BNP-u po glavi stanovnika i PPP-u u američkim dolarima). Očekivani životni vek, prosečno trajanje školovanja, očekivano trajanje školovanja i bruto nacionalni dohodak po glavi stanovnika.

Radi se o meri razvijenosti jednog društva koja je komparativna – omogućuje poređenje većeg broja zemalja na temelju korišćenje iste metodologije.

Razvijen je kao instrument Ujedinjenih nacija. Prvi put je upotrebljen 1990. godine, kao izraz nastojanja da se prevaziđu jednodimenzionalne mere društvenog razvoja (kao što je, na primer, GDP PC, gde se meri samo nivo ekonomske razvijenosti)

U fokusu ovog pokazatelja nije ekonomski rast već poboljšanje ljudskog života (teorijski, razvoj ovog indikatora se vezuje za rad Amartye Sen-a i njegovu ideju o realizaciji čovekobih žela i potencijala).

2.1 Globalne nejednakosti

Tri načina sagledavanja globalne nejednakosti su:

1. nejednakost dohotka po stanovniku- nezavisno od broja stanovnika;
2. nejednakost broja stanovnika- u zavisnosti od broja stanovnika;
3. međuljudska nejednakost u celopkupnoj svetskoj populaciji.

Prvi koncept se odnosi na konvergenciju i divergenciju prosečnih dohodaka zemalja, ne uzima nejednakosti u obzir.
Drugi koncept uzima u obzir broj stanovnika.
Treći koncept obuhvata nejednakosti (unutar država i između njih) i zahteva podatke o raspodeli prihoda na nivou države (Milanović, 2007:45).
Džinijev koeficijent je standardna mera nejednakosti, u rasponu od 0 do 100.
Odnos globalizacije globalne nejednakosti se ne može tačno proceniti, jer zavisi od trenutka i kretanja dohotka u prošlosti.
Stanovnik bogate zemlje poseduje veliki dohodak, nezavisno od njegovog radnog angažovanja.
Čovek je svesniji dohotka drugih ljudi, usled globalizacije.
Ključna stvar za studije nejednakosti je predviđanje da se ravnamo pojedincama ili grupama.
Vrednost ličnosti i imetka se poistovećuju svakodnevno.
Pojavom nacionalnih država, proučavanje nejednakosti dobija novi smisao.
Globalizacija menja naše viđenje sveta i nas, kao deo tog sveta.
Autor se osvrće na dve globalne pojave: globalno siromaštvo i nejednakost.
Globalno siromaštvo je u žiži medijske i svetske pažnje, dok je nejednakost zanemarena.
Po nekim istraživanjima ljudima je prioritet položaj na društvenoj lestvici, a ne apsolutni prihod.
Globalizacija daje širu sliku i upoređivanje životnih standarda.

3. Metodološki okvir

       U radu će biti korišćeni podaci sa sajtova: World bank data base, eurostat i baza podataka human development report 2014. Takođe potrebno je naglasiti da podaci na koje sam naišla i koje sam upotrebila u pisanju ovog rada nisu iz istih godina, tj. poklapanje po godinama nije bilo moguće, tako da se podaci protežu od 2011 do 2014 godine. Brojni autori, posebno demofgrafi ističu da je teško pratiti i meriti migracije, u ovom slučaju dobrovoljne i legalne, a pogotovu prinudne i ilegalne.

U glavne dimenzije indeksa humanog razvoja ubrajaju se:

Pristojan životni standard koji se meri Gini per capita koeficijent[1], zatim humani kapital[2] (obrazovanje) koji obuhvata  prosečan broj godina školovanja i očekivano trajanje školovanja, i poslednja ali ne manje bitna je dug i zdrav život (prosečan životni vek).

Pored prosečnih vrednosti na tri dimenzije, uzima se u obzir kako su glavni resursi raspoređeni među populacijom.

                   Tabela 1.

Zemlje
IHR 2014
1.
Norveška
0.948
2.
Slovenija
0.888
3.
Srbija
0.775
                                            Izvor: human development report 2014
            
Tabela 1. beleži gradacijsku vrednost indeksa humanog razvoja, od Srbije koja je zemlja u razvoju i koja se nalazi na 66. mestu, kao zemlja sa visokim indeksom humanog razvoja, dok su Slovenija na 25. i Norveška na prvom mestu kao zemlje sa veoma visokim indeksom humanog razvoja.

Džinijev koeficijent predstavlja meru devijacije distribucije prihoda među pojedincima i domaćinstvima u zemlji od perfektno jednake distribucije. Vrednost 0 prikazuje apsolutnu jednakost, a vrednost 100 apsolutnu nejednakost. 

Grafikon 1.
Izvor: equalitytrust@org.uk


Džinijev koeficijent nejdnakosti, svakako nije imao linearan i jednolinijski tok kroz vreme od 1961 do 2016. S obzirom da je rad fokusiran na 2014 god. bitno je uočiti tada je džinijev koeficijent iznosio 0.33.

Tabela 2.
Zemlje
Gini index 2014.
Norveška
26.8
Slovenija
25.7
Srbija
..
Izvor: world bank, data base

Kada je u pitanju Tabela 2. Norveška opet prednjači, sa najvišom vrednosti džinijevog koeficjenta u odnosu na Sloveniju, dok za Srbiju u World bank data base nije bilo podataka.

4. Kontekstualni okvir

      Pretpostavlja se da se legalne, dobrovoljne migracije dešavaju iz zemalja u razvoju u najrazvijenije zemlje iz  prioritetne potrebe da se promeni trenutni kvalitet života na bolje. Radne migracije su se intezivirale krajem 20. veka i početkom 21. veka usled jeftinijih sredstava komunikacije i transporta.  Omogućava uštedu vremena i prelaženje velikih razdaljina za kraći vremenski preiod (Bobić, 2013: 117).

Tabela 3.
Zemlje
IHR
Očekivano trajanje života
Prosečno trajanje školovanja
Očekivano trajanje školovanja
HDI 2014 rang
Gini per capita
Norveška
0.949
81.7
12.7
17.7
 1
67. 614
Slovenija
0.874
79.6
11.9
16.8
25
26.809
Srbija
0.745
74.1
9.5
13.6
66
11.301
Izvor: human development report 2014

Podaci iz Tabele 3. preuzeti sa Human development report iz 2014. godine govore o tome da je Norveška kao skandinavska zemlja prva na rang listi po indeksu humanog razvoja, dok je prate Slovenija kao manje razvijenija zemlja i Srbija kao zemlja u razvoju. Ovi podaci definitivno oslikavaju rezultate delovanja institucija i politika koje se sprovode u analiziranim evropskim zemljama. Takođe se Norveška ističe i po visokom životnom veku, koji iznosi 81.7 godina starosti.

Životni stilovi koji se suprotstavljaju su u Norveškoj i Srbiji su u velikoj meri odgovorni za viskog životni veku Norveškoj i niži životni vek u Srbiji koji iznosi 74.1. Pored životnih stilova bitan faktor jesu životni standard pojedinca i politike socijalne zaštite država.

4.1 Makro plan u kontekstu odliva mozgova (engl. brain drain)

            Pojam odliva mozgova se kroz literaturu i medije pominje denecenijama unazad. Blisko je povezan sa procesom savremenih migracija, može se takođe protumačiti kao pod vrsta međunarodnih migracija. Najčešće se pominje u kontekstu odlaska mladih, visokoobrazovanih, kvalifikovane radne snage. Odlazak obrazovanih, mladih stručnjaka je uglavnom u smeru razvijenih zemalja zapada, kao i u zemlje Dalekog istoka kao što su Kina i Japan (Bobić, 2011: 137). Mada mladi stručnjaci ili koji se obrazuju to da postanu  Ovaj globalni fenomen sve više postaje trend kome se pribegava iz određenih razloga kao na primer: nejednake životne šanse, nezadovoljsto trenutnom uglavnom nepovoljnom ekonomskom ili političkom situacijom, ali neki od faktora može da bude globalna nesigurnost u matičnoj zemlji.

          Fenomen odliva mozgova utiče na globalne promene, takođe se odražava na teritorijalne promene. Ako se kroz prizmu humanog kapitala posmatra ovaj fenomen, može se doći do zaključka do gubljenja resursa u vidu znanja, veština i ljudi putem migracija. Svakako je bitno naglasiti da se tzv. ‚brain drain‘ migracije ubrajaju negativne efekte po zemlju porekla (Bobić, 2013: 119).

U časopisu ‘Vreme’  u tekstu Emigracija i imigracija, navodi se da Srbija kao emigraciona zemlja ne poseduje potpune podatke o licima koji su otišli iz zemlje (22.03.2017).

Tabela 4.
Zemlje destinacije 2014
Ukupno
Muškarci
Žene
Norveška
563
286
277
Slovenija
1.266
877
389
Izvor: Eurostat

Tabela 4. pokazuje da se više lica doselilo u Sloveniju nego u Norvešku u periodu 2014. godine.

Neki od razloga su verovatno lakše učenje i usvajanje slovenačkog jezika, neka vrsta asimiliacije ali ne potpune i sama blizina Slovenije u odnosu na Norvešku, kao i manji troškovi transporta. Za razliku od Norveške gde bi period kultrune asimilacije i prilagođavanja duže trajao.

4.2 Mikro plan

           Kada se govori u kontekstu mikro plana, većinom je u centru pažnje pojedinac.

Jedna vrsta prizme i posmatranja promena na jednom manjem, lokalnom nivou u ovom slučaju migracija iz Srbije. Tačnije kako su relacije lokalno i globalno blisko povezane. Pojave i promene koje se dešavaju na globalnom nivou i te kako utiču na transformaciju lokalne socijalne, etničke i druge strukture. O uticajima dešavanjima na globalnoj sceni i kako se posledice delovanja reflektuju na lokalni nivo govorili su autori Lenčer i Boli u knjizi Kultura sveta‘. Lokalno i globalno se smatraju ključnim nivoima stvarnosti. Ovi nivoi stvarnosti se često povezuju sa situacijama i događajima (Lenčer, Boli, 2006: 37).

           Iseljavanja mladih obrazovanih, visokokvalifikovanih ljudi definitivno se odražava na lokalni nivo. U smislu da će možda da pokrene lavinu potreba za boljim životnim standardom koji ne mogu da ostvare u zemlji porekla. Takođe jedna od posledica može biti i osvešćivanja ljudi o relanosti u kojoj žive i mogućnostima koje im nude zemlje u dijaspori. Međutim sa druge strane, kao što svaka pojava ima svoje lice ima i svoje naličje. Alternativa povratka humanog kapitala u Srbiju bi bile mogućnosti studentskih razmena u cilju usvajanja novih veština i iskustava, što implicira bolju međunarodnu sradnju univerziteta.     

Grafikon 2.
Izvor: Mladi i migracije

Za Grafikon 2. bitno je naglasiti da uzorak nije uzet na niovu cele Srbije, pa nije baš reprezentativna uzorak. Ali daje neku sliku realnosti gde mladi iz provincija ili ruralnih područja kao stepanicu više u skladu sa mogućnostima, životnim standardom odlazak u veći grad u Srbiji kao šansu za bolji život. To se ogleda u 66,6 %. Dok se 30,5 % mladih iz tog uzorka ipak opredlilo za odlazak u inostranstvo, što je malo manje od polovine.

Grafikon 3.           
Izvor: Politika, prema: Mladi i migracije


Ovaj grafikon je samo primer pomenutih push faktora koji utiču na odluku o migracijama, samim tim se oslikavaju na društvenu strukturu u Srbiji, tačnije uzroci su njenih vidinih promena. Odlazak mladih utiče na demografsku sliku Srbije, što znači da ostaje sve više starog stanovništva, čije kvalifikacije ne mogu da se takmiče sa vremenom, koje zahteva svakodnevne promene u usklađivanje i doživotno usavršavanje i učenje. Razvoj tehnologije, kao globalne promene koordinišu, upravljaju svim sferama života.

5. Zaključna razmatranja

     Migracije svhaćene kao uobičajene pojave i deo savremenih migracionih tokova u današnje vreme, kako vreme prolazi postaju sve brže i duže traju. Cirkulisanje rada i humanog kapitala koje se neposredno odvijaju i kroz međunarodne migracije su samo neke od karakteristika modernog doba.

Iseljavanje iz matične zemlje ima za cilj da popravi životni standard,  da nastavi obrazovanje ili u cilju nekog drugog usavršavanja.

Norveška na osnovu ovih podataka je najrazvijenija u odnosu na Sloveniju i Srbiju, po indeksu humanog razvoja. u odnosu na Sloveniju i Srbiju ne bleži rast kada je u pitanju indeks humanog razvoja za nejednakosti. Norveška je čak prva zemlja veoma visokog indeksa humanog razvoja, dok je prati Slovenija na 25. mestu i naposletku Srbija na 66. mestu.

Raspodela dohodaka najniža u Srbiji.

  Ovako gradacijski postavljene zemlje daju utisak kao da je Slovenija stepenica između Srbije i Norveške kada su u pitanju životni standard, kao i da iseljavanje  mladog obrazovanog stanovništva  prati taj tok. Stiče se utisak da se ove migracije mladih visokoobrazovanih sve više instrumentalizuju.

Po i onako šturim podacima dolazi se do zaključka da je možda ipak primamljivija zemlja za usavršavanje i nastavak obrazovanja Slovenija, u odnosu na Norvešku. Tačnije benefiti Slovenije su: slični i veoma bliski jezik kao element kulturnog identiteta, zatim blizina države samim tim i niža cena transporta. Lakša asimilacija, i usvajanje jezika radi bržeg prilagođavanja bi bila u Sloveniji, dok bi u Norveškoj ta kulturna asimilacija i prilagođavanje rajalo nešto duže. Takođe kada bi se napravila paralela između uloženih resursa za odlazak u Norvešku i Sloveniju, iako su obe razvijene zemlje sigurno bi finansijski izdatak za Norvešku bio veći nego za odlazak u Sloveniju.

6. Literatura/ izvori podataka

1. Bobić, Mirjana. 2013. Postmoderne populacione studije. Beograd: Institut za sociološka istraživanja Filozofski fakultet Univerzitet u Beogradu.

2. Bobić, Mirjana. 2011. u: Dimitrijević, Dimitrije, Društvo i stanovništvo, u: Sociologija za 3. razred srednjih stručnih škola i 4. razred gimnazije. Beograd: Zavod za udžbenike.

3. Cvejić, S, Babović M. i Pudar. G. 2010. Studija o humanom razvoju- Srbija 2010. izvori i ishodi socijalnog iključivanja.
4. Eurostat 2014

5. F. Dž. Lenčer i Dž. Boli. 2006. Kultura sveta. Beograd: Clio.

6. Human development report 2014

7. Milanović, Branko. 2007. Dva lica globalizacije. Beograd: Arhipelag.

8. Savković, Marina. 2016. Mladi na tržištu rada u savremenim uslovima: jedno poređenje Evropske unije i Srbije. Sociologija časopis za sociologiju, socijlanu psihologiju i socijalnu antropologiju, Vol. LVIII, No 3, str. 331- 499, Beograd.

8. World bank data base





[1]Preko Gini koeficijenta se mari nejednakost prihoda. Uzima vrednosti od 0 do 1, gde 1 označava potpunu nejednakost prihoda a 0 potpunu jednakost.
[2]U humani kapital se pre svega ubraja: nivo obrazovanja, veštine, kao i praktična iskustva (Bobic, 2013: 127).