Wednesday, 11 July 2018

Šifra_UNABOMBER


Mladen Vuković, 
student sociologije (u ostavci)


Na skoro dvadesetogodišnjicu od hapšenja Teodora Kačinskog, brilijantnog američkog matematičara i anarhiste, decenijama državnog neprijatelja broj jedan američkog governemnt-a, čije su bombe još od dekade sedamdesetih pa sve do sredine devedestih odzvanjale u samom nukleusu kapitalizma, u produkciji američke kompanije koja se bavi mas-medijima Discovery Communications, snimljena je serija od osam epizoda o životu ove kontroverzne ličnosti.

Teodor Ted  Kačincki, poslednji veliki fenomen sa kraja dvadesetog veka. Šest godina nakon rušenja Berlinskog zida,  a samo tri godine kasnije od pretenciozne Fukujamine objave o „Kraju istorije“, svojevrsnog egzaltirajućeg otpozdrava uspostavljanju globalnog kapitalističkog poretka čija  pretencioznost nadilazi čak i pretencioznost filozofskih koncepata jednoga Hegela ili Hajdegera, u dekadi kada je “crveni” terorizam već uveliko na zamoru, Kačinski se iz kapitalističkog centruma javlja, pored povremenog bombaškog praksisa i ideološkom obznanom sabranom u ukupno 232 pargrafa, koji je čovečanstvu želeo da ostavi u amanet kao sopstveni  ideološko-politički testament (i na taj način izvesno i opravda svoje delovanje koje je on video kao političko i revolucionarno), od strane agenata Federalnog Istražnog Biroa prozvanim “Unabomber manifesto”.  

Manifest, originalno naslovljen „Industrijsko društvo i njegove posledice“, britka je kritika tehnokratskog pandemonijuma koji je vaspostavljen nad čovečanstvom. Kačinski je ulogu tehnologije u kapitalističkom matriksu, tragom frankfurtske škole, prepoznao, ne kao progresivnu silu koja bi trebalo da čoveka dovede do oslobodjenja i bude u savezu sa njegovom prirodom, već kao nadasve servilni elemenat kapitalizma  čiji je prevashodni zadatak da čoveku „otupi“ čula i instinkte, otudji ga od prirode, kako unutrašnje tako i spoljašnje, upasivi njegovu egzistenciju i učini ga indolentnim, blokirajući na taj način svaki potencijalni impuls bunta, koji je inicijlani pokretač svake revolucije. Ničeanskim rečnikom, čija se metaforička misao, kao svojevrsna potka prožima kroz čitav esej, čoveka bi trebalo učiniti poslušnom ovčicom, kojoj se istine serviraju i usvajaju bez bilo kakve kritičke promisli i intelektualnog pregnuća, koje se tako „omamaljenje“ napasuju na bujnim kapitalističkim pašnjacima dok oko njihovih glava „tutnjaju“ terabajti i terabajti besmislenih informacija. Manifest je takodje u svojim uvodnim paragrafima jedna od najbritkijih kritika i analiza političke levice, njenog političkog praksisa i angažmana, kojega Kačinski zapaža kao jalovog, licemernog i autističnog,  heterogenog i zarobljenog u hermetičnim diskusijama, nesposobnog da dopre do širih narodnih masa. Oštrina njegovih zapažanja zapanjunje čitaoce do današnjih dana. Neoubičajnost ove analize je psihoanalitaičarski pristup kojim se Kačinski poslužio, posmatrajući levicu ne kao kolektivni politički totalitet, već, usitnjavajući je do nivoa individua, traži uzroke njene disfukcionalnosti, uzimajući za fundament analize patologiju individualiteta, koja se kasnije kauzalnom vezom reflektuje na turobnu realnost političke levice njegovog vremena, (pa i vremena pre njegovog!), sve do današnjih dana , uz to, besprekorno tumačeći dinamku odnosa i korelacije izmedju pripadnika ovog političkog korpusa. Ukratko i prosto rečeno, Kačinski je političku levicu video kao propali projekat vodjen od strane slabih ličnosti. Ovo je verovatno i jedan od najvažnijih razloga zbog kojega je Kačinski danas izopšten iz političkih diskusija na levici, kojoj problem ne predstavljaju kontoroverzne metode borbe kojima se on služio, koliko činjenica da se upravo na nju kritički obrušio podjednako snažno kao na vladavinu i sveprisutnost tehnologije/kratije. Ostavljajući po strani etičko procenjivanje i kategorisanje njegovog dela, potrebno je istaći da je Kačinski, svekolikom čovečanstvu i političkim polaritetima stavio do znanja da je individualni rat protiv kapitalizma moguć.

Zapažanja Teodora Kačinskog stavljaju nam do znanja, izmedju ostalog, da u kapitalizmu nema nevinih. Postoje oni malobrojni koji zavode i mnogobrojni koji su zavedeni. Pored ove simplifikovane dualne stratifikacione predstave otvara se jedan medjuprostor  u kojem egzistira izvestan kontigent osvešćenih, onih koji su došli do svesti o odnosima kapitalističke moći, dinamizma, perfidnosti, ukalkulisanosti, korelacija, politizma, ekonomizma, a koji dalje, na osnovu sopstvenih proračuna, emocije,realnosti situacije, morala, nasledja, ili bilo čega drugog, odlučuju ili da budu servilni agenti kapitalističke mašinerije ili da stoje pobunjenički naspram nje. Kačinski nam stavlja do znanja da je naučnik u službi kapitalističke reprodukcije u bilo kom obliku, koja je čitavo ideološko obzorje, a ne puki i bezazleni  semantički označitelj, podjednako odgovoran kao političar ili vlada koja takvu politiku deklamuje.

Kada su kolibu u kojoj je živeo i više od dve decenije, a koja je bila negde u dubinama prašuma države Nevade, helikopterom preneli u jedan od hangara Biroa zarad veštačenja, Kačinski je jednom od agenata koji je učestvovao u njegovom hapšenju rekao, “Možeš doneti kolibu, ali šumu ne možeš nikako.”

Te iste šume, danas nas pitaju,  “Ima li još vukova?”