Tuesday, 16 October 2018

Kretanje nacija i fašizam


Autorka:Pejakov Isidora

Uvod


Iako se na prvi pogled čini kako Đanbatista Viko, koji je zastupao humanizam i ljudskost tokom XVII i XVIII veka, nema nikakvih dodirnih tačaka sa fašizmom, ideologijom XX veka, jedna veza postoji – nacija. Vikoovo Kretanje nacija u Novoj nauci govori o istorijskom redosledu koji nacije prate. On na istoristički način govori o nacijama i deli svaki aspekt nacije u tri doba. Poređenje Vikoa, koji kritikuje modernu racionalnu misao i fašističke ideologije se čini nespojivim na prvi pogled. Međutim, da li je Viko još u sedamnaestom veku ipak predvideo kretanje nacija? Iako zagovara povratak antičkoj misli, starom Rimu i staroj Grčkoj, Viko je i dalje jedan od najznačajnijih italijanskih teoretičara, dok fašizam kao politički koncept nastaje baš u Italiji. Takođe, postoje i mnogi drugi teoretičari fašizma, ali kom kretanju nacije ova ideologija pripada?

Fašizam, kao veoma kontroverzna ideologija, prouzrokovao je stvaranje jedne od najracionalnijih mašinerija u istoriji čovečanstva, koja je bila pogubna za ogroman broj ljudi, a to je svakako Holokaust. U kom pravcu se kreće jedna nacija kada drugu etiketira i sistematski uništava? Kojoj ljudskoj prirodi tako nešto pripada? Ako je Vikoova postavka Verum esse ipsum factum ispravna[1], onda je fašizam, sa Holokaustom kao svojim delom, potpuno opravdan, s obzirom da je bio pun inovacija (naročito onih što služe ratu). No, da li je to zaista i tako?


Kretanje nacija i fašizam

Kretanje nacija je deo Vikoovog magnum opus-a Nova nauka i govori o istorijskim fazama kroz koje svaka nacija prolazi. Njegove faze u kretanju nacija su trojake i ne kreću se linearno, već su simultano prisutne u jednoj naciji. One podstiču svakodnevno delanje, kulturu i politiku, što je najbitnije.

Trojake faze u nacijama

Kada govori o fazama, Viko za uzor uzima starorimsko i starogrčko društvo. Pre svega ih opisuje, a onda se ravna prema njihovom načinu razmišljanja, te pokušava i tadašnje nacije da “provede” kroz isti obrazac. On pre svega spominje ljudsku prirodu, koja može biti poetska (običaji), herojska (racio) i ljudska (zakon). U ovoj podeli se vidi taj homerovski duh koji razdvaja bogove, heroje i ljude. Ovakvu tripartitnu podelu Viko primenjuje sve do kraja. Običaje deli na religijske, kolerične i obavezne, gde kod koleričnih navodi primer Ahileja, kao heroja koji je imao sopstvene običaje, što kao heroj (polu-bog prema Grcima) i zaslužuje. Za Vikoa, ovim svetom vladaju samo prirodni zakoni, dok su ljudski moćni samo u okviru društva. Prirodni zakoni mogu biti bozanstveni, herojski i ljudski. Zakoni su nošeni od strane vlasti, koja je za Vikoa ili bozanska (kakvu su Grci sprovodili) ili herojska (gde aludira na aristokratsku vlast) ili ljudska (koja čini sve ljude jednake pred jednim zakonom). Ovde se već vidi određena hijerarhija u politici koju Viko vešto primećuje – među aristokratama vlada jedna vlast, a među ljudima druga. Na principima nejednakosti počiva i fašistička ideologija. Viko u jednoj naciji vidi tri jezika: mentalni, govor dilema i artikulisani govor. Mentalni jezik se odnosi na religiju i na molitve, a upućen je bogovima nacije. Jezik dilema je prepušten onima koji ih imaju najviše, a to su heroji ili, simplifikovanije rečeno vođe (prvi među jednakima). Artikulisani govor je rezervisan za ovozemaljski svet – obične ljude koji moraju svoj govor, samim tim i svoje emocije da artikulišu. Kada se radi o karakteru, Viko ga ne zaobilazi i govori kako postoje božanski, herojski, a ljudski naziva vulgarnim. On ovde primećuje da istinski suverenitet pripada samo nekolicini i spominje kako vulgarni karakter koristi derivate herojskog, dok govori o ljudskosti. Viko spominje i jurisprudenciju kao legalnu mudrost, koja se takođe deli na božansku, herojsku i ljudsku i ovde se dotiče činjenica. On kaže kako određene činjenice važe tokom mira, ali ne i rata, što će kasnije biti spominjano i u okviru fašizma. Kada se radi o autoritetu, nacije sadrže tri glavna autoriteta: autoritet privatne svojine, autoritet suverenog senata i autoritet mudrosti. Viko smatra da ljudi imaju poverenja u iskustvo i praktične stvari, te da se autoritet mudrosti uglavnom odnosi na reputaciju, gde navodi monarha kao primer. Ako govorimo o raciu i rezonu, Viko zasniva rezon na bozanskom, koji poseduju samo bogovi, i državnom – poznatom samo ekspertima. Tripartitnu podelu zadržava kada su u pitanju presude: božanska, koja polaže pravo na sahranu, egzekucije i ratove; realna, koja polaže prava na duele, lične sukobe, sudije, kriminal, religio verborum, te dovodi do obećanja pomirenja: pactum non pactum, non pactum pactum; ekstraordinarna presuda se odnosi na ponos koji je iznad zakona i Viko navodi monarhe kao ličnosti koje su polagale pravo na to. Konačno, kada priča o vremenima, on vidi religijska, precizna i civilna vremena nacija.

Kao što se da primetiti, Viko je dosta pažnje posvetio ovim podelama, a vidi se koliko su zasnovane na antičkim vrednostima koje on zagovara. Kod svake od ovih podela, možemo videti tragove kojima se i fašistička ideologija vodila. Čini se kako je fašizam pretendovao da “izigrava boga” u ovakvoj Vikoovoj podeli, nekada i monarha, a da je to sve pripadalo ipak ljudskom reonu, zakonu incivile.

Fašizam

Fašizam je politička ideologija, kao što je već pomenuto, nastala u XX veku. Njen pokretač i imenodavac bio je Italijanski vođa Benito Musolini. On i Adolf Hitler su najpoznatiji teoretičari fašizma, a potom i vođe ektremnih desničarskih političkih partija, te pokretači Holokausta kao programa. Kada se radi o pretečama, svakako je na nastanak i razvoj fašizma neizostavan uticaj teoretičara poput Žozefa Artura de Gobinoa, Ludviga Gumploviča, Gustava Racenhofera, Gistava Lebona, Racela, Špenglera, Marinetija i Karla Šmita.

Fašizam je danas veoma kompleksan termin, jer se obično vezuje za politike vođene u Italiji, Nemačkoj i Japanu između dva svetska rata. Takođe, danas fašizam gotovo uvek ima negativnu konotaciju. Međutim, sa sociološke tačke gledišta, fašizam jeste politička ideologija koja je inspirisala nastajanje mnogih političkih pokreta širom sveta, uključujući tu i Španiju, Mađarsku i Srbiju. Dakle, iako veoma kontroverzan i, na prvi mah, nejasno definisan, teoretičari se ipak slažu da fašizmi u različitim društvima ipak imaju neke iste crte. Ono što fašizam svugde karakteriše jeste činjenica da je on “hibridna” ideologija i da nastaje na ideologijama konzervativizma, socijalizma i nacionalizma, ondosno mešavinom istih. Nadmoć države nad ličnim životom i propagacija kolektivističkih vrednosti je takođe jedna od zajedničkih crta fašizama na različitim mestima. Fašistički pokreti se nisu svugde slagali oko ekonomskih ciljeva ovog ideološko-političkog programa, ali jesu bili politički radikalni i davali primat državi-naciji. Kada se radi o filozofskim doktrinama, fašizam je bio inspirisan idealizmom, iracionalizmom i vitalizmom. Religijski momenat se dosta razlikovao i dok su neki fašizmi bili sekularni, neki su bili izričito religijski. Nasilje je bilo veoma zastupljeno među fašistima, a stavljali su akcenat na estetiku, kao i na koreografiju, dominaciju muškog momenta, harizmatski i personalizovani stil vladavine. Obećanja fašizma su se ticala korenitih promenama, pre svega u shvatanju i prihvatanju jednakosti – za njih pojedinci nisu bili jednaki sa ostalima niti u vrednosnom niti u bilo kom drugom smislu. Nejednakost je bila presudni momenat fašizma. Ovu nejednakost fašizam je opravdavao prirodom, odnosno pseudonaučnim principima koji su vladali u to doba (eugenika, na primer).

S obzirom da postoje mnogi fašizmi, čak nasuprot jedni drugima, moraju se odrediti neki zajednički principi svih njih. To su iracionalizam, socijalni darvinizam, nacionalizam, princip liderstva, glorifikacija države, rasizam i antikomunizam i, prema autorima Škorić Marku i Kišjuhas Alekseju, ovi principi predstavljaju nekakav fašistički minimum.

Fašističko kretanje nacije

Ono što je doprinos fašizma, Holokaust projekta i samog Drugog svetskog rata, jeste svakako razvoj tehnologije i nauke u tom pravcu. Iako je to tada bila pseudonauka, doprinosi su neporecivi. Principi nauke, prema Vikou, potvrđuju gorepomenuta kretanja nacija, jer kongruiraju sa njima, što se kroz fašističku ideologiju i pokazalo – nauka kongruira sa nacionalnim kretanjima. Ukoliko se potrebe za njen razvoj stvore, ona će se i razviti.

Fašizam je poetsku prirodu ljudi zadovoljavao kroz zavodljive i harizmatične govore, herojska priroda je bila utelovljena u vođama, a ljudska priroda je bila očigledna u racionalnim zakonima i celokupnoj mašineriji Holokausta. Prirodni zakoni kojima se fašizam vodio su bili božanstveni, jer je fašizam polagao pravo na diskriminaciju i sistematsko uništavanje čitavih ljudskih grupa. Vlast se činila aristokratskom, a ne ljudskom, jer Jevrej i Nemac nikako nisu bili jednaki pred zakonom. Fašizam je imao propagandu artikulisanog ljudskog govora, dok je njegov karakter bio herojski. Ljudska mudrost je bila najzastupljenija. Autoritet suverenog senata, u slučaju fašizma – autoritet nacionalne države je bio primaran. Fašističke predrasude bi spadale u ekstraordinarne, jer se iznad zakona fašistički ponos ipak isticao. Frontijeri, red i zakon[2] su i u fašizmu štićeni na način na koji je i Viko opisivao zaštitu istih.

Iz ovoga se jasno može videti kako fašizam kao politička ideologija može da se provuče kroz određene Vikoove principe, iako se vremenska razdaljina između njih meri u vekovima.

Zaključak

Iako je Viko bio teoretičar koji se vraćao na antičke autore i zastupao ih u svom vremenu, te zastupao ljudskost, u neke njegove obrasce se mogu uvrstiti i danas poznate političke ideologije poput fašizma. Čini se da je fašizam prošao kroz neka kretanja nacija i, iako Viko kritikuje modernu racionalnost čiji je fašizam produkt, može se reći da je sa jedne strane bio u pravu. Nejednakosti su bile te koje su iznedrile ideologiju fašizma, a o njima i Viko govori, kao o trojakim stepenima unutar starogrčkog i starorimskog društva. Sve te tripartitne podele jesu hijerarhijski određene, te ih nije teško povezati sa hijerarhijama koje je propagirao fašizam. Pseudonaučni prirodni zakoni o kojima je govorio i Viko, a fašisti su se njima vodili, kasnije su postali opovrgnuti i pokazali se kao odlično opravdanje zatvorenih društava. Povratak na staro, na robovsko društvo i starije principe se primećuje i u ideologiji fašizma, a naročito kod Đanbatiste Vikoa koji taj povratak grčevito zastupa dok citira Platona i prepričava Plutarhve hvalospeve starijim vremenima.

Povratak starim principima jeste značajan jer nas može naučiti nečemu, no, kada se radi o politici i ideologiji, taj povratak bi bio samo osvrt, iz čijih grešaka se uči da bi se nastavilo dalje. I kako je to Đanbatista Viko vešto rekao: „Humanost je ideja rođena u društvima bez ljudskosti. (...) Govor služi da posreduje između uma i tela, a sve zajedno čini čoveka.“ (Vico, 1948)


Literatura

Vico, G. (1948). The New Science of Giambattista Vico, Cornell University Press, Ithaca, New York
Škorić M. i A. Kišjuhas (2014). Vodič Kroz Ideologije I, AKO, Novi Sad




[1] Verum esse ipsum factum – Vikoov princip koji govori da se istina postiže kroz kreaciju i inovaciju, nasuprot Dekartovoj tezi o posmatranju.
[2] Kod Vikoa frontieri štite porodicu, pleme, klan i decu; red održavaju nobles i kontrola braka, dok su zakoni prirodni.