Monday, 18 March 2019

Islam i politika


Autor: Ognjen Varađanin

Uvod

Smatram da je ovaj seminarski rad pošteno početi jedino sa napomenom da je izučavanje tema islama i njegove sprege sa politikom tj. “islamskom politikom” mukotrpan trud jer se radi o, bar za one koji nisu njegovi izučavaoci, islamolozi, ili i sami pripadnici ove religijske i svetonazorske pojave koja stoji potpuno nasuprot zapadnjačkoj, pojmovima koji su u biti umnogome drugačiji od pojmova koji bi, u nekom dobronamernom pokušaju poređenja, stajali nasuprot njima, kao što su hrišćanstvo i moderna demokratija. Iz istih razloga je teško izbeći etnocentrizam, verovatno i teže nego što bi to bilo u proučavanju nekih drugih kultura i religija. Ono što islam čini specifičnim, a o čemu autor „Globalnog islama“, Kaled Fuad Alam, piše je to što islam ne mora da bude samo religija (sa svim svojim vrednostima, svetonazorima, normama) kao što je to slučaj sa hrišćanstvom, on ume da preraste i u društveno i državno uređenje. Islam, u slučaju Irana, i jeste društveno i državno uređenje, na šta ukazuje Oliver Potežica (2006: 22), autor knjige „Islamska republika Imama Homeinija: Pojam suverenosti u delima Imama Homeinija“.

Specifičnost načina razmišljanja naroda koji su islamske veroispovesti, pa samim tim i njihovog poimanja idealnog tipa politike, jasno su objašnjene u rečima Zlatka Dizdarevića, novinara, dopisnika iz bliskoistočnih zemalja i diplomate u ovim zemljama: „sve je utemeljeno na drugačijoj istoriji, drugom mentalitetu i životnim matematikama. Pokaži im čašu i upitaj šta je ovo, vidjet ćeš da će Evropljanin i Amerikanac pažnju prije svega obratiti na vrstu čaše, izgled, dizajn, a oni neće vidjeti čašu, nego koja je i koliko tekućine unutra. Ni njihove logike o prijateljima i neprijateljima, vlasti i partnerstvima, najčešće se ne poklapaju sa našima" (Pilić, 2015).

Islam kao sveobuhvatna pojava

Ja nemam takvu moć (autoritet) da mogu bilo šta da nametnem mom narodu, jer mi islam ne dozvoljava da delujem kao diktator. Ja samo sledim ono što narod želi i imam obavezu da postupim onako kako narod odluči u ovoj stvari“ (Potežica 2006:15), ovim rečima je Imam Homeini, duhovni i politički vođa Irana i vođa islamske revolucije, odgovorio Papi Jovanu Pavlu II koji je pokušao da posreduje u rešavanju talačke krize u američkoj ambasadi, u Teheranu. Danas, na zapadu, prosečan građanin bi za ovakvu izjavu političara pomislio da je to obična, svakodnevna demagogija (ukoliko bismo, naravno, na mesto islama stavili pojam demokratije). Ipak, islam nije demokratija, ne pripada istom pojmovnom polju, te pozivanje na islam, za razliku od demokratije ima težinu, i u islamskom svetu mora sa sobom da nosi istinu, bar subjektivnu. U današnjem svetu, demokratija i katoličanstvo su pojmovi koji, svaki za sebe, „krivo srastaju“, postaju iskrivljeni. Pa tako, katoličanstvo, najmnogoljudniji hrišćanski ogranak, već decenijama potresaju skandali o masovnoj pedofiliji, problem čije je postojanje priznao tek današnji Papa. Pojam demokratije ne samo da se zloupotrebljava u svrhe političke demagogije, već se netačnom upotrebom njegovo značenje vremenom menja. Zašto uopšte pominjati demokratiju i hrišćanstvo? Islam je neraskidiva paralelna celina ova dva, religija koja u Kur’anu i Suni, islamskim svetim pismima, daje Šerijat kao prava i zakone tj. sistem vladavine. „Islamskim pravom je sve regulisano – od politike, administracije, ekonomije, do društvenih normi, vršenja verskih obreda, ličnog i porodičnog života, odnosa muškarca i žene i drugog“ (Potežica, 2006: 22).

Kada je reč o političkom segmentu islama bitno je odrediti značenje pojma suverenosti u islamskom svetu. „Suverenost je, po islamskom političkom konceptu: (a) univerzalna (odnosno nije teritorijalna), (b) transcendentalna (u smislu da ne pripada ljudima, već samo Bogu), (v) nedeljiva, (g) neotuđiva i (d) stvarno apsolutna“ (Potežica, 2006: 24). Ovo određenje se bitno razlikuje od onog moderne političke teorije, prema kojem je suverenost: stalna, nedeljiva, vrhovna, neograničena, potpuna. (Potežica, 2006: 24).

Imamat kod šiita i halifat kod sunita, sa pre svega razlikama u izboru vladara i upravljanja državom, ukazuju na oblike vlasti i političke organizacije islamske zajednice. Ono što im je zajedničko je da je „reč o specifičnom i konkretnom ispoljavanju načela pravne jednakosti, utemeljenom na jednakosti svih vernika, što se mora sagledavati i u kontekstu političkog i verskog aksioma da je Bog jedini nosilac suverenosti“ (Potežica, 2006: 32). Iz tog razloga je, da se nadovežem na ranije poređenje sa demokratijom i katoličanstvom, islam „veća demokratija“ od demokratije. Tako tvrdi i Abul Ala Mavdudi, osnivač pokreta Džemaat-i Islami, „...ako se na demokratiju misli kao na oblik ograničenog suvereniteta naroda kojim vladaju Božji zakoni, neusaglašljivost ne postoji. Takvo svoje alternativno stanovište nazvao je teodokratijom“ (Espozito, 2002: 734). Islam samim tim što je sveobuhvatan, u smislu da obuhvata i ono „na nebu“ i „na zemlji“, ukazuje da je jednakost svih vernika i jednakost svih građana.

Velajet-e-fagih (Islamska vlast)

Iranskom tj. Islamskom revolucijom je u Iranu zbačen šah Pahlavi čime, pod vođstvom Imama Homeinija, Iran iz kraljevine prelazi u teokratsko državno uređenje zvano „islamska republika“, gde odrednica „islamska“ označava da je reč o državi utemeljenoj na šerijatu tj. Kur’anu i Suni. Uzroci ove revolucije su brojni, a bitno je istaći vesternizaciju zemlje, sekularizaciju, ignorisanje religioznog ustava, politike ekonomske štednje. Zvanično, Islamska Republika je ustanovljena i potvrđena izjašnjavanjem naroda na opštenarodnom referendumu  1979. godine.

Imam Homeini je svoje političke i verske ideje godinama oblikovao u velajet-e-fagih (Islamsku vlast) kako bi one mogle da poprime oblik ustava, te je kao najvažniju instituciju novog političkog sistema postavio „naslednika“ dvanaestog, Skrivenog imama, Vrhovnog lidera (Rahbar). Ustav koji je donet „revolucijom“ i čiji je naziv Kanun-e-Asasi (Temeljni zakon) doveo je do osavremenjivanja političkog sistema u islamskom svetu. Prema ustavu „vlast je podeljena na tri suverene grane: zakonodavnu, sudsku i izvršnu vlast, koje su međusobno nezavisne, ali koje deluju pod nadzorom apsolutnog velajat-e-amra (u smislu „nosioca autoriteta“) i vođstva ume, u skladu sa Ustavom... Institucija Vrhovnog lidera (Rahbar) ustanovljena je Ustavom Islamske republike Iran kao središte političkog i verskog autoriteta nacije“ (Potežica, 2006: 104). Dakle, iako Islamska republika ima svog predsednika, ta funkcija bi se u zapadnom političkom sistemu uglavnom mogla porediti sa predsednikom Vlade, dok bi šef države bio vali-e-fagih, Vrhovni lider. Pa tako, „predsednik republike je ovlašćen da vodi računa o sprovođenju ustavnih odredbi, kao i o odgovarajućem primenjivanju zakona... Vrhovni lider Islamske Republike... određuje opštu politiku zemlje (posle konsultacija sa Savetom za celishodno delovanje sistema) i vrši nadzor nad njenim sprovođenjem; izdaje dekrete o nacionalnim referendumima; objavljuje rat i mir, ima vrhovnu komandu nad oružanim snagama... potpisuje dekret kojim se potvrđuje Predsednik republike koga je narod izabrao na opštenarodnim izborima“ (Potežica, 2006: 106). Ipak, bitno je istaći i da suverenost Vrhovnog lidera nije neograničena kao što je to slučaj u apsolutističkim monarhijama, ona je ograničena šerijatom, ustavom i institucijom koja kontroliše njegov rad, Skupštinom eksperata, koja može da ga smeni. Takođe, Vrhovni lider nije doslovno naslednik dvanaestog, Skrivenog imama, što se ogleda i u tome što njegova vlast nije nasledna. U pokušaju definisanja iranskog političkog sistema tj. državnog uređenja Oliver Potežica (2006: 131) navodi „Iranska Islamska republika bi... mogla čak biti opisana, posebno s obzirom na mesto i značaj izbora kao institucije uspostavljanja i legalizovanja vlasti u iranskom političkom sistemu, kao ustavna teokratija predstavničkog tipa ili izborna teokratija, ili možda čak i demokratska teokratija“.

Okcidentalitis

„Pojedini muslimanski mislioci skovali su novi pojam, „okcidentalitis“, kako bi iskazali patologiju kojom su zahvaćena muslimanska društva: odnos islam – Zapad oni vide kao odnos ispunjen protivrečnostima i poteškoćama, koje su toliko izražene da su dovele do razvoja izvesnog oblika bolesti“ (Alam, 2012: 28). Baš kako Hantington tvrdi u „Sukobu civilizacija“, iz različitosti i nerazumevanja kulturnog i religijskog identiteta nastaje sukob. Težnja Zapada da svoju civilizaciju, koju vidi kao jedinu modernu pa možda čak i jedinu vrednu nazivanja civilizacijom, nametne svim kulturama i religijama je oduvek nailazila na otpor u delu sveta gde je većinsko stanovništvo muslimanske veroispovesti. Upravo iz te težnje se u muslimanskoj misli javlja okcidentalitis, a Dželal Al-e Ahmed u eseju „Okcidentalitis“, piše kako je islam „bolestan od Zapada“. Iz tih razloga se muslimani u sve većoj meri okreću svom islamskom identitetu, kao suprotnosti zapadnom, i to ne samo u svojim državama već i zemljama u koje su emigrirali. Isticanjem islamskog identiteta, u načinu razmišljanja, književnim pravcima, drugim kulturnim granama ili u načinu odevanja, naročito kod žena, muslimani se leče od okcidentalitisa. Dalje, Alam (2012: 36) navodi dva nivoa umanjivanja značaja Zapada u islamskom svetu „najpre napadima usmerenim na okcidentalizovane muslimane i ostrašćenim pobijanjem teoloških pojmova bid’a i taklid (podražavanje); a potom nastojanjem da se oslabe temelji zapadnog identiteta suprotstavljanjem pojmova zajednice i pojedinca, islamske države i zapadne demokratije, islamskog zakona (šerijata) i ljudskih prava, islamske i zapadne kulture“. Abulala Mavdudi, indijsko-muslimanski mislilac, koncipirao je pojam homo islamicus, takođe kao odgovor na okcidentalitis. Pa tako, homo islamicus označava „čoveka koji se u potpunosti identifikuje s principima islama, svojevrsnog „potpunog čoveka“, savršenog čoveka; on je produkt procesa akulturacije muslimanskih društava i reformulacije islamskog identiteta“ (Alam, 2012: 41). Ipak, ono što se događa odbacivanjem svega zapadnog, svih novina, je negiranje istorijske i kulturne dimenzije islama, „delegitimacija istorijskih i kulturnih kategorija koje su islam utvrdile kao kompleksan civilizacijski sistem“ (Alam, 2012: 42).

Različita stanovišta muslimanskog sveta o demokratiji i parlamentarnom sistemu vladavine su mahom pogođena okcidentalitisom, bolešću koju Zapad donosi. Pa tako, ima islamskih vođa koji demokratiju odbacuju iz razloga što dolazi sa Zapada i ima kolonijalni karakter, za druge su islamski zakoni iz šerijata dovoljni i nepomirljivi sa idejama građanskog prava. Treći tvrde da je potrebno napraviti poseban oblik demokratije u duhu islama. Ipak, vremenom se demokratija sve više prihvata, pa tako u islamskom svetu: „Postoje tvrdnje da je islam sam po sebi demokratski, ne samo zbog načela savetovanja već i zbog ideja o samostalnom zaključivanju (idžtihad) i konsenzusu (idžma)“ (Espozito, 2002: 735).

Zaključak

Dvadeseti vek je za islam bio vek velikih promena, prilagođavanja savremenoj civilizaciji i modernizovanju cele religije. „Islamski neomodernisti ne odbacuju Zapad u celosti, već imaju selektivan pristup. Oni žele da usvoje ono što je najbolje u nauci, tehnologiji, medicini i intelektualnoj misli, ali se protive preuzimanju ili usvajanju elemenata kulture i načina života Zapada, od sekularizma i radikalnog  individualizma do raspada porodice i seksualnog liberalizma“ (Espozito, 2002: 743). Dakle, Zapad se više ne uzima kao ultimativno dobro, kao naredni stepen civilizacije, kako je to pre bilo viđeno u delovima muslimanskog sveta. Zapad je danas dobro poznat muslimanskom svetu koji ne pristaje na prožimanje islama od strane Zapada, ali isto tako uzima ono što nosi vrednost, nauku, tehnologiju. Zato, tradicionalni elementi islama, kao što je odevanje žena, su i dalje snažni ali sa druge strane, te iste žene su danas fakultetski obrazovane, što je nekad bilo nezamislivo.

Islam, druga religija po broju pripadnika, i dalje prolazi kroz dinamične promene i prilagođavanja u oblastima društvenog, ekonomskog, religijskog i političkog.

Literatura

Alam, H. F., (2012) „Globalni islam“, Službeni glasnik, Beograd.

Potežica O., (2006) „Islamska republika Imama Homeinija: Pojam suverenosti u delima Imama Homeinija“, Filip Višnjić, Beograd.

Espozito, Dž. L., (2002) „Oksfordska istorija islama“, Clio, Beograd.

Pilić, D., „Idemo u susret fašisoidnom korporativnom imperijalizmu”, [Internet], Dostupno na: http://www.kontrapress.com/clanak.php?rub=Politika&url=Idemo-u-susret-fasisoidnom-korporativnom-imperijalizmu , Preuzeto: 27.11.2018.